Рішення
від 10.02.2015 по справі 912/2834/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 лютого 2015 рокуСправа № 912/2834/14 Господарський суд Кіровоградської області колегією суддів в складі головуючого судді Колодій С.Б., суддів В.В.Тимошевської, О.Б.Шевчук розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Кіровоградської міської ради, м. Кіровоград

до: товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробничий інститут сучасних технологій", м. Новоукраїнка

про внесення змін до договору

за участю представників сторін:

від позивача - Андрєєв А.А., довіреність № 875-мр/з від 02.10.2014 р.;

від відповідача - Олійник Д.С., довіреність №37 від 24.12.2014 р.

Кіровоградська міська рада звернулася до господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою від 26.08.2014 р. про внесення змін до договору оренди землі від 12.12.2013 року № 46, укладеного між Кіровоградською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Науково - виробничий інститут сучасних технологій", а саме: "Перше речення розділу 5 "Орендна плата" Договору викласти у такій редакції: "Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 926 грн. 12 коп. на місяць".

Представником позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримано у повному обсязі з підстав, зазначених у позові, посилаючись на укладення позивачем Кіровоградською міською радою з відповідачем товариством з обмеженою відповідальністю "Науково - виробничий інститут сучасних технологій" 12.12.2013 р. договору оренди землі та необхідності, відповідно до вимог Податкового кодексу України, внесення змін до договору оренди в частині розміру орендної плати.

Відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити в задоволенні позову повністю.

Заслухавши представника позивача, представника відповідача, розглянувши та дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

20.11.2013 р. Кіровоградською міською радою прийнято рішення №2614 "Про передачу ТОВ "Науково-виробничий інститут сучасних технологій" в оренду земельної ділянки по вул. Бабушкіна,23-а згідно якого затверджено ТОВ "Науково-виробничий інститут сучасних технологій" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (шляхом зміни цільового призначення) в оренду строком на 10 років по вул. Бабушкіна,23-а загальною площею 0,1700 га для будівництва 18 - квартирного житлового будинку та акт визначення розміру збитків для відшкодування власникам землі та землекористувачам, пов"язаних із вилученням земельної ділянки; передано ТОВ "Науково-виробничий інститут сучасних технологій" із земель комунальної власності в оренду строком на 10 років земельну ділянку (кадастровий №3510100000:11:073:0018) по вул. Бабушкіна,23-а загальною площею 0,1700 га - землі трьох і більше поверхової житлової забудови, для будівництва 18-квартирного житлового будинку за рахунок житлової та громадської забудови; встановлено для земельної ділянки площею 0,1700 га по вул. Бабушкіна,23-а категорію земель - землі житлової та громадської забудови; склад угідь - землі трьох і більше поверхової житлової забудови, а також встановлено розмір орендної плати на рівні 3-х відсотків від земельного податку (а.с.11).

12.12.2013 р. між Кіровоградською міською радою в особі заступника міського голови, як Орендодавцем, та ТОВ "Науково-виробничий інститут сучасних технологій", як Орендарем, укладено договір оренди земельної ділянки №46 згідно якого Орендодавець на підставі рішення Кіровоградської міської ради від 20.11.2013 р. надає, а Орендар приймає в довгострокове платне користування на 10 років земельну ділянку загальною площею 0,1700 га для будівництва 18-квартирного житлового будинку, яка знаходиться в м. Кіровограді по вул. Бабушкіна, 23-а (а.с.12-17).

Згідно пункту 3 договору грошова оцінка земельної ділянки становить 370 447, 73 грн.

Відповідно до пункту 4.1 договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 9,26 грн. на місяць, відповідно до розрахунку, що додається до даного Договору, починаючи з дня державної реєстрації договору оренди .

За умовами пункту 4.5 договору орендна плата переглядається у разі: зміни ставок орендної плати; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель міста; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом та даним договором.

Пунктом 13.1 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв"язується у судовому порядку.

Згідно акту приймання - передачі земельна ділянка була передана відповідачу (а.с.19).

Відповідно до пункту 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов"язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

11.11.2014 року Кіровоградською міською радою прийнято рішення №3619 "Про встановлення мінімального розміру орендної плати за користування земельними ділянками" згідно якого встановлено мінімальний розмір орендної плати, для договорів оренди земельних ділянок та рішень Кіровоградської міської ради, де вже встановлено (прийнято) розмір орендної плати за користування земельними ділянками, на рівні, що є нижчим 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.92).

Отже, посилаючись на приписи статті 288 Податкового кодексу України, рішення Кіровоградської міської ради №3619 від 11.11.2014 р., представник позивача в судовому засіданні наполягав на внесенні змін до договору оренди землі від 12.12.2013 р. №46 щодо збільшення розміру орендної плати до розміру 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 926,12 грн. на місяць.

З матеріалів справи вбачається, що 03.12.2009 року Кіровоградською міською радою прийнято рішення №2904 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда", яким визначено середню базову вартість одного квадратного метра земель міста Кіровограда (а.с.30-51).

Пунктом 3 рішення встановлено, що зазначене рішення Кіровоградської міської ради вводиться в дію з 1 січня 2010 року.

Відповідно витягу від 09.012.2013 № 235/04-24-13, який видано Управлінням Держкомзему у місті Кіровограді нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1 700,00 кв. м., що знаходиться в м. Кіровограді, вул. Бабушкіна,23-а визначено у розмірі 370 447,73 грн. (а.с.12).

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному і об"єктивному дослідженні в судовому засіданні з урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову. При цьому господарський суд виходить з наступного.

Згідно статті 1 Закону України "Про оренду землі", статтю 93 Земельного кодексу України оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Підставою для нарахування орендної плати за землю є договір оренди такої земельної ділянки, у якому і визначаються розмір та умови внесення орендної плати (стаття 288 Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

В силу статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форми і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Правовідносини щодо оренди землі є одним з видів цивільних правовідносин.

Згідно із статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

За умовами договору оренди земельної ділянки №46 від 12.12.2013 р. орендна плата переглядається у разі: зміни ставок орендної плати; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель міста; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом та даним договором .

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок .

Нормами статті 18 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Приписами статей 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України унормовано, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об"єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлених джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об"єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, враховуючи рішення Кіровоградської міської ради №3619 від 11.11.2014 р. та приписи статті 288 Податкового кодексу України є підстави для перегляду розміру орендної плати в межах, встановлених пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов"язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов"язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об"єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб"єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року у справі №1-9/2009 про скасування актів органів місцевого самоврядування).

Відповідно до абзаців третього - п"ятого, сьомого частини першої статті 1, частини першої статті 3 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" дія вказаного Закону поширюється на відносини у сфері здійснення регуляторної діяльності (діяльності, спрямованої на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів. У свою чергу регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим органом місцевого самоврядування нормативно - правовий акт, інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання: господарський відносин; адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб"єктами господарювання.

Відповідно до частини третьої статті 201 Земельного кодексу України, частини 5, частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Частиною першою статті 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відносини у сферах де використовується нормативна грошова оцінка відноситься до адміністративних, оскільки вони мають виражений імперативний та державно - владний характер (оподаткування, визначення суми збитків у адміністративному порядку тощо). Затверджена нормативна грошова оцінка визначає базові розрахункові показники, які є обов"язковими для застосування у окремих відносинах між органами місцевого самоврядування та суб"єктами господарської діяльності, вона може застосовуватися неодноразово і стосуватися невизначеного кола суб"єктів (показники прив"язані до земельних ділянок. а не до власників чи землекористувачів). Тобто рішення ради про затвердження нормативної грошової оцінки та доданої до нього технічної документації містять складові адміністративних норм права.

З огляду на вказане, господарський суд вважає , що рішення Кіровоградської міської ради №2904 від 03.12.2009 р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда" відноситься до регуляторних актів.

Нормами статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" регламентовано, що рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Частиною 5 статті 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніше як у десятиденний строк після їх прийняття.

Зазначений обов"язок кореспондується з приписами статті 22 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації", якою визначено, що рішення органів місцевого самоврядування, інші нормативно-правові акти публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів місцевого самоврядування.

Статтею 23 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що рішення рад про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів набирає чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Таким чином, якщо рішення місцевої ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок прийнято та офіційно оприлюднене відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня поточного року, то норми такого рішення застосовуються з 01 січня наступного бюджетного року (з початку планового періоду).

У разі оприлюднення рішення місцевої ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок після 15 липня поточного року, то норми такого рішення застосовуються з 01 січня бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Даний висновок підтверджується позицією Державною податковою службою України, викладеної у запитанні - відповіді від 30.08.2013 р., Державної фіскальної служби України , викладеної у запитанні - відповіді від 05.09.2014 р.

Отже, господарський суд не погоджується з твердженням позивача, що Законом України "Про оцінку земель" передбачено набрання чинності та застосування рішення про нормативну грошову оцінку земельної ділянки без його офіційного оприлюднення.

Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва у листі про надання роз"яснень від 28.10.2014 року №8554/0/20-14 дотримується правової позиції, що регуляторний акт, прийнятий селищною (міською) радою, текст якого не оприлюднений в засобах масової інформації є не чинним незалежно від наявності або відсутності в ньому ознак документа нормативно - правового характеру. а також від оприлюднення цього документа на стадії проекту.

Під час розгляду справи позивач не надав суду доказів офіційного оприлюднення рішення Кіровоградської міської ради №2904 від 03.12.2009 р. у встановлені законодавством строки та порядку, отже не надав суду доказів набрання чинності даним рішенням.

За таких обставин підстави для внесення змін до договору оренди землі від 12.12.2013 р. в розмірі 3% від грошової оцінки земель, затвердженої рішенням Кіровоградської міської ради №2904 від 03.12.2009 р., яке не набрало чинності, у суду відсутні.

Господарський суд не може погодитися з позицією представника позивача щодо погодження сторонами договору оренди землі від 12.12.2013 р. розміру грошової оцінки землі в сумі 370 447,73 грн., яка не змінюється у зв"язку з розглядом справи по суті, а тому не має потреби досліджувати питання набрання чинності рішення міської ради, яким затверджена така грошова оцінка. Згідно частини першою статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, отже нормативна грошова оцінка земельної ділянки не може встановлюватися за домовленістю сторін.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивач просить внести зміни до договору оренди землі, а саме викласти перше речення розділу 5 "Орендна плата" договору у редакції "Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки: 926,12 грн. на місяць", при цьому не надає суду доказів набрання чинності рішенням міської ради, яким встановлено нормативна грошова оцінка земельної ділянки.

За приписами статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Приймаючи до уваги те, що позивач не довів факту опублікування у встановлені законодавством строки та порядку рішення Кіровоградської міської ради №2904 від 03.12.2009 р., не підтвердив факту набрання чинності даним рішенням, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кіровограда, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог повністю.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України , покладаються на позивача.

Керуючись статтями 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.

Повне рішення складено 16.02.15

Головуючий суддя С. Б. Колодій

Суддя В.В. Тимошевська

Суддя О.Б. Шевчук

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення10.02.2015
Оприлюднено16.02.2015
Номер документу42707421
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —912/2834/14

Ухвала від 30.12.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 30.12.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 07.11.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 07.11.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 09.09.2014

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

Ухвала від 31.03.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Пархоменко Наталія Володимирівна

Постанова від 30.04.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Пархоменко Наталія Володимирівна

Ухвала від 05.03.2015

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Пархоменко Наталія Володимирівна

Рішення від 10.02.2015

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Колодій С. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні