cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" лютого 2015 р. Справа № 921/619/14-г/6
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого-судді Д.Новосад
суддів О.Михалюк
Г.Мельник
розглянувши апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у Тернопільській області, м. Тернопіль, № 9-19-0,9-5032/2-14 від 27.10.14
на рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14
у справі № 921/619/14-г/6
за позовом: Спілки селян "Олексинська", с. Олексинці Борщівського району
до відповідача 1: Головного управління Держземагенства у Тернопільській області, м. Тернопіль
до відповідача 2: Олексинської сільської ради, с. Олексинці Борщівського району
про визнання права власності на земельну ділянку
за участю представників:
від позивача: Барабаш В.М. - голова правління;
від відповідача 1: не з'явився;
від відповідача 2: не з'явився.
Права та обов'язки, передбачені ст.ст. 22, 28 ГПК України, роз'яснено.
Відводів складу суду не заявлено.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі № 921/619/14-г/6 (суддя І.Шумський) позов Спілки селян «Олексинська» задоволено. Визнано за Спілкою селян "Олексинська" право власності на земельну ділянку площею 4,1405 га, кадастровий номер 6120880300:01:001:0869, цільове призначення "землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами". Стягнуто з Головного управління Держземагенства у Тернопільській області на користь Спілки селян "Олексинська" - 1 827 (одну тисячу вісімсот двадцять сім) грн., 00 коп. сплаченого судового збору.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі № 921/619/14-г/6 відповідач 1 - Головне управління Держземагенства у Тернопільській області - подав апеляційну скаргу, оскільки вважає рішення незаконним і таким, що порушує норми матеріального та процесуального права. Зазначає, що суд не з'ясував предмет судового розгляду і допустив неповноту з'ясування обставин справи. Крім цього, скаржник посилається на те, що суд першої інстанції допустив розгляд справи без з'ясування повноважень чотирьох членів селянської спілки щодо "земель колективної власності" сформованих у 1996 році, не зважаючи на вищевикладене, та положення законів України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних - осіб-підприємців» та «Про колективне сільськогосподарське підприємство» селянська спілка «Олексинська» є суб'єктом права колективної власності. Також, скаржник зазначає, що суд першої інстанції приходить до хибного висновку щодо необхідності захисту порушеного права Селянської спілки «Олексинська» на право колективної власності, базуючись виключно на поясненнях позивача без будь-яких документально підтверджених доказів у відповідності до вимог пунктів 4.7,4.8 наказу Держкомзему України від 22.06.09 № 325, зареєстровано в Мін`юсті 06.08.09 за № 735/16751, та пункту 48 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.13 №868.Наводить скаржник і інші мотиви, з яких просить рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі № 921/619/14-г/6 скасувати повністю, ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог Спілки селян «Олексинська» відмовити повністю.
20.11.14 автоматизованою системою документообігу суду апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у Тернопільській області розподілено до розгляду судді - доповідачу Новосад Д.Ф.
З урахуванням положень ст. 4-6 ГПК України, п. 3.1.7 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, п. 6 рішення зборів суддів (протокол № 6 від 28.12.10) зі змінами, внесеними рішенням зборів суддів (протокол № 13 від 03.08.12), розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 21.11.14 в склад колегії по розгляду апеляційної скарги Головного управління Держземагенства у Тернопільській області, м. Тернопіль, № 9-19-0,9-5032/2-14 від 27.10.14, введено суддів - Михалюк О.В., Кравчук Н.М.
Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 24.11.14 подані скаржником матеріали визнано достатніми для прийняття їх до провадження в апеляційній інстанції, розгляд справи призначено на 10.12.14 та зобов`язано скаржника надати суду докази зарахування судового збору до Державного бюджету України.
09.12.14 надійшла заява голови комісії з ліквідації спілки селян «Олексинська» в якій йдеться про те, що спілка селян відмовляється від позову про визнання права власності на земельну ділянку площею 4,1405 га кадастровий номер: 6120880300:01:001:08:69. та просить скасувати повністю рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі №921/619/14-г/6 та припинити провадження у даній справі.
У зв'язку з зайнятістю судді Кравчук Н.М. у складі іншої колегії суддів та з урахуванням положень ст. 4-6 ГПК України, п. 3.1.7 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, п. 6 рішення зборів суддів від 28.12.10 (протокол № 6) зі змінами внесеними рішенням зборів суддів від 03.08.12 (протокол № 13), розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 10.12.14 в склад колегії по розгляду апеляційної скарги Головного управління Держземагенства у Тернопільській області, м. Тернопіль, № 9-19-0,9-5032/2-14 від 27.10.14 введено замість судді Кравчук Н.М.- суддю Мельник Г.І.
Згідно з п. 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду від 23.03.12 № 6 «Про судове рішення», рішення може прийматися тільки тим суддею (суддями), який брав участь у розгляді справи з його початку. В разі необхідності заміни судді в процесі розгляду справи або додаткового введення судді (суддів) до складу суду розгляд справи з огляду на встановлений пунктом 3 частини четвертої статті 47 ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» принцип незмінності судді слід починати спочатку. При цьому заново розпочинається й перебіг передбачених статтею 69 ГПК України строків вирішення спору, а його подальше продовження новим (зміненим) складом суду здійснюється у випадках і в порядку, передбачених частиною третьою цієї статті.
12.12.14 Олексинським сільським головою подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить розгляд справи проводити без його участі,а апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у Тернопільській області задовольнити та скасувати рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі 921/619/14-г/6.
Розгляд справи відкладався на 02.02.15 з підстав викладених в ухвалі Львівського апеляційного гоподарського суду від 10.12.14.
22.01.15 на адресу Львівського апеляційного господарського суду надійшов лист Головного управління Держземагенства у Тернопільській області, яким на виконання вимог ухвали Львівського апеляційного господарського суду від 24.11.14 долучають оригінал довідки Головного управління Державної казначейської служби України у Львівській області від 16.12.14 №03-58/61 на 1 арк.
Розгляд справи відкладався вдруге на 16.02.15 з підстав викладених в ухвалі Львівського апеляційного гоподарського суду від 02.02.15.
В судове засідання 16.02.15 відповідач 1 та відповідач 2 явки повноважених представників не забезпечили, причин неявки до відома суду не довели, хоча про розгляд апеляційної скарги належним чином повідомлені, про що свідчать повідомлення про вручення, котрі містяться в матеріалах справи, а відтак, зважаючи на п.п. 2, 3 ухвали Львівського апеляційного господарського суду від 02.02.15, апеляційна скарга розглядається за їх відсутності.
Голова правління Спілки селян «Олексинська» - проти доводів викладених відповідачем - 1 в апеляційній скарзі заперечив, просить апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у Тернопільській області залишити без задоволення, рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 без змін.
Розглянувши апеляційну скаргу, відзив на неї, дослідивши матеріали справи, наявні в них та додатково подані докази, заслухавши пояснення представників сторін в судових засіданнях, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі № 921/619/14-г/6 - залишити без змін.
При цьому колегія виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та правильно встановлено господарським судом Тернопільської області 20.04.94 спілку селян «Олексинська» зареєстровано як юридичну особа та на підставі рішення Олексинської сільської ради від 06.02.96 видано державний акт серії ТР №23 від 30.05.96 на право колективної власності на землю загальною площею 828,5 га.(в тому числі 4, 1405 га, що є предметом даного спору).
Розглядаючи спір між сторонами, судом першої інстанції вірно встановлено факт розпаювання 1996 році частини земельної ділянки спілки селян «Олексинська» з приводу чого Олексинською сільською радою прийнято рішення №72 від 26.03.08, згідно якого землі загального користування колективної власності спілки селян «Олексинська» загальною площею 23,6 га передано у землі запасу Олексинської сільської ради. Розпорядженням Борщівської районної державної адміністрації №221 від 28.03.08 землі колективної власності селянської спілки "Олексинська" загальною площею 49,6 га і землі державної власності, що знаходилися у постійному користуванні селянської спілки "Олексинська" загальною площею 37,92 га, передавалися у землі запасу Олексинської сільської ради.
Як вірно, на думку Львівського апеляційного господарського суду встановлено судом першої інстанції, судовим рішенням господарського суду Тернопільської області від 04.11.13 у справі №6/53/5022-573/2012, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 12.03.14, визнано недійсними - розпорядження голови Борщівської районної державної адміністрації № 221 від 28.03.08 "Про передачу земель колективної власності в землі запасу" та рішення Олексинської сільської ради № 72 від 26.03.08 "Про передачу земель колективної власності у землі запасу". Касаційну скаргу ГУ Держземагенства у Тернопільській області по даній справі ухвалою Вищого господарського суду України від 30.09.14 повернуто скаржнику без розгляду.
Як вбачається з матеріалів справи, у 2009 році відносно спілки селян "Олексинська" двічі порушувались справи про банкрутство (справа № 8/Б-1162 та справа № 11/Б - 1183). Однак, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, спілка селян "Олексинська" як юридична особа не ліквідована (не реорганізована). ЇЇ керівником є Барабаш В.М. слід зазначити, що аналогічний висновок зроблено і у судових актах по справі № 6/53/5022-573/2012.
На думку Львівського апеляційного господарського суду, судом першої інстанції вірно зазначено про факт проведення інвентаризації земель, результати якої затверджено розпорядженням голови Борщівської РДА № 405-од від 10.12.13., відповідно до якого, земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 4,1405 га кадастровий номер 6120880300:01:001:0869 під господарськими будівлями і дворами (несільськогосподарські угіддя), знаходиться за межами с. Олексинці і належить до земель державної форми власності. Суд першої інстанції вірно звернув увагу, на те, що дане розпорядження голови Борщівської РДА № 405-од від 10.12.13 зроблене до завершення перевірки судами щодо законності вилучення в спілки селян "Олексинська" земель (в т.ч. спірної ділянки площею 4,1405 га) у справі №6/53/5022-573/2012 за результатами розгляду якої, рішенням від 04.11.13 (яке набрало законної сили 12.03.14) вказане розпорядження визнано недійсним та таким, що порушило право спілки на землю. Крім цього, по земельно - облікових документах (форми 6 - ЗЕМ) згадана проінвентаризована ділянка не надана нікому у власність чи користування.
Погоджується Львівський апеляційний господарський суд із висновком суду першої інстанції, що спірна земельна ділянка не підлягала паюванню між колишніми членами спілки та з висновком про легітимність керівника спілки Барабаша В.М. Слід зазначити, що дані факти вже встановлені рішенням суду у справі № 6/53/5022-573/2012, що набрало законної сили і не потребують повторного доказування при розгляді інших господарських справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Відповідно до ч.3 ст.78 ЗК України, земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Тобто колективної форми власності чинним земельним законодавством не передбачено. Однак, зміст права власності на землю, згідно з ч.1 ст. 78 ЗК України, залишився незмінним. І таке право в Україні гарантується (ст.1 ЗК України).
За змістом ст.10 ЗУ "Про колективне сільськогосподарське підприємство" та ст.28 чинного ЗК України, землі сільськогосподарського призначення можуть належати на праві власності сільськогосподарським підприємства, до яких належить позивач.
Погоджується Львівський апеляційний господарський суд і з застосуванням до даної категорії спорів норми ст.152 ЗК України щодо захисту права власності, ст.158 ЗК України та ст.392ЦК України щодо визнання права власності за рішенням суду. Зазначена правова позиція знайшла своє відображення у судовій практиці (серед іншого в постанові Вищого господарського суду України від 09.10.12 у справі №5005/3756/2011). Правильним на думку Львівського апеляційного господарського суду є і застосування норм ст.ст.125,126 ЗК України, щодо виникнення права власності на земельну ділянку з моменту державної реєстрації цього права. Право власності земельною ділянкою оформлюється відповідно до ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.04 N1952-IV
Щодо посилань скаржника в апеляційній скарзі на те, що суд першої інстанції приходить до хибного висновку щодо необхідності захисту порушеного права селянської спілки «Олексинська» на право колективної власності, базуючись виключно на поясненнях позивача без будь-яких документально підтверджених доказів у відповідності до вимог пунктів 4.7,4.8 наказу Держкомзему України від 22.06.09 № 325, зареєстровано в Мін`юсті 06.08.09 за № 735/16751, та пункту 48 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.13 №868., то Львівський апеляційний господарський суд вважає за необхідне зазначити, що вище зазначені твердження скаржника в апеляційній скарзі є безпідставними, документально не обґрунтованими, такими, що не базуються на законодавстві що регулює дані правовідносини, належним чином досліджені судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення, а відтак скаржник, в порушення вимог ст. 33 ГПК України, не довів тих обставин, на які він посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень.
Беручи до уваги наведене, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення прийняте на підставі матеріалів справи, у відповідності до норм чинного матеріального та процесуального права, а відтак, рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі № 921/619/14-г/6 підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст.ст. 1, 21, 25, 33, 43, 44, 49, 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд -
П О С Т А Н О В И В:
1. Рішення господарського суду Тернопільської області від 09.10.14 у справі № 921/619/14-г/6 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення .
2. Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку.
3. Матеріали справи скерувати до господарського суду Тернопільської області.
Повний текст постанови виготовлено: 18.02.15.
Головуючий-суддя Д.Новосад
Суддя О.Михалюк
Суддя Г.Мельник
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2015 |
Оприлюднено | 19.02.2015 |
Номер документу | 42765381 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Новосад Д.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні