cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" лютого 2015 р.Справа № 916/2639/14
За позовом: Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави
до відповідачів: Кілійської районної державної адміністрації
Малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Кілійська районна рада
про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку
Головуючий суддя Степанова Л.В.
суддя Лічман Л.В. суддя Погребна К.Ф.
Представники:
Від прокурора: Шивцова С.А. за посвідченням
Від відповідача Кілійської районної державної адміністрації: не з'явився
Від відповідача МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція": Руденко О.А. за довіреністю
Від третьої особи: не з'явився
Суть спору: про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку
Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Кілійської районної державної адміністрації, Малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди землі та зобов'язання повернути земельну ділянку.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 07.07.2014 року порушено провадження по справі № 916/2639/14.
08.08.2014р. до матеріалів справи надійшла заява Кілійської районної державної адміністрації № 7 від 04.07.2014р. (вх. № 20611/14 від 08.08.2014р.) згідно з якою останній просить розгляд справи провести без його участі.
08.08.2014р. до матеріалів справи надійшли заперечення Кілійської районної державної адміністрації на позовну заяву № 26/1576 від 01.08.2014р. (вх. № 20610/14 від 08.08.2014р.) відповідно до якого відповідач проти позову заперечує у повному обсязі.
У судовому засіданні від 12.08.2014р. Прокуратурою Одеської області було надано правове обґрунтування залучення до участі у справі Кілійської районної ради № 05/3-1041 вих-14 від 12.08.2014р. (вх. № 21184/14 від 12.08.2014р.), а також клопотання про продовження строку розгляду справи на 15 днів (вх. № 2-3341/14 від 12.08.2014р.).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 12.08.2014р. до участі у справі № 916/2639/14 будо залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Кілійську районну раду.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 12.08.2014р. строк розгляду справи № 916/2639/14 було продовжено до 19.09.2014р.
15.08.2014р. до матеріалів справи надійшов супровідний лист Прокуратури Одеської області № 05/3-1143 вих-14 від 14.08.2014р. (вх. № 21472/14 від 15.08.2014р.) разом з додатком.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.09.2014 року справу № 916/2639/14 призначено до колегіального розгляду.
05.09.2014р. до матеріалів справи надійшли додаткові пояснення у справі прокуратури Одеської області № 05/3-2243 вих-14 від 05.09.2014р. (вх. № 23094/14 від 05.09.2014р.).
05.09.2014р. до матеріалів справи надійшла заява Кілійської районної державної адміністрації (вх. № 23071/14 від 05.09.2014р.) про розгляд справи без участі останнього, а також про те, що заперечення від 01.08.2014р. вих. № 26/1576 відповідач підтримує в повному обсязі.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Одеської області від 19.09.2014 року № 738 „Щодо призначення членів колегії" справу № 916/2639/14 було призначено до автоматичного розподілу для визначення складу колегії суддів.
Згідно з автоматизованим розподілом справ, в порядку ст. 2-1 Господарського процесуального кодексу України, по справі № 916/2639/14 був визначений наступний склад колегії суддів: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Зайцев Ю.О., суддя Погребна К.Ф.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 19.09.2014 року справу № 916/2639/14 було прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Зайцев Ю.О., суддя Погребна К.Ф.
22.09.2014р. до матеріалів справи надійшло клопотання Кілійської районної ради № 18/244 від 19.09.2014р. (вх. № 24576/14 від 22.09.2014р.) згідно з яким третя особа просить суд розглянути справу у відповідності до законодавства України на розсуду суду та за відсутності представника Кілійської районної ради.
17.11.2014р. до матеріалів справи надійшла заява Кілійської районної державної адміністрації (вх. № 30167/14 від 17.11.2014р.) про розгляд справи без участі останнього, а також про те, що заперечення від 01.08.2014р. вих. № 26/1576 відповідач підтримує в повному обсязі.
Розпорядженням керівника апарату господарського суду Одеської області від 17.11.2014 року № 970 "Щодо повторного автоматичного розподілу справи для внесення змін до складу колегії суддів" в зв'язку з перебуванням судді Зайцева Ю.О. у відпустці по справі № 916/2639/14 визначено наступний склад колегії: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Лічман Л.В., суддя Погребна К.Ф.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 18.11.2014 року справу № 916/2639/14 було прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Степанова Л.В., суддя Лічман Л.В., суддя Погребна К.Ф.
24.11.2014р. до матеріалів справи надійшла заява Кілійської районної державної адміністрації № 11 від 18.11.2014р. (вх. № 30881/14 від 24.11.2014р.) про розгляд справи без участі останнього, а також про те, що заперечення від 01.08.2014р. вих. № 26/1576 відповідач підтримує в повному обсязі.
05.12.2014р. до матеріалів справи надійшла заява Кілійської районної державної адміністрації № 26/2486 від 25.11.2014р. (вх. № 32161/14 від 05.12.2014р.) про розгляд справи без участі останнього, а також про те, що заперечення від 01.08.2014р. вих. № 26/1576 відповідач підтримує в повному обсязі.
У судовому засіданні від 25.12.2014р. Прокуратурою Одеської області було надано клопотання про залучення до матеріалів справи додаткових документів (вх. № 34195/14 від 25.12.2014р.).
У судовому засіданні від 16.01.2015р. Прокуратурою Одеської області було надано клопотання про продовження строку розгляду справи на 15 днів (вх. № 2-177/15 від 16.01.2015р.).
Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.01.2015р. строк розгляду справи № 916/2639/14 було продовжено до 02.02.2015р.
Відповідач - Мале приватний підприємство "Еко - Тур - Центр "Венеція" був присутній у судових засіданнях по справі № 916/2639/14, однак відзиву на позов не надав.
Справа розглядається в порядку ст. 75 Господарського процесуального кодексу України, за наявними в ній матеріалами.
Розглянув матеріали справи суд встановив:
Розпорядженням Кілійської районної державної адміністрації Одеської області від 15.12.2004р. № 745 "Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради" було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки довгострокову оренду терміном на 49 років МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" для сінокосіння та рибогосподарських потреб. Надано МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" земельну ділянку площею 149,54 га в т.ч. 79,53 га пасовищ, 62,96 га під водою, 7,02 га під гідротехнічними спорудами (гребля) та 0,03 га забудованих земель в довгострокову оренду терміном на 49 років для сінокосіння та рибогосподарських потреб із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради (острів Сабош). Встановлено орендну плату 3 738,5 гривень в рік (25 гривень за один гектар). Орендну плату вносити в два строки: ? частини річної суми до 1 серпня, а остання частина до 1 листопада. Управлінню сільського господарства і продовольства районної державної адміністрації разом із районним відділом земельних ресурсів підготувати проект договору оренди з урахуванням обмежень згідно проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
24 грудня 2004 року між Кілійською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Малим приватним підприємством "Еко - Тур - Центр "Венеція" (Орендар) укладено договір оренди землі (надалі - договір від 24.12.2004р.) відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради (о. Сабош). В оренду передається земельна ділянка загальною площею 149,54 га в т. ч. 79,53 га - пасовищ, 62,96 га - під водою, 7,02 га - під гідротехнічними спорудами (гребля) та 0,03 га забудованих земель.
Відповідно до п. 2 договору від 24.12.2004р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, які б могли перешкоджати її ефективному використанню за цільовим призначенням.
Згідно з п. 3 договору від 24.12.2004р. договір укладено на 49 років.
Пунктами 4, 5 договору від 24.12.2004р. передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3 738,5 грн. в рік з розрахунку 25 грн. за 1 га. Обчислення розміру орендної плати за землю, включаючи невиплачену, здійснюється з урахуванням індексів інфляції національної валюти України.
Відповідно до п. 29 договору від 24.12.2004р. дія договору припиняється у разі: закінчення строку на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи - орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 35 договору від 24.12.2004р.).
Договір зареєстрований у Кілійському районному відділі Одеської регіональної філії Ц ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.12.2004р. за № 040452200003, про що на ньому містяться відповідні відмітки.
Згідно з актом приймання-передачі земельної ділянки в оренду Малому приватному підприємству "Еко - Тур - Центр "Венеція" було передано земельну ділянку в натурі згідно плату землекористування в розмірі 149,54 га в т. ч. пасовищ - 79,53 га, під водою - 62,96 га, під гідротехнічними спорудами (гребля) - 7,02 га, забудованих земель - 0,03 га на території Вилківської міської ради.
Постановою Прокуратури Одеської області від 10.01.2014р. про проведення перевірки було постановлено провести перевірку в порядку прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів щодо додержання органами контролю, виконавчої влади та місцевого самоврядування вимог земельного, природоохоронного, містобудівного та податкового законодавства при наданні у власність і користування, продажу, зміні цільового призначення земель сільськогосподарського та лісогосподарського призначення, стягнення плати за землю, шкоди (збитків) завданих внаслідок неправомірного використання земель на території Одеської області.
04 липня 2014 року Заступник прокурора Одеської області в інтересах держави звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Кілійської районної державної адміністрації, Малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" про визнання незаконним та скасування розпорядження Кілійської районної державної адміністрації № 745 від 15.12.2004р., визнання недійсним договору оренди землі від 24.12.2004р., укладеного між Кілійською районною державною адміністрацією та Малим приватним підприємством "Еко - Тур - Центр "Венеція" та зобов'язання Малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" повернути земельну ділянку загальною площею 149,54 га в т.ч. 79,53 га пасовищ, 62,96 га - під водою, 7,02 га - під гідротехнічними спорудами (гребля), що знаходиться на території Вилківської міської ради (о. Сабош), вартістю 1 110 091,29 грн., до земель Вилківської міської ради.
Обґрунтовуючи звернення до суду із даною позовною заявою в інтересах держави Заступник прокурора Одеської області посилається на те, що Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та Положення про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011, визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель - Державна інспекція сільського господарства України. Разом з тим, відповідно до вищевказаних законодавчих актів у відповідної інспекції відсутні повноваження щодо звернення до суду про визнання незаконним (недійсним) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею та визнання недійсним правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок. А отже, прокурор самостійно звертається до суду як позивач для захисту інтересів держави.
Відповідно до положень постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам" від 23 березня 2012 року N 7 згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.
Так, в обґрунтування позовних вимог Заступник прокурора Одеської області посилається на наступні обставини. Так, в ході проведення перевірки на початку 2014 року встановлено, що 24 грудня 2004 року між Кілійською районною державною адміністрацією та Малим приватним підприємством "Еко - Тур - Центр "Венеція" укладено договір оренди землі від 24.12.2004р. на підставі розпорядження Кілійської районної державної адміністрації Одеської області від 15.12.2004р. № 745. Разом з цим, перевіркою встановлено, що вказане розпорядження та договір суперечить вимогам діючого законодавства, у зв'язку з чим розпорядження підлягає визнанню незаконним, а договір - недійсним з огляду на те, що в порушення норм Земельного кодексу України та Закону України "Про оцінку земель" Кілійською районною державною адміністрацією було прийняте розпорядження щодо передачі Малому приватному підприємству "Еко - Тур - Центр "Венеція" в оренду земельної ділянки загальною площею 149,54 га за відсутності проведеної та затвердженої у передбаченому законом порядку нормативної грошової оцінки земельної ділянки що передана в оренду.
При цьому, прокурору у позові зазначає, що з урахуванням того, що договір оренди земельної ділянки укладено без проведення нормативної грошової оцінки, що є порушенням чинного законодавства, вказаний договір в силі положень ст. ст. 203, 215 ЦК України має бути визнаний недійсним у судовому порядку.
Також, під час розгляду справи, прокуратурою Одеської області були надані додаткові пояснення у справі № 05/3-2243 вих-14 від 05.09.2014р. (вх. № 23094/14 від 05.09.2014р.), відповідно до яких останній також зазначає наступне. Так, аналізуючи норми чинного на час укладання оспорюваного договору законодавства, вбачається, що нормативна грошова оцінка має суттєве значення при укладанні договорів оренди земельної ділянки з метою визначення економічно обґрунтованого розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Водночас, п. 4 оспорюваного договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 738,5 грн. в рік з розрахунку 25 грн. за 1 га без значення відсотків від нормативної грошової вартості земельної ділянки. Тож, при укладанні відповідного договору обов'язково потрібно було проведення нормативної грошової оцінки землі, що і було зроблено у 2010 році Кілійською районною державною адміністрацією, з метою внесення змін до існуючого договору, в частині збільшення розміру орендної плати. У подальшому, з метою внесення змін до договору оренди землі Кілійська районна державна адміністрація на підставі проведеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки переданої в оренду, яка склала 1110091,29 грн., зверталась до орендаря з пропозиціями щодо внесення змін до договору оренди в частині збільшення розміру орендної плати, на що отримувала неодноразові відмови орендаря.
Відповідач - Кілійська районна державна адміністрація проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у запереченнях № 26/1576 від 01.08.2014р. (вх. № 20610/14 від 08.08.2014р.). так, відповідач зазначає, що на стадії розгляду і прийняття головою Кілійської районної державної адміністрацією спірного розпорядження від 15.12.2004р. № 745 землевпорядна документація пройшла державну землевпорядну експертизу відповідно до вимог Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" та наказу "Про затвердження Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації", як така, що була обов'язковою для надання дозволу на відведення земельних ділянок із земель водного фонду. Спірний договір від 24.12.2004р., в свою чергу, було укладено з урахуванням на час його укладання всіх вимог чинного законодавства.
При цьому, відповідач у своїх запереченнях також зазначає, що дійсно, районна державна адміністрація не заперечує об'єктивність норми права, а саме обов'язковість проведення нормативної грошової оцінки при визначені розміру орендної плати. Але очевидним є той факт, що управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок належало до компетенції Центральних органів виконавчої влади з питань земельних відносин. На рас розгляду проекту відведення земельної ділянки щодо надання земельної ділянки в довгострокову оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" із земель водного фонду, що перебували в запасі на території Вилківської міської ради, повноважні представники органу виконавчої влади з питань земельних відносин не заперечували щодо відведення в оренду земельної ділянки, відповідно до наданого висновку.
Відповідач - Мале приватний підприємство "Еко - Тур - Центр "Венеція" проти позовних вимог прокуратури Одеської області заперечував у повному обсязі про що неодноразово усно зазначав у судових засіданнях, призначених у даній справі, проте письмових заперечень або відзиву на позов не надав.
Третя особа - Кілійська районна рада просить суд розглянути справу у відповідності до законодавства України на розсуду суду та за відсутності представника Кілійської районної ради, про що зазначено у клопотанні № 18/244 від 19.09.2014р. (вх. № 24576/14 від 22.09.2014р.).
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
При цьому, згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч. ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Частинами 1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності , втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Пунктом 2 частини 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Положеннями ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводиться не рідше як один раз у 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше як один раз у 7 - 10 років.
Як видно з матеріалів справи, у п. 2 договору від 24.12.2004р. зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, які б могли перешкоджати її ефективному використанню за цільовим призначенням.
При цьому, як вбачається з наявного в матеріалах справи листа Кілійської районної ради № 18/171 від 20.06.2014р., у 2003-2004 роках Кілійською районною радою не приймались рішення щодо проведення нормативно грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 149,54 га, яка знаходиться на острові Сабош, що передавалась в оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція". Не приймалось таке рішення також і перед укладанням договору оренди землі від 24.12.2004р. між Кілійською районною державною адміністрацією та Малим приватним підприємством "Еко - Тур - Центр "Венеція". Також повідомлено, що протягом 2004 року Кілійською районною радою технічна документація із нормативної грошової оцінки землі не затверджувалась.
Також, в матеріалах справи міститься лист Відділу Держземагенства у Кілійькому районі Одеської області № 11-11-5/1749 від 26.03.2014р. "Щодо надання інформації", яким зазначено про відсутність інформації у Відділі про проведення нормативно грошової оцінки на земельну ділянку площею 149,54 га, що передана в оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція", протягом 2003-2004 років.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України, в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином, з огляду на зазначені приписи законодавства, а також з огляду на положення законодавства України, діючого на момент винесення спірного розпорядження Кілійської районної державної адміністрації Одеської області від 15.12.2004р. № 745 "Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради", суд доходить висновку, що воно суперечить вимогами законодавства України, а саме: на момент його винесення не було проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 149,54 га, що передавалась в оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція", тому є незаконним та підлягає скасуванню.
Згідно з положеннями ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання правочину недійсним; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
При цьому, згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до п. 4 Оглядового листа Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з орендою земельних ділянок" від 30.11.2007 р. N 01-8/918 також закріплено, що лише рішення уповноваженого державного виконавчого органу чи органу місцевого самоврядування є підставою набуття фізичними і юридичними особами права користування земельними ділянками, що знаходяться у державній або у комунальній власності.
Пунктами 2.1, 2.9 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29 травня 2013 року N 11 „Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" зазначено, що вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. Відповідність чи невідповідність правочину вимогам закону має оцінюватися господарським судом стосовно законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.
У відповідності до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно з п. 2.24 постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011р. № 6 зазначено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється. З огляду на це судам необхідно враховувати, що оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
Пунктом 2.26 постанови Пленуму Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011р. № 6 встановлено, що розглядаючи справи у спорах про визнання недійсними договорів оренди, суди повинні з'ясовувати питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено такі договори.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Кілійської районної ради № 58-VI-V від 08.06.2011р. "Про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" для сінокосіння та рибогосподарських потреб, розташованої за адресою: Одеська область, Кілійський район, Вилківська міська рада (о. Сабош) (за межами населених пунктів)" було затверджено "Технічну документацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" для сінокосіння та рибогосподарських потреб, розташованої за адресою: Одеська область, Кілійський район, Вилківсь каміська рада (о. Сабош) (за межами населених пунктів). Нормативну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Вилківської міської ради, що складає 1 110 091,29 грн. введено в дію з 08.06.2011р.
Розпорядженням Кілійської районної державної адміністрації № 420 від 25.08.2011р. "Про внесення змін до ставок орендної плати на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких проведено" внесені зміни до ставок орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких проведено та встановлено розмір орендної плати у договорах оренди землі, укладених між Кілійською районною державною адміністрацією та, крім інших, МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція", річна сума якої відповідає трикратному розміру земельного податку.
В подальшому, Кілійською районною державною адміністрацією на адресу малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" з метою захисту інтересів держави щодо оплати орендної плати за використання земельної ділянки на умовах оренди, відповідно до чинного законодавства, Орендодавець наполягає на необхідності здійснення оплати МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" за орендовану земельну ділянку, відповідно до розрахунків нормативної грошової оцінки земельної ділянки , було неодноразово направлено для підписання Зміни до договору від 24.12.2004р.,зокрема листом від 25.10.2013р. № 18/2474, копії яких містяться в матеріалах справи.
Мале приватне підприємство "Еко - Тур - Центр "Венеція", в свою чергу, згідно з листом № 2 від 27.12.2013р., посилаючись на п. 8 договору від 24.12.2004р. просить переглянути нормативну грошову оцінку та встановити адекватний рівень орендної плати за орендовану нашим підприємством земельну ділянку.
Відповіддю від 22.01.2014р. № 18/157 Кілійська районна державна адміністрація повідомила, що зважаючи на те, що підприємство не здійснило заходів по оскарженню рішень місцевої влади, Кілійська районна державна адміністрація переконливо просить дійти згоди щодо перегляду розміру орендної плати та підписання відповідних змін до договір, які в останнє були спрямовані листом від 25.10.2013р. № 18/2474.
Отже, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем за тривалий час користування земельною ділянкою на підставі оспорюваного договору від 24.12.2004р., зазначений договір не було приведено у відповідність до вимог законодавства України, зокрема, не визначено розмір орендної плати відповідно до нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Таким чином, з огляду на те, що оспорюваний договір оренди землі від 24.12.2004р. не було приведено у відповідність до вимог законодавства України та було укладено на підставі розпорядження Кілійської районної державної адміністрації Одеської області від 15.12.2004р. № 745 "Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради", яке в свою чергу, було визнано судом незаконними та скасовано, у суду наявні правові підстави, для визнання недійсним спірного договору оренди землі від 24.12.2004р., укладеного між Кілійською районною державною адміністрацією та Малим приватним підприємством "Еко - Тур - Центр "Венеція" та зобов'язання Малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" повернути земельну ділянку загальною площею 149,54 га в т.ч. 79,53 га пасовищ, 62,96 га - під водою, 7,02 га - під гідротехнічними спорудами (гребля), що знаходиться на території Вилківської міської ради (о. Сабош), вартістю 1 110 091,29 грн., до земель Вилківської міської ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
У відповідності до ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили. Визнання однією стороною фактичних даних і обставин, якими інша сторона обґрунтовує свої вимоги або заперечення, для господарського суду не є обов'язковим.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищевикладене, позовні вимоги Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати за розгляд позовних вимог, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, а також положень п. 4.6 Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" від 21 лютого 2013 року N 7 згідно з якими - приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), покладаються пропорційно на відповідачів.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 44, 49, ст.ст. 82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1 . Позов Заступника прокурора Одеської області задовольнити.
2 . Визнати незаконним та скасувати розпорядження Кілійської районної державної адміністрації Одеської області від 15.12.2004р. № 745 "Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду МПП "Еко - Тур - Центр "Венеція" із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради".
3. Визнати недійсним договір оренди землі загальною площею 149,54 га в т. ч. 79,53 га - пасовищ, 62,96 га - під водою, 7,02 га - під гідротехнічними спорудами (гребля) та 0,03 га забудованих земель, із земель водного фонду, що перебувають в запасі на території Вилківської міської ради (о. Сабош), укладений 24.12.2004р., між Кілійською районною державною адміністрацією (68300, Одеська область, м. Кілія, вул. Леніна, 44, код ЄДРПОУ 04057132) та Малим приватним підприємством "Еко - Тур - Центр "Венеція" (68355, Одеська область, м. Вилкове, вул. Сонячна, 12, код ЄДРПОУ 19197212).
4 . Зобов'язати Мале приватне підприємство "Еко - Тур - Центр "Венеція" (68355, Одеська область, м. Вилкове, вул. Сонячна, 12, код ЄДРПОУ 19197212) повернути земельну ділянку загальною площею 149,54 га в т.ч. 79,53 га пасовищ, 62,96 га - під водою, 7,02 га - під гідротехнічними спорудами (гребля), що знаходиться на території Вилківської міської ради (о. Сабош) до земель Вилківської міської ради.
5. Стягнути з Кілійської районної державної адміністрації (68300, Одеська область, м. Кілія, вул. Леніна, 44, код ЄДРПОУ 04057132) до державного бюджету України через ГУДКСУ в Одеській області (м. Одеса вул. Садова, 1а) на код бюджетної класифікації 22030001, п/р 31210206783008 в ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 37607526 судовий збір у розмірі 1 827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн.
6. Стягнути з Малого приватного підприємства "Еко - Тур - Центр "Венеція" (68355, Одеська область, м. Вилкове, вул. Сонячна, 12, код ЄДРПОУ 19197212) до державного бюджету України через ГУДКСУ в Одеській області (м. Одеса вул. Садова, 1а) на код бюджетної класифікації 22030001, п/р 31210206783008 в ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 37607526 судовий збір у розмірі 1 827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн.
Накази видати згідно ст. 116 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржено у встановленому законом порядку.
Повне рішення складено 09.02.2015 року
Головуючий суддя Степанова Л.В.
суддя Лічман Л.В.
суддя Погребна К.Ф.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2015 |
Оприлюднено | 10.02.2015 |
Номер документу | 42611298 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Степанова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні