ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
06 лютого 2015 р. Справа № 802/30/15-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Богоноса М.Б. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Слишинської Н.С.
представника позивача: Кудрик Я.О.
представника відповідача: Шмиги Г.С,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: управління Пенсійного фонду України в м. Вінниці
до: підприємства облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база"
про: стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій
ВСТАНОВИВ:
12.01.2015 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернувся позивач - управління Пенсійного фонду України в м. Вінниці (далі - УПФ України в м. Вінниці) з адміністративним позовом до відповідача - підприємства облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" про стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Позов мотивовано тим, що за відповідачем рахується заборгованість по відшкодуванню до Пенсійного фонду України фактичних витрат по виплаті пенсій за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за період з квітня по листопад 2014 року в сумі 15537,52 грн.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала, просила позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні просила у задоволенні позову відмовити повністю з підстав, викладених у наданих письмових запереченнях. Зазначивши, що розрахунки пенсії гр. ОСОБА_3 проводилися невірно та не прйнято до уваги розрахунок спеціального трудового стажу отриманого на ПАТ "Івано-Франківськ Вінниця м'ясо". Крім того, вказала, що по гр. ОСОБА_4 у підприємства облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" заборгованість відсутня, оскільки витрати на виплату пенсії відшкодовані у встановленому порядку.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов до висновку про відмову в задоволенні позову, з наступних підстав.
Судом встановлено, що підприємство облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" є юридичною особою та перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в місті Вінниці з 27.02.1991 року, згідно довідки, наданої позивачем (а.с. 5).
Відповідно до пунктів 1, 2 статті 1 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997р. № 400/97-ВР відповідач є платником збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з абзацом четвертим пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого ст. 12 цього Закону. Абзацом третім пункту 1 статті 4 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" встановлено ставку на обов'язкове державне пенсійне страхування у розмірі 100% від об'єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.
Відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", абзацу 4 пункту 1 статті 2 Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування", пункту 6.1 Розділу 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року №21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за № 64/8663 (далі - Інструкція), відшкодуванню підлягають фактичні витрати Пенсійного фонду України на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які працювали або працюють на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 у розмірі 100 відсотків. Крім того, відповідно до вимог Інструкції управлінням Пенсійного фонду України компенсовано витрати за доставку пенсій згідно тарифів встановлених Укрпоштою.
Як свідчать матеріали справи, громадянин ОСОБА_3 працював електрозварником на підприємстві облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" з 10.07.1979 року по 04.03.1994 року, загальний стаж його роботи на вказаному підприємстві становить 13 років 01 місяць 11 днів, що підтверджується довідкою, виданою підприємством облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" № 251 від 29.07.2013 року (а.с. 15).
Згідно довідки ПАТ "Івано-Франківськ Вінницям'ясо" № 165 від 08.07.2013 року, ОСОБА_3 працював на вказаному підприємстві з 14.03.1994 року по 23.06.2003 року, загальний стаж становить 09 років 03 місяці 09 днів.
Крім того, із трудової книжки ОСОБА_3 встановлено, що останній працював також на інших підприємствах та визначено періоди роботи громадянина ОСОБА_3 на підприємстві облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" та ПАТ "Івано-Франківськ Вінниця м'ясо".
Із матеріалів справи вбачається, що управлінням Пенсійного фонду України в місті Вінниці про відшкодування пільгової пенсії по Списку № 2 під час розрахунку витрат на виплату та доставку пільгових пенсій береться до уваги лише стаж роботи ОСОБА_3 на підприємстві облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" та пропонується сплатити відповідачу 100 % витрат на виплату та доставку пільгової пенсії.
Водночас, суд не погоджується із вказаною позицією позивача з огляду на наступне.
Пунктом п. 6.1. Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою Правління Пенсійного фонду України N 21-1 від 19.12.2003 року (далі - Інструкція) встановлено, що відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" в таких розмірах: витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
При визначенні частки сплати окремого підприємства стаж ураховується в місяцях (шляхом переведення років у місяці). Якщо пенсія на пільгових умовах призначена із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених статтями 13, 14 та 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", які дали право на цю пільгову пенсію, то відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку цих пенсій здійснюється тими підприємствами, на яких цей стаж було вироблено у розмірах, передбачених частиною 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (п. 6.2 Інструкції).
Таким чином, у випадку, коли особа має стаж, який дає право на призначення пільгових пенсій на кількох підприємствах, витрати покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи. При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується для призначення пенсії в повному розмірі, а з попередніх місць роботи він додається до стажу, необхідного для призначення пільгових пенсій.
Суд зазначає, що необхідний для призначення пільгової пенсії складає 12 років та 6 місяців. Таким чином, з урахуванням положень Інструкції стаж ОСОБА_3 на ПАТ "Івано-Франківськ Вінниця м'ясо" становить 9 років 3 місяці та 9 днів, а на підприємстві облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" становить необхідний 3 роки і 2 місяці.
Крім того, УПФ України в м. Вінниці не взято до уваги і роботу на посаді електрозварником на інших підприємствах.
Так, під час судового засідання судом досліджено оригінал пенсійної справи ОСОБА_3 та встановлено, що заявником не надано уточнюючої довідки, яка підтверджує його роботу на ПАТ "Івано-Франківськ Вінниця м'ясо", у зв'язку із чим, позивачем пенсію вказаному громадянину призначено за період його роботи у відповідача.
Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:
- чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах.
Згідно п. 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою Правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 року (далі - Порядок) заява про призначення пенсії непрацюючим громадянам і членам їх сімей подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації), або законним представником відповідно до законодавства за місцем проживання (реєстрації) заявника.
Пунктом 5 Порядку визначено, що днем звернення за пенсією вважається день приймання органом, що призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або переведення з одного виду пенсії на інший.
У разі, якщо до заяви про призначення, відновлення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис.
Орган, що призначає пенсію, надає: роз'яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій; у разі необхідності - бланки документів; допомогу особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії (п. 36 Порядку).
Відповідно до п. 38 Порядку при прийманні документів орган, що призначає пенсію: а) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; б) здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів; в) перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження.
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в трьохмісячний термін з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, а також перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі.
Аналіз зазначених норм свідчить про те, що органи Пенсійного фонду України наділені як відповідними правами, так і обов'язками при оформленні пенсій на пільгових умовах, зокрема: витребовувати всю необхідну документацію у підприємств, установ, організацій та фізичних осіб у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, оскільки вказаний документ є основним для підтвердження трудового стажу.
Судом досліджено трудову книжку ОСОБА_3, в якій чітко визначено періоди роботи громадянина ОСОБА_3 на підприємстві облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" та ПАТ "Івано-Франківськ Вінниця м'ясо", а тому з метою стягнення витрат на доставку та виплату пільгової пенсії ОСОБА_3, позивачу необхідно було вжити заходів для перевірки стажу роботи на посаді електрозварника на інших підприємствах на предмет належності такого до спеціального стажу, який дає право на призначення пенсії за списком № 2. Вказані обставини мали значення як для визначення тривалості стажу, так і розподілу обов'язку підприємств по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій.
Вказаний висновок підтверджується також і постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 24.07.2014 року у справі № 802/1456/14, яка залишена без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.10.2014 року, якою спростовуються доводи позивача щодо сплати відповідачем 100 % витрат на виплату та доставку пільгової пенсії по пенсіонеру ОСОБА_3 за інший період.
Враховуючи вище викладене, суд доходить висновку, що витрати на доставку і виплату пільгової пенсії громадянину ОСОБА_3 повинні бути розраховані управлінням Пенсійного фонду України в місті Вінниці пропорційно стажу його роботи на підприємстві облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" та інших підприємствах відповідно до норм Інструкції, а тому відповідачу безпідставно запропоновано сплатити 100% витрат на виплату та доставку пільгової пенсії, оскільки ці кошти необхідно стягувати пропорційно з кожного підприємства, на якому працював громадянин ОСОБА_3
Щодо стягнення заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій по пенсіонеру ОСОБА_4 суд вважає позовні вимоги УПФ України в м. Вінниці безпідставними з огляду на таке.
За правилами встановленими пунктом 6.8. Розділу 6 Інструкції, підприємства та організації зобов'язані щомісяця до 25-го числа вносити до Пенсійного фонду зазначену в повідомленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.
У судовому засіданні представник відповідача вказував на відсутність у підприємства облспоживспілки "Вінницька обласна універсальна торгова база" заборгованості по гр. ОСОБА_4 та надав докази сплати заборгованості, а саме платіжні доручення.
В свою чергу, представник позивача підтвердила сплату заборгованості, однак вказувала на зарахування її як суму несплаченої недоїмки попередніх періодів.
Відповідно до абз. 2 пп. 10.11 п. 10 Інструкції, у разі коли страхувальник має несплачені суми недоїмки, пені та фінансових санкцій та здійснює сплату поточних сум страхових внесків, ці суми зараховуються шляхом перерозподілу такої сплаченої суми в рахунок сплати недоїмки, пені та фінансових санкцій у порядку календарної черговості їх виникнення.
Із картки особового рахунку, що міститься в матеріалах справи встановлено, що УПФ України в м. Вінниці нарахована недоїмка по відшкодуванню пільгових пенсій в сумі 11738,93 грн (витрати на виплату та доставку пільгових пенсій по пенсіонеру ОСОБА_3 за попередні періоди).
Водночас, суд зазначає, що постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 24.07.2014 року у справі № 802/1456/14, яка залишена без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.10.2014 року встановлено безпідставне нарахування УПФ України в м. Вінниці витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, які повинен сплатити відповідач по пенсіонеру ОСОБА_3
Тому правових підстав для висновку позивача про існування у відповідача недоїмки попередніх періодів в сумі 11738,93 грн не було, а тому і зарахування проплати відповідача у рахунок вказаної недоїмки є неправомірним.
Беручи до уваги вказане, суд дійшов висновку, що відповідач в повній мірі виконував свої поточні зобов'язання із компенсації витрат та виплату та доставку пільгових пенсій по пенсіонеру ОСОБА_4, що підтверджується дослідженими платіжними дорученнями.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 КАС України, постанови та ухвали суду в адміністративних справах, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання на всій території України.
Таким чином, розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, виставлені УПФ України в м. Вінниці на відшкодування відповідачем по пенсіонеру ОСОБА_4 також не узгоджуються із нормами чинного законодавства.
За таких обставин суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Судові витрати сторонами не понесено.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Богоніс Михайло Богданович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2015 |
Оприлюднено | 14.02.2015 |
Номер документу | 42667507 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні