Рішення
від 03.02.2015 по справі 914/4451/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.02.2015 р. Справа № 914/4451/14

Суддя О.Запотічняк при секретарі М.Драгус розглянула справу

За позовом: Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ.

До відповідача: Львівська міська рада, м. Львів.

Про: визнання додаткової угоди укладеною, договір оренди землі поновленим.

За участю представників:

Від позивача: Яциніна М-М.С. - представники;

Від відповідача: Костельна С.З. - представник;

Суть спору: Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" звернулося до суду з позовом до Львівської міської ради про визнання додаткової угоди №2 до договору оренди землі від 02.08.2010р. - укладеною, а договір оренди землі від 02.08.2010р. - поновленим.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 02.08.2010р. між ПАТ «Укрнафта», як орендарем та Львівською міською радою, як орендодавцем було укладено договір оренди земельної ділянки розташованої за адресою: м.Львів, вул. Г.Хоткевича,11, загальною площею 0,0516 га строком на п'ять років до 06.11.2013р.

Умовами договору було передбачено, що орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк і в разі виявлення такого бажання повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця.

Листом від 01.08.2013р. ПАТ «Укрнафта» повідомило Львівську міську раду про наміри продовжити користуватися земельною ділянкою та направило підписані і скріплені печаткою примірники додаткової угоди до договору.

Однак відповідач безпідставно ухиляється від укладення додаткової угоди мотивуючи це необхідністю укладення договору відшкодування втрат від неотримання коштів Львівською міською радою за користування даною земельною ділянкою.

Обставини справи: Розглянувши подані матеріали суд визнав їх достатніми для прийняття заяви до розгляду і ухвалою від 17.12.2014 року порушив провадження у справі та призначив судове засідання на 15.01.2015року.

В судове засідання 15.01.2015р. з'явилися представники сторін, надали пояснення по суті предмету спору.

Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просить суд позов задоволити. По суті позову зазначив, що між сторонами був укладений договір оренди земельної ділянки розташованої за адресою: м.Львів, вул. Г.Хоткевича,11, загальною площею 0,0516 га строком на п'ять років до 06.11.2013р. Умовами договору було передбачено, що орендар має переважне право на поновлення договору на новий строк і в разі виявлення такого бажання повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця.

Листом від 01.08.2013р. ПАТ «Укрнафта» повідомило Львівську міську раду про наміри продовжити користуватися земельною ділянкою та направило підписані і скріплені печаткою примірники додаткової угоди до договору.

В подальшому позивач неодноразово звертався з листами до відповідача, однак, відповідач у відповідь зазначав, що для укладення додаткової угоди до договору оренди, йому необхідно укласти договір про відшкодування втрат від неотримання коштів Львівською міською радою за користування даною земельною ділянкою.

Вважає, що ухиляння Львівської міської ради від укладення додаткової угоди є безпідставними, вимоги незаконними, а договір оренди землі підлягає поновленню відповідно до закону та договору.

Просить суд про визнати додаткову угоду №2 до договору оренди землі від 02.08.2010р. - укладеною, а договір оренди землі від 02.08.2010р. - поновленим.

Представник відповідача: проти позову заперечив у повному обсязі, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Свої заперечення мотивує тим, що Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 30.12.2011р. №1106 було затверджено стандарти адміністративних послуг, які надає управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин Департаменту містобудування через "Дозвільний офіс". Даними стандартами визначено перелік документів, які необхідно подати у Львівську міську раду для поновлення договору оренди. Як вбачається з долученого позивачем до матеріалів справи листування, позивачем не було подано необхідного пакету документів, а відтак договір не може бути поновлений. Окрім того звертаємо увагу на те, що ухвалою Львівської міської ради від 18.06.2009р. №2712 було затверджено нормативно-грошову оцінку земель міста Львова із введенням змін в дію з 01.01.2011р. Для вирішення питання про продовження терміну оренди землі на вул. Г.Хоткевича,11 позивачу необхідно внести зміни до договорів оренди землі та укласти договір про відшкодування втрат від недоотримання коштів Львівською міською радою, відповідно до нормативно-грошової оцінки введеної в дію з 01.01.2011р.

В судових засіданнях 15.01.2015р. та 27.01.2015р. оголошувалась перерва для надання сторонам можливості подати додаткові докази по справі.

В судове засідання 03.02.2015р. з'явилися представники сторін. Представник позивача позовні вимоги підтримав, представник відповідача заперечив.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:

2 серпня 2010 року між Львівською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (орендар) було укладено договір оренди землі згідно якого орендодавець на підставі ухвали Львівської міської ради №2224 від 06.11.2008р. надав а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м.Львові на вул. Г.Хоткевича,11, кадастровий №4610136800:08:003:0006 для обслуговування автозаправної станції.

Відповідно до п. 8 договору, його було укладено строком на п'ять років до 06.11.2013р. Сторони погодили, що після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. Для орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Дані положення договору кореспондуються з положеннями ч.1 ст. 777 ЦК України та ч.ч. 1,2 ст. 33 Закону України «Про оренду землі».

Зокрема ч.1 ст. 777 ЦК України передбачено, що наймач, який належно виконує свої обов'язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк.

Наймач, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору найму на новий строк, зобов'язаний повідомити про це наймодавця до спливу строку договору найму у строк, встановлений договором, а якщо він не встановлений договором, - в розумний строк.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

Листом від 01.08.2013р. №436 ПАТ «Укрнафта» повідомило Львівську міську раду про намір скористатись переважним правом на поновлення на новий строк Договору оренди від 02.08.2010р. та направив три примірники підписаної і скріпленої печаткою додаткової угоди №2 до договору від 02.08.2010р.

Згідно п. 1 Додаткової угоди ПАТ «Укрнафта» пропонувало Львівській міській раді продовжити дію договору оренди землі від 02.08.2010р. на той самий строк (на 5-ть років) та на тих самих умовах.

Листом від 12.08.2013р. №2403-2вих-945 Управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин повідомило позивача, що його питання щодо продовження терміну оренди землі розглянуто, однак для вирішення даного питання ПАТ «Укрнафта» слід надати ряд додаткових матеріалів.

Листом від 27.08.2013р. №472 ПАТ «Укрнафта» повідомило Львівську міську раду, що ним виконано всі вимоги ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та п. 8 договору оренди землі, і повторно просило погодити підписати та скріпити печаткою оригінальні примірники додаткової угоди №2.

02.10.2013р. Департамент містобудування Львівської міської ради скерував позивачу листа №2403-2вих-1083 в якому роз'яснив, що відповідно до статті 30 Закону України «Про оренду землі», пункту 13 додатку до Постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220 «Про затвердження типового договору оренди землі», пункту 13 діючого договору оренди землі від 02.08.2010 №С-1758 та у зв'язку з прийняттям ухвали міської ради від 18.06.2009 №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Львова» (із змінами) і введенням в дію грошової оцінки земель м.Львова з 01.01.2011 року, орендарі зобов'язані внести зміни до договорів оренди землі.

Згідно п.13.3.2 ухвали Львівської міської ради від 07.02.2013 №2103 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 26.07.2012 №1675» не може бути внесено зміни до договору оренди землі згідно з новою нормативною грошовою оцінкою земель м. Львова при відсутності підписаного зі сторони орендаря (землекористувача) проекту договору оренди землі та договору (угоди) про відшкодування втрат від недоотримання коштів за користування земельною ділянкою за період з 01.01.2011 (введення у дію ухвали міської ради від 18.06 2009 № 2712 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова") до часу підписання та реєстрації змін до договору оренди землі у Львівській міській раді або відсутності підписаного зі сторони орендаря (землекористувача) проекту змін до договору оренди землі з окремим пунктом, у якому передбачено сплату орендної плати за землю за період з 01.01.2011 (введення в дію ухвали міської ради від 18.06.2009 № 2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Львова) до часу підписання та реєстрації змін до договору оренди землі у Львівській міській раді".

Окрім того Департамент містобудування звернув увагу позивача на те, що для вирішення питання продовження строку оренди землі йому необхідно подати документи передбачені Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 30.12.2011р. №1106 «Про затвердження стандартів адміністративних послуг, які надає управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин департаменту містобудування через управління "Дозвільний офіс», а саме:

- План земельної ділянки масштабу 1:500, виконаний ліцензійною спеціалізованою землевпорядною організацією, з зазначеними межами ділянки, вирахуваною загальною її площею, нанесеними червоними лініями (оригінал - два примірники).

- Копії правовстановлюючих документів, що посвідчують право власності на нерухоме майно,реєстраційних посвідчень, витягів про реєстрацію права власності (засвідчені нотаріально у поточному році).

- Засвідчена копія технічного паспорта зразка 1995 року на об'єкти нерухомого майна, виданого Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки".

- Копії статуту підприємства і виписки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (засвідчені заявником).

- Довідка про справляння плати за землю за 2 роки, що передують даті подання заяви на оформлення землекористування, з вказаними сумами сплати та заборгованості, видана Державною податковою інспекцією відповідного району м. Львова.

- Кадастровий план земельної ділянки, у тому числі в електронному векторному вигляді (обмінний файл in 4 у місцевій системі координат), з зазначенням загальної площі земельної ділянки, нанесеними червоними лініями, експлікацією земель.

- Висновок управління архітектури департаменту містобудування про наявність містобудівних обмежень щодо користування земельною ділянкою.

- Копія договору оренди землі (засвідчена нотаріально)

- Висновок щодо режиму використання земельної ділянки, виданий управлінням Держкомзему у місті Львів.

Листування між сторонами щодо підписання додаткової угоди до договору продовжувалось і надалі, зокрема листами від 11.12.2013р. №731, від 10.02.2014р. №18.1.19/63, від 27.05.2014р. №08.1.19/247 позивач звертався до відповідача з вимогою підписати та скріпити печаткою додаткову угоду №2 до договору оренди землі від 02.08.2010р., оскільки ПАТ «Укрнафта» було виконано всі вимоги передбачені ст.33 Закону України «Про оренду землі».

В свою чергу Департамент містобудування Львівської міської ради листами від 01.12.2013р. №2403-2вих-1379, від 04.03.2014р. №2403-2вих-209, від 26.06.2014р. №2403-2вих-631 надав відповіді в яких роз'яснив, що для вирішення питання про оформлення права оренди землі ПАТ «Укрнафта» необхідно укласти договір про відшкодування втрат від неотримання коштів Львівською міською радою за користування земельною ділянкою відповідно до грошової оцінки введеної в дію 01.01.2011р., та надати необхідні документи про які повідомлялось в попередніх листах.

Як уже зазначалося судом, у відповідності до положень ст. 33 Закону України «Про оренду землі» та п.8 договору оренди землі звертався до відповідача з пропозицією щодо підписання додаткової угоди до договору оренди землі від 02.08.2010р. та продовження строку його дії на той самий строк (на 5-ть років) та на тих самих умовах.

В той же час, ні положеннями договору оренди землі ні ст. 33 Закону України «Про оренду землі», на які посилається позивач, не передбачалося автоматичного поновлення договору оренди землі державної та комунальної власності у разі відсутності заперечень з боку сторін, а лише визначалось переважне право добросовісного орендаря на поновлення договору.

Таким чином, реалізація переважного права добросовісного орендаря на поновлення договору є можлива лише за наявності відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 13 Конституції України , земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно із ч.1 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями..

Відповідно до п.34 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Як вбачається з матеріалів справи, Львівська міська рада не приймала рішень щодо відмови позивачу у продовженні строку дії договору. Згідно переписки між сторонами, яка долучена до справи, Львівська міська рада, як орендодавець неодноразово роз'яснювала позивачу, що для вирішення питання продовження строку дії договору оренди землі ПАТ «Укрнафта» необхідно укласти договір (угоду) про відшкодування втрат від недоотримання коштів Львівською міською радою за користування земельною ділянкою відповідно до нормативної грошової оцінки введеної в дію з 01.01.2011р. та надати необхідний пакет документів.

Такі вимоги Львівської міської ради обґрунтовуються наступним.

Спірний договір оренди землі було укладено 02.08.2010р строком на 5-ть років до 06.11.2013р.

В період дії даного договору, а саме 18.06.2009р. Львівською міською радою було прийнято ухвалу №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Львова» (із змінами) і введенням в дію грошової оцінки земель м.Львова з 31.12.2010р. року, орендарі зобов'язані внести зміни до договорів оренди землі. Дана ухвала втратила чинність з 01.01.2015р. на підставі ухвали від 25.12.2014р. №4250 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова, однак була чинною на момент закінчення строку дії договору оренди землі від 02.08.2010р. та в період коли сторони намагались досягти згоди щодо продовження строку дії договору.

Відповідно до п. 13.3.2 ухвали Львівської міської ради від 26.07.2012 №1675 « Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові із змінами внесеними ухвалою Львівської міської ради від 07.02.2013 №2103, не може бути внесено зміни до договору оренди землі згідно з новою нормативною грошовою оцінкою земель м. Львова при відсутності підписаного зі сторони орендаря (землекористувача) проекту договору оренди землі та договору (угоди) про відшкодування втрат від недоотримання коштів за користування земельною ділянкою за період з 01.01.2011 (введення у дію ухвали міської ради від 18.06.2009 № 2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова") до часу підписання та реєстрації змін до договору оренди землі у Львівській міській раді або відсутності підписаного зі сторони орендаря (землекористувача) проекту змін до договору оренди землі з окремим пунктом, у якому передбачено сплату орендної плати за землю за період з 01.01.2011 (введення в дію ухвали міської ради від 18.06.2009 № 2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Львова") до часу підписання та реєстрації змін до договору оренди землі у Львівській міській раді".

Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 30.12.2011р. №1106 було затверджено Стандарти адміністративних послуг, які надає управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин департаменту містобудування через управління "Дозвільний офіс».

Відповідно до п.4 додатку №7 до Рішення, було затверджено перелік документів необхідних для надання адміністративної послуги щодо продовження фізичним особам - підприємцям та юридичним особам терміну оренди земельних ділянок.

Саме передбачений даним рішенням пакет документів відповідач вимагав від позивача для розгляду питання щодо продовження строку дії договору оренди землі.

Наведені нормативні акти органу місцевого самоврядування є чинними, доказів їх скасування позивач суду не надав.

Відповідно до ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із ч. 1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

З наведеного випливає, що позивачу для розгляду Львівською міською радою питання щодо продовження строку дії договору оренди землі від 02.08.2010р., необхідно було вчинити дії на які відповідач звертав у своїх листах, а саме укласти договір (угоду) про відшкодування втрат від недоотримання коштів Львівською міською радою за користування земельною ділянкою відповідно до нормативної грошової оцінки введеної в дію з 01.01.2011р. та надати необхідний пакет документів.

Доказів подачі відповідних документів та укладення договору про відшкодування втрат позивач суду не надав, а відтак відповідач був позбавлений можливості прийняти рішення щодо продовження позивачу терміну оренди землі на вул. Г.Хоткевича,11 у м.Львові.

За відсутності такого рішення неможливо зобов'язати цей орган в судовому порядку укласти такий договір або поновити його, оскільки таке зобов'язання суперечитиме вимогам законодавства.

Аналогічної позиції притримується Верховний суд України у своїй постанові від 11.11.2014р. по справі №912/1552/13.

Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, оглянувши та дослідивши подані сторонами докази по справі, оцінив їх в сукупності та прийшов до висновку, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити за безпідставністю.

Керуючись ст. ст.28, 33,34 ,43, 44, 48, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" до Львівської міської ради про визнання додаткової угоди №2 до договору оренди землі від 02.08.2010р. укладеною, а договір оренди землі від 02.08.2010р. поновленим - відмовити.

2. Рішення суду може бути оскаржено згідно ст.ст. 91-95 ГПК України.

Повне рішення складено та підписано 04.02.2015 року.

Суддя Запотічняк О.Д.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення03.02.2015
Оприлюднено05.02.2015
Номер документу42560745
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/4451/14

Ухвала від 14.01.2016

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Ухвала від 11.12.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Рішення від 09.11.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 12.10.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 28.09.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Постанова від 29.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 22.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 10.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 06.05.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні