Постанова
від 29.01.2015 по справі 820/19831/14
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

29 січня 2015 р. справа № 820/19831/14

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Біленського О.О.

при секретарі судового засідання Рябченко Є.А.

за участю:

представника позивача - Карножицький В.В.,

представника відповідача - Коваленко С.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" до Управління Держземагентства у м.Харкові Харківської області про визнання протиправними та скасування витягів, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконані Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області від 17.10.2014 року №489 та №490 щодо здійснення оцінки земельних ділянок, які знаходяться за адресою: місто Харків, бульвар Грицевця, ріг вул. Велика Кільцева.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" є орендарем земельних ділянок, що розташовані у м.Харкові за адресою: бульвар Грицевця, ріг вул. Великої Кільцевої, відповідно до договору оренди землі від 4 липня 2014 року. Відповідно до Витягу №490 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.10.2013, цільове призначення земельної ділянки - експлуатація гостьової автостоянки машин. Відповідно до Витягу №489 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.10.2013, цільове призначення земельної ділянки -експлуатація гостьової автостоянки. 4 квітня 2014 року позивач отримав поштою пропозицію щодо зміни договору оренди в частині перегляду розміру орендної плати. Позивачу були надані Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.10.2013 року №№ 489, 490, 491, виконані Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області на запит Департаменту земельних відносин, стосовно земельних ділянок, які знаходиться у користуванні позивача, та виконані на їх основі розрахунки розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року.

Позивач вказав, що згідно Витягу № 489 від 17.10.2013 року зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2641144 грн., при цьому Витяг видано без зазначення: середньої вартості земельної ділянки, грн/кв.м; с завищенням значень окремих локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони; с завищенням площі земельної ділянки під забудовою. Згідно Витягу №490 від 17.10.2013 року зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1162941 грн., при цьому Витяг видано без зазначення: середньої вартості земельної ділянки, грн/кв.м; с завищенням значень окремих локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони; с завищенням площі земельної ділянки під забудовою.

Позивач вважає, що Витяги належно не перевірялись уповноваженими посадовими особами відповідача, про що свідчить відсутність підпису, зазначення посади та прізвище особи, що його перевірила, отже вони не відповідають додатку 2 Порядку, яким визначені обов'язкові реквізити, які повинні бути в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд у його задоволенні відмовити так як вимоги позивача не базуються на діючому законодавстві та є необґрунтованими. При цьому зазначив, що відповідач наділений повноваженнями лише видавати витяг з наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, яку, в свою чергу, затверджує відповідний орган місцевого самоврядування. Тобто відповідач не наділений необхідними повноваженнями щодо зміни нормативно грошової оцінки земельних ділянок, які перебувають у його користуванні, та зміни коефіцієнта, який враховується під час визначення цієї нормативно грошової оцінки.

Суд вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши, надані сторонами докази у їх сукупності, встановив наступне.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, ТОВ "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" зареєстровано в якості юридичної особи 17.02.2003 року Виконавчим комітетом Харківської міської ради.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" є орендарем земельних ділянок, що розташовані за адресою: м. Харків, бул. Грицевця, ріг вул. Велика Кільцева, за договором оренди землі від 4 липня 2005 року. Згідно з вказаним договором в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3663 га (в тому числі ділянка № 1 площею 0,0810 га, ділянка № 2 площею 0,1923 га, ділянка № 3 площею 0,0930 га) (п. 2). Договір укладено строком: на період будівництва до 01.12.2006 року (ділянка № 1 для розширення існуючої гостьової автостоянки, ділянка № 3 для реконструкції частини торговельного майданчику з влаштуванням критого намету) (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації - до 01.12.2029 року (ділянка № 1, ділянка № 2 - існуюча автостоянка, ділянка № 3) (п. 8). Земельна ділянка передається в оренду: ділянка № 1 для розширення існуючої гостьової автостоянки машин; ділянка № 3 для реконструкції частини торговельного майданчику з влаштуванням критого намету (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для експлуатації об'єкту (ділянка № 1, ділянка № 2 - існуюча автостоянка, ділянка № 3) (п. 15).

Таким чином, з 02.12.2006 року до 01.12.2029 року земельна ділянка загальною площею 0,3663 га (в тому числі ділянка № 1 площею 0,0810 га, ділянка № 2 площею 0,1923 га, ділянка № 3 площею 0,0930 га) згідно з вказаним договором використовується ТОВ "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" для експлуатації об'єктів.

В межах вирішення питання щодо зміни договору оренди в частині перегляду розміру орендної плати, позивачу були надані Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17.10.2013 року №489, №490, №491, виконані Управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області на запит Департаменту земельних відносин, стосовно земельних ділянок, які знаходиться у користуванні позивача, та виконані на їх основі розрахунки розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до Закону.

Преамбулою Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

У відповідності до положень статті 5 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Із позовної заяви вбачається, що позивач вважає, що для нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що розташовані за адресою: м. Харків, бул. Грицевця, ріг вул. Велика Кільцева, які знаходяться у користуванні позивача, повинен бути застосований коефіцієнт функціонального використання (Кф) - 1,0, як для земель транспорту, а не коефіцієнт - 3.

Суд відмічає, що з матеріалів справи та пояснень сторін встановлено, що в оскаржуваних позивачем витягах зазначений коефіцієнт Кф - 2,5, а не - 3, як вказує у позовній заяві позивач.

Згідно з п.3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово - комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11 (далі - Порядок), затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за № 388/12262, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) (далі - Інструкція), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, що зареєстрований в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, земельні ділянки за кадастровими №6310138200:10:009:0011 та №6310138200:10:009:0015 відносяться до категорії земель житлової та громадської забудови.

Згідно довідки №1387, виданої Харківським обласним управлінням статистики 19.02.2003, яка є складовою частиною проекту землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки, та використовувалася при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки під час укладення договору оренди землі, видами економічної діяльності позивача є: роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах з перевагою продовольчого асортименту (код за КВЕД-2005 - 52.11.0); діяльність кафе (код за КВЕД-2005 - 55.30.2); неспеціалізована оптова торгівля харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами (код за КВЕД-2005 - 51.39.0); роздрібна торгівля тютюновими виробами (код за КВЕД-2005 - 52.26.0); роздрібна торгівля алкогольними та іншими напоями (код за КВЕД-2005 - 52.25.0), що за КВЕД-2005, який застосовується у згаданому вище Порядку, належить до Секції G - Торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку, та Секції H - діяльність готелів та ресторанів.

Вказані види економічної діяльності за КВЕД-2005, що використовується у Додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку (Таблиця 1.1 "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)") при визначенні категорії земель за функцією використання, належать до Розділу 51 - Оптова торгівля і посередництво в оптовій торгівлі, Розділу 52 - роздрібна торгівля; ремонт побутових виробів та предметів особистого вжитку, Розділу 55 - діяльність готелів та ресторанів.

Згідно Додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку (Таблиця 1.1 "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)") з урахуванням віднесення видів економічної діяльності позивача до Секцій G та H відповідні земельні ділянки за категорією земель за функцією використання належать до земель комерційного використання.

Отже, згідно вказаної Таблиці землі підприємств, що здійснюють операції з нерухомістю, здавання під найм та послуги юридичним особам, за категорією земель за функцією використання належать до земель комерційного використання.

Відповідно до згаданої вище Інструкції у графу 42 включаються дані про землі комерційного та іншого використання землі, які використовуються головним чином комерційними, торговими і відповідними службами - торговими центрами, комерційними банками, автозаправними станціями, ремонтними майстернями, готелями, ресторанами, барами, їдальнями, торговими складами та будівлями органів управління ними. Включати потрібно землі за видами економічної діяльності, вказаними в додатку 3; частину земель, наданих юридичним та фізичним особам для підприємницької діяльності, зазначеної в цьому додатку, а також землі згідно з додатком 4, на яких проводиться підприємницька діяльність

Згідно з Додатком 3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель "Класифікація видів економічної діяльності на землях комерційного та іншого використання (у графі 42)" Розділи 51 та 52 Секції G та Розділ 55 Секції H класифікуються як землі комерційного використання.

Таким чином, припущення позивача про завищення коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) - 2,5 як для земель комерційного використання при нормативній грошовій оцінці земельних ділянок, що розташовані за адресою: м. Харків, бул. Грицевця, ріг вул. Велика Кільцева, які знаходяться у користуванні позивача, є безпідставними.

Стосовно доводів позивача з приводу не зазначення у спірних витягах середньої вартості земельної ділянки, грн./кв.м., суд зазначає наступне.

Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно з ст. 73 цього Закону акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Відповідно до п.1.1. вказаного Рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 вказаного Рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 (п. 2).

Відповідно до пункту 2.2 "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" є користувачем програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень (пункт 2.3 Порядку).

Згідно з "Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" у відповідності з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (розділ 3) її розробником була визначена середня (базова) вартість 1 кв.м. земель м. Харкова.

Тотожність понять "середня вартість одного квадратного метра земель" та "базова вартість одного квадратного метра земель" підтверджується також п. 3.8 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за № 388/12262, у якому зазначено, що у межах населеного пункту базова вартість одного квадратного метра земель диференціюється за економіко-планувальними зонами, які встановлюються на основі економічної оцінки території населеного пункту з урахуванням таких факторів:

- неоднорідності функціонально-планувальних якостей території;

- доступності до центру населеного пункту, місць концентрації трудової діяльності, центрів громадського обслуговування, масового відпочинку;

- рівня інженерного забезпечення та благоустрою території;

- рівня розвитку сфери обслуговування населення;

- екологічної якості території;

- привабливості середовища: різноманітність місць докладання праці, наявність історико-культурних та природних пам'яток тощо.

Середня вартість одного квадратного метра земель не диференціюється для:

- смуги відводу магістральної залізниці, за винятком економіко-планувальних зон, які включають вокзали та привокзальні площі;

- смуги відводу магістральних нафто-, газо- та продуктопроводів, які проходять через територію населеного пункту і виходять за його межі;

- смуги відводу ліній електропостачання високої напруги і виходять за його межі.

Таким чином, поняття "середня вартість одного квадратного метра земель" має те саме значення, що й поняття "базова вартість одного квадратного метра земель", що й було відображено у спірних витягах.

Щодо визначення коефіцієнту, який характеризує місцеположення земельних ділянок (Км) слід зазначити наступне.

Згідно з п. 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Розрахунок значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013" в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій.

Отже, Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області не розраховує та не впливає на значення зазначеного локального коефіцієнту.

Значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.

При цьому, як вбачається з оскаржуваних позивачем витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, значення сукупного коефіцієнту Км3 - 1,0906 (витяг № 489) та 1,14005 (витяг № 490), що не перевищує значення 1,5, а отже не є порушенням п. 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

Щодо вказаної у спірних витягах площі земельної ділянки під забудовою слід зазначити, що відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Держкомстату України від 05.11.98 № 377, що зареєстрований в Мін'юсті України 14.12.98 за № 788/3228, у звітах вказують площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності.

У відповідності до вказаної Інструкції у графі 34 ураховуються дані про забудовані землі, всього, які складаються із суми даних граф 35 - 38, 42 - 45, 50, 55.

Ця категорія охоплює всі землі, що зайняті об'єктами промисловості, забудовані житловими будинками, дорогами, шахтами, відкритими розробками та будь-якими іншими спорудами, створеними для здійснення різних видів людської діяльності, включаючи території для їх обслуговування. До цієї категорії включаються деякі види відкритих земель (незабудованих земель), які тісно пов'язані з такою діяльністю, наприклад: звалища; землі, відведені під будівництво, зайняті поточним будівництвом. До цієї категорії не включають господарські будівлі й двори, господарські шляхи на сільськогосподарських землях, а також на сільськогосподарських угіддях земель інших категорій (включаються у відповідні графи сільськогосподарських земель).

Таким чином, згідно вказаної Інструкції як забудовані землі класифікуються усі землі, у тому числі деякі види відкритих земель (незабудованих земель), за виключенням земель під господарськими будівлями й дворами, господарськими шляхами на сільськогосподарських землях, а також на сільськогосподарських угіддях земель інших категорій, які включаються у відповідні графи сільськогосподарських земель.

Тому, у спірних витягах й вказано, що площа земельної ділянки під забудовою складає усю площу відповідної земельної ділянки, оскільки відповідні землі згідно Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) класифікуються як забудовані землі, не зважаючи на фактичну площу будівель, що розташовані на таких землях.

Відповідні відомості внесені до державної статистичної звітності (форма № 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності" (річна)) (довідка Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області від 24.12.2014 № 6055/08 міститься в матеріалах справи).

Стосовно тверджень позивача про те, що спірні витяги належно не перевірялися уповноваженими посадовими особами відповідача, необхідно зазначити, що із цих витягів вбачається, що вони були підписані відповідною уповноваженою посадовою особою (заступник начальника Управління) та скріплені печаткою Управління, а також містять прізвище, ініціали та номер телефону посадової особи, яка склала витяги.

Стосовно посилань позивача щодо завищення значення окремих локальних коефіцієнтів та щодо розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно з ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до п. 1 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, що є додатком до рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» від 25.09.2013 № 1269/13, Порядок регламентує процедуру надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками та оплати за договором суперфіцію (пп. 1.1)

Зазначений Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова розроблено на підставі Конституції України, Земельного Кодексу України, Податкового кодексу України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про оцінку земель», «Про оренду землі», Постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок взаємодії органів виконавчої влади щодо обміну інформацією, необхідною для обчислення і справляння плати за землю» від 01.08.2006 № 1066, рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» (п.п.1.2)

Пунктом 2 цього Порядку визначені завдання суб'єктів процесу встановлення плати за землю: 2.1. Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013», здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

2.2. Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

2.3. Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр» є користувачем програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департаменту самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень.

Відповідно до п. 3.10 Порядку вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Таким чином, розрахунок значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій.

Аналіз викладеного свідчить, що Управління не розраховує та не впливає на значення коефіцієнту Км3.

Значення коефіцієнтів Км3 (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.

Отже, при формуванні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області не має технічної можливості на власний розсуд змінювати значення локальних коефіцієнтів на місцеположення земельних ділянок в межах економіко-планувальних зон.

Таким чином, згідно з вказаним вище рішенням Харківської міської ради розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них здійснює Департамент земельних відносин Харківської міської ради, Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області не є відповідальним за розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

Зазначений висновок узгоджується з позицією Вищого адміністративного суду України, викладеною у постанові від 25.06.2014 року по справі №800/50859/13.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконані Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області від 17.10.2014 року №489 та №490 щодо здійснення оцінки земельних ділянок, які знаходяться за адресою: місто Харків, бульвар Грицевця, ріг вул. Велика Кільцева, сформовані відповідачем без порушення вимог чинного законодавства, у межах повноважень та у спосіб, що встановлені законодавством України, з використанням повноважень, з метою, якою це повноваження надано та обґрунтовано, тобто з урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Таким чином, позовні вимоги ТОВ "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" є нормативно та документально необґрунтованими та такими, що не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СИНТЕЗ-ПРИВАТ" до Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області про визнання протиправними та скасування витягів - відмовити у повному обсязі.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови виготовлено 30.01.2015 року.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.01.2015
Оприлюднено03.02.2015
Номер документу42499990
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/19831/14

Ухвала від 09.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 16.03.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Ухвала від 27.02.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Постанова від 29.01.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 11.12.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні