cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10.02.2015 Справа № 920/1377/14
за позовом : Виконавчого комітету Глухівської міської ради,
м. Глухів Сумської області,
до відповідача : Сумської облспоживспілки, м. Суми,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на
стороні позивача: Реєстраційна служба Глухівського міськрайонного
управління юстиції, м. Глухів Сумської області,
про внесення змін до державної реєстрації права власності на нерухоме майно,
Суддя: Джепа Ю.А.
За участю представників:
від позивача: Осьмаков О.А. (довіреність № 03-28/876 від 31.12.2013 р.);
від відповідача: Єременко О.В. (довіреність № 06/05 від 05.01.2015 р.);
від третьої особи: не з'явився;
При секретарі судового засідання: Куриленко О.В.
Суть спору: позивач просить суд внести зміни до державної реєстрації права власності на нерухоме майно Сумської облспоживспілки, виключивши державну реєстрацію права власності на тимчасові споруди - торгові криті ряди 6 Л, М, Н, П, Р, розташовані в м. Глухів по пров. Радянському, 7; судові витрати покласти на відповідача.
Ухвалою господарського суду від 26.08.2014 р. провадження в даній справі було зупинено до вирішення пов'язаної з нею адміністративної справи № 576/1797/14а.
Ухвалою господарського суду від 08.01.2015 р. провадження в даній справі поновлено, справу призначено до розгляду в судовому засіданні на 27.01.2015 р.
В судовому засіданні 27.01.2015 р. розпочато розгляд даної справи по суті, та за його результатами розгляд відкладено на 10.02.2015 р. для надання сторонами додаткових документів.
02.02.2015 р. позивачем надано до суду заяву про зміну підстав позову та уточнення позовних вимог, згідно якої просить суд скасувати свідоцтво про право власності на нерухоме майно Спільного підприємства ринків «Ринок м. Глухів» від 08.01.2003 р. та наступне свідоцтво про право власності на нерухоме майно Сумської облспоживспілки від 02.03.2004 р.
В судовому засіданні 10.02.2015 р. представник позивача просив зазначену заяву прийняти до розгляду, а також підтримав раніше заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача в судовому засіданні та наданих запереченнях від 09.02.2015 р. проти задоволення позовних вимог, в тому числі викладених у заяві про зміну підстав позову та уточнення позовних вимог від 02.02.2015 р., заперечувала.
Суд, з огляду на положення ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, відмовляє в задоволенні заяви позивача від 02.02.2015 р. про зміну підстав та уточнення позову та розглядає по суті раніше заявлені позовні вимоги, оскільки право на зміну предмета або підстави позову може бути реалізоване лише до початку розгляду судом справи по суті. Крім того, суд зауважує, що відповідно до положень ст. 22 Господарського процесуального кодексу України та роз'яснень, наданих у п. 3.12. постанови пленуму ВГСУ «Про деякі питання практики застосування ГПК України судами першої інстанції» № 18 від 26.12.2011р., не допускається одночасна зміна підстав та предмету позову, про що фактично йдеться у відповідній заяві позивача від 02.02.2015 р., що, однак, не позбавляє позивача права на звернення з новим позовом в загальному порядку.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Реєстраційної служби Глухівського міськрайонного управління юстиції, в судове засідання не з'явився, про час і місце розгляду справи третя особа повідомлена належним чином, про що свідчать повідомлення про вручення поштових відправлень. На виконання вимог ухвали господарського суду від 05.08.2014 р. третьою особою надіслано письмові пояснення по справі, в яких зазначено, що позовні вимоги підтримує. Крім того, 09.02.2015 р. від представника третьої особи надійшло клопотання про надіслання на адресу служби копії позовної заяви, в тому числі про зміну предмету і уточнення позовних вимог, та копії ухвали, відповідно до якої остання залучена в справу третьою особою.
В задоволенні даного клопотання судом відмовлено, оскільки в матеріалах справи міститься копія листа позивача до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Глухівського міськрайонного управління юстиції від 31.07.2014 р. № 03-28/421 з відміткою про його отримання, заява позивача від 02.02.2015 р. про зміну підстав та уточнення позову судом до розгляду не прийнята, а ухвала господарського суду від 05.08.2014 р. про порушення провадження в справі та залучення в якості третьої особи Реєстраційної служби Глухівського міськрайонного управління юстиції згідно штампу на зворотному боці оригіналу ухвали направлялася у встановленому законом порядку до відповідної служби цієї ж дати.
Таким чином, враховуючи те, що учасники провадження про час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, ухвали про відкладення розгляду справи направлялись третій особі в установленому законом порядку, відповідно до ст. 75 ГПК України, справа розглядається за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши та дослідивши наявні в справі докази, суд встановив:
На підставі рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради № 425 від 26.12.2002 р. спільному підприємству ринків «Ринок м. Глухів» 08.01.2003 р. було видано свідоцтво про право колективної власності на нерухоме майно, яке складалося з адміністративної будівлі, літнього молочного павільйону, приміщення для холодильних камер, будівлі магазину, гаражу та торгових критих рядів, що розташоване в м. Глухів по пров. Радянському, 7.
Згідно п. 1.1.2 Рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 28.10.2003 р. № 331 «Про оформлення права власності» виконком міської ради вирішив доручити Глухівському міжміському бюро технічної інвентаризації переоформити право власності на нерухоме майно, що знаходиться за адресою м. Глухів, пров. Радянський, 7, на облспоживспілку Глухівський ринок, зареєстроване виконкомом Глухівської міської ради 20.06.2003 р. № 58, ідентифікаційний код 01562183 організаційно правової форми господарювання - 136, код форми власності 20, юридична адреса м. Глухів, пров. Радянський, 7.
Згідно п. 1 Рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 30.12.2003 р. № 433 «Про оформлення права власності» виконком міської ради вирішив внести зміни до п. 1.2 рішення виконкому від 28.10.2003 р. № 331 «Про оформлення права власності», виклавши його в такій редакції: «Переоформити право власності на нерухоме майно, що знаходиться за адресою м. Глухів, пров. Радянський, 7, на Сумську обласну спілку споживчих товариств, зареєстровану виконкомом Сумської міської ради народних депутатів від 9 грудня 1994 року № 535-р».
Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 02.03.2004 р. виконавчого комітету Глухівської міської ради за Сумською обласною спілкою споживчих товариств зареєстровано право приватної власності на тип об'єкта: ринок за адресою м. Глухів, пров. Радянський, 7, загальною площею 765 кв. м., адміністративну будівлю 1А - 574,4 кв. м., літній молочний павільйон 2б, приміщення холодильних камер 3г, будівлю магазину 4 ж, площею 50,7 кв.м., гараж 5Б - 166,9 кв.м., торгові криті ряди 6Л, М, Н, П, Р. Підстава реєстрації - рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 30.12.2003 р. № 433.
Згідно рішення Глухівської міської ради від 25.06.2014 р. № 767 «Про скасування рішень виконавчого комітету Глухівської міської ради» рада вирішила скасувати, як такі, що не відповідають чинному законодавству пункт 1.2 рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради № 331 від 28.10.2003 р. «Про оформлення права власності» в частині реєстрації права власності на торгові криті ряди та пункт 1 рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради № 433 від 30.12.2003 р. «Про внесення змін до рішення від 28.10.2003 р. № 331 «Про оформлення права власності» в частині реєстрації права власності на торгові криті ряди.
Заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши обставини справи, оцінивши докази, що надані сторонами та містяться в матеріалах справи, суд відмовляє в задоволенні позову, виходячи з наступного.
Згідно зі статтею 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 386 Цивільного кодексу України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб'єктів права власності.
Звертаючись до господарського суду з даним позовом про внесення змін до державної реєстрації права власності на нерухоме майно Сумської облспоживспілки, а саме: виключення державної реєстрації права власності на тимчасові споруди - торгові криті ряди 6 Л, М, Н, П, Р, розташовані в м. Глухів по пров. Радянському, 7, позивач посилається на скасування Глухівською міською радою рішенням від 25.06.2014 р. № 767 «Про скасування рішень виконавчого комітету Глухівської міської ради» своїх попередніх рішень - пункту 1.2 рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради № 331 від 28.10.2003 р. «Про оформлення права власності» в частині реєстрації права власності на торгові криті ряди та пункту 1 рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради № 433 від 30.12.2003 р. «Про внесення змін до рішення від 28.10.2003 р. № 331 «Про оформлення права власності» в частині реєстрації права власності на торгові криті ряди, оскільки вони не відповідають чинному на час їх винесення законодавству. Тому, керуючись п. 1.2. і 1.3. «Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно», затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 р. № 7/5, Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою КМУ від 17.10.2013 р. № 868, ст. 10, ч.2 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», позивач просить господарський суд внести відповідні зміни, виключивши право власності відповідача на торгові криті ряди 6 Л, М, Н, П, Р, розташовані в м. Глухів, пров. Радянській, 7.
Як вбачається з матеріалів справи, й не заперечується представниками сторін, постановою Глухівського міськрайонного суду Сумської області від 01.10.2014 р. в справі № 576/1797/14-а, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 16.12.2014 р., визнано незаконним та скасовано вищезазначене рішення Глухівської міської ради від 25.06.2014 р. № 767 «Про скасування рішень виконавчого комітету Глухівської міської ради».
Згідно зі статтею 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать і делеговані повноваження, зокрема, облік та реєстрація відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.
Таким чином, до повноважень виконавчого комітету міської ради на час прийняття рішень № 331 від 28.10.2003 р. та № 433 від 30.12.2003 р. відносились питання обліку та реєстрація відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Порядок здійснення державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна в Україні було визначено в Інструкції про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 р. № 121, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26.06.1998 р. №399/2839 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Інструкція).
Відповідно до пункту 2.1. Інструкції реєстрація провадиться на підставі правовстановлювальних документів.
Як слідує з матеріалів справи, рішенням виконавчого комітету Глухівської міської ради від 26.12.2002 року за № 425 «Про оформлення права власності» виконком міської ради вирішив доручити міжміському бюро технічної інвентаризації оформити право власності та підготувати необхідні документи на право власності на нерухоме майно, що знаходиться за адресою м. Глухів, пров. Радянський, 7, спільному підприємству ринків «Ринок м. Глухів» Обласної спілки споживчих товариств, зареєстрованого виконкомом Глухівської міської ради 14.05.1992 р. № 134, ідентифікаційний код 01562183 організаційно правової форми господарювання - 210, код форми власності 20, юридична адреса м. Глухів пров. Радянський, 7.
При цьому, до переліку нерухомого майна, що передано за вказаним рішення, включено, в тому числі, торгові ряди.
На підставі рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 26.12.2002 р. № 425, оформлено право власності на нерухоме майно спільного підприємства ринків «Ринок м. Глухів» від 08.01.2003 р.
Як вбачається із свідоцтва про право власності на нерухоме майно, право власності оформлено, в тому числі, на торгові ряди.
Тобто саме рішенням виконавчого комітету Глухівської міської ради від 26.12.2002 р. за № 425 передбачено оформлення права власності на нерухоме майно та включено до його переліку торгові ряди.
При цьому, п. 1.1.2 рішення виконавчого комітету Глухівської міської ради від 28.10.2003 р. № 331 виконком міської ради вирішив доручити Глухівському міжміському бюро технічної інвентаризації переоформити право власності на нерухоме майно на облспоживспілку Глухівський ринок, зареєстроване виконкомом Глухівської міської ради 20.06.2003 р. № 58 , ідентифікаційний код 01562183, а п.1 рішення від 30.12.2003 р.у № 433 - переоформити право власності на нерухоме майно на Сумську обласну спілку споживчих товариств, зареєстровану виконкомом Сумської міської ради народних депутатів від 9 грудня 1994 року № 535-р.
Таким чином, ані рішенням від 28.10.2003 р. № 331, ані рішенням від 30.12.2003 р. № 433, виконавчий комітет Глухівської міської ради не вирішував питання щодо майна, яке підлягає реєстрації, як нерухоме, а доручав БТІ здійснити перереєстрацію вже набутого права власності.
Враховуючи, що визнано незаконним та скасовано рішення Глухівської міської ради від 25.06.2014 р. № 767, а рішеннями від 28.10.2003 р. № 331 та № 433 від 30.12.2003 р. здійснено перереєстрацію вже зареєстрованого права власності, тобто наслідком їх прийняття не було включення до переліку нерухомого майна торгових рядів, суд вважає необґрунтованими посилання позивача на невідповідність зазначених рішень виконкому приписам Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до положень ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. державна реєстрація прав проводиться на підставі:
1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом;
2) свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону;
3) свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;
4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом;
5) рішень судів, що набрали законної сили;
6) інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Згідно зі ст. 26 цього Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Враховуючи викладені положення чинного законодавства, встановлені господарським судом обставини даної справи, а також обставини, встановлені судовими рішеннями, що набрали законної сили, в адміністративній справі № 576/1797/14-а, які є такими, що не підлягають доведенню, при вирішенні даного спору відповідно до вимог ст. 35 Господарського процесуального кодексу України, наявність на сьогодні не скасованих у встановленому порядку свідоцтв про право власності - підстав проведення державної реєстрації спірного нерухомого майна, господарський суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення вимог позивача щодо внесення зміни до державної реєстрації права власності на нерухоме майно Сумської облспоживспілки, виключивши державну реєстрацію права власності на тимчасові споруди - торгові криті ряди 6 Л, М, Н, П, Р, розташовані в м. Глухів по пров. Радянському, 7.
Відповідно до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 321, 386 Цивільного кодексу України, ст.ст. 19, 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р., Інструкцією про порядок державної реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності юридичних та фізичних осіб, затвердженою наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 09.06.1998 р. № 121, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26.06.1998 р. №399/2839, ст. ст. ст. 22, 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволені позову - відмовити.
Повне рішення складено 16.02.2015 року.
Суддя Ю.А. Джепа
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2015 |
Оприлюднено | 17.02.2015 |
Номер документу | 42706998 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Джепа Юлія Артурівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні