УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 січня 2015 р.Справа № 816/2741/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Донець Л.О.
Суддів: Бартош Н.С. , Мельнікової Л.В.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державного агенства земельних ресурсів України на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.09.2014р. по справі № 816/2741/14
за позовом Селянського (фермерського) господарства "ВОЛОШКА"в особі голови Горбенко Віталія Григоровича , Товариства з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект"
до Державного агенства земельних ресурсів України
про визнання рішення протиправним, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИЛА:
15.07.2014 року, Селянське (фермерське ) господарства "Волошка" (далі - позивач-1), Товариство з обмеженою відповідальністю"Київгеопроект" (далі - позивач -2) звернулись до суду з позовом до Державного агентства земельних ресурсів України (далі - відповідавач), в якому просить суд, після зміни, визнати протиправним рішення відповідача, викладене в листі №28-28-023-2788/2-14 від 07.04.2014 року; зобов"язати відповідача визнати, що зауваження, викладені у листі № 28-28-0.23\2788/2-14 від 07.04.2014 року "Про здійснення контролю за усуненням зауважень висновку Державної землевпорядної експертизи №1259-13 від 20.01.2014" усунені в повному обсязі; зобов"язати відповідача визнати, що проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні позивача на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області, відповідає вимогам чинного законодавства України.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.09.2014 року по справі №816/2741/14 позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення відповідача, оформлене листом від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3788/2-14.
Зобов"язати відповідача повторно розглянути матеріали проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні Селянського (фермерського) господарства "Волошка" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населених пунктів на території Заможненької міської ради Глобинського району Полтавської області, що направлялися листом Товариства з обмеженою відповідальністю "Київгеопроект" від 12.03.2014 року №0-14/02/019.
Відповідач, не погодившись з судовим рішенням, подав апеляційну скаргу в якій просить суд апеляційної інстанції постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16 вересня 2014 року скасувати та прийняти нову постанову якою відмовити у задоволенні позову.
Зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції не врахував, положення Закону України «Про державну екпертизу землевпорядної документації», наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 03.12.2004 року №391 "Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації", фактичні обставини справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги постанову суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що позивач-1 звернулося до голови Глобинської районної державної адміністрації Полтавської області із заявою щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на земельну ділянку площею 521,10 га, яка розміщена на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області (а.с. 5).
29.12.2012 розпорядженням голови Глобинської районної державної адміністрації Полтавської області №1031 надано дозвіл на розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь на території Глобинського району. Рекомендовано замовити розробку проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Зобов'язано проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь подати для розгляду та погодження у встановленому законом порядку.
13.11.2013 позивач-1 звернувся до позивача-2 з клопотанням про розроблення проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь позивача-1 на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області загальною площею 534,80 га, після чого між сторонами була укладена угода про надання послуг з розроблення проекту та в подальшому розроблено вказаний проект.
Розпорядженням голови Глобинської районної державної адміністрації Полтавської області від 19.12.2013 №424 погоджено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні позивача-1 на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області.
27.12.2013 року позивач-2 звернувся до Головного управління Держземагенства у Полтавській області з клопотанням провести обов'язкову первинну Державну землевпорядну експертизу проекту землеустрою щодо еколого-економічного обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь позивачу-1 на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області.
З урахуванням того, що частина земельних ділянок площею 419,73 га із загальної площі 521,1 га відносяться до особливо цінних земель, згідно з вимогами статті 150 Земельного кодексу України та наказу Держкомзему України від 06.10.2003 №245, Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області супровідним листом від 30.12.2013 №21-16-0.7-2094/2-13 було направлено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні позивачем-1 на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області на проведення державної землевпорядної експертизи (а.с. 13).
30.12.2013 року позивач-2, як розробник, звернулося з клопотанням №0-13/02/062 до відповідача щодо проведення обов'язкової, первинної Державної землевпорядної експертизи вищезазначеного проекту землеустрою.
20.01.2014 року відповідачем надало висновок державної експертизи землевпорядної документації №1259-13, яким повернуто на доопрацювання проект землеустрою у зв'язку з тим, що він не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам. В цьому ж висновку викладені зауваження та пропозиції до землевпорядної документації, а саме:
документацію привести у відповідність до Закону України "Про дерегуляцію господарської діяльності з проведенням робіт із землеустрою та землеоціночних робіт", Закону України "Про землеустрій" (інформацію в проекті землеустрою і в реєстрі сертифікованих інженерів-землевпорядників привести у відповідність);
завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (стаття 52 Закону України "Про землеустрій");
в реєстрі земельних ділянок, що передані в оренду господарству, вказати дату складання;
матеріали агрохімічної паспортизації земельних ділянок доповнити схематичним зображенням полів (наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.10.2011 №536 "Про затвердження Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки");
доопрацювати: текстові матеріали доповнити інформацією про організацію території кормових угідь, розділ 6 "Еколого - економічна та соціальна ефективність проекту" доповнити розрахунком еколого-економічної ефективності проекту землеустрою відповідно до Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затверджених наказом Держземагенства України від 02.10.2013 №396 (далі - Методичні рекомендації); план переходу до прийнятої сівозміни привести у відповідність до додатку 1 Методичних рекомендацій.
Позивач-2 після доопрацювання, листом від 12.03.2014 №0-14/02/019 разом з коректурним аркушем про усунення зауважень, викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації, повторно направило проект землеустрою на проходження експертизи землевпорядної документації.
Листом відповідача від 07.04.2014 №28-28-0.23-3788/2-14 повернуто проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні позивача-1 на території Заможненської сільської ради Глобинського району Полтавської області як такий, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам з наступних причин: зауваження 2 не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (стаття 52 Закону України "Про землеустрій").
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції вказав на відсутність у відповідача після отримання доопрацьованого проекту землеустрою повноважень на повернення такого проекту без прийняття остаточного рішення, відповідач мав або підтвердити факт усунення недоліків (що фактично є наданням позитивного висновку експертизи) або вказати на неусунення недоліків та надати негативну оцінку проекту землеустрою і відмовити в його погодженні.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
На підставі ст.35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.
Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.
Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи.
Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил.
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.
Процедура (стадії) проведення державної експертизи визначені в статті 3 наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 03.12.2004 року №391 "Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації" проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного висновку державної експертизи.
Процедура проведення державної експертизи складається з трьох стадій: підготовчої, основної та заключної.
Підготовча стадія проведення державної експертизи
На підготовчій стадії державної експертизи здійснюється приймання землевпорядної документації, перевірка її складу, а також реєстрація об'єктів державної експертизи на підставі заяви (клопотання) замовника у журналі обліку (реєстрації) об'єктів державної експертизи землевпорядної документації протягом одного дня.
Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріали. У разі, якщо окремі документи та матеріали об'єкта експертизи за своїм статусом не можуть бути надані в оригіналі, вони додаються у посвідчених, у встановленому порядку, копіях.
Усі основні документи і матеріали, додані до об'єкта державної експертизи, повинні відповідати таким вимогам:
додатки та передбачені законодавством погодження, а також висновок Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, повинні бути підписані керівником відповідального органу (організації), скріплені його печаткою та мати термін дії;
графічні матеріали у встановлених законодавством випадках мають бути погоджені керівником територіального органу земельних ресурсів;
кожен аркуш копій архівних документів повинен бути посвідчений підписом архіваріуса та печаткою архівної установи;
кожен аркуш інших документів повинен бути посвідчений підписом і печаткою розробника об'єкта експертизи;
письмова згода землекористувача у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб, повинна бути засвідчена нотаріально;
документація із землеустрою повинна бути пронумерована, прошита та скріплена підписом і печаткою розробника об'єкта експертизи.
При виконанні цих вимог об'єкт державної експертизи підлягає реєстрації. В іншому випадку документація повертається замовнику на доопрацювання без реєстрації.
Термін проведення державної експертизи починається з дати реєстрації об'єкта експертизи.
Виконавець державної експертизи відповідно до клопотання (заяви) із відповідною візою керівника експертного підрозділу заповнює рахунок на оплату робіт за проведення експертизи та передає його для оплати замовнику експертизи.
Основна стадія проведення державної експертизи
Основна стадія проведення державної експертизи передбачає всебічний аналіз землевпорядної документації, відповідність запропонованих заходів вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам. У разі потреби проводяться обстеження в натурі (на місцевості).
При проведенні державної експертизи землевпорядної документації визначаються:
відповідність змісту документації вимогам законодавства України, встановленим стандартам, нормам і правилам, рішенням органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо раціонального використання і охорони земель, умов і порядку їх забудови, охорони навколишнього природного середовища, санітарно-епідеміологічного благополуччя населення, збереження культурної спадщини;
відповідність змісту документації вимогам завдань на її розроблення та вимогам передпроектної документації;
запропоновані землевпорядною документацією рішення щодо рекультивації порушених земель, поліпшення малопродуктивних угідь, оцінки земель тощо;
еколого-економічна ефективність передбачених заходів щодо запобігання їх впливу на земельні угіддя за межами ділянки, охорони агроландшафтів;
відповідність вимогам законодавства умов щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок у разі проведення вибіркової та добровільної державної експертизи робочих проектів землеустрою, передбачених підпунктом "з" частини другої статті 25 Закону України "Про землеустрій".
На заключній стадії проведення державної експертизи узагальнюються результати експертних досліджень, готується висновок державної експертизи щодо доцільності затвердження землевпорядної документації.
Висновок державної експертизи землевпорядної документації оформляється за типовою формою, встановленою Кабінетом Міністрів України відповідно до статті 18 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".
Підготовлені висновки державної експертизи повинні зводитись до трьох можливих варіантів:
землевпорядна документація в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується (у разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок);
землевпорядна документація не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, повертається на доопрацювання;
землевпорядна документація, яка не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується.
Оцінка землевпорядної документації у висновках державної експертизи (за одним із вказаних варіантів) є обов'язковою. При цьому, негативна оцінка об'єкта експертизи повинна бути всебічно обґрунтована положеннями відповідних нормативно-правових актів.
Негативна оцінка землевпорядної документації не може бути підставою для ухилення замовника від оплати проведення державної експертизи.
Негативно оцінена землевпорядна документація після доопрацювання підлягає повторній експертизі на загальних підставах.
Висновки державної експертизи землевпорядної документації після їх підпису експертами, керівником експертного підрозділу та затвердження керівництвом Держкомзему, Рескомзему АР Крим, обласних, Київського і Севастопольського міських головних управлінь Держкомзему, скріплені гербовою печаткою, є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником.
Висновки державної експертизи повинні мати відповідні реквізити - реєстраційні номери і дати, що збігаються з номером та датою реєстрації об'єкта у журналі обліку (реєстрації) об'єктів експертизи землевпорядної документації.
Усунення зауважень та внесення виправлень, виявлених в результаті державної експертизи, здійснюють розробники землевпорядної документації та інші суб'єкти, що допустили порушення вимог чинного законодавства України, встановлених норм і правил при підготовці об'єкта державної експертизи або його окремих складових частин.
Контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники підпорядкованих територіальних органів земельних ресурсів. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника підпорядкованого територіального органу земельних ресурсів, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.
Строки проведення державної експертизи встановлені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" і не можуть перевищувати 20 робочих днів від дня реєстрації об'єкта державної експертизи. У такий самий строк здійснюється перевірка щодо усунення зауважень державної експертизи.
Позитивний висновок державної експертизи дійсний протягом строку дії об'єкта державної експертизи, але не більше 3-х років від дня його видачі в разі, якщо протягом цього терміну не розпочато реалізацію заходів, передбачених розробленою землевпорядною документацією.
Якщо до початку реалізації заходів, передбачених розробленою землевпорядною документацією, виявилися нові відомості чи обставини, що не були належним чином відображені їх розробниками та мають значення для об'єктивного дослідження і оцінки об'єкта державної експертизи, об'єкт підлягає додатковій державній експертизі.
Визначена цією Методикою процедура проведення державної експертизи розповсюджується на всі види експертизи - первинну, повторну та додаткову.
При проведенні повторної експертизи (у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи) проводиться ретельний аналіз переробленої землевпорядної документації, усунення зауважень первинної експертизи, відповідність передбачених заходів діючим законодавчим та іншим нормативно-правовим актам.
Якщо повторна державна експертиза проводиться у зв'язку із закінченням терміну дії позитивного висновку первинної експертизи, аналіз землевпорядної документації проводиться в першу чергу на відповідність її вимогам законодавчих та нормативно-правових актів, які набули чинності протягом трьох років від дня видачі позитивного висновку первинної експертизи. При цьому, замовником землевпорядної документації коригується завдання на її розробку згідно з чинним законодавством України.
При проведенні додаткової державної експертизи всебічно вивчаються додаткові відомості чи обставини, що не були використані (враховані) розробниками документації до проведення первинної експертизи і мають значення для більш об'єктивного дослідження і оцінки об'єкта державної експертизи.
За результатами повторної та додаткової експертизи готується новий висновок.
Матеріали справи свідчать про те, що позивачу листом від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3788/2-14 "Про здійснення контролю за усуненням зауважень, вказаних у висновку експертизи" зазначено, що "Проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, які знаходяться в користуванні позивача" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за межами населених пунктів на території Заможненької сільської ради Голобинського району Полтавської області, як такий, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам з наступних причин. Друге зауваження не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства (ст.52 Закону України "Про землеустрою").
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що відповідач мав або підтвердити факт усунення недоліків (що фактично є наданням позитивного висновку експертизи) або вказати на неусунення недоліків та надати негативну оцінку проекту землеустрою і відмовити в його погодженні, оскільки за фактичними обставини справи відсутні підстави для проведення повторної експертизи, які передбачені статтею 14 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документанції".
Наведена вище стаття каже, що повторна державна експертиза проводиться: у разі одержання негативного висновку первинної державної експертизи щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі; у разі спростування негативного висновку первинної державної експертизи; у випадку, визначеному частиною другою статті 36 цього Закону.
Окрім цього, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції про те, що повторне повернення проекту землеустрою на доопрацювання суперечило б вимозі про строк розгляду та порядок затвердження такого проекту, та лист від 07.04.2014 року №28-28-0.23-3788/2-14 не містить посилань про повернення проекту на доопрацювання, а зазначає лише застереження про те, що - друге зауваження не усунуто - завдання на розробку проекту землеустрою доповнити інформацією щодо виробничого напрямку сільськогосподарського підприємства, та зроблений висновок про те, що не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам.
В своїй апеляційній скарзі відповідач вказує лише на те, що чинним законодавством не передбачена обмеження кількості раз повернення об"єкту державної експертизи землевпорядної документації на доопрацювання.
Виходячи із викладеної вище позиції, колегія суддів, вважає вказаний довод апеляційної скарги необгрутованим.
Колегія суддів також погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позову та зобов'язання відповідача повторно розглянути матеріали проекту землеустрою позивача, оскільки прийняття рішення певного характеру є виключною компетенцією уповноваженого органу.
Відповідно ч.1 ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановленні під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.
Згідно до п.1 ч.1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
Колегія суддів, дійшла до висновку, що постанова суду першої інстанції не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга - задоволенню.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п.1 ч.1 ст. 199, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.ст.206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державного агенства земельних ресурсів України залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 16.09.2014р. по справі №816/2741/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя Донець Л.О. Судді Бартош Н.С. Мельнікова Л.В.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.01.2015 |
Оприлюднено | 26.01.2015 |
Номер документу | 42405911 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Донець Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні