cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" лютого 2015 р. Справа № 916/2856/14
Колегія суддів господарського суду Одеської області у складі: головуючого судді Шаратова Ю.А., суддів Погребної К.Ф. та Малярчук І.А., розглянувши справу за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „Одеська хутрова фабрика" (65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 103, код ЄДРПОУ 00300038)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „Інфокс" в особі Філії „Інфоксводоканал" (65039, м. Одеса, вул. Басейна, 5, код ЄДРПОУ 26472133)
про скасування оперативно-господарської санкції
Представники:
Від позивача - Нетронін Р.О. (довіреність від 01.09.2013 №73);
Від відповідача - Масіна В.П. (довіреність від 23.09.2014 №20/09).
Суть спору:
Товариство з обмеженою відповідальністю „Одеська хутрова фабрика" (далі - Позивач) звернулась до Господарського суду Одеської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Інфокс" (далі - Відповідач), в особі Філії „Інфоксводоканал" про скасування оперативно-господарської санкції у вигляді застосування підвищеного тарифу за послуги водовідведення на суму 5 671,16 грн.
Ухвалою суду від 21.07.2014 порушено провадження у справі.
Ухвалою суду від 18.09.2014 справу прийнято до провадження суддею Шаратовим Ю.А. та призначено розгляд на 02.10.2014.
У судовому засіданні оголошувались перерви з 02.10.2014 до 21.10.2014, з 21.10.2014 до 31.10.2014, з 31.10.2014 до 11.11.2014, з 11.11.2014 до 17.11.2014.
Ухвалою від 17.11.2014 справу призначено до колегіального розгляду.
Ухвалою від 19.11.2014 справу прийнято до провадження колегією суддів господарського суду Одеської області у складі: головуючого суді Шаратова Ю.А., суддів Щавинської Ю.М. і Власової С.Г., та призначено її розгляд на 11.12.2014.
У судовому засіданні оголошувались перерви з 11.12.2014 до 24.12.2014, з 24.12.2014 до 16.01.2015.
Ухвалою від 17.01.2015 справу прийнято до провадження колегією суддів господарського суду Одеської області у складі: головуючого суді Шаратова Ю.А., суддів Погребної К.Ф. і Малярчук І.А., та призначено її розгляд на 09.02.2015.
У судовому засіданні 09.02.2015 оголошено перерву до 23.02.2015.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Позовні вимоги з посиланням на статті 235, 236, 237 Господарського кодексу України обґрунтовані неправомірним, на думку Позивача, застосуванням Відповідачем оперативно-господарська санкції у вигляді підвищеного тарифу за послуги водовідведення, оскільки за результатами санітарно-хімічних досліджень паралельно відібраних стічних вод, здійснених вимірювальною лабораторією гігієни та екології води ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України, виявлено нижчі показники, що відповідають допустимій концентрації, а перевищення тільки за однією позицією (фосфати).
Представник Відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечувала, просила відмовити в його задоволенні у повному обсязі. Відповідач зазначає, що плата за скид понаднормативних забруднень не є оперативно-господарською санкцією, оскільки Позивачу відповідно до договору надається послуга водовідведення, яка включає в себе послуги каналізації, скиду ливневих стоків та скид ненормативно-очищених стоків. А відтак, на думку Відповідача, у даному випадку, нарахована сума у розмірі 5 671,16 грн. є платою за послугу, а не оперативно-господарською санкцією.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача та Відповідача, суд
в с т а н о в и в :
01.11.2000 між КП «Одесводоканал» та ТОВ „Одеська хутрова фабрика" укладено Договір на послуги водопостачання та водовідведення (промгрупа) № 919/3 (а.с. 8).
12.02.2008 між ТОВ „Інфокс" та ТОВ „Одеська хутрова фабрика" укладено Додаткову угоду до договору на послуги водопостачання та водовідведення від 01.11.2000 № 919/3, якою викладено у новій редакції преамбулу договору, та змінено його сторону КП «Одесводоканал» на Відповідача (а.с. 9).
16.02.2009 між ТОВ „Інфокс" та ТОВ „Одеська хутрова фабрика" укладено Додаткову угоду до договору на послуги водопостачання та водовідведення від 01.11.2000 № 919/3, якою в дислокацію об'єктів (Додаток №1) включено додатковий ввід, розташований за адресою: вул. Чорноморського козацтва, 103, а також змінено банківські реквізити Відповідача (а.с.10).
Також у 2010 році між сторонами укладено Додаткову угоду до договору на послуги водопостачання та водовідведення від 01.11.2000 № 919/3, якою договір викладено у новій редакції (а.с. 90-93). Відповідно до пунктів 1.2, 1.3, 2.1, 3.3 Договору на послуги водопостачання та водовідведення від 01.11.2000 № 919/3, у редакції вказаної додаткової угоди, виробник (Відповідач) надає послуги з подачі питної води на об'єкти споживача (Позивача), а також прийому скидів холодного та гарячого водопостачання, що скидаються споживачем в систему комунальної каналізації згідно із дислокацією об'єктів (Додаток №1). Споживач своєчасно сплачує надані йому послуги водопостачання та водовідведення, забезпечує належну експлуатацію своїх водоканалізаційних мереж, споруд, приладів та пристроїв на них. Сторони зобов'язались користуватись Законом України «Про питну воду та питне водопостачання», Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затвердженими наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30, Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, технічними умовами та правилами, дійсними ГОСТ, іншими нормативними актами, прийнятими в установленому законом порядку. Оплата здійснюється за тарифами, затвердженими у встановленому чинним законодавством порядку.
Згідно із пунктами 2.4.2, 3.8 Договору на послуги водопостачання та водовідведення від 01.11.2000 № 919/3, у редакції вищезазначеної додаткової угоди, споживач зобов'язався здійснювати скид стоків, якість яких не перевищує гранично допустимі концентрації, встановлені Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси. Нарахування платежу за скид ненормативно-очищених стоків здійснюється відповідно до вказаних Правил.
Допустимі величини концентрації речовин стічних вод для Позивача встановлені у Додатку 1 до Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632 (а.с. 119).
Відповідно до пункту 4.4 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, норматив плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси, установлюється на рівні планової виробничої собівартості послуг водовідведення за 1 куб.м, затвердженої в діючому тарифі на послуги водовідведення, який встановлюється (погоджується) виконавчим комітетом Одеської міської ради, відповідно до статті 38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». У разі якщо фактична виробнича собівартість послуг водовідведення перевищує відповідну планову собівартість, затверджену в тарифах на послуги водовідведення, норматив плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Одеси установлюється на рівні фактичної виробничої собівартості кварталу, який передує виникненню скидів понаднормативних забруднень, за погодженням з управлінням економіки, інвестиційної політики та зовнішньоекономічної діяльності Одеської міської ради.
Суд не приймає довід Відповідача про те, що плата за скид понаднормативних забруднень не є оперативно-господарською санкцією, а є платою за послугу, з огляду на наступне.
Згідно із частинами першою, другою статті 235, частиною другою статті 236 Господарського кодексу України за порушення господарських зобов'язань до суб'єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції - заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов'язання, що використовуються самими сторонами зобов'язання в односторонньому порядку. До суб'єкта, який порушив господарське зобов'язання, можуть бути застосовані лише ті оперативно-господарські санкції, застосування яких передбачено договором. Перелік оперативно-господарських санкцій, встановлений у частині першій статті 236 ГК України, не є вичерпним. Сторони можуть передбачити у договорі також інші оперативно-господарські санкції.
Підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов'язання другою стороною. Оперативно-господарські санкції застосовуються стороною, яка потерпіла від правопорушення, у позасудовому порядку та без попереднього пред'явлення претензії порушнику зобов'язання. Порядок застосування сторонами конкретних оперативно-господарських санкцій визначається договором. У разі незгоди з застосуванням оперативно-господарської санкції заінтересована сторона може звернутися до суду з заявою про скасування такої санкції та відшкодування збитків, завданих її застосуванням (частини перша, друга статті 237 Господарського кодексу України).
Пунктом 9.1 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, передбачено, що підприємства зобов'язані здійснювати щомісячний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи міської каналізації. Перелік забруднень, на наявність яких проводиться аналіз, та періодичність контролю встановлюється Водоканалом.
Отже, встановлене у пункті 3.8 Договору на послуги водопостачання та водовідведення від 01.11.2000 № 919/3 нарахування платежу за скид ненормативно-очищених стоків, за порушення зобов'язання із здійснення скиду стоків, якість яких не перевищує гранично допустимі концентрації, встановлені Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, передбаченого пунктом 2.4.2 договору, є заходом оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень цього зобов'язання. А відтак, платіж за скид ненормативно-очищених стоків є оперативно-господарською санкцією передбаченою договором, а Позивач має право звернутися до суду із заявою про її скасування. Аналогічну правову позицію висловлено у постанові Вищого господарського суду України від 14.01.2015 № 916/1985/14.
Відповідно до пунктів 9.4, 10.1, 10.2, 10.5 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, підприємства, які скидають стічні води до міської каналізації, повинні забезпечити можливість проведення водоканалом у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу. Водоканал здійснює раптовий (у будь-яку годину доби) не погоджений із підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю та кількістю стічних вод. Плановий відбір проб здійснюється водоканалом один раз на два місяця. Позаплановий відбір проб здійснюється водоканалом раптово по мірі необхідності при наявності інформації про порушення Правил. Відбір проб здійснюється в контрольному колодязі, тобто колодязі на каналізаційному випуску підприємства безпосередньо перед приєднанням до збірного чи головного каналізаційного колектора. На відібрану пробу складається акт, який іменується «Аналіз стічної води». Відбір проб проводить представник водоканалу в присутності представника підприємства. При відмові представника відбір здійснює представник водоканалу самостійно.
18.06.2014 Відповідачем здійснено відбір проб у контрольному колодязі Позивача, що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 103, про що складено акт - «Аналіз стічної води» (а.с. 142). За наслідками дослідження цієї проби у випробувальній лабораторії ТДВ «ІНТЕРХІМ» було виявлено перевищення допустимої концентрації речовин, зазначених у «Результаті лабораторного аналізу» (а.с. 142 на звороті).
На підставі встановленого факту перевищення гранично допустимої концентрації речовин у стоках, виявлених за результатами дослідження у лабораторії ТДВ «ІНТЕРХІМ», Відповідачем була нарахована сума платежу за понаднормативний скид у розмірі 5 671,16 грн. (а.с. 13).
Вказаний розрахунок, разом із рахунком від 04.07.2014 та копією акту - «Аналіз стічної води», були надіслані Позивачу із супровідним листом від 08.07.2014 № 3973 (а.с. 11, 12).
Пунктом 10.10 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, передбачено право підприємства (споживача) на здійснення паралельного відбору проб.
Представниками Позивача та Відповідача здійснено паралельний відбір проб, що підтверджується Актом від 18.06.2014 № 486ПТИ (а.с. 17).
За результатами санітарно-хімічних досліджень паралельно відібраних стічних вод, здійснених вимірювальною лабораторією гігієни та екології води ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України, виявлено перевищення допустимої концентрації лише по одному показнику, а саме, фосфати - 3,9 мг/дм3, при нормативі менше або дорівнює 3,5 мг/дм3 (а.с. 15).
Згідно із пунктом 9.1 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, при проведенні аналізів сторонніми лабораторіями за договором з Водоканалом, відповідальність за методику несе лабораторія, яка повинна бути атестована (акредитована) Держстандартом. Тобто, вказаними Правилами передбачено обов'язкову умову для визнання результатів досліджень відібраних проб стічних вод лабораторії, а саме, наявність її атестації (акредитації).
Випробувальна лабораторія Товариства з додатковою відповідальністю «ІНТЕРХІМ», за результати досліджень якої, Відповідачем була нарахована сума платежу за понаднормативний скид стічних вод, відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері поширення держаного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію від 15.02.2012 № РО - 023/2012 чинним до 14.02.2015, виданим Державним підприємством «Одеський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації» (а.с. 104). ДП «Одесастандартметрологія» є регіональним метрологічним центром відповідно до частини четвертої статті 15, частини першої статті 24 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» від 11.02.1998 № 113/98-ВР, з наступними змінами та доповненнями.
Лабораторія гігієни та екології води ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України, в якій здійснювалося дослідження паралельно відібраної проби, також відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері поширення держаного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію від 06.09.2011 № 007/11 чинним до 05.09.2014, виданим Головною організацією метрологічної служби ДНВЗ «Тернопільський державний медичний університет ім. І.Я. Горбачовського» (а.с. 31).
З огляду на дотримання Відповідачем порядку відбору проб, встановленого Правилами приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, а також наявність відповідної атестації на проведення вимірювань у сфері поширення держаного метрологічного нагляду у випробувальної лабораторії ТДВ «ІНТЕРХІМ», результати викладені в Аналізі стічної води від 18.06. - 25.06.2014, не можуть бути спростовані результатами санітарно-хімічних досліджень паралельно відібраних стічних вод, здійснених 07.07.2014 вимірювальною лабораторією гігієни та екології води ДП «Український науково-дослідний інститут медицини транспорту» МОЗ України. Позивачем не доведено порушення порядку відбору проб Відповідачем, а також відсутність компетенції випробувальної лабораторії ТДВ «ІНТЕРХІМ» або порушення нею методики здійснення відповідних досліджень. Тобто, Позивачем не спростовано факту порушення ним господарського зобов'язання із здійснення скиду стоків, якість яких не перевищує гранично допустимі концентрації.
Також, окрім права на здійснення паралельного відбору проб, Правила приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджені рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, не містять положень щодо дій сторін та правових наслідків у випадку виявлення розбіжностей між результатами аналізів незалежних атестованих лабораторій. Тобто, вказані Правила не передбачають коригування або скасування оперативно-господарської санкції у вигляді платежу за скид ненормативно-очищених стоків у випадку виявлення цих розбіжностей.
На підставі викладеного, суд вважає такими, що не обґрунтовані і не підлягають задоволенню у повному обсязі позовні вимоги про скасування оперативно-господарської санкції у вигляді застосування підвищеного тарифу за послуги водовідведення на суму 5 671,16 грн.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України при відмові в позові покладаються на Позивача.
Повне рішення складено відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано 23 лютого 2015 р.
Керуючись частинами першою, другою статті 235, частиною другою статтею 236, частинами першою, другою статті 237 Господарського кодексу України, частиною четвертою статті 15, частиною першою статті 24 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» від 11.02.1998 № 113/98-ВР, пунктами 9.1, 9.4, 10.1, 10.2, 10.5, 10.10 Правил приймання стічних вод підприємств, установ і організацій в систему каналізації м. Одеси, затверджених рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 14.06.2007 № 632, статтями 32, 33, 34, 36, 49, 82, 84, 85, 115 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Головуючий Ю.А. Шаратов
Суддя К.Ф. Погребна
Суддя І.А. Малярчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 23.02.2015 |
Оприлюднено | 02.03.2015 |
Номер документу | 42844309 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Шаратов Ю.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні