Постанова
від 27.01.2015 по справі 916/2007/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" січня 2015 р.Справа № 916/2007/14 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

головуючого судді: О.Л. Воронюка

суддів: В.В. Лашина, М.А. Мирошниченко

при секретарі Кияшко Р.О.

склад колегії суддів сформований розпорядженнями від 01.12.2014р. та від 05.12.2014р.)

За участю у судовому засіданні від 13.01.2015:

Від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради - Брушньовська І.І.; довіреність № 01-36/23; дата видачі: 20.01.2015;

Від Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "Одесміськсвітло" - Дергачева А.В.; довіреність № 4; дата видачі: 07.01.2014;

Від Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ - Романадзе Л.Д.; довіреність №5; дата видачі: 11.06.2014;

Від Міністерства освіти і науки України - Балан І.П.; довіреність № 9/11-9-249;дата видачі: 06.08.2014;

Від прокуратури Одеської області - Лянна О.А.; посвідчення № 005252; дата видачі: 22.09.2012;

Від Одеської міської ради - Моджук І.О.; довіреність № 352/исх-гс; дата видачі: 19.12.20144

За участю у судовому засіданні від 27.01.2015:

Від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради - Брушньовська І.І.; довіреність № 01-36/23; дата видачі: 20.01.2015;

Від Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "Одесміськсвітло" - Дергачева А.В.; довіреність № 4; дата видачі: 07.01.2014;

Від Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ - Романадзе Л.Д.; довіреність №5; дата видачі: 11.06.2014;

Від Міністерства освіти і науки України - Балан І.П.; довіреність № 9/11-9-249;дата видачі: 06.08.2014;

Від прокуратури Одеської області - Лянна О.А.; посвідчення № 005252; дата видачі: 22.09.2012;

Представник Одеської міської ради у судове засідання не з'явився. про дату, час та місце розгляду апеляційних скарг повідомлений належним чином.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ , Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "Одесміськсвітло"

на рішення господарського суду Одеської області від 23 жовтня 2014

у справі №916/2007/14

За позовом Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ

до відповідачів Виконавчого комітету Одеської міської ради;

Одеської міської ради;

Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів Департаменту комунальної власності Одеської міської ради

за участю Заступника прокурора м. Одеси

про визнання недійсним та скасування частково рішення та визнання права повного господарського відання

та

за позовом третьої особи, яка заявляє самостійні вимоги на предмет спору Міністерства освіти і науки України

до відповідачів Виконавчого комітету Одеської міської ради;

Одеської міської ради;

Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО"

про визнання права державної власності

Відповідно до ст. 77 ГПК України в судовому засіданні 13.01.2015р. оголошувалась перерва до 27.01.2015р.

Відповідно до ст.ст. 4 4 , 81 1 ГПК України здійснювалась фіксація судового процесу технічними засобами

В судовому засіданні 27.01.2015р. відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Встановила:

30.05.2014 ухвалою господарського суду Одеської області порушено провадження по справі за позовом Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ до Виконавчого комітету Одеської міської ради, Одеської міської ради, Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення «ОДЕСМІСЬКСВІТЛО» про визнання незаконним та скасування частково рішення, про визнання права власності.

23.07.2014 до господарського суду Одеської області від Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ надійшло уточнення до позовної заяви у якому позивач просив визнати незаконним та скасувати частково рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004 № 209 «Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси « щодо зазначення у п. 1.1трансформаторної підстанції ТП-2530, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Рішельєвська, 28 та визнати право повного господарського відання на трансформаторну підстанцію ТП-2530, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Рішельєвська, 28 площею 44кв.м. за Державним центром науково-технічної і економічної інформації", що є державною власністю в особі Міністерства освіти і науки України.

02.09.2014 до господарського суду Одеської області від прокуратури Одеської області надійшла заява про вступ у справу.

02.09.2014 ухвалою господарського суду Одеської області допущено прокуратуру Одеської області до участі у справі.

02.09.2014 до господарського суду одеської області від Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" надійшло клопотання про залучення до участі у справи Міністерства освіти і науки України третьою особою на стороні позивача.

15.09.2014 до господарського суду Одеської області від Державного центру науково-технічної і економічної інформації" надійшла уточнена позовна заява в якій позивач просить визнати недійсним та скасувати частково рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004 № 209 «Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м.Одеси» щодо зазначення у п. 1.1.трансформаторної підстанції ТП-2530, що розташована за адресою: м.Одеса, вул. Рішельєвська, 28 та визнати право повного господарського відання на трансформаторну підстанцію ТП-2530, розташовану за адресою: м. Одеса,вул. Рішельєвська, 28, площею 44 кв.м. за Державним центром науково-технічної і економічної інформації" що є державною власністю в особі Міністерства освіти і науки України.

18.09.2014 ухвалою господарського суду Одеської області прийнято зустрічну позовну заяву Міністерства освіти і науки України до відповідачів Виконавчого комітету Одеської міської ради, Одеської міської ради, Державного центром науково-технічної і економічної інформації", Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "Одесміськсвітло" про визнання права державної власності для спільного розгляду з первісним позовом.

23.10.2014 рішенням господарського суду Одеської області позов Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ - задоволено частково.

Визнано недійсним та скасовано частково рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004р. №209 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м.Одеси" щодо зазначення у п.1.1. трансформаторної підстанції ТП-2530, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Рішельєвська,28.

Стягнено з Виконавчого комітету Одеської міської ради (65004, м.Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) на користь Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ витрати по сплаті судового збору у розмірі 406(чотириста шість)грн.

Стягнено з Одеської міської ради на користь Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ (65011, м.Одеса, вул.Рішельєвська,28, код ЄДРПОУ 22449309) витрати по сплаті судового збору у розмірі 406(чотириста шість)грн..

Стягнено з Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" на користь Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ (65011, м.Одеса, вул.Рішельєвська,28, код ЄДРПОУ 22449309) витрати по сплаті судового збору у розмірі 406(чотириста шість)грн.

В решті позову Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ - відмовлено

Позов Міністерства освіти і науки України - задоволено

Визнано право державної власності в особі Міністерства освіти і науки України на трансформаторну підстанцію №2530, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Рішельєвська,28.

Стягнено з Виконавчого комітету Одеської міської ради (65004, м.Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) на користь Міністерства освіти і науки України(01135, м.Київ, проспект Перемоги, 10, код ЄДРПОУ 37536162) витрати по сплаті судового збору у розмірі 609(шістсот дев'ять)грн.

Стягнено з Одеської міської ради (65004, м.Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691) на користь Міністерства освіти і науки України (01135, м.Київ, проспект Перемоги, 10, код ЄДРПОУ 37536162) витрати по сплаті судового збору у розмірі 609(шістсот дев'ять)грн.

Стягнено з Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО"(65091, м.Одеса, вул.Середня, 37, код ЄДРПОУ 03350568) на користь Міністерства освіти і науки України (01135, м.Київ, проспект Перемоги, 10, код ЄДРПОУ 37536162) витрати по сплаті судового збору у розмірі 609(шістсот дев'ять)грн.

Задовольняючи частково позов, господарський суд Одеської області виходив із того, що рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004 №209 «Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси» щодо зазначення у п. 1.1. трансформаторної підстанції ТП-2530, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Рішельєвська, 28 підлягає визнанню недійсним оскільки прийняте органом місцевого самоврядування необґрунтовано, в порушення вимог законодавства, зокрема без врахування наявності права власності держави на дане майно.

Відмовляючи в іншій частині, господарський суд першої інстанції обґрунтував своє рішення недоведеністю позивачем порушення відповідачами права Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" щодо права господарського відання,а також відсутністю оспорюваного з боку відповідачів права повного господарського відання Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" на трансформаторну підстанцію ТП-2530.

Задовольняючи зустрічну позовну заяву Міністерства освіти і науки України господарський суд Одеської області зазначив, що вимога позивача за зустрічним позовом є правомірною та обґрунтованою.

Не погоджуючись із вищезазначеним рішенням від 23.10 2014, 28.11.2014 до Одеського апеляційного господарського суду від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради надійшла апеляційна скарга в якій скаржник просить рішення господарського суду Одеської області від 23.10.2014 скасувати повністю та припинити провадження по справі.

Свої вимоги скаржник обґрунтував тим, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням матеріального та процесуального права.

04.12.2014 до Одеського апеляційного господарського суду від Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення «Одесміськсвітло» надійшла апеляційна скарга в якій скаржник просить скасувати рішення господарського суду Одеської області від 23.10.2014 та прийняти нове, яким в задоволенні позову Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" та у зустрічному позові Міністерства освіти і науки відмовити в повному обсязі з посиланням на порушення норм матеріального та процесуального права.

Також 04.12.2014 до Одеського апеляційного господарського суду від Одеської міської ради надійшла апеляційна скарга в якій скаржник просить рішення господарського суду Одеської області від 23.10.2014 скасувати в частині задоволення позову Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" про визнання недійсним та скасування частково рішення та в частині задоволення позову Міністерства освіти і науки України про визнання права державної власності та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог у зазначеній частині у повному обсязі, оскільки позивач вважає його незаконним, яке прийнято з порушенням матеріального та процесуального права та таким що не відповідає матеріалам справи.

Заслухавши присутніх представників сторін, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційних скарг, перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки господарським судом Одеської області, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла до наступних висновків.

Як вбачається із матеріалів справи, у 1966р. було розпочато проектування та зведення будівлі для Одеського центру науково-технічної інформації за адресою: м. Одеса, вул. Леніна, 28 (нині - Рішельєвська). Альбом III проекту передбачав улаштування в будівлі ОЦНТІ трансформаторної підстанції. З цією метою було закуплено два трансформатори ТМ 400 кВА за №№ 954247 та 954248, які були отримані в Одесі 16 січня 1976 року.

У 1979 році будівництво вказаного об'єкту було завершено, що підтверджується Актом приймання до експлуатації державною приймальною комісією закінченої будівництвом будівлі житлово-цивільного призначення від 29.12.1979р. В графі "техніко-економічні показники об'єкту" Акту приймання серед вбудованих приміщень зазначена трансформаторна підстанція, що була передбачена проектом та побудована фактично.

З 1979 року на ОЦНТІ покладено усі витрати, пов'язані з експлуатацією та ремонтом вказаних трансформаторів, ОЦНТІ здійснював відповідний бухгалтерський облік. На даний час залишкова вартість трансформаторної підстанції №2530 складає 23116,28грн., що підтверджується довідкою ОЦНТЕІ від 17.04.2014р. №01-0018.

Виконавчим комітетом Одеської міської ради прийнято рішення про оформлення та видання Одеській міській раді свідоцтво про право власності на трансформаторну підстанцію ТП-2530 (рішення від 06.04.2004р. №209 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси") незважаючи на наявність балансоутримувача та державну власність на трансформаторну підстанцію, в порушення законодавства України.

Судом першої інстанції встановлено, що вказане рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради є незаконним, оскільки якщо і трансформаторна підстанція ТП-2530 не мала балансоутримувача, або Виконавчому комітету Одеської міської ради не був відомий її власник або балансоутримувач, то відповідно до ст. 335 Цивільного кодексу України така річ є безхазяйною. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого врядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність. Недотримання Виконавчим комітетом Одеської міської ради та Одеською міської радою вказаної процедури позбавило Міністерство освіти і науки України можливості своєчасно дізнатися про ймовірне привласнення державного майна органами місцевого самоврядування.

Відповідно до преамбули рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004р. №209 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси" підставою для його прийняття було рішення Одеської обласної ради народних депутатів від 25.11.1991р. "Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування та районів області".

Як встановлено господарським судом Одеської області будівля ОЦНТІ ніколи не належала до нежитлового фонду місцевих Рад народних депутатів, та ніколи не передавалася до комунальної власності. Постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 1991р. N311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" встановлено, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю. Факт належності будівлі ОЦНТЕІ до державної власності підтверджується Законом України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" від 7 липня 1999 року N 847-ХІУ до якого за №22449309 внесено Одеський ЦНТЕІ (270001, м. Одеса, вул. Рішельєвська, 28).

Ст. 24 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" встановлює наступне: правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону; органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції (ч.ч. 1, 3 ст. 24 Закону).

Відповідно до ч. 10 ст. 59 цього Закону, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 ЦК України, Правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Згідно ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Відповідно до ст.16 цього кодексу, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а одним із способів захисту є визнання права.

У відповідності зі ст.20 Господарського кодексу України Держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб'єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Колегія суддів погоджується із висновком господарського суду Одеської області що рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004р. №209 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м.Одеси" щодо зазначення у п.1.1. трансформаторної підстанції ТП-2530, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Рішельєвська,28 підлягає визнанню недійсним оскільки прийняте органом місцевого самоврядування необґрунтовано, в порушення вимог законодавства, зокрема без врахування наявності права власності держави на дане майно.

Отже, посилання Департаменту комунальної власності у своїй апеляційній скарзі на те що ЗаконУкраїни «Про перелік об'єктів державної власності, що не підлягають приватизації» від 07.07.1999, а також укладений Регіональним Фондом державного майна України по Одеській області та ТОВ «Інвац» договір оренди нерухомого майна, що належать до державної власності не є належними доказами щодо визнання права власності Міністерства освіти і науки України трансформаторної підстанції ТП-2530 судовою колегією не приймаються, оскільки спростовуються вищенаведеним.

Щодо права господарського відання Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" на трансформаторну підстанцію №2530, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до п. 2.7. Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ від 17.10.2005р. №510 в господарське відання електропередавальної організації, до мереж якої вони приєднані, в установленому законодавством України порядку можуть бути передані тільки електричні мережі та трансформаторні підстанції, які на підставі права власності не належать жодному суб'єкту господарювання.

Крім того, як уже було зазначено вище будівля ОЦНТІ не належала до нежитлового фонду місцевих Рад народних депутатів, та не передавалася до комунальної власності Постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 1991р. N311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власність власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)" встановлено, що державне майно України, крім майна, яке належить до комунальної власності, є загальнодержавною (республіканською) власністю. Факт належності будівлі ОЦНТЕІ до державної власності підтверджується законом України "Про перелік об'єктів державної власності, що не підлягають приватизації" від 7 липня 1999р. N84-ХІУ до якого за №22449309 внесено Одеський ЦНТЕІ (270001, м. Одеса, вул. Рішельєвська. 28).

Також, підтвердженням належності будівлі Одеського ЦНТЕІ до державної власності є укладення Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області з Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвац" договору оренди нерухомого майна, що належить до Державної власності від 27.05.2004р. відповідно до якого в оренду була передана і трансформаторна підстанція. Згідно з довідкою ТОВ "Інвац" за трансформаторну підстанцію з 2004 року по 2009 рік нараховано та сплачено до державного бюджету 38075,01грн., Одеському ЦНТЕІ - 16317,86грн.

У своїй апеляційній скарзі Одеська міська рада посилається на те, що відповідно до рішення Одеської обласної ради народних депутатів від 25.11.1991 № 266-І «Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування та районів області» до переліку державного майна, що передається у власність місту обласного підпорядкування-Одесі ввійшов весь жилий та нежилий фонд місцевих Рад народних депутатів, тобто і станції ТП-2530, є помилковим, оскільки будівля Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" не належала до житлового фонду місцевих Рад народних депутатів, а тому і не могла передаватися.

Що ж стосується зустрічного позову, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити таке.

Як вбачається із матеріалів справи Міністерство освіти і науки України є органом управління державного майна, а саме трансформаторної підстанції, розташованої у будівлі ОЦНТЕІ. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" від 21 вересня 2006 року N 185-У суб'єктами управління об'єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління об'єктами державної власності; центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку; міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи; Фонд державного майна України; органи, що убезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України; органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об'єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (далі - господарські структури); Національна академія наук України, галузеві академії наук. Згідно зі ст. 1 вказаного Закону управління об'єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Як вірно зазначив господарський суд Одеської області, з листа ОЦНТЕІ від 01.08.2014р. №01-0043 Міністерству освіти і науки України вбачається, що Комунальне підприємство електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" зазначило, що вказана трансформаторна підстанція є об'єктом комунальної власності та не визнає права державної власності та, відповідно, право повного господарського відання ОЦНТЕІ на неї.

Крім того, 04.04.2014р. ОЦНТЕІ звернулося до Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" з листом №01-15. У відповідь, від Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" надійшов лист вих. №01-308 від 18.04.2014р. до якого були додані копія розпорядження Одеського міського голови від 27.07.2004р. № 996-01р, копія акту оцінки частки інженерних мереж електропостачання, трансформаторних підстанцій, що не мають балансоутримувача та підлягають передачі на баланс Комунальному підприємству електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО", затвердженого Одеським міським головою 01.07.2004р., та копія акту приймання-передачі трансформаторних підстанцій на баланс Комунальному підприємству електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" (без номеру та дати). З отриманих копій документів ОЦНТЕІ стало відомо, що підставою для їх підписання стало рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 16.04.2004р. №209 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси". Крім того, в акті оцінки частки інженерних мереж електропостачання, трансформаторних підстанцій, що не мають балансоутримувача та підлягають передачі на баланс Комунальному підприємству електричних мереж зовнішнього освітлення "ОДЕСМІСЬКСВІТЛО" зазначено, що трансформаторна підстанція №2530 не має балансоутримувача та рік її введення до експлуатації встановити не можливо.

Колегія суддів погоджується з позицією господарського суду Одеської області про те, що зазначене твердження не відповідає дійсності та наявним в матеріалах справи письмовим доказам, адже власником трансформаторної підстанції № 2530 є держава, а балансоутримувачем є Одеський центр науково-технічної інформації (нині - Державне підприємство "Одеський державний центр науково-технічної і економічної інформації").

Отже, посилання Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення «Одесміськсвітло» у своїй апеляційній скарзі на те, що позивач не мав, не має і не буде має права на технічне обслуговування трансформаторної підстанції ТП-2530 є хибним, оскільки спростовується як вищевикладеним так і матеріалами справи.

Частинами 1, 2 ст.124 Конституції України передбачено, що правосуддя в Україні здійснюється виключно судами, делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускається, та юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Згідно ст.41 Конституції України та ст.321 Цивільного кодексу України, право власності є непорушним і ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Статтями 316 та 317 Цивільного кодексу України передбачено, що правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Статтею 396 Цивільного кодексу України вказано, що особа яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна.

Відповідно до ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Частиною 1 ст.319 Цивільного кодексу України встановлено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст.11 Цивільного кодексу України, а саме: цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, зокрема, з договорів та інших право чинів.

Згідно ст. 329 Цивільного кодексу України, юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Згідно ст.392 Цивільного кодексу України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою.

Відповідно до ст.326 Цивільного кодексу України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.

Згідно ст.141 Господарського кодексу України, до державного майна у сфері господарювання належать цілісні майнові комплекси державних підприємств або їх структурних підрозділів, нерухоме майно, інше окреме індивідуально визначене майно державних підприємств, акції (частки, паї) держави у майні суб'єктів господарювання різних форм власності, а також майно, закріплене за державними установами і організаціями з метою здійснення необхідної господарської діяльності, та майно, передане в безоплатне користування самоврядним установам і організаціям або в оренду для використання його у господарській діяльності.

Згідно з ч.1 ст. 133 Господарського кодексу України, основу правового режиму майна суб'єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління.

Статтею 136 Господарського кодексу України встановлено, що право господарського відання є речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами. Щодо захисту права господарського відання застосовуються положення закону, встановлені для захисту права власності.

Відповідно до Статуту, Одеський ЦНТЕІ є державним комерційним підприємством, яке засноване на державній власності та належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

Згідно ч.2 ст. 74 Господарського кодексу України майно державного комерційного підприємства закріплюється за ним на праві господарського відання.

Відповідно до ч. 2 ст. 395 ЦК України передбачено, що законом можуть встановлені інші речові права на чуже майно.

Посилання Одеської міської ради у своїй апеляційній скарзі на те що трансформаторна підстанція ТП-2530 перебуває на балансі Комунального підприємства «Одесміськсвітло» є помилковим оскільки Одеському державному центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ трансформаторна підстанція ТП-2530, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Рішельєвська,28 належить на праві господарського відання, що також підтверджується п. 4.2. Статуту, в якому зазначено, що майно ОЦНТЕІ є державною власністю і закріплюється за ним на праві повного господарського відання.

Інші доводи скаржників, викладені ними в апеляційних скаргах, не спростовують правильних висновків суду першої інстанцій та не є підставою для скасування оскаржуваного рішення господарського суду Одеської області.

За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення господарського суду Одеської області від 23.10.2014р. відповідає вимогам закону та обставинам справи.

Керуючись ст. ст. 85, 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Рішення господарського суду Одеської області від 23 жовтня 2014 у справі №916/2007/14 залишити без змін, а апеляційні скарги Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Одеського державного центру науково-технічної і економічної інформації" ОЦНТЕІ , Комунального підприємства електричних мереж зовнішнього освітлення "Одесміськсвітло" без задоволення.

Повний текст складено та підписано 02.02.2015

Головуючий суддя О.Л. Воронюк

Суддя В.В. Лашин

Суддя М.А. Мирошниченко

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.01.2015
Оприлюднено03.02.2015
Номер документу42522686
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2007/14

Постанова від 18.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Васищак І.М.

Ухвала від 04.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Васищак І.М.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Постанова від 27.01.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 08.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 08.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 01.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 13.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 13.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 13.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні