ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2а/1770/241/2011
29 січня 2015 року 12год. 15хв. м. Рівне Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М. за участю секретаря судового засідання Сисун Н.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представник Качановський В.М.,
відповідача: представник Дячук І.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Громадської організації "Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" Агропромислового комплексу України" до Гощанської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Рівненської області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ВСТАНОВИВ:
Громадська організація «Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» Агропромислового комплексу України» (далі - Корецька РО ФСТ «Колос») звернулася до суду з позовом до Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції про визнання незаконним і скасування податкового повідомлення-рішення №0004352350/0 від 31.12.2010 року.
В ході судового розгляду справи, керуючись ст.55 КАС України, суд допустив заміну відповідача Гощанську міжрайонну державну податкову інспекцію його правонаступником Гощанською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Рівненській області (далі - Гощанська ОДПІ).
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимог підтримав повністю з підстав, наведених у позовній заяві. В обґрунтування позову зазначив, що стадіон "Колос" в м. Корець фактично використовується громадою м.Корець, а саме навчальними закладами та спортивними організаціями міста для проведення спортивних змагань. Пояснив, що Корецька РО ФСТ "Колос" не є власником (землекористувачем) земельної ділянки, на якій розташований стадіон в м. Корець "Колос", а тому нарахування плати за земельну ділянку, на думку позивача, є безпідставним. Вказав, що рішенням Корецької міської ради № 999 від 02.02.2006 року за позивачем було закріплено земельну ділянку для обслуговування будівель та споруд районного стадіону "Колос", однак договір оренди вказаної земельної ділянки позивачем не укладався. Повідомив, що починаючи з 2008 року Корецьке РО ФСТ «Колос» припинило подавати податкові декларації з орендної плати за землю, вважаючи відсутніми підстави для цього. Вважає нарахування податковим органом податкового зобов'язання з плати за землю за 2008-2010 роки та застосування штрафної санкції неправомірним, а тому оспорюване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасування. З таких підстав просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, подав письмові заперечення (том 1 а.с.21-22). В обґрунтування заперечень пояснив, що податковим органом було проведено позапланову перевірку Корецької РО ФСТ «Колос», якою встановлено порушення вимог ст.ст. 2,5,14,15 Закону України «Про плату за землю» (в редакції, чинній на час проведення перевірки), в результаті чого позивачем занижено земельний податок в сумі 26050,66 грн. Пояснив, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, зокрема, що інформація Держкомзему у Корецькому районі, викладена в листах від 09.12.2010 року №01-06/6278 та №01-06/6279. Стверджував, що протягом 2008-2010 років Корецька РО ФСТ «Колос» не подавав до податкового органу розрахунки земельного податку і земельний податок не нараховував. Також вказав, що доводи позивача, що Корецька РО ФСТ «Колос» не користується земельною ділянкою, не спростовують висновків податкового органу, оскільки закон не ставить в залежність обчислення та сплату плати за землю від результатів господарської діяльності (зокрема від використання земельних ділянок). За таких обставин, вважає оспорюване податкове повідомлення-рішення правомірним та обґрунтованим, а тому в задоволенні позову просив відмовити повністю.
Допитаний в судовому засіданні 29.01.2015 року свідок ОСОБА_4 голова Рівненської обласної організації Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» АПК України пояснив суду, що Корецька РО ФСТ «Колос» займається проведенням, організацією спортивних заходів, змагань. На запитання суду чи позивач використовував у своїй діяльності стадіон «Колос», пояснив, що можливо Корецька РО ФСТ «Колос» використовувала дану земельну ділянку, однак лише за наявності дозволу Корецької районної ради чи Корецької міської ради. Також пояснив, що районні організації Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» звітують про свою діяльність обласним організаціям, проте у період, що перевірявся, тобто в 2008-2010 роки про вчинені будь-яких заходів Корецька РО ФСТ «Колос» Рівненську ОО ФСТ «Колос» як обласну не повідомляла, жодних звітів про свою діяльність не направляла, а тому, на думку свідка, районний стадіон «Колос» фактично не використовувала.
Заслухавши пояснення представників сторін та показання свідка, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши в сукупності докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позову з наступних підстав.
Судом встановлено, що 28.06.1991 року Громадська організація «Корецька районна організація Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» агропромислового комплексу України» зареєстроване в Корецькій районній державній адміністрації, про що свідчить копія Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (том 2 а.с.54) та копія Довідки з Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України (том 2 а.с.56). Позивач перебуває на податковому обліку з 28.07.1995 року за № 154 та на час судового розгляду адміністративної справи перебуває на податковому обліку в Корецькому відділенні Гощанської МДПІ.
Матеріали справи свідчать, що в період з 20.12.2010 року по 22.12.2010 року посадовими особами відповідача на підставі направлення від 20.12.2010 року №375 та наказу від 17.12.2010 року №366 проведена позапланова виїзна перевірка громадської організації «Корецька районна організація всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства «Колос» агропромислового комплексу України» з питань дотримання вимог податкового законодавства по земельному податку за період з 01.01.2008 року по 20.12.2010 року, за результатами якої оформлено акт від 27.12.2010 року №432/2350/02645623 (том 1 а.с.26-28).
На підставі вказаних висновків Гощанською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення форма "Р" від 31.12.2010 року №0004352350/0, яким Корецькій РО ФСТ «Колос» агропромислового комплексу України» визначено суму податкового зобов'язання за платежем «плата за землю» в розмірі 39075,99 грн., у т.ч. за основним платежем - 26050,66 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 13025,33 грн. (том 1 а.с.25).
Надаючи правову оцінку податковому повідомленню-рішенню №0004352350/0 від 31.12.2010 року, суд виходить з наступного.
Зі змісту акту перевірки від 27.12.2010 року вбачається, що в основу даного податкового повідомлення-рішення лягли висновки перевіряючого про порушення Корецьким РО ФСТ «Колос» ст.2,5,14,15 Закону України від 03.07.1992 року за №2535-XII «Про плату за землю», в результаті чого занижено земельний податок в сумі 26050,66 грн., в т.ч. по періодах: 2008 рік - 5580,60 грн., 2009 рік - 6366,6 грн., 2010 рік - 14103,46 грн.
З такими висновками суд не погоджується з огляду на таке.
Відповідно до інформації управління Держкомзему у Корецькому районі від 09.12.2010 року № 01-06/6278 за Корецькою РО ФСТ "Колос" АПК України на території Корецької міської ради в 2008, 2009, 2010 роках обліковується земельна ділянка загальною площею 2,62 га (том 1 а.с.30).
Згідно з інформацією управління Держкомзему у Корецькому районі від 09.12.2010 року № 01-06/6279 (том 1 а.с.29) нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка обліковується за Корецькою РО ФСТ "Колос" АПК України становить:
2008 рік - 558060 грн.,
2009 рік - 636660 грн.,
2010 рік - 1410346 грн.
Матеріали справ свідчать, що відповідачем на лише підставі вказаних даних управління Держкомзему у Корецькому районі нараховано податкове зобов'язання позивачу за період 2008-2010 роки.
З довідки від 17.11.2010 року №2-14/2012 Корецької міської ради Рівненської області вбачається, що згідно розробленої у 2009 році технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель міста Корець, за стадіоном "Колос" площа земельної ділянки орієнтовано становить 2,5712 га в м. Корець, вул. 40-річчя Перемоги, відноситься до земель житлової та громадської забудови (том 1 а.с.32).
Відповідно до комісійного акту інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд стадіону "Колос" в м.Корець, вул. 40-річчя Перемоги від 23.01.2006 року, затвердженого міським головою м. Корець, в результаті проведених обмірів було встановлено, що земельна ділянка для обслуговування будівель та споруд стадіону має в плані прямокутну форму зі сторонами 170 м та 154 м. Загальна площа земельної ділянки фактично складає 2,62 га. В зв'язку з тим, що станом на 01.01.2003 року за стадіоном рахувалась земельна ділянка площею 3,8 га, то необхідно внести зміни в звітні дані земельного кадастрового обліку (том 1 а.с.33).
Судом встановлено, що 02.02.2006 року рішенням Корецької міської ради №999 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд районного стадіону «Колос» в АДРЕСА_1» міська рада вирішила: затвердити подані матеріали інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд районного стадіону «Колос» в АДРЕСА_1; закріпити за Корецькою районною радою спортивного товариства «Колос» земельну ділянку площею 2,62 га для обслуговування будівель та споруд районного стадіону «Колос»; спеціалісту загального відділу міської ради внести відповідні зміни до земельно-кадастрового обліку (том 1 а.с.52).
Відповідно до даних державного земельного кадастру станом на 01.01.2007 року за ФСТ «Колос» на території Корецької міської ради обліковується земельна ділянка площею 3,8 га (забудовні землі громадського призначення). Дана земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту. Станом на 10.01.2007 року згідно даних державного земельного кадастру за ФСТ «Колос» на території Корецької міської ради обліковується земельна ділянка площею 2,62 га (забудовані землі громадського призначення). Дана земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту, що підтверджується довідкою про наявність земель Корецького районного відділу земельних ресурсів від 29.01.2007 року №01-06/311 (том 1 а.с.34).
Судом встановлено, що рішенням Корецької міської ради від 25.03.2011 року за №300 «Про відміну рішення № 999 від 02.02.2006 року на підставі ст.26, 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст.12 Земельного кодексу України, міська рада вирішила: відмінити рішення міської ради № 999 від 02.02.2006 року з моменту його прийняття; залишити земельну ділянку, що використовується під стадіон, у розпорядженні території громади міста в особі міської ради; спеціалістам землевпорядникам міської ради внести відповідні зміни в дані земельно-кадастрового обліку (том 1 а.с.51).
Відповідно до інформаційної довідки №29884147 з Реєстру прав власності на нерухоме майно від 06.05.2011 року за №968/1, за адресою АДРЕСА_1 (на час виникнення спірних відносин) знаходиться житловий будинок з надвірними будівлями, що на праві приватної власності належить ОСОБА_5 на підставі договору купівлі-продажу від 14.01.2004 року (том 1 а.с.103-105).
При цьому листом від 10.08.2011 року за №2-18/501 Корецька міська рада підтвердила, що стадіон «Колос» будувався методом народної забудови та зданий в експлуатацію 26.06.1984 року. Поштову адресу стадіону Корецька міська рада не присвоювала (том 1 а.с.115).
Відповідно до повідомлення КП Рівненське обласне бюро технічної інвентаризації від 03.08.2011 року №1612/1 згідно з реєстровими книгами бюро та архівних матеріалів бюро по м. Корець Рівненської області нерухоме майно Корецького районного стадіону «Колос» не зареєстроване (том 1 а.с.191).
Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Корецької райдержадміністрації листом за №2-5 від 30.08.2011 року повідомив, що проектно-технічна документацію на будівництво стадіону «Колос» у м. Корець вул. 40-річчя Перемоги не погоджувалась, документи дозвільного характеру щодо будівництва стадіону «Колос» не видавались, в експлуатацію даний об'єкт за участі представників відділу не вводився (том 1 а.с.192).
Відповідно до державної статистичної звітності (форма № 6-зем) за ФСТ «Колос» на території Корецької міської ради станом на 01.01.2008 року, 01.01.2009 року, 01.01.2010 року обліковувалась земельна ділянка загальною площею 2,62 га. Правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку в ФСТ «Колос» відсутні, про що повідомлено листом Управління Держкомзему у Корецькому районі Рівненської області листом від 09.06.2011 року за № 01-06/1570 (том 1 а.с.133).
Одночасно, Управління Держкомзему у Корецькому районі Рівненської області листом від 12.07.2011 року за №01-06/1831 повідомило, що відповідно до державної статистичної звітності (форма № 6-зем) за ФСТ «Колос» до 01.07.2007 року обліковувалась земельна ділянка площею 3,8 га. Проте, відповідно до акту інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд стадіону «Колос» та рішення Корецької міської ради №999 від 02.02.2006 року «Про затвердження матеріалів інвентаризації земельної ділянки для обслуговування будівель та споруд районного стадіону «Колос» в АДРЕСА_1», площа зменшилась до 2,62 га. Наступні зміни щодо площі даної земельної ділянки були внесені управлінням на підставі клопотання Корецької міської ради №2-18/147 від 17.02.2011 року (том 1 а.с.140) та керуючись розробленою та затвердженою рішенням Корецької міської ради №2249 від 29.12.2009 року технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель міста Корець на території Корецької міської ради Рівненської області, в результаті чого площа земельної ділянки на час виникнення спірних становила 2,5712 га.
Також з матеріалів справи вбачається, що рішеннями №446 від 13.04.2007 року та №145 від 28.12.2010 року Корецька міська рада звільняла Корецьке РО ФСТ «Колос» від сплати земельного податку за земельну ділянку стадіону «Колос» в м. Корець, по вул. 40-річчя Перемоги (том 1 а.с.147,148).
При вирішенні справи суд виходить з такого.
Відповідно до ст.2 Закону України від 03.07.1992 року №2535-XII «Про плату за землю» (в редакції, чинній на час прийняття відповідачем спірного рішення) (далі - Закон №2535), використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом. Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів - учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Згідно з п.8 ч.1 ст.14 Закону України «Про систему оподаткування» (у редакції Закону України від 25.03.2005 року №2505-IV, чинній на час виникнення спірних правовідносин) плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності) належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів). При цьому, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності не входила до переліку податків і зборів (обов'язкових платежів), який був визначений у ст.ст.14,15 Закону України «Про систему оподаткування» від 25.06.1991 року №1251-XII (у редакції, чинній до внесення змін Законом України від 23.03.2005 року №2505-IV).
Відповідно до ст.5 Закону №2535 об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.
В силу вимог ст.15 цього Закону власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
При вирішенні даної справи, суд враховує, що на час державної реєстрації позивача правовідносини землекористування в Україні були врегульовані Земельним кодексом України від 18.12.1990 року №561-XII, введений в дію 15.03.1991 року (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Так, статтею 19 Земельного кодексу України надання земельних ділянок у користування здійснюють відповідні ради народних депутатів за місцем розташування земельних ділянок. Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок.
Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки.
До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали.
Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.
Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель.
Відповідно до ст.22 Земельного кодексу України право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.
Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Згідно з ст.23 Земельного кодексу України право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. Форми державних актів затверджуються Верховною Радою України.
Відповідно до ст.24 Земельного кодексу України право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором. Форма договору і порядок його реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Матеріали справи свідчать, що рішення про відведення земельної ділянки державної (комунальної) власності позивачу, про передачу земельної ділянки в оренду Корецькою міською радою не приймалися; договір оренди земельної ділянки з позивачем не укладався; дані про державну реєстрацію такого договору та державний акт на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою позивачу відсутні.
Таким чином, в ході судового розгляду справи жодних доказів виникнення у Корецької РО ФСТ «Колос» права власності чи права користування (у тому числі на умовах оренди) земельною ділянкою на території міста Корець, у порядку встановленому чинним на час виникнення спірних правовідносин Земельним кодексом України, сторонами не надано та судом не здобуто.
Одночасно при вирішенні даної справи по суті суд враховує позицію Вищого адміністративного суду України, викладену в ухвалі №К/9991/13166/12 від 05.11.2014 року у даній справі (том 2 а.с.18-21), відповідно до якої обов'язок зі сплати земельного податку виникає у особи в силу фактичного використання земельної ділянки, незалежно від дотримання такою особою вимог земельного та цивільного законодавства щодо порядку оформлення права землекористувача та підстав набуття права користування
З метою всебічного та повного розгляду справи та встановлення висновку про наявність (або відсутність) у Корецької РО ФСТ «Колос» обов'язку з нарахування та сплати земельного податку із спірної земельної ділянки, суд дійшов висновку про необхідність перевірки факту фактичного використання спірної земельної ділянки у період, охоплений перевіркою.
Судом встановлено, листом Корецької РДА №01-26/4594/14 від 15.12.2014 року підтверджено, що районний стадіон використовується організаціями району та міста, а також громадою міста та району для проведення обласних, районних та міських спортивних заходів, святкувань, підготовки спортивного резерву району, для тренувань навчальних груп зі спеціалізації «Футбол», участі у ДЮФЛРО Корецької дитячо-юнацької спортивної школи, проведення спортивних заходів за програмою районної Спартакіади школярів, Чемпіонату та Кубку району з футболу (том 2 а.с.57). Також Корецькою РДА повідомлено, що відповідно до рішень сесії районної ради про районний бюджет на 2008,2009,2010 роки було затверджено обсяг видатків фізкультурно-спортивного товариства «Колос» по КФК 130205 «Фінансова підтримка громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості, КЕКВ-1310 «Субсидії та поточні трансфери підприємствам та організаціям», у 2008 році виділено - 135715 грн., у 2009 році - 70000 грн., а у 2010 році - 80000 (том 2 а.с.58).
В свою чергу, згідно з листом Корецької міської ради №03-12/2048 від 15.12.2014 року (том 2 а.с.59) районний стадіон «Колос», який знаходиться за адресою м.Корець, вул.40-річчя Перемоги, 1, використовується організаціями міста, а також громадою міста для проведення спортивних заходів та святкувань до Дня міста, Дня фізичної культури та спорту, міського туристичного зльоту, традиційних турнірів, «Шкіряний м'яч» серед вуличних команд міста, «Козацьких забав», міської гри «Сімейні перегони» та ін.
Більше того, листом №01-10/263р від 15.12.2014 року Корецька районна рада інформує суд про те, що Корецька РО ФСТ «Колос» не є користувачем земельної ділянки, на якій розташований стадіон в м.Корець «Колос». Стадіоном користується вся громада Корецького району, школи, трудові колективи, органи влади та місцевого самоврядування. На ньому проводяться районні, обласні та всеукраїнські змагання різного роду, а тому, на думку голови районної ради, нарахування плати за земельну ділянку є в даному випадку безпідставним (том 2 а.с.60).
Також Корецька громадська організація автомобільного та мотоциклетного спорту «Фортуна-Корець» повідомила, що всі чемпіонати України на мотоциклах з колясками, Всеукраїнські змагання та Кубок Кореччини, які проводилися протягом 2007-2010 років розпочинались урочисто на районному стадіоні «Колос» (а.с.61).
В матеріалах справи також наявна довідка виконавчого комітету Корецької міської ради №03-08/37 від 19.01.2015 року про те, що стадіон, який знаходиться в АДРЕСА_1, перебуває в землях запасу Корецької міської ради (том 2 а.с.70) та довідка Управління Держземагентства у Корецькому районі Рівненської області, згідно з якою відповідно до державної статистичної звітності (форм №6-зем) за ФСТ «Колос» на території Корецької міської ради протягом 2008-2010 років обліковувалася земельна ділянка загальною площею 2,62 га. В ФСТ «Колос» на вищезгадану земельну ділянку правовстановлюючі документи відсутні (том 2 а.с.79).
На переконання суду досліджені в судовому засіданні докази та пояснення сторін свідчать про те, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 в період з 01.01.2008 року по 20.12.2010 року (період, що перевірявся податковим органом) не перебувала у власності або користуванні (у т.ч. на умовах оренди) позивача, фактично не використовувалася позивачем, а стадіоном, який знаходиться на цій земельній ділянці, користується вся громада Корецького району та м.Корець, організації міста та району, школи, трудові колективи, органи влади та місцевого самоврядування для проведення спортивних заходів та святкувань, районних, обласних та всеукраїнських змагань різного роду, а тому вказана земельна ділянка не є об'єктом плати за землю Корецької РО ФСТ «Колос» в розумінні ст.5 Закону України «Про плату за змелю» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), а Корецька РО ФСТ «Колос» не була зобов'язана подавати декларацію з податку за землю та сплачувати такий податок протягом 2008-2010 років.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення №0004352350/0 від 31.12.2010 року не відповідає вказаним критеріям правомірності, а тому є протиправним.
Щодо покликань представника відповідача на правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, оскільки таке ґрунтується на даних управління Держкомзему у Корецькому районі про облік за Корецькою РО ФСТ «Колос» земельна ділянка площею 2,62 га та прийняте на підставі ст.13 Закону України «Про плату за землю», то суд оцінює їх критично з огляду на таке.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.
В силу вимог ст.193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр - це єдина державна система земельно-кадастрових робіт, яка встановлює процедуру визнання факту виникнення або припинення права власності і права користування земельними ділянками та містить сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим цих ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристику, розподіл серед власників землі та землекористувачів.
Згідно з ст.194 цього Кодексу призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Пунктом 2 Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.1993 року №15 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земельний кадастр включає дані реєстрації права власності, права користування землею та договорів на оренду землі, обліку кількості та якості земель, бонітування ґрунтів, зонування територій населених пунктів, економічної та грошової оцінки земель.
Судом встановлено, що право власності Корецької РО ФСТ «Колос» на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1, на якій знаходиться стадіон «Колос», право користування цієї ділянкою та договорів на її оренду до державного кадастру не вносились, вказаною земельною ділянкою позивач фактично не користувався, а тому суд вважає, що наявність записів про площу земельної ділянки, яка обліковується за позивачем, та її грошову оцінку в державній статистичній звітності форми 6-зем, не може слугувати достатньою підставою для нарахування позивачу орендної плати за землю.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті податкового повідомлення-рішення №0004352350/0 від 31.12.2010 року діяв не на підставі, не в межах повноважень та не в спосіб, визначений чинним законодавством, а тому вказане податкове повідомлення-рішення є таким, що прийняте без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішень і підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу. У відповідності до п. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач як суб'єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності прийнятого ним податкового повідомлення-рішення №0004352350/0 від 31.12.2010 року.
При зазначених обставинах, вимоги позивача правомірні, обґрунтовані і підлягають до задоволення в повному обсязі, а заперечення відповідача суд відхиляє як безпідставні і такі, що суперечать чинному законодавству та фактичним обставинам справи.
Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Гощанської міжрайонної державної податкової інспекції від 31.12.2010 року №0004352350/0.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Нор У.М.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2015 |
Оприлюднено | 04.02.2015 |
Номер документу | 42541290 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Нор У.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні