Постанова
від 17.02.2015 по справі 525/911/14-а
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2015 р. Справа № 525/911/14-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.

Суддів: Макаренко Я.М. , Шевцової Н.В.

за участю секретаря судового засідання Шалаєвої І.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Великобагачанського районного суду Полтавської області від 28.11.2014р. по справі № 525/911/14

за позовом ОСОБА_1

до Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області

треті особи - Державна екологічна інспекція в Полтавській області , Відділ Держземагентства у Великобагачанському районі Полтавської області

про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

Позивач, ОСОБА_1, звернувся до суду з позовом до Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, треті особи - Державна екологічна інспекція в Полтавській області, Відділ Держземагентства у Великобагачанському районі Полтавської області, в якому згідно уточнень до позовної заяви, просив суд:

- визнати протиправними бездіяльність Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області щодо припинення вивезення відходів та ліквідації несанкціонованого і неконтрольованого звалища відходів;

- заборонити Якимівській сільській ради Великобагачанського району Полтавської області вивезення відходів на несанкціоноване і неконтрольоване звалище навпроти АДРЕСА_1 та зобов'язати ліквідувати дане сміттєзвалище, привівши територію в належний стан.

Постановою Великобагачанського районного суду Полтавської області від 28.11.2014 р. по справі № 525/911/14-а позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправними дії Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області щодо експлуатації сміттєзвалища (місця видалення відходів), що знаходиться в АДРЕСА_1, на яке відсутня проектно-технічна документація і реєстрація якого належним чином не здійснена. Зобов'язано Якимівську сільську раду Великобагачанського району Полтавської області: - виготовити проектно-технічну документацію на сміттєзвалище, яке знаходиться в АДРЕСА_1, з розділом оцінки впливу смиттєзвалища на навколишнє середовищя і при наявності позитивного висновку державної екологічної експертизи провести його державну реєстрацію; - до виготовлення проектно-технічної документації та державної реєстрації сміттєзвалища (місця видалення відходів) підтримувати його в належному санітарному стані; - не пізніше ніж до 01.06.2015 року провести державну екологічну експертизу щодо оцінки впливу сміттєзвалища (місця видалення відходів) на навколишнє природнє середовище і можливість його подальшої експлуавтації. В інший частині позовних вимог відмовлено.

Позивач, не погодившись з вказаною постановою суду, подав апеляційну скаргу. В обґрунтування скарги зазначає, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, та зазначає, що всупереч ч.2 ст. 11 КАС України суд першої інстанції вийшов за межі позовних вимог, а саме задовольнив вимоги, які позивач не заявляв. Просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову Великобагачанського районного суду Полтавської області від 28.11.2014 р. по справі № 525/911/14-а та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення позивача та його представника, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 7 липня 2014 року позивач звернувся з заявою до сільського голови Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області ОСОБА_13 з вимогою щодо негайного згортання сміттєзвалища в колишньому глиняному кар'єрі, що навпроти АДРЕСА_1 та облаштувати сміттєзвалище в місці, де б воно не загрожувало життю та здоров'ю громадян, не завдавало шкоди довкіллю. В своїй заяві позивач вказує, що сміттєзвалище розміщується в порушення державних стандартів та норм неприпустимо близько від водотоку, водозаборів, людських осель, розповсюджує стійкий неприємний запах отрутохімікатів та розпаду трупів тварин, влітку заростає бур'янами, які в подальшому сприяють поширенню весняних пожеж на прилеглу територію, завдаючи великої шкоди довкіллю (т.1, а.с. 28-32).

Згідно акту від 30 вересня 2014 року про обстеження території сміттєзвалища, що розташоване в с. Балюки Великобагачанського району Полтавської області, проведеного комісією в складі першого заступника голови Великобагачанської РДА Карпова А.О., начальника відділу містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та інфраструктури Великобагачанської РДА Олексенка Г.П., начальника Великобагачанської дільниці управління водного господарства Катруші В.В., головного спеціаліста сектору ДЗК Сіроштан О.А., лікаря загальної гігієни Миргородського управління Держсанепідемслужби України Костенко В.І. у присутності Якимівського сільського голови ОСОБА_13 встановлено, що за сміттєзвалищем з боку органу місцевого самоврядування ведеться відповідний контроль, проводяться роботи з підгортання накопиченого сміття. Безпосередньо загрози життю та здоров'ю мешканців с. Балюки Великобагачанського району не встановлено. Зобов'язано Якимівську сільську раду виконати земельні роботи у західній частині сміттєзвалища, викопати траншею довжиною 28 м та глибиною до 1,5 м, виготовити правоустановчі документи на земельну ділянку, на якій розташоване сміттєзвалище та рекомендовано сільській раді визначити із залученням фахівців екологів із спеціалізованих установ рівень загрози місця видалення відходів для навколишнього природного середовища та для життя та здоров'я населення с. Балюки Великобагачанського району Полтавської області (т.2, а.с.5). Також актом обстеження вищевказаного сміттєзвалища від 18 червня 2013 року встановлено, що дане сміттєзвалище обваловано, територія підгорнута, порушень санітарних норм щодо розміщення та використання цього об'єкту не має (т.1, а.с.71).

Позивач не погодився з бездіяльністю Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області щодо припинення вивезення відходів та ліквідації несанкціонованого і неконтрольованого звалища відходів, звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції з того, що Якимівська сільська рада Великобагачанського району Полтавської області несе відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території, а тому відповідач зобов'язаний виготовити проектно-технічну документацію на сміттєзвалище, яке знаходиться в АДРЕСА_1, з розділом оцінки впливу смиттєзвалища на навколишнє середовища і при наявності позитивного висновку державної екологічної експертизи провести його державну реєстрацію, до виготовлення проектно-технічної документації та державної реєстрації сміттєзвалища (місця видалення відходів) підтримувати його в належному санітарному стані, а також не пізніше ніж до 01.06.2015 року провести державну екологічну експертизу щодо оцінки впливу сміттєзвалища (місця видалення відходів) на навколишнє природнє середовище і можливість його подальшої експлуатації.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Преамбулою Закону України «Про відходи» встановлено, що цей Закон визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов'язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини на території України.

Згідно ст. 5 Закону України «Про відходи» основними принципами державної політики у сфері поводження з відходами є пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров'я людини від негативного впливу відходів, екологічних, економічних та соціальних інтересів суспільства щодо утворення та використання відходів з метою забезпечення його сталого розвитку. До основних напрямків державної політики щодо реалізації зазначених принципів належить, зокрема, забезпечення повного збирання і своєчасного знешкодження та видалення відходів, а також дотримання правил екологічної безпеки при поводженні з ними, зведення до мінімуму утворення відходів та зменшення їх небезпечності, організація контролю за місцями чи об'єктами, обов'язковий облік відходів на основі їх класифікації та паспортизації, створення умов для реалізації роздільного збирання побутових відходів шляхом запровадження соціально-економічних механізмів, спрямованих на заохочення утворювачів цих відходів до їх роздільного збирання.

Статтею 21 Закону України «Про відходи» регламентовані повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами. Так, зокрема, органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: виконання вимог законодавства про відходи; організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів поводження з відходами; здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об'єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю.

Відповідно ч. 2 ст. 33 Закону України «Про відходи» на кожне місце чи об'єкт зберігання чи видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількість та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про метод контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів.

З матеріалів справи встановлено, що згідно паспорту місця видалення відходів від 03.04.2006 року, реєстраційний номер 18, місця видалення відходів діюче площею 0,90 га, початок експлуатації 2000 рік, обсяг видалення відходів становить 120 т терміном експлуатації 5 років, власником місця видалення відходів є виконавчий комітет Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області, розташоване в с. Якимове Великобагачанського району Полтавської області. Місце видалення відходів є поверхневим, розташоване від населеного пункту на відстані 1 км. Від водотоків та водойм розташоване на відстані 800 м, віддалене від водозабірних споруд на відстані 1 км (т.1 а.с.7-21).

Рішенням Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області від 16 грудня 2013 року було продовжено термін дії паспорту місця видалення відходів на 5 років (т.1 а.с.90).

В акті від 23 червня 2014 року та плані - схеми до нього, складеного жителями АДРЕСА_1 в присутності позивача зазначено, що на земельній ділянці площею 0,90 га, що знаходиться у місці, вказаному Якимівською сільською радою для складування твердих побутових відходів сміттєзвалища не виявлено, ділянка чиста та за призначенням не використовується, а сміттєзвалище розташовується на східному крутосхилі широкої балки в колишньому глиняному кар'єрі, що навпроти АДРЕСА_1 на відстані близько 480 м від автодороги Балюки-Якимове, 280 м від житлового будинку ОСОБА_8, 180 м від житлового будинку ОСОБА_9, 120 м від водостічних труб під греблею (т.1, а.с. 26-27).

З акту від 6 жовтня 2014 року з план - схемою та фотокартками до нього, складеного повторно жителями АДРЕСА_1, в присутності позивача встановлено, що на сміттєзвалищі, що розміщене над крутосхилом широкої балки в глиняному кар'єрі, що навпроти АДРЕСА_1 не виявлено вчинення будь-яких дій чи змін, що могли б свідчити про припинення вивезення відходів та приведення території в належний стан (т.2, а.с. 1-4).

Крім того з матеріалів справи встановлено, що Державною екологічною інспенкцією в Полтавській області проводилась перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства на території Якимівської сільської ради, у зв'язку з чим Держекоінспекцією голові Якимівської сільсмької ради направлено листа про вжиття заходів по припиненню вивезення відходів та приведення території у належний стан.

За наслідками перевірки Якимівського сільського голову ОСОБА_13 було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 82 КупАП та накладено штраф у розмірі 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за порушення вимог щодо поводження з відходами (т.2, а.с. 65-66).

Крім того, прокуратурою Великобагачанського району у березні 2014 року проводилась перевірка додержання вимог Закону України «Про відходи» в діяльності Якимівської сільської ради, за наслідками якої голові Якимівської сільської ради внесено подання, про що свідчить лист прокуратури Великобагачанського району від 17.06.2014 року (а.с. 51).

З листа Державної екологічної інспекції в Полтавській області від 14 квітня 2014 року, адресованого позивачу, вбачається, що під час натурного обстеження на території Якимівської сільської ради за зверненням ОСОБА_1 встановлено випалювання сухої трави на східному схилі широкої балки напроти с. Балюки Великобагачанського району, в результаті чого пошкоджено популяцію шафрана сітчастого різної густоти на площі 25,2 га. Також факти, викладені у зверненні щодо вивезення на сміттєзвалище зерновідходів, трупів тварин та невідповідності записів в паспорті місця видалення відходів підтвердилися. На сміттєзвалищі відсутні дозвіл на розміщення відходів, проектно-технічна документація з розділом оцінки впливу на навколишнє середовище та позитивний висновок державної екологічної інспекції, отже Якимівською сільською радою не організовано збирання і видалення побутових відходів, не створено полігони для їх захоронення (т.1 а.с.а.с.22-23).

У відповідності до ст. 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що Якимівська сільська рада Великобагачанського району Полтавської області належним чином не виконує свої повноваження у сфері поводження з відходами.

Разом з тим, задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції необґрунтовано вийшов за межі заявлених позовних вимог.

З матеріалів справи встановлено, що позивач згідно уточнень до позовної заяви, просив суд визнати протиправними бездіяльність Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області щодо припинення вивезення відходів та ліквідації несанкціонованого і неконтрольованого звалища відходів та заборонити Якимівській сільській ради Великобагачанського району Полтавської області вивезення відходів на несанкціонованого і неконтрольованого звалище навпроти АДРЕСА_1 та зобов'язати ліквідувати дане сміттєзвалище, привівши територію в належний стан.

Колегія суддів зазначає, що за правилами ч. 2 ст. 11 КАС України суд може вийти за межі позовних вимог, якщо спосіб захисту, який пропонує позивач, є недостатнім для повного захисту його прав, свобод та інтересів.

Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов та зобов'язавши відповідача виготовити проектно-технічну документацію на сміттєзвалище, провести його державну реєстрацію, не навів мотивів, за якими він прийшов до висновку, що такий спосіб захисту прав, свобод та інтересів є більш повним ніж той, який наведений у позові.

Відповідно до ч. 7 ст. 33 Закону України «Про відходи» забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.

Враховуючи, що приписами ст. 21 Закону України «Про відходи» на органи місцевого самоврядування покладено обов'язок організації збирання і видалення побутових відходів, забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, то колегія суддів приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання протиправним бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів з ліквідації незаконного звалища відходів та приведення території в належний стан та зобов'язання Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області вжити заходи щодо ліквідації незаконного звалища відходів напроти АДРЕСА_1 та приведення цієї території в належний стан.

При цьому, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення позову в частині заборони Якимівській сільській ради Великобагачанського району Полтавської області вивезення відходів на несанкціоноване і неконтрольоване звалище навпроти АДРЕСА_1, оскільки позивач в судовому засіданні не надав доказів вивезення відходів саме Якимівськію сільською радою Великобагачанського району Полтавської області, а тому позов в цій частині не підлягає задоволенню.

Таким чином, оскільки суд першої інстанції при вирішення справи необґрунтовано вийшов за межі заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що постанова суду першої інстанції на підставі п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України підлягає скасуванню, з прийняттям нової постанови.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, п. 3 ст. 198, ст. 202, 205, 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Постанову Великобагачанського районного суду Полтавської області від 28.11.2014р. по справі № 525/911/14-а скасувати.

Прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 до Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним бездіяльність Якимівської сільської ради Великобагачанського району Полтавської області щодо невжиття заходів з ліквідації незаконного звалища відходів та приведення території в належний стан.

Зобов'язати Якимівську сільську раду Великобагачанського району Полтавської області вжити заходи щодо ліквідації незаконного звалища відходів напроти АДРЕСА_1 та приведення цієї території в належний стан.

В іншій частині задоволення позову відовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя (підпис)Мінаєва О.М. Судді (підпис) (підпис) Макаренко Я.М. Шевцова Н.В. Повний текст постанови виготовлений 19.02.2015 р.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2015
Оприлюднено10.03.2015
Номер документу42951494
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —525/911/14-а

Ухвала від 20.11.2014

Адміністративне

Великобагачанський районний суд Полтавської області

Лисенко Н. В.

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Великобагачанський районний суд Полтавської області

Лисенко Н. В.

Ухвала від 18.08.2014

Адміністративне

Великобагачанський районний суд Полтавської області

Лисенко Н. В.

Постанова від 17.02.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 05.01.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 28.11.2014

Адміністративне

Великобагачанський районний суд Полтавської області

Лисенко Н. В.

Постанова від 28.11.2014

Адміністративне

Великобагачанський районний суд Полтавської області

Лисенко Н. В.

Ухвала від 12.08.2014

Адміністративне

Великобагачанський районний суд Полтавської області

Лисенко Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні