Постанова
від 19.02.2015 по справі 810/423/15
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

   КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И 19 лютого 2015 року           810/423/15 Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Васильківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області до Реєстраційної служби Фастівського міськрайонного управління юстиції Київської області про визнання дій неправомірними, скасування державної реєстрації припинення юридичної особи та зобов'язання вчинити певні дії, в с т а н о в и в: Васильківська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Київській області звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Фастівського міськрайонного управління юстиції Київської області про визнання неправомірними дій щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису №13611110004001575 від 22.08.2014 про припинення Селянського (фермерського) господарства «Світлана» (код ЄДРПОУ 20601109), скасування запису №13611110004001575 від 22.08.2014 про припинення Селянського (фермерського) господарства «Світлана» (код ЄДРПОУ 20601109) та зобов'язання внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення Селянського (фермерського) господарства «Світлана» (код ЄДРПОУ 20601109). В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що державний реєстратор неправомірно прийняв рішення про реєстрацію припинення підприємства, оскільки на момент прийняття такого рішення у податкового органу були наявні заперечення проти припинення підприємства, вважає, що державний реєстратор при внесенні відомостей до ЄДР не перевірив факту наявності чи відсутності в ЄДР про існування заперечень компетентних органів державної влади щодо проведення реєстрації припинення підприємства. Відповідач позов не визнав, надав суду письмові заперечення, в яких просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову, виходячи з того, що ліквідаційною комісією підприємства були виконані всі процедурні моменти, пов'язані з процесом ліквідації підприємства, та зазначає, що позивачем самостійно було видано довідку про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються від 20.08.2014, в якій було зазначено про відсутність заборгованості у Селянського (фермерського) господарства «Світлана» (код ЄДРПОУ 20601109). Крім того, відповідач зазначив, що державний реєстратор при проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи Селянського (фермерського) господарства «Світлана» діяв у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». До початку розгляду справи по суті представники сторін звернулись до суду з письмовими клопотаннями про розгляд справи в порядку письмового провадження. Відповідно до ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, якщо всі особи, які беруть участь у справі заявили клопотання про розгляд справи за їх відсутності. За таких обставин, судом визнано за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у справі доказів. Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з таких підстав. З матеріалів справи вбачається, що 22.12.1994 Селянське (фермерське) господарство «Світлана» (код за ЄДРПОУ 20601109) зареєстроване як суб'єкт господарювання. Судом встановлено, що 13.02.2007 було здійснено включення відомостей про юридичну особу – Селянське (фермерське) господарство «Світлана» до ЄДР, про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців за №13501200000000289. 21.11.2013 державним реєстратором Реєстраційної служби Фастівського МРУЮ Київської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації №13611100003001575 стосовно Селянського (фермерського) господарства «Світлана». Повідомлення про наміри припинення Селянського (фермерського) господарства «Світлана», опубліковано 28.11.2013 року, згідно з яким заяви кредиторів приймались протягом двох місяців з дня даної публікації. 20.01.2014 Васильківською ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області сформовано Повідомлення форми №27-ОПП №1410242700143 про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи – Селянського (фермерського) господарства «Світлана» із зазначенням, зокрема, неможливості проведення позапланової документальної перевірки. Вказане повідомлення було зареєстроване в ЄДР 22.01.2014 за №102400400000080. В серпні 2014 року Селянське (фермерське) господарство «Світлана» подало до Реєстраційної служби Фастівського МРУЮ Київської області реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією, довідку Комунальної установи Фастівської районної ради «Трудовий архів Фастівського району» від 29.01.2014 №9 про прийняття документів, довідку Управління Пенсійного фонду України в м. Фастові та Фастівському районі Київської області від 22.08.2014 б/н про відсутність заборгованості зі сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування та довідку Васильківської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області від 20.08.2014 №7166/10/10-07-25-40 про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються Васильківською ОДПІ. 22.08.2014 державним реєстратором Реєстраційної служби Фастівського МРУЮ Київської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис щодо державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті ліквідації №13611110004001575 стосовно Селянського (фермерського) господарства «Світлана» за принципом мовчазної згоди. Однак, не погоджуючись із такими діями відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду. Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного. Відповідно до частини першої статті 59 Господарського кодексу України припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду. Згідно з частиною дев'ятою названої статті порядок припинення суб'єкта господарювання визначається законодавством. Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 №755-IV (надалі - Закон №755). Згідно з положеннями ст. 33 Закону №755 юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи. Частинами 1, 2 ст. 34 Закону №755 встановлено, що для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи. У випадках, встановлених законом, крім документів, що передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається документ, який підтверджує одержання згоди відповідних державних органів на припинення юридичної особи. Згідно з положеннями ч. 1 ст. 35 Закону №755 державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису. Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації. Відомості про дату публікації повідомлення, яке містить інформацію про строк заявлення вимог кредиторів щодо юридичної особи, що припиняється, надаються органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України не пізніше наступного дня з дати публікації такого повідомлення. Так, порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації врегульований статтею 36 Закону №755. Згідно з ч. 1 ст. 36 Закону №755 для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи: - заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією; - довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів; - довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; - довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню. Частиною 4 ст. 36 Закону №755 визначено, що державний реєстратор, отримавши документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, зобов'язаний перевірити інформацію про наявність відкритих виконавчих проваджень стосовно такої юридичної особи. Відповідно до ч. 5 ст. 36 Закону №755 у разі якщо після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі в установленому законом порядку органом доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України не надані довідки про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або рішення про відмову в їх видачі, голова комісії з припинення або уповноважена ним особа не раніше ніж через десять робочих днів з дня закінчення такого строку набуває право на подання державному реєстраторові документів, передбачених частинами першою - третьою статті 36 цього Закону, за винятком зазначених довідок, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди. За наявності підстав, визначених абзацом першим цієї частини, державний реєстратор проводить державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди, про що вносить відповідний запис до Єдиного державного реєстру. В той же час, суд звертає увагу на те, що згідно з положеннями ч. 9 ст. 34 Закону №755 органи доходів і зборів, Пенсійного фонду України під час проведення заходів щодо припинення юридичної особи надсилають в електронній формі та на паперовому носії державному реєстраторові протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи одне з таких повідомлень, що має бути засвідчено підписом відповідної посадової особи у встановленому порядку, а саме: повідомлення про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи; повідомлення про неможливість проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи. У разі надіслання державному реєстраторові повідомлення про неможливість проведення органами доходів і зборів, Пенсійного фонду України позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи, таке повідомлення не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи має бути замінено відповідним органом доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України повідомленням про проведення позапланової перевірки або про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. Повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації органами доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надсилаються державному реєстраторові в електронній формі та на паперовому носії із зазначенням обґрунтованих обставин, які підтверджують проведення перевірки або неможливість її проведення, наявність грошових зобов'язань або заборгованості із сплати податків, зборів та/або єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або наявність інших обставин, за яких юридичну особу не може бути припинено. Органи доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України зобов'язані не пізніше десяти робочих днів з дати, коли вони дізналися про усунення обставин, які були підставою заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, відкликати повідомлення про наявність таких заперечень. Зазначені повідомлення мають бути засвідчені підписом відповідної посадової особи у встановленому порядку. Форми повідомлень, зазначених у цій частині, порядок їх заповнення та подання державному реєстраторові встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійним фондом України відповідно. Дата надходження до державного реєстратора повідомлень органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України вноситься до журналу обліку реєстраційних дій. Положеннями ч. 10 ст. 36 Закону №755 закріплено вичерпний перелік випадків, коли державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, зокрема, якщо від органів доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, і воно не відкликане. Як було зазначено вище, повідомлення про наміри припинення Селянського (фермерського) господарства «Світлана» було опубліковано 28.11.2013, а податковим органом заперечення проти проведення державної реєстрації припинення вказаного підприємства із зазначенням про неможливість проведення його позапланової перевірки було направлено лише 20.01.2014 (зареєстроване в ЄДР 22.01.2014), тобто з порушенням процедури та строків встановлених законом для подання таких заперечень. Крім того, судом встановлено, що станом на 28.01.2014 (закінчення двох місячного строку з моменту публікації про наміри припинення юридичної особи) позивачем не було замінено повідомлення про неможливість проведення позапланової перевірки Селянського (фермерського) господарства «Світлана» від 20.01.2014 повідомленням про проведення позапланової перевірки або про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, як це визначено абз. 2 ч. 9 ст. 36 Закону №755. Більш того, будь-які докази на підтвердження здійснення позивачем дій, визначених абз. 1, 2 ч. 2 ст. 36 Закону №755, в матеріалах справи також відсутні. Як було встановлено судом, для проведення припинення Селянського (фермерського) господарства «Світлана» відповідачу були надані заповнена реєстраційна картка на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією; Довідку Комунальної установи Фастівської районної ради «Трудовий архів Фастівського району» від 29.01.2014 №9; довідку Управління Пенсійного фонду України в м. Фастові та Фастівському районі Київської області від 22.08.2014 б/н про відсутність заборгованості зі сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування; Довідку Васильківської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області від 20.08.2014 №7166/10/10-07-25-40 про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються Васильківською ОДПІ. Судом також встановлено, що державним реєстратором перевірено інформацію про наявність відкритих виконавчих проваджень стосовно Селянського (фермерського) господарства «Світлана» та як вбачається із такої інформації від 22.08.2014 №68422, копія якого наявна в матеріалах справи, інформації про відкрите виконавче провадження не знайдено. Згідно з ч. 12 ст. 36 Закону №775 за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, без розгляду державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. Дата внесення до Єдиного державного реєстру запису про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації є датою державної реєстрації припинення юридичної особи. Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що державним реєстратором Реєстраційної служби Фастівського МРУЮ Київської області правомірно було внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи Селянського (фермерського) господарства «Світлана» за принципом мовчазної згоди №13611110004001575 від 22.08.2014. В той же час, суд критично відноситься до посилань позивача в обґрунтування позовних вимог на порушення вимог Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, оскільки, згідно з п.1.1. даного Порядку цей порядок розроблений відповідно до Податкового кодексу України і має метою використання єдиної раціональної методики обліку платників податків і зборів в органах державної податкової служби, а не направлений на регулювання відносин щодо державної реєстрації, в тому числі і припинення юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона. Обов'язок доказування визначений у статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України. Зокрема, частина перша даної норми встановлює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Частина друга даної статті визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Тобто, ці норми одночасно покладають обов'язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень. Проте, під час судового розгляду позивачем не було доведено суду обґрунтованості позовних вимог, а також не спростовано доводів відповідача. З огляду на зазначене та беручи до уваги достатній і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності суд дійшов висновку, що викладені у позовній заяві доводи позивача є не обґрунтованими, а його вимоги такими, що не підлягають задоволенню. Керуючись статтями 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - п о с т а н о в и в: Відмовити Васильківській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Київській області в задоволенні позовних вимог. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Суддя                                                                                 Василенко Г.Ю.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2015
Оприлюднено06.03.2015
Номер документу42927042
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/423/15

Ухвала від 05.05.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кравцов О.В.

Ухвала від 09.04.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бистрик Г.М.

Ухвала від 31.03.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бистрик Г.М.

Постанова від 19.02.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 04.02.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні