ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
іменем України
"19" січня 2015 р. Справа № 874/24/14
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Бучик А.Ю.
суддів: Кузьменко Л.В.
Шевчук С.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності ,-
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2014 року Радомишльська районна державна адміністрація Житомирської області звернулась до суду з адміністративним позовом про примусове відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,0260 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0130 га, частина 2 земельної ділянки площею 0,0130 га), що належить ОСОБА_2 на праві власності, яке посвідчене державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №227658 від 05.04.2005 року, та знаходиться на території Лутівської сільської ради Радомишльського району (загальна площа вказаної земельної ділянки 1,2737 га, кадастровий номер 1825085500:02:000:0051, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя: рілля) із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» в установленому законодавством порядку, у розмірі 1064,00 грн. шляхом перерахування Радомишльською районною державною адміністрацією Житомирської області коштів на зазначений ОСОБА_2 банківський рахунок або внесенням цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування вказаної земельної ділянки в порядку, встановленому законом, після набрання постановою суду законної сили; виділення із земельної ділянки, загальною площею 1,2737 га, яка перебуває у власності ОСОБА_2, технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких: земельна ділянка площею 1,2477 га - залишається у власності ОСОБА_2; земельна ділянка площею 0,0260 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0130 га, частина 2 земельної ділянки площею 0,0130 га) - відчужуються у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку; зобов'язання ОСОБА_2 звільнити частину земельної ділянки 0,0260 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0130 га, частина 2 земельної ділянки площею 0,0130 га), що примусово відчужується з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 днів з дня набрання постановою суду законної сили.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що вилучення земельних ділянок потрібно для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування повітряної лінії електропередач 750 кВ Рівненська - Київська, оскільки виконання робіт по будівництву вказаної повітряної лінії електропередачі без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим.
Представником відповідача позов визнається у повному обсязі.
Розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження за правилами, встановленими ст. 197 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява підлягає до задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.41 Конституції України примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Порядок відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності врегульований Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі Закону).
Положеннями ст.7 Закону визначено перелік суспільних потреб, коли органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. До вказаного переліку входить створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Відповідно до приписів статті 9 Закону міські ради в межах території здійснення їх повноважень приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, у порядку, визначеному цим Законом, для таких суспільних потреб, як будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури, пов'язаних з обслуговуванням відповідно територіальної громади міста (доріг, мостів, естакад, газо-та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, нафтових та газових терміналів, електростанцій), та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, розташування об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення; створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Статтею 10 Закону встановлено порядок та умови прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб. Зокрема, передбачено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об'єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об'єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об'єктів у випадках та в порядку, визначених ст.151 Земельного кодексу України.
Відповідно до приписів частини 2 статті 10 Закону орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об'єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Приписами частини 1 статті 11 Закону визначено, що власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із ст.10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
В силу приписів ч.1 ст.15 Закону в разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб, зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення об'єктів, визначених у цій статті.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності встановлений ст.16 Закону. Так, орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів. Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Згідно із частиною 3 статті 16 Закону у разі задоволення позовних вимог рішенням суду визначається викупна ціна та порядок її виплати, а також перелік та порядок надання майна замість відчуженого.
За правилами частини 2 статті 16 Закону вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, якщо позивач доведе, що облаштування ЛЕП, є неможливим без припинення права власності на земельну ділянку попереднього власника.
Судом встановлено, що Указом Президента України від 27.12.2005 року № 1863/2005 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 09.12.2005 року «Про стан енергетичної безпеки України та основні засади державної політики у сфері її забезпечення», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.07.2006 року №436-р «Про затвердження плану заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року» та «Схемою розвитку ОЕС України на 2010 рік з перспективою до 2015 року» передбачено будівництво об'єкта «Лінії електропередачі 750 кВ для видачі потужностей Рівненської та Хмельницької атомних електростанцій: ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська з розширенням ПС 750 кВ «Київська» та заходами ПЛ 750 кВ», до складу якого входить будівництво повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська далі - ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська).
Згідно з п.11 розділу 2 Плану заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Уряду від 27.07.2006 року №436-р, відповідальними з будівництва вказаного об'єкта є Міненерговугілля України, Мінпромполітики, НКРЕ, державне підприємство «Національна акціонерна компанія «Укренерго».
ДП «НЕК «Укренерго» визначено замовником проектування та будівництва вказаного стратегічного системоутворюючого магістрального лінійного енергооб'єкта, будівництво якого обумовлено загальнодержавними інтересами, є суспільно необхідним та спрямоване на економічний і соціальний розвиток держави та на забезпечення енергетичної і національної безпеки України в цілому.
В установленому законодавством порядку ДП «НЕК «Укренерго» оформлені матеріали вибору місця розташування земельних ділянок для розміщення ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська (у т.ч. оформлено матеріали погодження місця розташування енергооб'єкта на земельних ділянках, які перебувають у приватній власності, згідно з вимогами ст.151 Земельного кодексу України), погоджено місце розташування лінійного енергооб'єкта, розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська на території Рівненської, Житомирської та Київської областей.
Проект землеустрою у визначеному законодавством порядку погоджено відповідними районними Комісіями з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, а також пройшов обов'язкову державну експертизу Держземагентством України (позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 26.07.2012 року № 460-12, а.с. 28).
Відповідно до статей 122, 123, 146, 147, 149 Земельного кодексу України та Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» Кабінет Міністрів України прийняв рішення у формі розпорядження від 20.08.2012 року №625-р «Про вилучення та/або надання земельних ділянок у постійне користування із зміною їх цільового призначення та викуп або примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».
Пунктом 4 зазначеного розпорядження КМ України доручено Житомирській та Київській облдержадміністраціям у визначеному законодавством порядку вжити заходів щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності згідно з додатком 2 до розпорядження КМ України та видачі ДП «НЕК «Укренерго» державних актів на право постійного користування земельними ділянками для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська.
На виконання п.4 розпорядження КМ України, Житомирська обласна державна адміністрація прийняла розпорядження від 28.03.2013 року №87 «Про заходи щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок», п.1 якого доручила вжити відповідних заходів районним державним адміністраціям.
На виконання цього розпорядження Радомишльська районна державна адміністрація Житомирської області прийняла розпорядження від 02.12.2013 №300 "Про викуп або примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням цих земельних ділянок у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» із зміною їх цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування заходу повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська".
До складу земельних ділянок, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відповідно до вищевказаних розпоряджень відповідних органів виконавчої влади відноситься частина земельної ділянки площею 0,0260 га, що належить ОСОБА_2 на праві власності, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №227658 від 05.04.2005 року, та знаходиться на території Лутівської сільської ради Радомишльського району (загальна площа вказаної земельної ділянки 1,2737 га, кадастровий номер 1825085500:02:000:0051, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя: рілля).
Частина земельної ділянки, що підлягає викупу для суспільних потреб або примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням (передачею) цієї земельної ділянки у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» для розміщення ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська підтверджується проектом землеустрою та кадастровим планом земельної ділянки.
Відповідно до статті 5 Закону вартість частини земельної ділянки, яка підлягає викупу для суспільних потреб (примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності) визначена на підставі експертної грошової оцінки та складає 1064 грн. 00 коп., що підтверджується копією висновку про експертну грошову оцінку частини земельної ділянки.
Відповідно до вимог ст.22 Закону України «Про оцінку земель» проведено рецензію звіту про експертну грошову оцінку.
Радомишльська РДА здійснює викуп або примусове відчуження земельної ділянки (її частини) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від замовника будівництва повітряної лінії електропередачі - ДП «НЕК «Укренерго».
Відповідно до частини 2 статті 10 Закону орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені зобов'язаний письмово повідомити про це власника протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Інформація (письмове повідомлення) надсилається власнику земельної ділянки рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому особисто під розписку.
На виконання вказаної норми Закону позивачем 03.12.2013 року надіслано ОСОБА_2 повідомлення про прийняте рішення щодо викупу або примусового відчуження земельної ділянки (її частин), яка перебуває у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, яке остання отримала 06.12.2013 року (а.с.42).
Відповідно до статті 11 вищезазначеного Закону власник земельної ділянки протягом одного місяця з дня отримання інформації згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
На момент розгляду справи згоди між Радомишльською РДА та ОСОБА_2 щодо викупу для суспільних потреб частини земельної ділянки не досягнуто.
Згідно з частиною 1 статті 15 Закону у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема, лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.
На даний час Указ Президента України від 27.12.2005 року №1863/2005, розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.07.2006 року №436-р, від 20.08.2012 року №625-р, розпорядження Житомирської обласної державної адміністрації від 23.03.2013 року №87 та розпорядження Радомишльської районної державної адміністрації від 02.12.2013 №300 є чинними та підлягають виконанню.
З огляду на викладене, частина земельної ділянки площею 0,0260 га, яка належить на праві власності ОСОБА_2, підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування повітряної лінії електропередач 750 кВ Рівненська АЕС - Київська, поскільки виконання робіт по будівництву вказаної повітряної лінії електропередачі без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим.
Відтак, позов підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 128, 160, 161-163, 183-1, 186, 254 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Позов Радомишльської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_2, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державне підприємство "Національна енергетична компанія " Укренерго" про примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності задовольнити.
Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,0260 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0130 га, частина 2 земельної ділянки площею 0,0130 га), що належить ОСОБА_2 на праві власності, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №227658 від 05.04.2005 року та знаходиться на території Лутівської сільської ради Радомишльського району Житомирської області (загальна площа вказаної земельної ділянки 1,2737 га, кадастровий номер 1825085500:02:000:0051, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя: рілля) із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» в установленому законодавством порядку у розмірі 1064,00 грн. шляхом перерахування Радомишльською районною державною адміністрацією Житомирської області коштів на зазначений ОСОБА_2 банківський рахунок або внесенням цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування вказаної земельної ділянки в порядку, встановленому законом, після набрання постановою суду законної сили.
Виділити із земельної ділянки, загальною площею 1,2737 га, яка перебуває у власності ОСОБА_2, технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких: земельна ділянка площею 1,2477 га - залишається у власності ОСОБА_2; земельна ділянка площею 0,0260 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0130 га, частина 2 земельної ділянки площею 0,0130 га) - відчужуються у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку.
Зобов'язати ОСОБА_2 звільнити частину земельної ділянки, площею 0,0260 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0130 га, частина 2 земельної ділянки площею 0,0130 га), що примусово відчужується з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання постановою суду законної сили.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження постанови суду.
Апеляційна скарга подається до Вищого адміністративного суду України через Житомирський апеляційний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Вищого адміністративного суду України.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її отримання.
Головуючий суддя А.Ю.Бучик
судді: Л.В. Кузьменко
С.М. Шевчук
Роздруковано та надіслано:
1- в справу:
2 - позивачу: Радомишльська районна державна адміністрація Житомирської області м-н Соборний , 12,м.Радомишль,Житомирська область,12200
3- відповідачу: ОСОБА_2 АДРЕСА_2
представник відповідача ОСОБА_3 АДРЕСА_1
4-третій особі: Державне підприємство "Національна енергетична компанія " Укренерго" - вул.С.Петлюри,25,м.Київ 32,01032,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2015 |
Оприлюднено | 21.01.2015 |
Номер документу | 42357123 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні