cpg1251
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" лютого 2015 р. Справа№ 925/1207/14
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Ільєнок Т.В.
суддів: Авдеєва П.В.
Яковлєва М.Л.
при секретарі судового
засідання: Грабовському Д.А.
за участі представників
від сторін:
позивач Літовкіна Л.В. - дов. від 05.01.2015 № 6-01-21
відповідач Богословець О.М. - дов. від 11.01.2015р. б/н
третя особа не з'явився, про день, час та місце розгляду справи
повідомлений належним чином;
розглянувши матеріали
апеляційної скарги Черкаської міської ради
на рішення Господарського суду Черкаської області
від 10.10.2014р.
у справі № 925/1207/14 ( суддя: Єфіменко В.В.)
за позовом Черкаської міської ради
до відповідача Приватне підприємство "Інда"
за зустрічним позовом:
позивач Приватне підприємство "Інда"
відповідач Черкаська міська рада
третя особа, яка не заявляє
самостійних вимог на
предмет спору на стороні
позивача Головне управління Держземагенства у
Черкаській області
про про внесення змін до Договору оренди землі
від 24.03.2014р. № 040677500191
ВСТАНОВИВ:
Черкаська міська рада звернулась до Господарського суду Черкаської області з позовом до відповідача ПП «Інда» внести зміни до Договору оренди землі від 24 березня 2006 року, укладеного між Черкаською міською радою та ПП "Інда", зареєстрованого у Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" 07 квітня 2006 року за № 040677500191 на умовах Черкаської міської ради, а саме:
Пункт 2.4. Договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить:
- 8 335 300,00 (вісім мільйонів триста тридцять п'ять тисяч триста) грн. 00 коп. - землі комерційного використання".
Пункт 4.1. Договору викласти в наступній редакції:
"Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Сержанта Волкова, 1/3 встановлюється:
з 17.05.2011 року у розмірі 7% від її нормативної грошової оцінки, що становить 333 412,00 (триста тридцять три тисячі чотириста дванадцять) грн. землі комерційного використання.
з 13.09.2011 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 250 059,00 (двісті п'ятдесят тисяч п'ятдесят дев'ять) грн. землі комерційного використання.
з 01.01.2012 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 250 059,00 (двісті п'ятдесят тисяч п'ятдесят дев'ять) грн. землі комерційного використання.
з 01.01.2013 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 250 059,00 (двісті п'ятдесят тисяч п'ятдесят дев'ять) грн. землі комерційного використання.
з 01.01.2014 року у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 250 059,00 (двісті п'ятдесят тисяч п'ятдесят дев'ять) грн. землі комерційного використання.".
18.08.2014 до місцевого господарського суду від відповідача за первісним позовом ПП "Інда" надійшов зустрічний позов. За вказаним позовом підприємство, в свою чергу, також просило господарський суд внести до Договору оренди землі від 07.04.2006, що укладений між Черкаською міською радою та ПП "Інда", який зареєстровано у Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" 07.04.2006 за № 040677500191 наступні зміни:
Пункт 2.4. Договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить:
- на період нормативного терміну будівництва 1 667 060,00 (один мільйон шістсот шістдесят сім тисяч шістдесят) грн.;
- після завершення будівництва при комерційному використанні 8 335 300,00 (вісім мільйонів триста тридцять п'ять тисячі триста) грн.".
Пункт 4.1 Договору викласти в наступній редакції: "За оренду земельної ділянки Орендар сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за земельну ділянку в м. Черкаси, вул. Волкова, б. 1/3 встановлюється:
- на період нормативного терміну будівництва, але не пізніше вводу об'єкту в експлуатацію - у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 50 011,80 грн. 80 коп. - землі, що зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво;
- після завершення будівництва при комерційному використанні - у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 250 059,00 грн. - землі комерційного використання".
Представником від третьої особи подано місцевому господарському суду наступні документи:
- проект відведення земельної ділянки ПП "Інда" під готельно-ресторанний комплекс площею 19000 кв.м. по вул. С.Волкова 1/3 (м-н Дахновський);
- копію технічного звіту по перенесенню в натуру проекту відведення земельної ділянки ПП "Інда" площею 19000 кв.м під розташування готельно-ресторанного комплексу по вул. С.Волкова 1/3.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 10.10.2014 №925/1207/14 у первісному позові відмовлено повністю, зустрічний позов задоволено; внесено до Договору оренди землі від 07.04.2006, укладеного між Черкаською міською радою та ПП "Інда", який зареєстровано у Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" 07.04.2006 за № 040677500191 наступні зміни:
Пункт 2.4. Договору оренди землі від 07.06.2006 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить:
- на період нормативного терміну будівництва 1 667 060,00 (один мільйон шістсот шістдесят сім тисяч шістдесят) грн.;
- після завершення будівництва при комерційному використанні 8 335 300,00 (вісім мільйонів триста тридцять п'ять тисячі триста) грн.".
Пункт 4.1 Договору оренди землі від 07.06.2006 викласти в наступній редакції: "За оренду земельної ділянки Орендар сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за земельну ділянку в м. Черкаси, вул. Волкова, б. 1/3 встановлюється:
- на період нормативного терміну будівництва, але не пізніше вводу об'єкту в експлуатацію - у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 50 011,80 грн. 80 коп. - землі, що зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво;
- після завершення будівництва при комерційному використанні - у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 250 059,00 грн. - землі комерційного використання".
Не погоджуючись з прийнятим Рішенням, позивач за первісним позовом Черкаська міська Рада звернулася до Київського апеляційного господарського суду зі скаргою, в якій просила Рішення Черкаської області від 10.10.2014 №925/1207/14 скасувати, та прийняти нове судове рішення, яким первісний позов задовольнити повністю, посилаючись на те, що висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, а тому не правильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
Відповідач за первісним позовом, у своєму Відзиві на апеляційну скаргу, просив суд залишити апеляційну скаргу позивача за первісним позовом без задоволення, Рішення Господарського суду Черкаської області від 10.10.2014 №925/1207/14 без змін, як таке, що прийнято у повній відповідності до вимог діючого законодавства України.
Ухвалою КАГС від 11.12.2014 №925/1207/14 порушено апеляційне провадження за скаргою позивача за первісним позовом та призначено судове засідання (колегія суддів у складі: головуючої судді Ільєнок Т.В., суддів: Авдеєва П.В., Яковлєва М.Л.).
Колегія суддів, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення представників сторін, дійшла висновку апеляційну скаргу позивача за первісним позовом Черкаської міської Ради залишити без задоволення, Рішення Господарського Черкаської області від 10.10.2014 по даній справі залишити без змін, приймаючи до уваги наступне.
Відповідно до ч.2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Рішенням позивача за первісним позовом Черкаської міської ради від 24.03.2006 № 9-339 відповідачу за первісним позовом ПП "Інда" надано в оренду терміном на 49 років земельну ділянку загальною площею 19000 кв.м. по вул. Сержанта Волкова, 1/3 під розташування та подальшу експлуатацію готельно-ресторанного комплексу.
За основним цільовим призначенням земельну ділянку віднесено до земель житлової та громадської забудови.
За функціональним використанням земельна ділянка віднесена:
- на період будівництва - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом);
- після завершення будівництва - до категорії земель житлової та громадської забудови (а/с15).
Як слідує з матеріалів справи, 24 березня 2006 року між сторонами було укладено Договір оренди вищевказаної земельної ділянки, який зареєстрований у Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" 07 квітня 2006 року за № 040677500191. ( а/с 24-26)
Відповідно до п. 2.4 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час складання цього Договору становила:
- 599 070,00 грн. - на період нормативного терміну будівництва;
- 2 994 970,00 грн. - після завершення будівництва при комерційному використанні.
За пунктом 4.1 Договору визначено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється:
- у розмірі 1 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання цього Договору складає 5 991,00 грн. - землі зайняті поточним будівництвом на період нормативного терміну будівництва, але не пізніше введення об'єкта в експлуатацію;
- у розмірі 3 % від її нормативної грошової оцінки і на час укладання цього Договору складає 89 849,00 грн. (а/с 24)
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" визначено істотні умови договору оренди землі.
Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни до Податкового кодексу України.
Пунктами 288.5., 288.5.1. ст.288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
За Рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2010 № 5-656 "Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" змінені показники грошової оцінки земель в м. Черкаси, зокрема базова вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель м. Черкаси була встановлена в розмірі 127,48 грн., тоді як попередній розмір становив 39,32 грн. (а/с 39).
Вказане Рішення набуло чинності з 17.05.2011 після прийняття Ухвали Київським апеляційним адміністративним судом від 17.05.2011 у справі № 2-а-791/11/2316.
Із дослідженого в судовому засіданні Витягу № 702 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.06.2012 № 984/01-07, вбачається, що грошова оцінка становила: 1 667 060,00 грн. - земельна ділянка, що зайнята поточним будівництвом та 8 335 300,00 грн. - землі комерційного використання (а/с 14; 95).
Частиною 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Приписами ст. 23 вказаного Закону встановлено, що технічна документація з грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Сторони у п. 4.2 Договору від 24.03.2006 погодили умову про те, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства. В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору.
Законом України "Про оцінку земель" передбачено періодичне здійснення нормативно-грошової оцінки земель. Така оцінка була здійснена у встановленому законом порядку, що підтверджується рішенням Черкаської міської ради 13.05.2010 № 5-656 "Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" та із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої Відповідачем земельної ділянки що є предметом договору. (а/с 89)
Пунктами 1.1 та 5.1 Договору визначено, що відповідачу було передано земельну ділянку площею 19 000 (Дев'ятнадцять тисяч) кв.м. по вул. Сержанта Волкова 1/3 під розташування та подальшу експлуатацію готельно-ресторанного комплексу.
За пунктом 1 СНиП 1.04.03-85 визначено, що "настоящие нормы предназначены для определения максимально допустимой продолжительности строительства новых и расширения действующих предприятий, их очередей, пусковых комплексов, сооружений и зданий (в дальнейшем - "объектов") производственного и непроизводственного назначения всех отраслей народного хозяйства, а также для распределения объемов капитальных вложений и строительно-монтажных работ по периодам строительства, при планировании капитального строительства, разработке технико-экономических обоснований (расчетов) и проектов организации строительства (ПОС)".
Пунктом 6 СНиП 1.04.03-85 передбачав, що "нормы продолжительности строительства объектов охватывают период от даты начала выполнения внутриплощадочных подготовительных работ, состав которых установлен СНиП 3.01.01-85, до даты ввода объекта в эксплуатацию. Дата начала строительства объекта оформляется актом, составленным заказчиком и подрядчиком на основе первичной документации бухгалтерского учета строительной организации.
Начало и окончание работ по монтажу оборудования оформляется отдельными актами составленными генподрядчиком, субподрядными организациями и заказчиком".
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 471 було затверджено Програму перегляду державних будівельних норм і правил на період до 2015 року.
Пунктом 7 Додатку до Програми визначено порядок перегляду та внесення змін до державних будівельних норм і правил, прийнятих до набрання чинності Законом України "Про будівельні норми" зокрема і СНиП 1.04.03-85.
Пунктами 1 та 2 Наказу Мінрегіону України від 20 серпня 2013 року N 393 "Про прийняття національного стандарту ДСТУ Б А.3.1-22:2013" прийнято з наданням чинності з 1 січня 2014 року національний стандарт ДСТУ Б А.3.1-22:2013 "Визначення тривалості будівництва об'єктів" та визнано таким, що втратив чинність на території України з 01 січня 2014 року, СНиП 1.04.03-85* "Нормы продолжительности строительства и задела строительства предприятий, зданий и сооружений".
Пунктами 1.1 та п.1.2 ДСТУ Б А.3.1-22:2013 встановлено, що цей стандарт містить загальні рекомендації щодо визначення тривалості нового будівництва об'єктів виробничого, невиробничого призначення та лінійних об'єктів інженерно-транспортної інфраструктури. Цей стандарт призначений для застосування усіма суб'єктами будівельної діяльності для визначення тривалості будівництва об'єктів на стадіях техніко-економічне обґрунтування (ТЕО), техніко-економічний розрахунок (ТЕР), ескізний проект (ЕП), при розробленні календарних планів будівництва у складі проектів організацій будівництва на стадіях проект (П), робочий проект (РП).
Підпунктом 3.1.1 ДСТУ Б А.3.1-22:2013 визначено, що тривалість будівництва це відрізок від початку виконання будівельних робіт до їх завершення, визначений згідно з вимогами ДБН А.3.1-5.
Місцевий господарський суд дійшов висновку, що як чинним законодавством, так і законодавством, яке діяло під час укладення спірного Договору оренди, було передбачено, що термін будівництва та реальні строки здачі в експлуатацію готельно-ресторанного комплексу мають визначатися проектом будівництва, а тривалість будівництва це відрізок часу від початку виконання будівельних робіт до їх завершення.
Статі 28, 29 Закону України "Про планування і забудову територій" зокрема містять такі положення.
Проектна документація на будівництво об'єктів містобудування розробляється згідно з вихідними даними на проектування з дотриманням вимог державних стандартів, норм і правил, регіональних і місцевих правил забудови та затверджується замовником в установленому законом порядку.
Порядок розроблення, погодження і затвердження проектної документації на будівництво об'єктів містобудування встановлюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань архітектури та містобудування.
У випадках, передбачених законодавством, розроблення проектної документації здійснюється на конкурсній основі.
Дозвіл на виконання будівельних робіт надається на підставі: проектної документації; документа, що засвідчує право власності користування (у тому числі на умовах оренди) земельною ділянкою; угоди про право забудови земельної ділянки; рішення виконавчого органу відповідної ради або місцевої державної адміністрації про дозвіл на будівництво об'єкта містобудування; комплексного висновку державної інвестиційної експертизи; документа про призначення відповідальних виконавців робіт.
За Листом вих. № 7359-арх від 25.10.2013 позивач повідомив відповідача, що відповідно до генерального плану м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-505 "Про затвердження Генерального плану міста Черкаси", земельна ділянка по вул. Сержанта Волкова, 1/3 потрапляє в межі території рекреації. На цій підставі та на підставі ст. 51 Земельного Кодексу України, відповідачу було відмовлено у наданні містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки за вищевказаною адресою під будівництво котеджного містечка. (а/с 77)
Відповідно до п. 1 розділу IV Закону України від 27 березня 2014 року №1166-VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" зміни, передбачені розділом І цього Закону, набирають чинності з 1 квітня 2014 року.
Ст.30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Порядок внесення змін до господарських договорів регулюється нормами ст. 188 ГК України.
Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (ст. 654 ЦК України).
Згідно ч. 3 ст. 631 ЦК України сторони можуть встановити, що умови договору застосовуються до відносин між ними, які виникли до його укладення.
Ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV визначено, що грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, згідно ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Пунктом 1.7 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбуду України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 (зареєстровано в Мін'юсті України 05.04.2006 за № 388/12262, (далі - Порядок № 18/15/21/11) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", п. 4 Порядку № 18/15/21/11).
Відповідно до Порядку № 18/15/21/11, під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт функціонального використання земель.
Згідно з п. 3.5 Порядку № 18/15/21/11 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Зокрема, при оцінюванні 1 м2 земельної ділянки населених пунктів ураховується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (землі житлової забудови - 1,0; землі промисловості - 1,2; землі комерційного використання - 2,5 тощо).
Для земель, зайнятих поточним будівництвом, та земель, відведених під майбутнє будівництво, такий коефіцієнт становить 0,5.
Судом першої інстанції визначено, що на момент укладення спірного Договору, розрахунок розміру орендної плати здійснено відповідно до витягу 316-гр.-2006 від 27.03.2006 Черкаського міського управління земельних ресурсів.
Із пояснень представників сторін та поданих відповідачем доказів вбачається, що на земельній ділянці площею 19 000 кв.м по вул. Сержанта Волкова,1/3 у м.Черкаси будівельні роботи не розпочато (а/с 98-102).
Представник позивача за первісним позовом Черкаської міської ради не надав господарському суду доказів завершення будівельних робіт на наданій ПП "Інда" земельній ділянці.
Відповідно вищенаведеному та, враховуючи вимоги законодавства України, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку, що оскільки на момент звернення Черкаської міської ради до господарського суду з позовом НЕ ДОВЕДЕНО ЗАВЕРШЕННЯ БУДІВНИЦТВА НА СПІРНІЙ ЗЕМЕЛЬНІЙ ДІЛЯНЦІ, ТО ВІДСУТНІ ПІДСТАВИ ВВАЖАТИ, ЩО ЗА СВОЇМ ФУНКЦІОНАЛЬНИМ ВИКОРИСТАННЯМ ЗЕМЕЛЬНА ДІЛЯНКА ПЕРЕЙШЛА ДО КАТЕГОРІЇ ЗЕМЕЛЬ КОМЕРЦІЙНОГО ВИКОРИСТАННЯ.
Аналогічна правова позиція щодо відсутності підстав віднесення земель до категорії комерційного використання, через незавершене будівництво викладена у постанові Вищого господарського суду України від 04.06.2014 № 925/907/13.
За оцінкою колегії суддів, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що протягом часу будівництва готельно-ресторанного комплексу на названій земельній ділянці площею 19 000 кв.м по вул. Сержанта Волкова, 1/3 у м.Черкаси, але не пізніше вводу вказаного об'єкта в експлуатацію, ПП "Інда" має право при обчисленні суми орендної плати користуватися нормативною грошовою оцінкою з понижуючим коефіцієнтом, що і передбачено умовами спірного Договору.
Посилання скаржника на те, що ПП «Інда» недотримано вимоги ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну договору оренди земельної ділянки, у разі виникнення такої необхідності, внаслідок чого розгляд справи у господарському суді по даній справі є передчасним, колегією суддів не приймається до уваги, з огляду на наступне.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст.124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.
Отже, надсилання Черкаській міській раді пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору.
Аналогічну правову позицію про те, що недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача та вирішити спір в судовому порядку, викладено у Постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 по справі № 3-53гс12, Постанові Вищого господарського суду України від 12 червня 2012 року у справі № 17/5005/8502/2011.
Також відповідні роз'яснення містяться і в абзаці 4 підпункту 2.19 пункту 2 Постанови пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду судами справ у спорах, що виникають із земельних відносин», де зазначено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.
В свою чергу, необхідно зазначити, що Черкаською міською радою, також не було надіслано пропозицію іншій стороні про внесення змін до спірного Договору оренди. ПП «Інда» звернулось до господарського суду з зустрічним позовом вже після пред'явлення до останнього первісного позову.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів встановила, що у даному випадку скаржником не надано належних та допустимих доказів на підтвердження своєї правової позиції, а також не наведено переконливих аргументів у відповідності з нормами чинного законодавства, щодо спростування висновків суду першої інстанції. Таким чином, апеляційні вимоги позивача за первісним позовом Черкаської міської ради є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, підстав для зміни чи скасування оскарженого Рішення у даній справі колегія суддів не вбачає.
Керуючись ст.ст. 32-34, 43, 85, 99, 101-105 Господарського процесуального Кодексу України, Київський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу позивача за первісним позовом Черкаської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Черкаської області від 10.10.2014р. № 925/1207/14 залишити без змін.
Постанова Київського апеляційного господарського суду від 25.02.2015 № 925/1207/14 набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова Київського апеляційного господарського суду від 25.02.2015 № 925/1207/14 бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України у 20-денний строк.
Матеріали справи № 925/1207/14 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Головуючий суддя Т.В. Ільєнок
Судді П.В. Авдеєв
М.Л. Яковлєв
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2015 |
Оприлюднено | 05.03.2015 |
Номер документу | 42927760 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Ільєнок Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні