Постанова
від 02.06.2015 по справі 910/23442/14
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" червня 2015 р. Справа № 910/23442/14

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Хабіб М.І.

суддів Гриців М.І.

Юрченка Я.О.

при секретарі судового засідання Мазепа Н.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства «Укрнафта», б/н від 19.03.2015

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2015

у справі № 910/23442/14

за позовом: прокурора м. Яремче Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Яремчанської міської ради, м Яремче

до відповідача: публічного акціонерного товариства «Укрнафта», м. Київ

про внесення змін до п.4 та абзаців 1-2 пункту 8 Договору оренди земельної ділянки від 09.08.2005

за участю представників:

від прокуратури: Яворський Я.Т., старший прокурор відділу прокуратури Львівської області (посвідчення №011137);

від позивача: Кухарук Т.А. - представник (довіреність в матеріалах справи);

відповідача: не з'явився.

Апеляційна скарга була прийнята до провадження 30.03.2015 колегію суддів у складі: головуючого- судді Хабіб М.І., суддів Зварич О.В., Юрченка Я.О.

У зв'язку з перебуванням судді Юрченка Я.О у відпустці розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 21.04.2015 замість судді Юрченка Я.О до складу колегії введено суддю Гриців В.М.

У зв'язку з перебуванням судді Зварич О.В. у відпустці розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 19.05.2015 замість судді Зварич О.В. до складу колегії введено суддю Юрченка Я.О.

При зміні складу колегії суддів розгляд справи розпочинався заново.

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2014 року прокурор міста Яремче Івано-Франківської області звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Яремчанської міської ради до ПАТ «Укрнафта» про внесення змін до пунктів 4 та 8 ( абзаци 1 і 2 )договору оренди земельної ділянки від 09.08.2005, укладеного між Яремчанською міською радою та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Яремчанської міської ради № 330-17/2013 від 30.05.2013 затверджено нову нормативну грошову оцінку землі, яка є підставою для визначення розміру орендної плати. Міська рада зверталася до відповідача з пропозицією внести зміни до договору, яку відповідач відхилив.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2015 у справі № 910/23442/14 (суддя Калашник В.О.) позов задоволено . Внесено зміни до пункту 4 та абзаців 1,2 п. 8 договору оренди землі від 09.08.2005, укладеного Яремчанською міською радою та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта», шляхом викладення їх в наступній редакції:

пункт 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2229242,29 гривень.;

абзаци 1,2 пункту 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 178339,39 грн в рік або 14861,62грн в місяць. Грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок Яремчанської міської ради р/р 33215812700017, ГУДКСУ м. Івано-Франківськ, МФО 836014, код 13050200.

Рішення суду мотивоване тим, що міська рада рішенням № 330-17/2013 від 30.05.2013 затвердила нову нормативну грошову оцінку земель м. Яремче, яка згідно з нормами чинного законодавства є підставою для нарахування орендної плати. Повний текст рішення оприлюднено17.06.2013 на офіційному сайті міської ради. Інформацію про дію нової нормативної грошової оцінки землі було оприлюднено в місцевій газеті «Яремчанський вісник» № 33 від23.08.2013 та № 38 від 27.09.2013. Нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки станом на 01.01.2014 становить 2 229 242,29 грн, з урахуванням якої орендна плата становить 178 339,39 грн в рік.

На підставі положень Податкового кодексу України, ст. 651 ЦК України, Законів України "Про оцінку земель", "Про оренду землі", «Про місцеве самоврядування в Україні», пункту 12 договору оренди, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до договору оренди та для задоволення позову.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, ПАТ «Укрнафта» подало апеляційну скаргу , в якій просить рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2015 скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що рішення Яремчанської міської ради від 30.05.2013 року № 330-17/2013 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області» не було опубліковане у засобах масової інформації, тому станом на дату розгляду справи не набрало чинності, що виключає можливість його застосування до спірних правовідносин.

Прокурор та міська рада подали пояснення на апеляційну скаргу, в яких заперечують доводи скаржника, просять рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Скаржник (відповідач) явку представника в судове засідання 02.06.2015, хоча про дату, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений.

В судовому засіданні 02.06.2015 прокурор та представник позивача підтримали свої доводи, викладені у запереченнях на апеляційну скаргу.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, Львівський апеляційний господарський суд встановив наступне.

09.08.2005 Яремчанською міською радою (орендодавець) та ВАТ «Укрнафта» (орендар) був укладений договір оренди землі , за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування для обслуговування автозаправної станції земельну ділянку загальною площею 3500м.кв, яка знаходиться в м.Яремче Івано-Франківської області на вул.Свободи, 232.

Згідно з п.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 406 937,00грн.

Відповідно до п.8 договору орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 70346,85грн. в рік або щомісячно 5862,23 грн ( абз.1 п.8)

Грошова плата вноситься на розрахунковий рахунок № 33211812500017 УДК м. Івано-Франківська, код 20568116, МФО 836014( абз.2 п.8).

Договір укладено терміном на 5 років(п.7 договору).

Пунктом 12 договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; збільшення розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Договір нотаріально посвідчений09.08.2005, зареєстрований в реєстрі за № 2541.

Земельна ділянка передана орендареві по акту приймання-передачі від серпня 2005року.

22.12.2006 сторонами була укладена угода про внесення змін до договору, якою внесені зміни щодо розміру орендної плати та встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 116 494,38 грн. в рік, або щомісячно 9707,87 грн.

06.12.2011 сторонами була укладена угода про внесення змін до договору, якою продовжено строк дії договору на п'ять років - до 16.08.2015 .

Рішенням Яремчанської міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області", затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Яремче Івано-Франківської області, затверджено базову вартість одного квадратного метра земель м.Яремче у розмірі 134,78грн та вирішено ввести в дію нормативну грошову оцінку земель м. Яремче з 01.01.2014.

Назване рішення оприлюднено 17.06.2013 на офіційному сайті міської ради. Інформацію про прийняте міською радою рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки земель м. Яремче та введення її в дію з 01.01.2014 було надруковано в місцевій газеті «Яремчанський вісник» № 33 від23.08.2013 та № 38 від 27.09.2013.

Згідно з Витягом №2244/05/06/5 від 22.08.2014 з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем земельної ділянки площею 3500 м. кв., яка знаходиться в м.Яремче, вул.Свободи, 232, вона становить 2 229 242,29 грн.

У зв'язку із затвердженням нової нормативної грошової оцінки земель м. Яремче позивач звертався до відповідача ( лист №09-23/179 від 22.11.13, претензія №205/07-58/17 від 06.06.2014) з пропозицією внести зміни до договору, надавав угоду про внесення змін до договору, однак за згодою сторін зміни до договору не були внесені.

Дослідивши обставини справи, доводи скаржника, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з таких підстав.

Згідно із ст. 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 цього Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі").

Частиною другою ст. 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

З 01.01.2011 втратив чинність Закон України "Про плату за землю". Розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та порядок його визначення врегульовано Податковим кодексом України, статтею 288 якого встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок( ст. 289 Податкового кодексу).

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

При цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з ч.1 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

У постанові Верховного Суду України від 20.08.2013, прийнятій за наслідками розгляду заяви про перегляд постанови Вищого господарського суду України від 25.04.2013 у справі №5009/3430/12 з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах( ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 24 Закону України "Про плату за землю" та ст.ст. 628, 632 ЦК України) вказано, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В силу ст. 111- 28 ГПК рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати за земельну ділянку.

Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом( частини 1 та 2 статті 651 ЦК України).

Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором, що і було зроблено позивачем.

При цьому, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Місцевим судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на виконання умов договору оренди землі від 09.08.2005 відповідачу надана в оренду земельна ділянка площею 3500кв м. За умовами договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 1 406 937,00 грн. Орендна плата ( з урахуванням змін від 22.12.2006) була встановлена в розмірі 116494,38грн в рік. Проте рішенням міської ради від №330-17/2013 від 30.05.2013 затверджено нову нормативну грошову оцінку земель м. Яремче. Згідно з витягом з техдокументації №2244/05/06/5 від 22.08.2014 нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки площею 3500 м. кв. становить 2 229 242,29 грн, з урахуванням якої орендна плата має становити 178 339,39 грн в рік.

Згадане вище рішення міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013 прийняте міською радою в межах повноважень, наданих законом, воно є чинними, відтак є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідач стверджує, що на момент вирішення спору рішення міської ради від №330-17/2013 від 30.05.2013 не набрало чинності, оскільки не було опубліковане, тому не може застосуватися до спірних правовідносин та не може бути підставою для внесення змін до договору.

Апеляційний суд відхиляє доводи скаржника , вважає їх необґрунтованими з огляду на наступне.

Частиною 4 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України (в редакції станом на 30.05.2013 року) встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з ч.5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

З аналізу названих норм законодавства випливає, що рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Рішення має бути оприлюднене до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель. Якщо ж рішення не оприлюднене до 15 липня , то таке рішення застосовується не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Матеріалами справи підтверджено, що в самому рішенні міської ради №330-17/2013 від 30.05.2013 вказано про введення в дію нормативної грошової оцінки землі з 01.01.2014, а не з моменту оприлюднення рішення. Крім того, рішення було оприлюднене 17.06.2013 на офіційному сайті міської ради. Інформація про прийняте міською радою рішення №330-17/2013 від 30.05.2013 про затвердження нової нормативної грошової оцінки земель м. Яремче та введення її в дію з 01.01.2014 було надруковано в місцевій газеті міської ради «Яремчанський вісник» № 33 від23.08.2013 та № 38 від 27.09.2013.

Названі обставини спростовують доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, та підтверджують наявність правових підстав для внесення змін до договору оренду землі. Відтак колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком місцевого господарського суду про законність та обґрунтованість позовних вимог та вважає задоволення позову правомірним.

Статтею 32 ГПК України встановлено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

В силу ч.2 ст.101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.104 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є: неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

На підставі викладеного суд апеляційної інстанції вважає, що місцевий господарський суд повно з'ясував обставини, що мають значення для справи, правильно застосував норми матеріального і процесуального права та дійшов обгрунтованого висновку про задоволення позову. Отже рішення суду першої інстанції належить залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Судовий збір покладається на скаржника.

Керуючись ст. ст. 49, 91, 99, 101, 103, 105, 111-28 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ :

1. Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2015 у справі № 910/23442/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

3. Справу повернути до Господарського суду Івано-Франківської області.

Постанова підписана 05.06.2015

Головуючий суддя М.І. Хабіб

судді В.М. Гриців

Я.О. Юрченко

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення02.06.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44664400
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/23442/14

Постанова від 23.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 14.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 19.06.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 03.02.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 20.01.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Постанова від 02.06.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Хабіб М.І.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Хабіб М.І.

Рішення від 04.03.2015

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

Ухвала від 27.11.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Полякова К.В.

Ухвала від 18.12.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Калашник В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні