Ухвала
від 14.01.2015 по справі 808/1391/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У  Х  В  А  Л  А і м е н е м  У к р а ї н и 14 січня 2015 рокусправа № 808/1391/14 Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді:                    Мельника В.В.                     суддів:                     Юхименка О.В.  Нагорної Л.М. за участю секретаря судового засідання:          Лащенко Р.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 03 червня 2014 року у справі №808/1391/14 за  позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» до за участі третьої особи про     Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області Бердянської міської ради Запорізької області визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - ВСТАНОВИВ: Товариство з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» (далі по тексту – Позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі по тексту – Відповідач), третя особа - Бердянська міська рада Запорізької області (далі по тексту – третя особа), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.01.2013 року №0000010152. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року відкрито провадження в адміністративній справі №808/1391/14. Позивач, посилаючись на доводи, викладені у позовній заяві, зазначив, що правомірно здійснював розрахунок орендної плати відповідно до умов договору оренди землі від 08.06.2007 року. Встановлення розміру орендної плати за користування земельними ділянками в порядку та у спосіб, встановлений нормативними актами України, є функцією тільки органів місцевого самоврядування та не можуть здійснюватися іншим способом, ніж внесення змін в договір оренди земельної ділянки. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 03 червня 2014 року у справі №808/1391/14 адміністративний позов задоволено. (суддя – Калашник Ю.В.) Постанова суду першої інстанції обґрунтована відсутністю у податкового органу повноважень щодо донарахування орендної плати за землю. Відповідач – Бердянська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Запорізькій області, не погодившись з вищезазначеною постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на незаконність прийнятого судового рішення, просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 03 червня 2014 року у справі №808/1391/14 та відмовити у задоволенні адміністративного позову. В обґрунтування апеляційних вимог Відповідач зазначив, що відносини оподаткування не можуть регулюватись на засадах угоди між учасниками та не передбачають укладання договорів стосовно виконання податкового обов'язку, дані відносини регулюються виключно засобами владних приписів з боку держави і не можуть допускати диспозитивності. 02 грудня 2014 року на адресу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду за вх.№ 60577/14 надійшли заперечення Позивача на апеляційну скаргу, в яких він вказує, що Відповідач при донарахуванні податкових зобов'язань з орендної плати за землю виходив саме із збільшеного розміру орендної плати, не приймаючи до уваги те, що конкретний розмір орендної плати встановлений у договорі оренди землі. Позивач просить залишити апеляційну скаргу Відповідача без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін. Позивач, Відповідач та третя особа про дату, час і місце розгляду справи повідомлялися у встановленому порядку, своїх представників для участі у її розгляді не направили. За таких обставин, колегія суддів ухвалила розглянути справу без участі представників осіб, які беруть участь у справі. У судовому засіданні, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав. Відповідно до матеріалів справи, в період з 11 вересня 2012 року по 17 вересня 2012 року посадовою особою податкового органу проведено невиїзну документальну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Топ-Сервіс» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині сплати орендної плати за землю за період з 01 січня 2010 року по 30 липня 2012 року по земельній ділянці площею 0,7845 га, розташованій за адресою: м. Бердянськ, вул. Мелітопольське шосе 87-3, результати якої оформлено актом №603/0152/24518256 від 24 вересня 2012 року. Висновками вказаного акту встановлено порушення позивачем вимог ст.2, ст. 13 Закону України «Про плату за землю», ст.271, 286, 288 Податкового кодексу України, внаслідок чого підприємством занижено орендну плату за земельну ділянку на загальну суму 167565,40 грн. Контролюючий орган, обґрунтовуючи вищевказаний висновок, зазначає, що платником було порушено функціональне використання земельної ділянки, оскільки земля використовувалась для комерційного використання та підприємством, відповідно, занижено базу оподаткування. 12 жовтня 2012 року на підставі акту перевірки №603/0152/24518256 від 24 вересня 2012 року відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення №0006470152. За результатами оскарження позивачем даного податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку, рішенням Державної податкової служби у Запорізькій області останнє було скасовано в частині 539,97 грн. надмірно визначеної суми орендної плати за землю за період з 05.06.2010 року по 31.12.2011 року та в частині 101,24 грн. штрафних (фінансових) санкцій, застосованих згідно з п.123.1  ст.123 Податкового кодексу України  і 5 грн. штрафних (фінансових) санкцій, застосованих згідно з пунктом 7 підрозділу 10 Розділу ХХ  Податкового кодексу України  за порушення податкового законодавства за період з 01.01.2011 року по 30.06.2011 року. 08 січня 2013 року Відповідачем, на підставі акту перевірки №603/0152/24518256 від 24 вересня 2012 року, було прийнято повідомлення-рішення форми «Р» №0000010152, яким Позивачу збільшено суму грошового зобов'язання за основним платежем у розмірі 167025,43 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) у розмірі 32071,60 грн. З матеріалів справи вбачається, що між Позивачем (орендар) та третьою особою (орендодавець) було укладено договір оренди землі від 08 червня 2007 року, згідно умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку площею 0,7845га для будівництва АГЗС та АГНКС, яка заходиться у місті Бердянськ Запорізької області Мелітопольське шосе. Договір зареєстровано 16.10.2008 року за №040826500450. Відповідно до витягу (довідки) з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земель від 31.05.2007 року №480 кадастровий номер земельної ділянки: 2310400000:10:001:0014; загальна площа землі: 0,7845 га; назва земельної ділянки: для будівництва АГЗС та АГНСК; базова вартість земельної ділянки: (грн./м2): 77,71; коефіцієнт Км2: 1,44; коефіцієнт КФ: 0,5; сукупний коефіцієнт КМ3: 0,85; загальна грошова оцінка земель (грн.): 373096,59. Витяг наданий землекористувачеві для розрахунку земельного податку згідно із ч.1 ст.6, ч.1,  5,  10  ст.7, ч 1 ст.  13 Закону України «Про плату за землю»  із врахуванням пільг, встановлених  ст. 12 того ж Закону України  та Законами України про державний бюджет України на відповідний рік, а також для визначення розміру орендної плати за землю, та втрачає чинність у разі зміни функціонального призначення або площу земельної ділянки. Рішенням Бердянської міської ради було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Бердянська. Відповідно до цієї документації Бердянська міська рада затвердила величини коефіцієнту функціонального використання для земель різних категорій, зокрема для земель комерційного використання встановлений розмір коефіцієнта 2,5, а для земель рекреаційного призначення, в тому числі для земель, які використовуються для експлуатації туристичного притулку, встановлено розмір цього коефіцієнту рівним 0,5. Зі змісту  Земельного кодексу України  та  Закону України «Про оренду землі»   вбачається, що користування землею в Україні є платним. Статтею 13 Закону України «Про оренду землі»  встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Пунктом 2  статті 21 Закону України «Про оренду землі»  встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до  Закону України «Про плату за землю»). Відповідно до  ст. 30 Закону України «Про оренду землі»  зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. Закон України «Про плату за землю»  визначає розміри та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку. Відповідно до положень абзацу 5 ч.1  ст.1 Закону України «Про плату за землю»  оренда - засноване на договорі строкове платне володіння, користування земельною ділянкою. Згідно до  ст. 13 Закону України «Про плату за землю»  підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності - договір оренди такої земельної ділянки. Виходячи із вказаних норм законодавства України, колегія суддів вважає правомірним висновок суду першої інстанції стосовно того, що розмір орендної плати за землю встановлюється сторонами відповідно до умов договору. Згідно з п.288.1  ст.288 Податкового кодексу України  встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. П.288.2  - п.288.5  ст.288 Податкового кодексу України  встановлено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктами оподаткування є земельна ділянка надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Виходячи з викладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що податковий орган не має повноважень щодо донарахування орендної плати, оскільки у даному випадку мають місце договірні відносини і всі питання щодо виконання умов договору (у тому числі і сплати орендної плати) регулюються виключно між орендодавцем та орендарем. Сторони договору оренди землі внесли відповідні зміни до договору, отримана нова нормативна грошова оцінка, витримано визначену законодавством процедуру. За таких обставин, суд апеляційної інстанції вважає протиправним оскаржуване податкове повідомлення-рішення Відповідача. З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи об'єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються належними письмовими доказами, які зібрані та досліджені судом у судовому засіданні під час розгляду даної адміністративної справи, рішення суду першої інстанції у даній справі про задоволення адміністративного позову прийнято без порушення норм процесуального та матеріального права, і тому постанову суду першої інстанції у даній адміністративній справі від 03 червня 2014 року необхідно залишити без змін. Доводи апеляційної скарги відповідача спростовуються дослідженими у справі доказами і не можуть бути підставою для скасування постанови суду, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення. На підставі викладеного, керуючись ч.3 ст. 160, ст.195,196,198,200,205,206 КАС України, суд, -              УХВАЛИВ: Апеляційну скаргу Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області - залишити без задоволення. Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 03 червня 2014 року у справі №808/1391/14 - залишити без змін. Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної  інстанції, крім випадків, передбачених Кодексом адміністративного судочинства України, а в разі складання рішення в повному обсязі відповідно до ст. 160 зазначеного кодексу – з дня складання рішення в повному обсязі. Повний текст виготовлено –  19 січня 2015 року. Головуючий:                                                            В.В. Мельник           Суддя:                                                            О.В. Юхименко           Суддя:                                                            Л.М. Нагорна                                                              

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.01.2015
Оприлюднено06.02.2015
Номер документу42558328
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/1391/14

Постанова від 09.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 24.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 02.12.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Постанова від 03.06.2014

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Калашник Юлія Вікторівна

Ухвала від 10.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 04.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бухтіярова І.О.

Ухвала від 14.01.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 14.01.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 05.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні