ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" лютого 2015 р. Справа № 922/3450/14
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Слободін М.М. , суддя Гончар Т. В. , суддя Гребенюк Н. В.
при секретарі Євтушенкові Є.В.
за участю :
прокурора - Омельченко О.С., посв. №030961 від 22.12.2014 року
представників сторін :
позивача - Маринушкіна Л.В., дов. №08-11/4670 від 24.12.2014 р.
відповідача - Прасолов І.В., дов. б/н від 12.01.2015 р..
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№4005Х/3-11) на рішення господарського суду Харківської області від 03.11.14 р. у справі № 922/3450/14
за позовом Прокурора Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків,
до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Гриф", м. Харків,
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИЛА:
У серпні 2014 року прокурор Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, позивача, звернувся до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Гриф", відповідача, про внесення зміни до договору оренди землі від 11.06.2007 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель №140767100085 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі укладеним в такій редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100085
у Харківській регіональній філії Державного підприємства"Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах
"___"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ФІРМА "ГРИФ" ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. Договору оренди землі, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100085 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:08:021:0029."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 245 від 08.11.2013 становить 428827 грн. (чотириста двадцять вісім тисяч вісімсот двадцять сім гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 1044/14 від 02.12.2013 на рік становить 5,6 % від ії нормативної грошової оцінки і складає 24014,31 грн. (двадцять чотири тисячі чотирнадцять гривень 31 копійка), або в місяць - 2001,19 грн. (дві тисячі одна гривня 19 копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні наслідків, передбачених п. 13 договору. Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "02" серпня 2007 року за № 140767100085 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Фірма "Гриф"
Товариство з обмеженою відповідальністю
Харківської області 61045, м. Харків,
м. Харків, м-н Конституції, 7 пров. Дербентський, буд. 19
В особі міського голови В особі керівника
Рішенням господарського суду Харківської області від 03 листопада 2014 року у справі № 922/3450/14 (суддя Денисюк Т.С.) (з урахуванням виправленої ухвалою від 11.11.2014 року описки, допущеної в рішенні) позов задоволено.
Внесено зміни до договору оренди землі від 11.06.2007 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за №140767100085 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди в запропонованій позивачем редакції.
Стягнуто з відповідача на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1218,00 грн.
Відповідач в апеляційній скарзі просить суд рішення господарського суду Харківської області від 03 листопада 2014 року у даній справі скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Апеляційну скаргу обгрунтовує тим, що вимоги статей 288, 289 Податкового кодексу України щодо встановлення розміру орендної плати з урахуванням нормативної грошової оцінки стосуються саме встановлення розміру орендної плати, а не її зміни, тобто ці норми застосовуються під час ук ладання договору, а не протягом його виконання, що має місце в спірних правовідносинах. До того ж, положення Закону України "Про ціни та ціноутворення", ст. 191 Господарського коде ксу України не передбачають можливості зміни в односторонньому порядку цін у вже укладених договорах в обхід загального порядку змін умов договору, встановленого ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України.
Окрім цього, вказує на те, що наведений у пункті 13 договору оренди перелік підстав пере гляду розміру орендної плати носить вичерпний характер і такої підстави, як «зміна норма тивної грошової оцінки землі» в ньому не передбачено, до "іншого випадку, передбаченого за коном" це також не відноситься, оскільки Законом не передбачено зміну і нормативної грошової оцінки землі в якості обов'язкової підстави для зміни розміру орендної плати за землю.
Також звертає увагу на те, що в Типовому договорі оренди землі у переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні запропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі зміни нормативної грошової оцінки землі. А тому, внесення зміни до п. 13 шляхом доповнення його новою підставою для змінення орендної плати, а саме: зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, є незаконним.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 28.11.2014 року апеляційну скаргу відповідача було прийнято до провадження та призначено її до розгляду на 22.12.2014 року на 10:30 год.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 22.12.2014 року розгляд справи відкладено на 26.01.2015 року на 12:30 год.
23.01.2015 року прокурором Дзержинського району м. Харкова через канцелярію Харківського апеляційного господарського суду разом із супровідним листом (вх.№935 від 23.01.2015 року) надано належним чином засвідчені копії документів по справі.
26.01.2015 року прокурором відділу представництва інтересів громадян та держави в судах прокуратури Харківської області через канцелярію Харківського апеляційного господарського суду надано письмові пояснення по справі (вх.№973 від 26.01.2015 року), які, як пояснив прокурор, надано помилково.
Також 26.01.2015 року позивачем через канцелярію Харківського апеляційного господарського суду надано відзив на апеляційну скаргу (вх.№994 від 26.01.2015 року), проти якої позивач заперечує та заперечує проти зупинення провадження у справі до розгляду іншої справи Харківським окружним адміністративним судом.
26.01.2015 року відповідачем через канцелярію Харківського апеляційного господарського суду надано клопотання (вх.№989 від 26.01.2015 року), в якому відповідач просив надати можливість його представнику ознайомитись із матеріалами справи та відкласти розгляд справи у зв"язку із оформленням 12.01.2015 року довіреності на нових уповноважених представників у справі.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 26.01.2015 року розгляд справи було відкладено на 09.02.2015 року на 14:30 год.
Представник відповідача в судових засіданнях 22.12.2014 року, 26.01.2015 року та 09.02.2015 року підтримав апеляційну скаргу.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу та його представник у судових засіданнях 26.01.2015 року та 09.02.2015 року проти її доводів заперечує, вважає оскаржуване рішення законним та обгрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Свої заперечення обгрунтовує тим, що рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013»» встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
За таких обставин, для приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі.
Також позивач у відзиві на апеляційну скаргу зазначив, що не наполягає на задоволенні позову в частині внесення змін до пунктів договору оренди землі від 11.06.2007 року №140767100085, які не стосуються розміру орендної плати.
Прокурор у судових засіданнях 22.12.2014 року, 26.01.2015 року та 09.02.2015 рокуроку проти доводів апеляційної скарги заперечує, вважає оскаржуване рішення законним та обгрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
09.02.2015 року від відповідача на адресу Харківського апеляційного господарського суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення по суті Харківським окружним адміністративним судом пов'язаної з нею справи №820/17990/14 за позовом ТОВ "Гриф" до Управління Держземагентства міста Харкова Харківської області про визнання дій протиправними та скасування Витягу №245 від 08.11.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Клопотання обгрунтовує тим, що в разі скасування витягу № 245, це призведе до перегляду та коригування величини нормативної оцінки земельної ділянки та як наслідок - іншого розміру орендної плати, зміна розміру якого є предметом розгляду у справі №922/3450/14. У разі продовження розгляду цієї справи та задоволення позовних вимог суд може зобов"язати відповідача сплачувати орендну плату в 2 рази вищу, ніж та, що формувалась при підписанні договору, не з"ясувавши законність такого розміру орендної плати.
Колегія суддів, розглянувши дане клопотання, дійшла висновку про залишення його без задоволення, так як відповідачем не наведено обгрунтованих доводів неможливості розгляду справи № 922/3450/14 до розгляду адміністративної справи №820/17990/14.
Розглянувши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі та відзиві на апеляційну скаргу доводи відповідача та позивача, заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Як свідчать матеріали справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 28.09.2005 року №170/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою та Фірмою "Гриф" Товариство з обмеженою відповідальністю було укладено договір оренди землі від 11.06.2007 року (далі договір оренди землі). Об'єктом оренди за зазначеним договором є земельна ділянка несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, 259-Б, передана відповідачу за актом приймання-передачі від 03.08.2007 року.
Відповідно до пункту 2 договору оренди землі в оренду передається земельна ділянка №1 загальною площею 0,0246 га. (інших угідь).
В п. 5 договору оренди землі сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки: - на період будівництва становить 41195,00 грн.; - на період експлуатації становить 205976,00 грн..
Згідно з п. 9 зазначеного договору оренди землі, розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить: - на період будівництва згідно з довідкою №1292/06 від 06.03.2006 року: 294,92 грн.; - на період експлуатації згідно з довідкою №1293/06 від 06.03.2006 року: з 01.12.2007 року: 893,08 грн.
Пунктом 13 договору оренди землі встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини jрендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктом 14 договору оренди землі у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.
Підпункт д) у пункті 28 договору щодо права орендодавця звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі, укладеною в зміненій редакції, у разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених пунктом 13 договору, взагалі був відсутній.
Відповідно до п. 35 договору зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.
Згідно з пунктом 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад входить вирішення питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Встановлення орендної плати також відноситься до компетенції органу місцевого самоврядування та має бути виражене в рішенні про надання земельної ділянки в оренду.
Подальша зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в судовому порядку.
Рішенням 26 сесії 6 скликання Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Згідно з п. 1.1 цього рішення, базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова, яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України, складає 291,18 грн.
Пунктом 2 цього рішення встановлено, що нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Рішенням 26 сесії 6 скликання Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13, з метою вдосконалення порядку визначення грошової оцінки земельних ділянок у місті Харкові для розрахунку розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельних ділянок, орендодавцем яких, згідно із земельним законодавством, виступає Харківська міська рада, затверджено "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.".
Відповідно до п. 2, 3 цього рішення, плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі, згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затверджений рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12.
Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до пунктів п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Згідно з п.п. 3.1., . 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Як свідчать матеріали справи, з метою приведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства, Департамент земельних відносин Харківської міської ради направив на адресу відповідача лист-пропозицію про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 23.12.2013 року №6136/0/225-13 та лист-пропозицію про зміну договору оренди земельної ділянки (а.с. 23-24).
Однак, відповідач додаткову угоду не підписав, що стало підставою для звернення прокурора Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Господарського суду Харківської області з позовною заявою про внесення змін до Договору оренди землі від 11.06.2007 року зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"за №140767100085 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди в запропонованій позивачем редакції.
Відповідно до ст. 651, 652 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінений або розірваний за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Ст. 654 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Згідно зі ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
За вимогами ст. 126, 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Як визначено ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата.
Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За приписами ст. 13, 15 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Ст. 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Як вбачається з п. 13 Договору оренди землі від 11.06.2007 року, сторони передбачили можливість внесення змін до договору, зокрема, в частині розміру орендної плати за землю у випадку підвищення цін та тарифів та щорічно внаслідок інфляції.
А окільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати визначена підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Слід зазначити, що рішення 26 сесії 6 скликання Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., є чинним, тому його застосування є обов'язковим.
Отже нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Враховуючи, що сторони не досягли згоди щодо укладення додаткової угоди до Договору оренди землі від 11.06.2007 року, у позивача виникло право на звернення до господарського суду з відповідною вимогою. А тому позовні вимоги про внесення змін до пунктів 5. 9 Договору оренди землі від 11.06.2007 року, які стосуються розміру орендної плати, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного Договору оренди в частині пунктів 5 та 9 договору в запропонованій позивачем редакції є обґрунтовані і підлягають задоволенню.
Вказане відповідає правовій позиції, викладеній у постановах Вищого господарського суду України справах № 922/1871/14, № 922/1443/14, №922/2092, №5017/781/2012 та у постановах Верховного Суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 20.08.2014 року у справі №5009/3430/12.
Крім того, позовна вимога про внесення змін до пункту 2 Договору оренди землі від 11.06.2007 року також підлягає задоволенню, оскільки в первинній редакції договору оренди землі зазначений пункт не містить відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки.
При цьому, у запропонованій позивачем у проекті додаткової угоди редакції пункту 2 Договору оренди землі від 11.06.2007 року містяться відомості щодо кадастрового номеру орендованої земельної ділянки - №6310136300:08:021:0029, що повністю відповідає розрахунку №1044/14 розміру орендної плати за вказану земельну ділянку, здійсненому Департаментом земельних відносин Харківської міської ради 01.01.2013 року, а також витягу №245 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с. 21-22), виготовленому Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області.
Таким чином, за висновком колегії суддів, рішення місцевого господарського суду у вказаній частині підлягає залишенню без змін.
Щодо позовних вимог в частині зміни пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 11.06.2007 року №140767100085 колегія суддів зазначає наступне.
Позивачем в позовній заяві не наведено обґрунтування позовних вимог щодо зміни та доповнень п.13 договору, якими позивач просить доповнити перелік підстав для зміни орендної плати такою підставою як, "зміна нормативної грошової оцінки землі".
Запропоновані позивачем доповнення пункту 28 договору оренди підпунктом д) також не обґрунтовані жодними посиланнями на норми права та докази.
Про незаконність цих вимог позивача свідчить те, що в даному разі позивач просить суд врегулювати в договорі відносини, які вже врегульовані нормативними актами, при чому просить зробити це у інший спосіб, ніж це передбачено цими актами. Але це неприпустимо, адже згідно з частиною 2 статті 6 Цивільного кодексу України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.
У відповідності до частини .4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).
У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, котрих немає у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.
Так, зокрема, в Типовому договорі оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004р. N220, а саме, в вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі "зміни нормативної грошової оцінки землі" (див. п. 13).
Відповідність таких пропонованих позивачем умов договору типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, Харківською міською радою, не може бути прийняте до уваги, оскільки рішення органів місцевого самоврядування не можуть суперечити нормативним актам центральних органів державної влади.
Так само намагання позивача доповнити умови пункту 28 договору підпунктом д), який передбачає спосіб захисту права тотожній тому, з яким позивач вже (за відсутності таких змін) звернувся з позовом до суду, свідчить про юридичну неспроможність заявлених позовних вимог в цій частині.
На підставі викладеного колегія суддів приходить до висновку про те, що позивачем не доведено обставин, на які він посилається як на підставу своїх позовних вимог в частині зміни пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 11.06.2007 року №140767100085 та не доведено відповідність даних пунктів додаткової угоди вимогам Закону, а тому позовні вимоги в цій частині є безпідставними і такими, що не ґрунтуються на Законі.
А тому рішення місцевого господарського суду про задоволення позову в частині внесення змін до пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 11.06.2007 року №140767100085 підлягає скасуванню із прийняттям в цій частині нового рішення, яким в позові слід відмовити.
Враховуючи викладене та керуючись статтями 33, 43, 99, 101, пунктом 2 статті 103, пунктами 2, 4 частини 1 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 03 листопада 2014 року у справі № 922/3450/14 скасувати в частині задоволення позову про внесення змін та доповнень до пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 11.06.2007 року, укладеного між Харківською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Гриф", зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель №140767100085 .
Прийняти в цій частині нове рішення, яким в позові відмовити.
В іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 03 листопада 2014 року у справі № 922/3450/14 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 16.02.2015 року.
Головуючий суддя Слободін М.М.
Суддя Гончар Т. В.
Суддя Гребенюк Н. В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2015 |
Оприлюднено | 18.02.2015 |
Номер документу | 42742873 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Гончар Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні