ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 січня 2015 р.м. ХерсонСправа № 821/6/15-а Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХТРАНССЕРВІС" до Новокаховської об'єднаної державної податкова інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області (Бериславське відділення) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕХТРАНССЕРВІС" (далі - позивач, ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС") звернулося з позовом до Новокаховської об'єднаної державної податкова інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області (Бериславське відділення) (далі - відповідач, Новокаховська ОДПІ), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.12.2014 р. № 0002452200, яким позивачу збільшено суму грошових зобов'язань з орендної плати за землю на 9764,96 грн., з яких за основним платежем на 7811,97 грн., за штрафними санкціями на 1952,99 грн.
Свої вимоги мотивує тим, що підставою для збільшення суми грошових зобов'язань згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення стали висновки відповідача про невідповідність розміру орендної плати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України. На думку Новокаховської ОДПІ розмір орендної плати не може бути меншим 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі. Не погоджуючись з такими доводами позивач вказує на те, що розмір орендної плати встановлено договором оренди від 28.11.2006 р. у розмірі земельного податку, яку підприємство сплачує своєчасно. Зазначає, що зміни до Податкового кодексу України є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, однак не тягнуть автоматичного підвищення розміру орендної плати, встановленого у договорі оренди. Податковий кодекс України не містить норм, які б прямо зобов'язували учасників цивільних правовідносин вносити зміни до діючого договору у зв'язку із встановленням мінімального розміру орендної плати відповідно до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України. В частині земельного податку, в розмірі якого визначено орендну плату, законодавство не зазнало змін, а тому підстави для донарахування орендної плати відсутні.
Від відповідача надійшли заперечення на позов, в яких просить відмовити в задоволенні позову, оскільки ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" неправомірно здійснювало нарахування і сплату орендної плати за землі державної і комунальної власності за договором оренди землі від 28.11.2006 р. у розмірі земельного податку, замість встановлених з 01.04.2014 р. пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі.
Від позивача та відповідача надійшли заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.4 ст.122 КАС України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 28.11.2006 р. між Бериславською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 11,4082 га із земель запасу Одрадокам"янської сільської ради Бериславського району Херсонської області. Пунктом 5 договору визначено, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 368484,86 грн. Згідно п.9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Одрадокам"янської сільської ради в розмірі земельного податку на перші три роки з послідуючим переглядом.
У період з 04.12.2014 р. по 10.12.2014 р. відповідачем проведено документальну невиїзну позапланову перевірку ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" з питань дотримання вимог податкового законодавства по орендній платі за землю за період з 01.04.2014 р. по 31.10.2014 р., за результатами якої складено акт від 17.12.2014 р. № 225/21-02-22-014/24960779.
У висновку акта перевірки зазначено, що встановлено порушення пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України в частині заниження розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, в результаті чого донараховано орендної плати за землю за період з 01.04.2014 р. по 30.10.2014 р. у сумі 7811,97 грн.
Дані висновки ґрунтуються на тому, що ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" у період з 01.04.2014 р. по 30.10.2014 р. сплачувало орендну плату у розмірі земельного податку, в той час як пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України з 01.04.2014 р. встановлено мінімальний розмір орендної плати - не менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі. У зв'язку з цим Новокаховською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення від 26.12.2014 р. № 0002452200, яким позивачу збільшено суму грошових зобов'язань з орендної плати за землю на 9764,96 грн., з яких за основним платежем на 7811,97 грн., за штрафними санкціями на 1952,99 грн.
Суд погоджується з таким рішенням відповідача з наступних підстав.
Зі змісту Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 р. № 161-XIV (далі - Закон № 161-XIV) слідує, що користування землею в Україні є платним.
З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, який, відповідно до п.1.1 ст.1, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно пп.9.1.10 п.9.1 ст.9 ПК України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст пп.14.1.73 п.14.1 ст.14 ПК України, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Податковий кодекс України визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.136 п.14.1 ст14 ПК України). Аналогічна норма міститься й у ст.21 Закону № 161-XIV.
Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п.288.1 ст.288 ПК України).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України було визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пп.288.5.2 п.288.5 ст.288 ПК України).
Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 р. № 1166-VІІ (далі - Закон № 1166-VІІ) внесено зміни до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, а саме: встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі. Прикінцевими положеннями Закону № 1166 передбачено, що вказані зміни набирають чинності з 01.04.2014 р.
Отже, з 01.04.2014 р. річна сума платежу орендної плати за землю не може бути меншою розміру, визначеного пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, а саме - 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі.
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Проаналізувавши наведені правові норми суд дійшов висновку, що з набранням чинності Податковим кодексом України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм Податкового кодексу України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у п.5.2 ст.5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України.
Дана позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 02.12.2014 р. у справі № 21-274а14.
Відповідно до ч.1 ст.244-2 КАС України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що Новокаховською ОДПІ, з урахуванням вимог пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, правомірно здійснено нарахування позивачу орендної плати у розмірі 3 відсотків нормативної грошової оцінки землі з 01.04.2014 р. по 30.10.2014 р. у сумі 7811,97 грн.. а тому не вбачає підстав для задоволення позову ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС".
Відповідно до ч.2 ст.87 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Пунктом 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру ставка судового збору становить 2 відсотки розміру майнових вимог, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 4 розмірів мінімальної заробітної плати.
Оскільки ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" просило скасувати податкове повідомлення-рішення від 26.12.2014 р. № 0002452200 на суму 9764,96 грн., то судовий збір за адміністративний позов майнового характеру складає 1827 грн. (мінімальний розмір судового збору).
Згідно ч.3 ст.4 Закону України "Про судовий збір" під час подання адміністративного позову майнового характеру сплачується 10 відсотків розміру ставки судового збору. Решта суми судового збору стягується з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги.
Так, при подачі адміністративного позову ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" було сплачено судовий збір у сумі 182,70 грн., що підтверджується відповідними квитанціями.
Оскільки під час розгляду справи встановлено правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з ТОВ "ТЕХТРАНССЕРВІС" решти судового збору в сумі 1644,30 грн. (1872 грн. - 182,70 грн.).
Керуючись ст.ст.8, 9, 12, 19, 71, 122, 158-163, 167 КАС України, суд -
постановив :
Відмовити в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХТРАНССЕРВІС" до Новокаховської об'єднаної державної податкова інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області (Бериславське відділення) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 26.12.2014 р. № 0002452200.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕХТРАНССЕРВІС" (код ЄДРПОУ 24960779) судовий збір у сумі 1644 (одна тисяча шістсот сорок чотири) грн. 30 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Бездрабко О.І.
кат. 8.3.13
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2015 |
Оприлюднено | 22.01.2015 |
Номер документу | 42386742 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні