Постанова
від 14.01.2015 по справі 903/443/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 січня 2015 року Справа № 903/443/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого: Полянського А.Г.,

суддів: Кравчука Г.А., Мачульського Г.М.,

розглянувши

касаційну скаргу Олицької селищної ради

на постанову Рівненського апеляційного господарського суду

від 04.11.2014 року

у справі № 903/443/14 Господарського суду Волинської

області

за позовом Ківерцівської райспоживспілки

до Олицької селищної ради

третя особа відділ Держземагентства у Ківерцівському районі

про внесення змін до договору оренди землі від 28.12.11

за участю представників сторін:

позивача - Корнейчук В.М. - голова правління,

відповідача - Крутилко О.О. дов. від 02.01.2015 р.,

третьої особи - не з"явились.

Розпорядженням Секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 13.01.2015 р. у зв'язку із виходом з відпустки судді Кравчука Г.А., для розгляду касаційної скарги у цій справі, призначено колегію суддів у складі: головуючий - Полянський А.Г., судді - Кравчук Г.А., Мачульський Г.М.

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Господарського суду Волинської області від 30.07.2014 р. (суддя - Якушева І.О.) в позові відмовлено.

Постановою від 04.11.2014 р. Рівненського апеляційного господарського суду (судді - Савченко Г.І., Гудак А.В., Павлюк І.Ю.) рішення Господарського суду Волинської області від 30.07.2014 р. скасовано. Прийнято нове рішення. Позов задоволено. Внесено зміни до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 28.12.2011 р., укладеного між Олицькою селищною радою Ківерцівського району Волинської області та Ківерцівською райспоживспілкою, викладено їх у наступній редакції: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 921368,97 грн. (дев'ятсот двадцять одна тисяча триста шістдесят вісім гривень 97 копійок). 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 36854,75 грн. (тридцять шість тисяч вісімсот п'ятдесят чотири гривні 75 копійок) - розмір щорічної плати, а розмір щомісячної 3071,23 грн. (три тисячі сімдесят одна гривня 23 копійки)". Стягнуто з відповідача Олицької селищної ради Ківерцівського району Волинської області на користь позивача Ківерцівської райспоживспілки 1 218 грн. витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви та 609 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанції, Олицька селищна рада звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, мотивуючи скаргу порушенням і неправильним застосуванням апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню в повному обсязі, виходячи із наступного.

Згідно положень ч. 2 ст. 111 5 ГПК України касаційна інстанція перевіряє юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у рішенні або постанові господарських судів.

Як вбачається матеріалів справи, 28.12.2011 року між Олицькою селищною радою як орендодавцем і Ківерцівською райспоживспілкою як орендарем було укладено договір оренди землі, згідно з умовами якого Ківерцівській райспоживспілці було передано в оренду для комерційного використання земельну ділянку площею 1,5246 га, що розташована за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, смт. Олика, вул. Шевченка, 33, для комерційного використання (для потреб ринку).

В п. 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,5246 га, що розташована за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, смт. Олика, вул. Шевченка, 33, становить 1 691 530 грн.

Пунктом 9 договору визначено розмір орендної плати - 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, затвердженої рішенням Олицької селищної ради № 21/20 від 24.04.2009р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика" і становить 67 661 грн. - розмір щорічної орендної плати, а розмір щомісячної - 5 638,43 грн.

Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика, Ківерцівського району, Волинської області було розроблено в 2008 році ДП "Волинським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою" на підставі Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213, а рішенням Олицької селищної ради № 21/20 від 24.04.2009 року було затверджено нормативну грошову оцінку земель смт. Олика (а.с. 95-125).

Відповідно до частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

З листа Управління Держкомзему у Ківерцівському районі від 27.07.2011 р. за вих. № 01-4/1248 вбачається, що згідно технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика Ківерцівського району Волинської області грошова оцінка 1 кв.м. забудованих земель, за цільовим призначенням - комерційне використання в смт. Олика по вул. Шевченка,33 становить 110,92 грн. з врахуванням коефіцієнтів індексації станом на 2011 рік.

На клопотання Ківерцівської райспоживспілки від 20.06.2013 р. в 2013 році ПП "Волиньземсервіс" було виготовлено технічну документацію щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (для обслуговування ринку), яка розташована в смт. Олика Ківерцівського району Волинської області по вул. Шевченка, 33 (а.с. 55-82). Із вказаної технічної документації вбачається, що на підставі проведеної інвентаризації земельної ділянки було встановлено її місце розташування, межі, розміри, правовий статус, кількісні та якісні характеристики, які необхідні для ведення Державного земельного кадастру.

На підставі заяви Ківерцівської райспоживспілки, витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0700761592014 від 24.02.2014 р. та експлікації земельних угідь згідно цього ж витягу (а.с. 40-42) відділом Держземагентсва у Ківерцівському районі Волинської області було видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 03-4/306 від 24.02.2014 р. земельної ділянки площею 1,5246 га, що розташована в смт. Олика Ківерцівського району Волинської області по вул. Шевченка, 33 (а.с. 14). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу складає 92 1368,97 грн.

Враховуючи, що зазначена у Витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки суттєво відрізняється від зазначеної у п. 5 договору оренди, орендар (позивач) надіслав на адресу орендодавця (відповідача) Додаткову угоду від 07.03.3014 р. до договору оренди земельної ділянки від 28 грудня 2011 року для підписання (а.с. 12).

Однак, орендодавець Додаткову угоду не підписав, в зв'язку з чим, позивач вернувся до суду з позовом, в якому просив внести зміни до договору оренди землі від 28.12.2011р., укладеного між Ківерцівською райспоживспілкою та Олицькою селищною радою: пункт 5 договору викласти в редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 921 368,97 (девятьсот двадцять одна тисяча триста шістдесят вісім гривень 97 коп)."; пункт 9 договору викласти в редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 4 (чотири) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 36 854,75 (тридцять шість тисяч вісімсот п'ятдесят чотири гривні 75 коп) - розмір щорічної плати, а розмір щомісячної 3071,23 (три тисячі сімдесят одна гривня 23 коп)".

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідно до п. 5 договору оренди землі від 28.12.2011 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,5246 га, що розташована за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, смт. Олика, вул. Шевченка, 33, становить 1 69 530 грн., а згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 03-4/306 від 27.02.2014 р. нормативна грошова оцінка цієї же земельної ділянки становить 921 368,97 грн.

Приймаючи рішення про задоволення позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що п. 27 Договору оренди від 28.12.2011 р. визначено право орендаря вживати заходів щодо інвентаризації земельної ділянки відповідно до чинного законодавства, а також те, що Ківерцівська райспоживспілка як орендар може бути замовником технічної документації з інвентаризації.

Згідно ст. 20 Закону "Про землеустрій", землеустрій проводиться в обов'язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі: а) розробки документації із землеустрою щодо організації раціонального використання та охорони земель; б) встановлення та зміни меж об'єктів землеустрою, у тому числі визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України; в) надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок; г) встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути); ґ) організації нових і впорядкування існуючих об'єктів землеустрою; д) виявлення порушених земель і земель, що зазнають впливу негативних процесів, та проведення заходів щодо їх відновлення чи консервації, рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, ущільнення, забруднення промисловими відходами, радіоактивними і хімічними речовинами та інших видів деградації, консервації деградованих і малопродуктивних земель.

Статтею 35 Закону "Про землеустрій" визначено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

Відповідно до ст. 50 Закону проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом).

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 року № 513 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель.

Згідно з ч. 2 п. 1 Порядку, до розмежування земель державної та комунальної власності формування земельних ділянок із земель запасу, не переданих у власність та користування, визначення їх угідь, а також віднесення таких земельних ділянок до певної категорії може здійснюватися за результатами інвентаризації земель, проведеної за рішенням сільських, селищних, міських рад - у межах населених пунктів, райдержадміністрацій - за їх межами.

Згідно з абзацом 5 п. 2 Порядку інвентаризація земель проводиться, зокрема, з метою прийняття за результатами інвентаризації земель Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідних рішень.

Згідно з пунктом 8 Порядку підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.

Згідно з підпунктом 3 п. 26 Порядку за результатами проведення інвентаризації земель виконавцем робіт складається технічна документація, що включає, зокрема, текстові матеріали, в тому числі рішення органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної республіки Крим чи органів місцевого самоврядування або суду про проведення інвентаризації земель.

Судом першої інстанції було правомірно зазначено, що наявності підстав для проведення землеустрою у 2013 році, наведених у цій нормі Закону, позивачем не доведено.

В технічній документації щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (для обслуговування ринку), розташованої в смт. Олика по вул. Шевченка, 33, виготовленій ПП "Волиньземсервіс" в 2013 році, рішення органу місцевого самоврядування про проведення інвентаризації земельної ділянки відсутнє.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" (Закон) визначено порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, згідно з якою нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться, не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Підставою для проведення оцінки земель (нормативної грошової оцінки земельних ділянок) відповідно до частини 1 статті 15 Закону є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Судом першої інстанції було встановлено, що селищна рада не давала дозволу на проведення технічної інвентаризації земельної ділянки у 2013 році, за результатами інвентаризації земельної ділянки рішення про її затвердження органом місцевого самоврядування також не приймалось.

Статтею 20 Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика була розроблена у встановленому законом порядку в 2008 році, а іншої документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Олика з 2008 року не розроблялось .

Згідно частини 1 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Нормативна грошова оцінка земель смт. Олика була затверджена рішенням Олицької селищної ради № 21/20 від 24.04.2009 року, яким визначено категорію земельної ділянки площею 1,5246 га: комерційного призначення, також укладаючи договір оренди землі, в п. 15 зазначено, що цільове призначення земельної ділянки - комерційне використання.

Нормативна грошова оцінка земель смт. Олика була затверджена рішенням Олицької селищної ради № 21/20 від 24.04.2009 року, інших рішень з цього часу селищна рада не приймала, також не приймала рішень, якими б затверджувала технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Також, судом вказано, що після 2009 року радою не приймалось рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки площею 1,5246 га.

Доказів на підтвердження внесення змін у встановленому законом порядку до документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки позивачем не подано .

За таких обставин, судом першої інстанції було встановлено, що технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки проведено з порушенням вимог законодавства, нормативну грошову оцінку земельної ділянки визначено з порушеннями вимог законодавства.

За таких обставин, апеляційний господарський суд дійшов помилкових висновків про підставність та обґрунтованість позовних вимог, натомість суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення про відмову у задоволенні позову.

Враховуючи викладене обставини та межі перегляду справи в касаційній інстанції (ст. 111 7 ГПК України) та положення п. 6 ст. 111 9 , ч. 1 ст. 111 10 ГПК України, колегія суддів дійшла висновку, що постанова апеляційного господарського суду підлягає скасуванню, а рішення місцевого господарського суду залишенню в силі з мотивів викладених у цій постанові.

В судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини постанови.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 10 , 111 11 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Олицької селищної ради задовольнити.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 04.11.2014 у справі № 903/443/14 скасувати, а рішення Господарського суду Волинської області від 30.07.2014 у справі № 903/443/14 залишити в силі.

Стягнути з Ківерцівської райспоживспілки на користь Олицької селищної ради 852,60 грн. судових витрат за подачу касаційної скарги .

Видачу наказу доручити Господарському суду Волинської області.

Головуючий суддя А.Г. Полянський

Судді Г.А. Кравчук

Г.М. Мачульський

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення14.01.2015
Оприлюднено21.01.2015
Номер документу42369055
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/443/14

Ухвала від 24.12.2014

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Судовий наказ від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 14.02.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 14.02.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Судовий наказ від 27.01.2015

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Постанова від 14.01.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 22.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 09.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні