Рішення
від 04.03.2015 по справі 910/23442/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 березня 2015 р. Справа № 910/23442/14 Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Калашник В. О. ,

при секретарі судового засідання Кричовський Р. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Прокурора міста Яремче Івано-Франківської області

вул. Руднєва,13, м. Яремче

в інтересах держави в особі Яремчанської міської ради,

вул. Свободи, 266, м. Яремче, Івано-Франківська область, 78500

до відповідача: Публічного акціонерного товариства "Укрнафта"

пров. Несторівський, 3-5, м. Київ, 04053

про внесення змін до п.4 та абзаци 1-2 пункту 8 Договору оренди земельної ділянки від 09.08.05.

за участю представників сторін:

Від позивача: Кухарук Т. А. - представник, (довіреність № 51/11-9 від 17.11.14)

Від відповідача: Тугай І. М. - юрисконсульт, (довіреність № 10-941/д від 19.12.14 )

Від прокуратури : Герасимик Т. О. - прокурор, (посвідчення № 011571 від 26.10.12)

Встановив:

В судовому засіданні 03.03.15 оголошена перерва до 04.03.15 о 12:00.

Прокурор міста Яремче звернувся до господарського суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Яремчанської міської ради про внесення змін до п.4 та абзаци 1-2 пункту 8 Договору оренди земельної ділянки від 09.08.05, укладеного між позивачем, Яремчанською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта".

Як вбачається з матеріалів справи, та встановлено в судовому засіданні , на підставі укладеного між сторонами договору оренди землі позивач передав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування автозаправочної станції із земель комерційного використання, загальною площею 3500м.кв. , яка знаходиться в м.Яремче, вул.Свободи, 232.

Згідно п.4 договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1406937,00грн. Договір укладено терміном на 5 років.(п.7 договору).

Відповідно до п.8 договору, орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 70346,85грн. в рік або щомісячно 5862,23 грн.

Додатковими угодами від 22.12.06 та 06.12.11 внесено зміни до Договору оренди землі від 09.08.05, зокрема угодою від 22.12.06 орендна плата встановлена в розмірі 116494,38грн. в рік , або щомісячно 9707,87 грн.; угодою від 06.12.11 строк дії договору оренди продовжено на 5 років до 16.08.15.

Пунктом 12 договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:

- зміни умов господарювання , передбачених договором;

- збільшення розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря , що підтверджено документами

- в інших випадках , передбачених законом.

Державним підприємством "Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Дніпромісто" ім. Ю,М.Білоконя", на підставі висновку державної експертизи землевпорядної документації №378-12 від 11.07.12, розроблена нова технічна документація з нормативно грошової оцінки земельних ділянок в м. Яремче, Івано-Франківської області.

Рішенням Яремчанської міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області", затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області, яка вступила в дію з 01.01.14 та затверджено базову вартість одного квадратного метра земель м. Яремче у розмірі 134,78грн.

Повний текст рішення Яремчанської міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013 оприлюднено на офіційному сайті міської ради 17.06.13.

Інформацію про дію нової нормативної грошової оцінки земель в м. Яремче також було оприлюднено в місцевій газеті "Яремчанський вісник" № 33 від 23.08.13 та № 38 від 27.09.13.

Нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки нарахована відділом Держземагенства в м. Яремче та згідно інформації про нарахування нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Яремче, станом на 01.01.2014 рік становить 22981187,93грн.

Із врахуванням діючої нормативно грошової оцінки, відділом земельних ресурсів міськвиконкому було підготовлено Угоду про внесення змін до діючого договору оренди земельної ділянки, відповідно до якої орендна плата за землю повинна становити 178339,39грн. в рік , або щомісячно 14861,62грн.

Листом №09-23/179 від 22.11.13 позивач звернувся до відповідача з проханням прибути 10.01.14 до відділу земельних ресурсів міськвиконкому для перерахунку орендної плати за землю та внесення відповідних змін до діючого договору шляхом підписання відповідної угоди.

Однак , уповноважений представник відповідача до відділу земельних ресурсів міськвиконкому не прибув, угоду про внесення змін до діючого договору оренди земельної ділянки не підписав.

Позивач, 06.06.14 повторно звернувся до відповідача з претензією №205/07-58/17 із вимогою підписання угоди та один примірник угоди після підписання повернути до виконавчого комітету Яремчанської міської ради.

Однак, відповідачем додаткова угода не була підписана, а у своїй відповіді на претензію від 16.06.14 останній повідомив позивача про відсутність підстав для внесення змін до договору оренди.

Вказані обставини стали причиною звернення прокурора міста Яремче до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Яремчанської міської ради за захистом порушеного права позивача з вимогою про внесення змін до п.4 та абзаци 1-2 пункту 8 Договору оренди земельної ділянки від 09.08.05, та просить суд внести зміни в п.4 та абзаци 1-2 пункту 8 в такій редакції:

пункт 4

"Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2229242,29 гривень".

абзац 1,2 пункту 8

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 178339,39 грн. (сто сімдесят вісім тисяч триста тридцять дев"ять гривень 39 копійок) в рік або 14861,62грн. (читирнадцять тисяч вісімсот шістдесят одна гривня 62 копійки).

Грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок Яремчанської міської ради р/р 33215812700017, ГУДКСУ м. Івано-Франківськ, МФО 836014, код 13050200".

Прокурор та представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених в позовній заяві, просять суд позов задовольнити.

Відповідач позовні вимоги не визнав, вважає їх безпідставними і необґрунтованими. Свої заперечення виклав у відзиві на позов №10/2352 від 26.11.14, а також в доповненні до відзиву

Представник відповідача в судовому засіданні вказав, що повний текст рішенням Яремчанської міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області", на підставі якого позивач просить внести зміни до договору оренди не було оприлюднене у засобах масової інформації, а тому станом на день розгляду справи не набрало чинності, що виключає можливість застосування його до спірних правовідносин.

З врахуванням викладених обставин, відповідач вважає позовні вимоги безпідставними.

Заслухавши в судовому засіданні доводи представників сторін та прокурора , дослідивши матеріали справи, а також подані докази, оцінивши їх відповідно до ст. 43 ГПК України, суд вважає позовні вимоги обгрунтованими і такими, що підлягають задоволенню, приймаючи до уваги наступне:

Між сторонами у справі, 09.08.05, укладено договір оренди землі, за умовами якого позивач передав, а відповідач прийняв в срокове платне користування земельну ділянку для обслуговування автозаправочної станції із земель комерційного використання, загальною площею 3500м.кв. , яка знаходиться в м.Яремче, вул.Свободи, 232.

Згідно п.4 договору оренди, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1406937,00грн. Договір укладено терміном на 5 років.(п.7 договору).

Відповідно до п.8 договору, орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 70346,85грн. в рік або щомісячно 5862,23 грн.

Додатковими угодами від 22.12.06 та 06.12.11 внесено зміни до Договору оренди землі від 09.08.05, зокрема угодою від 22.12.06 орендна плата встановлена в розмірі 116494,38грн. в рік , або щомісячно 9707,87 грн.; угодою від 06.12.11 строк дії договору оренди продовжено на 5 років до 16.08.15.

Пунктом 12 договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:

- зміни умов господарювання , передбачених договором;

- збільшення розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря , що підтверджено документами

- в інших випадках , передбачених законом.

В силу ст. 11, 202, 509 Цивільного кодексу України між сторонами договору виникли зобов'язальні відносини.

У відповідності до частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Згідно з ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України .

Відповідно до п.п. 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не більше 12% нормативної грошової оцінки землі.

Статтею 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII ПК України.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативно грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначенням розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності.

Частиною 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Приписами ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що технічна документація з грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації грошової оцінки земель.

Законом України "Про оцінку земель" передбачено періодичне здійснення нормативно-грошової оцінки земель. Така оцінка була здійснена у встановленому законом порядку, що підтверджується витягами із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем земельної ділянки, що є предметом Договору, копія якого долучена до матеріалів справи.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Таким чином, починаючи з 01.01.2014 р. (дата набрання чинності нормативно грошової оцінки), суму орендної плати за землю відповідач має визначати виходячи із нової нормативної грошової оцінки орендованої ним земельної ділянки згідно з новим витягом технічної документації про її нормативну грошову оцінку.

Частиною 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини першої статті 79 цього ж Закону, акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Оскільки умови договору про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та річної орендної плати за користування земельною ділянкою є істотними, то позивач має право наполягати на внесенні змін до цих умов договору в зв'язку із внесенням змін до чинного законодавства з приводу обрахунку розміру орендної плати за землю.

Згідно з Постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ, що виникають із земельних відносин", а саме п. 2.19, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місце.

Відповідно до ч.1 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності (п.2).

Частиною 2 вказаної норми закону визначено, що інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов'язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п'яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Повний текст рішення Яремчанської міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013 оприлюднено на офіційному сайті міської ради 17.06.13.

Інформацію про дію нової нормативної грошової оцінки земель в м. Яремче також було оприлюднено в місцевій газеті "Яремчанський вісник" № 33 від 23.08.13 та № 38 від 27.09.13.

Доказів оскарження та скасування Рішення Яремчанської міської ради від 30.05.2013р. №330-17/2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області" суду не подано, отже воно є чинним.

Вказаним пунктом Постанови Пленуму Вищого господарського суду України також встановлено, що згідно зі статтею 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати (п.12 Договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи викладені обставини та наведені норми закону, суд вважає позовну вимогу про внесення змін до п.4 та абзаци 1-2 пункту 8 Договору оренди земельної ділянки від 09.08.05 , обгрунтованою і такою що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст.49 ГПК України, судові витрати підлягають стягненню з відповідача в дохід державного бюджету.

На підставі викладеного , відповідно до ст. 124 Конституції України, ст. 59, 79 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. 5, 18, 23 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. . 271, 288 Податкового кодексу України, ст. 11, 202, 509, 632, 651 Цивільного кодексу України, керуючись ст. 33, 34, 43, 49, ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити позов прокурора міста Яремче в інтересах держави в особі Яремчанської міської ради до відповідача, Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про внесення змін до п.4 та абзаци 1-2 пункту 8 Договору оренди земельної ділянки від 09.08.05.

Внести зміни до пункту 4 та абзаци 1,2 пункту 8 Договору оренди землі від 09.08.05, укладеного між позивачем, Яремчанською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", зареєстрованого в книзі державної реєстрації договорів оренди землі 16.08.05 за №040529800033, шляхом викладення їх в наступній редакції:

пункт 4

"Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2229242,29 гривень".

абзац 1,2 пункту 8

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 178339,39 грн. (сто сімдесят вісім тисяч триста тридцять дев"ять гривень 39 копійок) в рік або 14861,62грн. (читирнадцять тисяч вісімсот шістдесят одна гривня 62 копійки).

Грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок Яремчанської міської ради р/р 33215812700017, ГУДКСУ м. Івано-Франківськ, МФО 836014, код 13050200".

Стягнути з відповідача, Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (пров. Несторівський, 3-5, м. Київ, код 00135390) в дохід державного бюджету 1218,00грн. судового збору, які слід перерахувати за наступними реквізитами (одержувач: УДКСУ у м. Івано-Франківську; назва рахунку: Державний м. Івано-Франківськ 22030001; МФО одержувача: 836014; р/р 31219206783002; код ЄДРПОУ одержувача: 37952250; код класифікації доходів: 22030001; назва коду класифікації доходів: Судовий збір (державна судова адміністрація України, 050); назва суду: господарський суд Івано-Франківської області).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили та направити ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 10.03.15

Суддя Калашник В. О.

Виготовлено в КП "Діловодство спеціалізованого суду"


Попович В. В. 10.03.15

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення04.03.2015
Оприлюднено13.03.2015
Номер документу43006746
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/23442/14

Постанова від 23.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 19.06.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Постанова від 02.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Хабіб М.І.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Хабіб М.І.

Рішення від 04.03.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 27.11.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 18.12.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні