cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" січня 2015 р. Справа №914/2837/14
Львівський апеляційний господарський суд, в складі колегії:
головуючого-судді: Якімець Г.Г.,
суддів: Бойко С.М., Бонк Т.Б.,
при секретарі судового засідання Кришталь М.Б.,
за участю представників:
від позивача - Савченко О.Г.
від відповідача (скаржника) - Худоба Г.М., Банковський І.М.
розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства "Діаспора", вих.№123 від 07.11.2014 року
на рішення господарського суду Львівської області від 21.10.2014 року (підписане 24.10.2014 року), суддя Пазичев В.М.
у справі №914/2837/14
за позовом Трускавецької міської ради, м. Трускавець, Львівська область
до відповідача Приватного підприємства "Діаспора", м. Борислав, Львівська область
про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, зобов'язання зареєструвати право оренди, стягнення збитків за користування земельною ділянкою в сумі 84809,54 грн.
в с т а н о в и в :
Рішенням господарського суду Львівської області від 21.10.2014 року по справі №914/2837/14 позов Трускавецької міської ради до Приватного підприємства "Діаспора" задоволено частково. Суд визнав укладеним договір оренди земельної ділянки площею 1,0907 га по вул. Стебницька,73 Д-Ж в м. Трускавці Приватного підприємства "Діаспора" (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Дрогобицька, 96, код ЄДРПОУ 22400616) з Трускавецькою міською радою (82200, Львівська обл., м. Трускавець, вул. Бориславська, 2, код ЄДРПОУ 26230588) в редакції, викладеній у резолютивній частині рішення. Крім того, суд зобов'язав Приватне підприємство "Діаспора" зареєструвати право оренди в реєстраційній службі Трускавецького міського управління юстиції до 01 грудня 2014 року та присудив до стягнення з Приватного підприємства "Діаспора" на користь Трускавецької міської ради збитки за користування земельною ділянкою площею 1,0907 га по вул. Стебницька,73 Д-Ж в м. Трускавці в розмірі 15000 грн. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Суд у рішенні, враховуючи, що позивачем представлено достатньо об'єктивних та переконливих доказів в підтвердження частини своїх позовних вимог, а відповідач позовні вимоги не спростував та визнав в частині наявності правових підстав щодо стягнення збитків перед позивачем в розмірі 15000,00 грн., дійшов висновку, що позовні вимоги Трускавецької міської ради до Приватного підприємства "Діаспора" про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, зобов'язання зареєструвати право оренди, стягнення збитків за користування земельною ділянкою в сумі 15000 грн. є обґрунтованими та підлягають до задоволення.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Приватне підприємство "Діаспора" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 21.10.2014 року по справі №914/2837/14 та прийняти нове рішення про відмову в позові повністю. Зокрема, скаржник вказує, що у поданому позивачем проекті договору відсутні усі істотні умови, передбачені ст.15 ЗУ «Про оренду землі», зокрема, невірно зазначено місцезнаходження земельної ділянки, умови збереження стану об'єкта оренди, умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. Разом з тим, скаржник вважає безпідставною і вимогу Трускавецької міської ради про зобов'язання відповідача зареєструвати право оренди, оскільки, правочин (господарський договір) оренди земельної ділянки не є вчиненим (укладеним) та не відбувся, з огляду на відсутність у ньому всіх істотних умов, що було б підставою для відмови в його державній реєстрації. Крім того, скаржник вважає помилковим висновок суду, що ПП «Діаспора» визнано позов в частині стягнення з останнього 15000 грн., оскільки, відповідач під час розгляду справи в суді першої інстанції лише повідомив, що за останні 3 роки він сплатив близько 15000 грн. - земельного податку, відповідно до розрахунку податкової служби.
Розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 26.01.2015 року склад судової колегії змінено: замість суддів Кордюк Г.Т. та Кравчук Н.М. введено суддів Бойко С.М. та Бонк Т.Б.
Представники відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримали, просили задоволити в повному обсязі: скасувати рішення господарського суду Львівської області від 21.10.2014 року по справі №914/2837/14 та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити повністю.
Представник позивача в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без з мін, а апеляційну скаргу - без задоволення з підстав, наведених у відзиві на апеляційну скаргу (вих.№18/29-3345/1 від 05.12.2014 року), зазначаючи, що рішення місцевого суду є законним та обґрунтованим, а підстави для його скасування - відсутні. Зокрема, наголошував, що проект договору оренди земельної ділянки, який надсилався відповідачу відповідає вимогам ст.15 ЗУ «Про оренду землі» та типовій формі договору оренди землі, затвердженій постановою КМУ №220 від 03.03.2004 року. Крім того, підтримав вимогу щодо стягнення з відповідача збитків в розмірі 84809,54 грн. у вигляді плати за землю (земельного податку), виходячи із ставки податку за земельні ділянки у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за мінусом часткової оплати, проведеної відповідачем у 2013 році.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, відповідно до свідоцтв про право власності на нерухоме майно серії САЕ №383035 та №383036, виданих 10.02.2012 року виконавчим комітетом Трускавецької міської ради, Приватне підприємство "Діаспора" є власником господарської будівлі загальною площею 440 кв. м. на вул. Стебницькій, 73 Д в м. Трускавці Львівської області та будівлі прохідної загальною площею 11,5 кв.м. на вул. Стебницькій, 73 Ж в м. Трускавці Львівської області. Право власності на будівлі зареєстровано в Реєстрі прав власності на нерухоме майно 14.02.2012 року (витяги про державну реєстрацію прав відповідно №33167902 та №33167671 від 14.02.2014 року).
Рішенням Трускавецької міської ради №396 від 02 жовтня 2012 року «Про затвердження проектів землеустрою, технічних документацій та надання земельних ділянок» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою Малому колективному підприємству "Діаспора" по вул. Стебницька, 73 Д-Ж та надано у користування на умовах оренди терміном на 3 роки Малому колективному підприємству "Діаспора" земельну ділянку площею 1,0907 га по вул. Стебницька, 73 Д-Ж, для обслуговування господарських будівель за рахунок земель, що перебували в користуванні ДП ВО "Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова" (пункт 2).
Вказане рішення Трускавецької міської ради на даний момент є чинним.
Слід зазначити, що виходячи з відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, станом на 10.12.2013 року відповідач змінив організаційно-правову форму з малого приватного підприємства "Діаспора" на приватне підприємство "Діаспора" та місцезнаходження юридичної особи на м. Борислав, вул. Дрогобицька, 96.
Трускавецька міська рада зверталась до відповідача з листами №18/28-1108/1 від 16.04.2013 року та №18/28-1661/3 від 11.06.2013 року про необхідність укладення договору оренди земельної ділянку, яку відповідач використовує з 02.10.2012 року для обслуговування господарських будівель, що належать йому на праві власності на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна від 12.11.2003 року, без укладення договору оренди землі та його державної реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач звертався до Трускавецької міської ради з клопотанням змінити цільове призначення земельної ділянки з «землі житлової та громадської забудови» на «землі сільськогосподарського призначення». Однак, таке клопотання міська рада не задоволила (лист Трускавецької міської ради №18/28-1661/3 від 11.06.2013 року на заяву ПП "Діаспора" від 11.06.2013 року).
Поряд з тим, на звернення ПП "Діаспора" №47 та №48 від 18.12.2013 року, Трускавецька міська рада рішенням №673 від 25 березня 2014 року відмовила у скасуванні п.11 рішення міської ради №333 від 31.05.2012 року, п.2 рішення міської ради №396 від 02.10.2012 року та відклала розгляд питання щодо надання дозволу ПП "Діаспора" на виготовлення проекту відведення земельної ділянки площею 1,0907 га на вул. Стебницькій для реконструкції об'єктів нерухомості під теплиці, до моменту реєстрації права оренди земельної ділянки за ПП "Діаспора" у відповідності до рішення Трускавецької міської ради №396 від 02.10.2012 року.
22.11.2013 року Трускавецька міська рада звернулася до відповідача з листом за №18/28-3341 з приводу підписання та реєстрації договору оренди земельної ділянки площею 1,0907 га по вул. Стебницька, 73 Д-Ж в м. Трускавці. Лист із трьома примірниками договору оренди землі вручено повторно 04.12.2013 року директору підприємства Банковському І.М. під розписку.
Однак, відповідач вимог міської ради не виконав, з огляду на що, Трускавецька міська рада звернулась до суду з позовом до Приватного підприємства "Діаспора" та просить суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки площею 1,0907 га по вул. Стебницька,73 Д-Ж в м. Трускавці Приватного підприємства "Діаспора" з Трускавецькою міською радою у редакції позивача та зобов'язати Приватне підприємство "Діаспора" зареєструвати право оренди в реєстраційній службі Трускавецького міського управління юстиції.
Крім того, враховуючи користування відповідачем земельною ділянкою без укладення відповідного договору оренди та з огляду на те, що звернення Трускавецької міської ради про спонукання укласти договір оренди землі залишались без реагування, що свідчить про зволікання відповідача укласти та зареєструвати його і проводити сплату орендної плати, позивач просить суд стягнути з відповідача збитки у вигляді плати за землю в розмірі 4627,84 грн. за місяць, всього на суму 84809,54 грн. Розрахунок відшкодування проведено виходячи з ставки податку за земельні ділянки у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме: 55534,08 грн. в рік або 4627,84 грн. щомісячно. Розрахунок збитків міської ради проведено за мінусом часткової оплати, проведеної відповідачем у 2013 році.
В силу положень частин 2, 3, 6 ст.123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення, яким одночасно затверджує проект та надає земельну ділянку в користування, у тому числі на умовах оренди.
Згідно ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. (ст.124 ЗК України).
З огляду на викладене вище вбачається, що надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої відповідно до ст.16 Закону України «Про оренду землі». При цьому підставою набуття відповідного права є саме рішення ради, яке, відповідно до ч.2 ст.126 ЗК України, лише оформляється договором як документом, що посвідчує право на земельну ділянку. Суду не надано належних та допустимих доказів оформлення договору оренди спірної земельної ділянки та вжиття передбачених чинним законодавством України заходів щодо його державної реєстрації.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, керуючись ст.ст. 12, 93, 124, 126, 201 та розділом Х «Перехідні положення» ЗК України, ст.26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", прийнято рішення Трускавецької міської ради від 02 жовтня 2012 року №396 "Про затвердження проектів землеустрою, технічних документацій та надання земельних ділянок", згідно якого земельна ділянка площею 1,0907 га по вул. Стебницька, 73 Д-Ж у м. Трускавці, передана у користування на умовах оренди терміном на 3 роки Малому колективному підприємству "Діаспора" для обслуговування господарських будівель, у зв'язку з відчуженням об'єктів нерухомого майна ДП ВО "Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова".
Відповідно до ст.181 ГК України проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Враховуючи наведене, на виконання ст.181 ГК України, відповідач повинен був в у двадцятиденний строк підписати запропонований позивачем проект договору оренди або надати позивачу два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Посилання відповідача на те, що сторонами не узгоджено усі істотні умови договору оренди земельної ділянки судом до уваги не береться, оскільки, процедура узгодження умов договору повинна відбуватись шляхом направлення протоколу розбіжностей до нього.
Слід зазначити, що відповідачем протокол розбіжностей до договору оренди земельної ділянки, про визнання укладеним якого просить позивач не надсилався.
Згідно ст.15 ЗУ "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Слід зазначити, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 1,0907 га МКП "Діаспора", за адресою: м. Трускавець, вул. Стебницька, 73 Д, Ж Львівської області, виготовлена ТзОВ "Галземпроект" на замовлення відповідача 10.07.2012 року і погоджена ним. Поданий зміст договору оренди землі у тексті позовної заяви містить кадастровий номер у пункті 1 і умови збереження стану об'єкта оренди, що викладені в пункті 17. Більш ширші умови використання земельної ділянки викладені у розділі "Інші права та обов'язки сторін".
Копія матеріалів технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою площею 1,0907 га МКП "Діаспора", за адресою: м. Трускавець, вул. Стебницька, 73 Львівської області містить: заяви замовника - відповідача у справі. Директор Банковський І.М. подавав заяву від 19.07.2012 року для затвердження Трускавецькою міською радою технічної документації із землеустрою, що посвідчує право користування земельною ділянкою по вул. Стебницькій, 73 площею 1,0907 га, що підтверджує намір землекористування усію площею земельної ділянки.
Розрахунок орендної плати за користування земельною ділянкою по вул. Стебницькій, 73 площею 1,0907 га складений виходячи із нормативної грошової оцінки землі та на підставі витягу із технічної документації №03-229 від 11.10.2012 року, поданої Управлінням Держкомзему у місті Трускавці Львівської області. Орендна плата має вноситись орендарем у грошовій формі за земельні ділянки державної або комунальної власності у трикратному розмірі земельного податку та для відповідача ПП "Діаспора" становить 166602,24 грн. на рік. Згідно інформаційної довідки №2107 від 21.07.2014 року Управління Держземагентства у Дрогобицькому районі Львівської області, земельній ділянці по вул. Стебницькій, 73, площею 1,0907 га присвоєно кадастровий номер 4611500000:07:004:0007 на підставі технічної документації із землеустрою, копія якої подана до матеріалів справи.
Відтак, як вбачається з матеріалів справи, проект договору оренди земельної ділянки, який був наданий позивачем відповідачу, відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі" та Типовій формі договору оренди землі, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004 року.
Підставою, в силу якої сторони зобов'язані укласти договір оренди земельної ділянки є рішення Трускавецької міської ради №396 від 02.10.2012 року «Про затвердження проектів землеустрою, технічних документацій та надання земельних ділянок», згідно якого земельна ділянка площею 1,0907 га по вул. Стебницька, 73 Д-Ж у м. Трускавці, передана у користування на умовах оренди терміном на 3 роки Малому колективному підприємству "Діаспора" для обслуговування господарських будівель у зв'язку з відчуженням об'єктів нерухомого майна ДП ВО "Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова". Вказане рішення Трускавецької міської ради на даний момент є чинним.
Як зазначено вище, у зв'язку з тим, що на звернення Трускавецької міської ради листами №18/28-1108/1 від 16.04.2013 року та №18/28-1661/3 від 11.06.2013 року про необхідність укладення договору оренди земельної ділянки та оплати за користування такою, відповідач належно не відреагував, відтак, Трускавецька міська рада звернулась до відповідача листом №18/28-3341 від 22.11.2013 року щодо підписання та реєстрації договору оренди земельної ділянки площею 1,0907 га по вул. Стебницька, 73 Д-Ж в м. Трускавці. Лист із трьома примірниками договору оренди землі вручено повторно 04.12.2013 року директору підприємства Банковському І.М. під розписку.
Згідно з частиною другою статті 187 ГК України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше. Згідно з частиною третьою статті 84 ГПК України, у спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір-умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору. Зазначені норми не суперечать одна одній, оскільки суд вправі задовольнити позов про спонукання укласти договір лише в разі, якщо встановить, що існує правовідношення, в силу якого сторони зобов'язані укласти договір, але одна із сторін ухилилася від цього. Тому, в резолютивній частині рішення, яким задовольняється позов про спонукання укласти договір, слід вказувати на те, що спірний договір є укладеним. (п.36 Інформаційного листа Вищого господарського суду України №01-8/211 від 07.04.2008 року «Про деякі питання практики застосування норм Цивільного та Господарського кодексів України»).
Разом з тим, в силу ч.2 ст.125 ЗК України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
На підставі ст.20 ЗУ "Про оренду землі" №161-XIV від 6 жовтня 1998 року (у редакції, яка була чинною на момент виникнення правовідносин), укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Відповідно до ст.2 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-IV від 1 липня 2004 року державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру, тобто реєстрацією є запис, фіксація фактів або явищ для обліку та надання їм статусу офіційно визнаних актів, внесення до списку або книги обліку.
Враховуючи наведені вище положення законодавства, а також факт ухилення відповідача від укладення договору оренди земельної ділянки, з огляду на чинність рішення Трускавецької міської ради №396 від 02.10.2012 року «Про затвердження проектів землеустрою, технічних документацій та надання земельних ділянок», яким земельну ділянку площею 1,0907 га по вул. Стебницька, 73 Д-Ж у м. Трускавці, передано у користування на умовах оренди терміном на 3 роки Малому колективному підприємству "Діаспора" для обслуговування господарських будівель, яке слугує підставою для укладення договору оренди земельної ділянки, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог Трускавецької міської ради щодо визнання укладеним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання відповідача зареєструвати право оренди.
Щодо позовної вимоги Трускавецької міської ради про стягнення з ПП «Діаспора» 84809,54 грн. - збитків, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно ст.156 ЗК України, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України (ч.ч.1, 2 ст.157 ЗК України).
Пунктами 3.7, 3.8, 3.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993 року.
Так, відповідно до п.1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою КМУ №284 від 19.04.1993 року власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Пунктом 2 наведеного вище Порядку передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Як встановлено в ході розгляду справи місцевим господарським судом та підтверджено представниками позивача, Виконавчим комітетом Трускавецької міської ради (місто Трускавець є містом обласного значення) комісії не створювалось і, відповідно, до її складу представника відповідача не включалось, збитки не визначались. На затвердження позивача акти визначення розміру збитків не надавались та останнім не розглядалися.
Вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).
У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини неоформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування. При цьому, суду слід враховувати вимоги частини другої статті 120 ЗК України, якою передбачено, що у разі коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до п.3.1 наказу Державного агентства земельних ресурсів України та Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель №110 від 12.09.2007 року «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу», затвердженого постановою КМУ №963 від 25.07.2007 року, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме: акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства; протокол про адміністративне правопорушення; припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства); акт обстеження земельної ділянки.
Пунктом 3.8 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 року «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» передбачено, якщо у розгляді справи буде з'ясовано обставини, зазначені в абзаці третьому підпункту 3.4 пункту 3 цієї постанови, і що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюваних документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.
Оскільки, відповідачем сплачується податок за земельну ділянку площею 451,5 кв. м., на якій розташовані належні йому на праві власності будівлі, а також вживались заходи щодо оформлення відповідного землекористування, а позивачем не надано належних та допустимих доказів перевірки дотримання відповідачем вимог земельного законодавства, встановлення правопорушення, в зв'язку з чим притягнено відповідача до відповідальності, відтак, позивачем не доведено, що у діях відповідача мала місце протиправна поведінка.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач звертався до Трускавецької міської ради з клопотанням змінити цільове призначення земельної ділянки з "землі житлової та громадської забудови" на "землі сільськогосподарського призначення". Однак, таке клопотання міська рада не задоволила (лист Трускавецької міської ради №18/28-1661/3 від 11.06.2013 року на заяву ПП "Діаспора" від 11.06.2013 року; рішення Трускавецької міської ради №673 від 25 березня 2014 року на звернення ПП "Діаспора" від 18.12.2013 року №47 та №48, яким відмовлено у скасуванні п.11 рішення міської ради №333 від 31.05.2012 року, п.2 рішення міської ради №396 від 02.10.2012 року та відкладено розгляд питання щодо надання дозволу ПП "Діаспора" на виготовлення проекту відведення земельної ділянки площею 1,0907 га на вул. Стебницькій для реконструкції об'єктів нерухомості під теплиці, до моменту реєстрації права оренди земельної ділянки за ПП "Діаспора" у відповідності до рішення Трускавецької міської ради №396 від 02.10.2012 року).
Слід зазначити, що відповідач, відповідно до п.287.6 ст.287 ПК України, з 01.01.2013 року сплачує податок за земельну ділянку площею 451,5 кв.м, на якій розташовані належні йому на праві власності будівлі.
З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про відсутність підстав для задоволення вимоги позивача про стягнення з Приватного підприємства "Діаспора" на користь Трускавецької міської ради збитків за користування земельною ділянкою площею 1,0907 га по вул. Стебницькій, 73 Д, Ж в м. Трускавці Львівської області в сумі 84809,54 грн.
Поряд з цим, враховуючи подане відповідачем 21.10.2014 року додаткове обґрунтування по справі (вх.№ канцелярії господарського суду Львівської області 45065/14), в якому відповідач визнав стягнення збитків в розмірі 15000 грн., з огляду на положення ч.5 ст.78 ГПК України, місцевий господарський суд дійшов вірного висновку про стягнення вказаної суми збитків з відповідача на користь Трускавецької міської ради.
Згідно ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 34 ГПК України встановлено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно із частинами 1, 2 ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Відтак, колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення господарський суд повно і всебічно перевірив всі обставини справи, дав належну правову оцінку зібраним у справі доказам та прийняв законне і обґрунтоване рішення.
З огляду на наведене, доводи скаржника про скасування рішення місцевого господарського суду є безпідставними.
Рішення місцевого суду прийняте у відповідності з вимогами діючого законодавства, а тому підстав для його скасування апеляційний суд не вбачає.
Судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду, в порядку ст.49 ГПК України покладається на скаржника.
Керуючись ст.ст.101, 102, 103, 105 ГПК України, суд,
постановив:
Рішення господарського суду Львівської області від 21.10.2014 року по справі №914/2837/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу Приватного підприємства "Діаспора" - без задоволення.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Матеріали справи №914/2837/14 повернути до господарського суду Львівської області .
Повну постанову складено 31.01.2015 року
Головуючий-суддя Якімець Г.Г.
Судді Бойко С.М.
Бонк Т.Б.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2015 |
Оприлюднено | 04.02.2015 |
Номер документу | 42542106 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні