Постанова
від 02.02.2015 по справі 922/3721/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" лютого 2015 р. Справа № 922/3721/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Черленяк М.І., суддя Терещенко О.І., суддя Хачатрян В.С.

при секретарі Кузнєцовій І.В.,

за участю представників:

позивача - Маринушкіна Л.В.

відповідача - Горобець Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача (вх. № 4263Х/1-12) на рішення господарського суду Харківської області від 12 листопада 2014 року

за позовом Харківської міської ради, м. Харків,

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінгрупп Україна», м. Харків,

про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИЛА:

У вересні 2014 року Харківська міська рада звернулася до господарського суду Харківської області з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю «Вінгрупп Україна», в якій просила внести зміни до договору оренди землі від 10.01.2003 року № 6901/03, шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним в редакції, запропонованій позивачем.

Рішенням господарського суду Харківської області від 12 листопада 2014 року у даній справі (суддя Добреля Н.С.) у задоволенні позову відмовлено.

Позивач з рішенням місцевого господарського суду не погодився та подав до Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 12 листопада 2014 року скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач посилається на те, що рішення суду першої інстанції прийнято при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм процесуального і матеріального права. Позивач вважає, що суд першої інстанції безпідставно не прийняв до уваги витяг № 71 від 14.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та фактично своїм рішенням взяв на себе функції по встановленню тих показників, які враховуються при визначенні розміру орендної плати.

Відповідач у запереченнях на апеляційну скаргу вказує на те, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що зміни цільового призначення земельної ділянки на землі промисловості здійснені безпідставно без прийняття відповідних рішень компетентних органів, що в свою чергу привело до неправильного завищеного розміру орендної плати, яку пропонує позивач в проекті нового договору оренди.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи позивача, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши справу у відповідності до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга позивача підлягає частковому задоволенню, зважаючи на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи на підставі рішення VI сесії Харківської міської ради XXIV скликання від 25 вересня 2002 року "Про надання в оренду земельних ділянок юридичним та фізичним особам (а.с. 23-24) 24 грудня 2002 року між позивачем (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки.

Договір зареєстровано 10 січня 2003 року за № 6901/03 в Харківському міському управлінні земельних ресурсів (а.с. 19-22), відповідно до умов Розділу 1 якого орендодавець на підставі вказаного вище рішення надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку за адресою: м. Харків, пров. Забайкальський, 15 загальною площею 0,1151 га. Земельна ділянка надається в оренду строком до 01.06.2026 року для експлуатації та обслуговування дитячого спортивного майданчика для дітей робітників ЗАТ «Техноком».

Відповідно до Розділу 2 плата за землю вноситься орендарем у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 144, 83 грн. на рахунок відділу Державного казначейства у м. Харкові.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" було затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року» вводиться в дію з 01.01.2014 року, а зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові передбачено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ч. 1 ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 27.01.2014 р. за №854/0/225-14 та від 27.01.2014 року № 936/0/225-14 направив відповідачу три примірника додаткової угоди до договору оренди землі та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку із зміною розміру орендної плати, які просив підписати, скріпити печаткою та повернути у двадцятиденний строк після одержання листа-пропозиції (а.с.31 - 33). Відповідач отримав вказані листи проте відповіді не надав.

Згідно із ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оренду землі» у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Місцевий господарський суд при прийнятті оскаржуваного рішення відмовляючи у задоволенні позову виходив із того, що відповідно до витягу № 71 від 14.11.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки функціональне використання земельної ділянки вказано - землі промисловості, що відрізняється від умов п. 1.2 договору де цільове призначення землі - для експлуатації та обслуговування дитячого спортивного майданчика для дітей. При цьому жодних рішень щодо зміни цільового призначення земельної ділянки органами місцевого самоврядування не приймалося. Такі обставини, на думку суду першої інстанції, привели до неправомірного застосування коефіцієнту функціонального використання 1,2.

Колегія суддів не може погодитися із рішенням суду першої інстанції, вважає його таким, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Такий висновок суду апеляційної інстанції ґрунтується на наступному.

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до пункту 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України та Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року N 18/15/21/11 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 року за N 388/12262) дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2 до вказаного порядку.

Частиною 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

В даному випадку Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області.

Відповідно до пункту 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви

Згідно пункту 2.2. Порядку Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Відповідно до пункту 4.1 Порядку платники земельного податку (крім фізичних осіб) в місячний термін з дня набрання чинності зазначеним рішенням (Рішення сесії ХМР від 25.09.2013 р. № 1269/13) повинні звернутися до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та у строки, встановлені Податковим кодексом України, подати податкову декларацію на поточний рік до відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки разом з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Вищенаведені приписи нормативно-правових актів дають підстави колегії суддів дійти висновку, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі № 71 від 14.11.2013 року є офіційним документом, виданим державним органом - Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, на підставі якого позивач по справі визначив розмір нової орендної плати. Витяг містить в собі характеристики земельної ділянки. У разі наявності заперечень щодо змісту витягу та інформації, яка міститься в ньому заінтересована особа має право звернутися до органу, що його видав для врегулювання спірних питань. Орган за результатами розгляду такого звернення може видати новий витяг. Усі спірні питання щодо змісту витягу вирішуються в судовому порядку.

Колегія суддів вважає, що під час розгляду справи з даним предметом позову, у разі наявності заперечень до змісту витягу, вони можуть бути вирішені виключно або наданням нового витягу або відповідного судового рішення з цього питання. Перевірка інформації, що міститься у витягу можлива відповідними фахівцями та може бути спростована на підставі технічної документації іншим витягом.

В матеріалах справи відсутня технічна документація, яка стала підставою для видачі витягу № 71 від 14.11.20013 року. Без перевірки цієї документації висновки суду першої інстанції під час розгляду справи щодо інформації про функціональне використання земельної ділянки - є передчасними.

Допущення судом першої інстанції неправильного застосування норм матеріального та процесуального права привело до прийняття неправильного рішення по суті, що є підставою для його скасування з прийняттям нового рішення про часткове задоволення позову, з таких підстав.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Відповідно до п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно із ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 1 Закону України «Про оцінку земель» визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

У відповідності до ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Враховуючи норми статті 18 Закону України «Про оцінку земель», позивач рішенням від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.

З урахуванням вищевказаних обставин справи та норм чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 24 грудня 2002 року підлягають частковому задоволенню.

В тексті проекту додаткової угоди, доданої до позову, колегія суддів задовольняє позов в тій частині умов договору, які стосуються розміру орендної плати, а саме: пункти 1.3, 1.4, 2.1, 2.2., 2.3., 2.4.

Колегія суддів не знаходить підстав для задоволення позову в частині решти умов запропонованої позивачем додаткової угоди, в зв'язку з тим, що вони не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення в судовому порядку позивачем не доведено. Тому позовні вимоги щодо решти пунктів не підлягають задоволенню.

Колегія суддів, враховуючи вищенаведені обставини та норми чинного законодавства, дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги позивача, в зв'язку з чим рішення господарського суду Харківської області від 12 листопада 2014 року підлягає скасуванню.

Керуючись статтями 49, 99, 101, пунктом 2 статті 103, пунктами 3 та 4 частини 1 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу позивача задовольнити частково.

Рішення господарського суду Харківської області від 12 листопада 2014 року у справі № 922/3721/14 скасувати.

Позовні вимоги задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 24.12.2002 року, зареєстрованого 10.01.2003 року за № 6901/03, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі, зареєстрованого « 10» січня 2003 року за № 6901/03

«__»



Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Товариство з обмеженою відповідальністю «Вінігрупп Україна» (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» розділ 1 договору оренди землі доповнити пунктами 1.3, 1.4., змінити пункти 2.1., 2.2, та доповнити пунктами 2.3., 2.4.

« 1.3. Кадастровий номер земельної ділянки 6310136900:08:005:0002».

« 1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 71 від 14.11.2013 року становить 730125 грн. (сімсот тридцять тисяч сто двадцять п'ять гривень). При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки».

« 2.1. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1180/14 від 10.12.2013 на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 21903,75 грн. (двадцять одна тисяча дев'ятсот три гривні 75 копійок), або на місяць 1825,31 (одна тисяча вісімсот двадцять п'ять гривень 31 копійки)».

« 2.2. Орендар самостійно здійснює обчислення орендної плати за землю з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, визначеної законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами».

« 2.3. Орендна плата за земельну ділянку сплачується рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця або в строки визначені чинним законодавством».

« 2.4.» Платіжне доручення або квитанція мають містити в кодовому рядку обов'язкову інформацію про номер державної реєстрації договору оренди земельної ділянки, за яку справляється плата, та строк, за який здійснюється платіж».

Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого «10» січня 2003року за № 6901/03 у Харківському міському управлінні земельних ресурсів і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада Товариство з обмеженою

Харківської області відповідальністю «Вінігруп Україна»

м. Харків, м-н Конституції, 7 61105, м.Харків, пров. Забайкальський,

буд. 15

код 04059243 код 22686908

В особі міського голови В особі директора

Г.А. Кернес

/ підпис/ / підпис/ /ПІБ/

В решті позов залишити без задоволення.

Повна постанова складена 03 лютого 2015 року.

Головуючий суддя Черленяк М.І.

Суддя Терещенко О.В.

Суддя Хачатрян В.С.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.02.2015
Оприлюднено04.02.2015
Номер документу42543000
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3721/14

Ухвала від 05.01.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Черленяк М.І.

Постанова від 17.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 27.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 20.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Постанова від 03.08.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Могилєвкін Ю.О.

Ухвала від 23.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Могилєвкін Ю.О.

Рішення від 06.07.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аріт К.В.

Ухвала від 31.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Алєєва I.B.

Ухвала від 03.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 10.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні