Рішення
від 10.03.2015 по справі 924/1942/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" березня 2015 р.Справа № 924/1942/14

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю. В., розглянувши матеріали справи

за позовом прокурора Полонського району в інтересах держави

до 1) фермерського господарства "Лебідь", с. Велика Березна Полонського району

2) Полонської районної державної адміністрації, м. Полонне

про визнання недійсним розпорядження Полонської РДА від 17.08.2005р. за № 302/2005-р та договорів оренди землі від 13.03.2008р.

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лебеденко Сергія Івановича, Хмельницька область

представники сторін:

від позивача - Ткачук Н.С. - прокурор прокуратури м. Хмельницького

від відповідача 1 - Лошатецький В.В. за довіреністю

від відповідача 2 - не з'явився

від третьої особи - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Прокурор у позовній заяві просить суд:

Визнати недійсним розпорядження Полонської районної державної адміністрації № 302/2005 - р від 17 серпня 2005 року;

Визнати недійсними договори оренди землі, укладені між Полонською районною державною адміністрацією та фермерським господарством „Лебідь", а саме:

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900101,

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900003,

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900002,

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900100,

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900004,

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900006,

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900005.

Обгрунтовуючи позов, прокурор стверджує, що за спірним розпорядженням РДА гр. Лебеденко С.І. передано в оренду земельні ділянки для розширення фермерського господарства, строком на 49 років, які розташовані за межами населених пунктів Новоселицької, Новолабунської та Великоберезнянської сільських рад. В зв'язку з цим між Полонською РДА та ФГ „Лебідь" укладено спірні договори.

Дані договори та розпорядження суперечать вимогам законодавства та підлягають визнанню недійсними враховуючи таке. За Законом України „Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності проведення нормативної грошової оцінки землі є обов'язковим. Проте, спірне розпорядження РДА прийняте без проведення такої оцінки, що в свою чергу призвело до незаконного укладення спірних договорів. Зокрема, розмір орендної плати у цих договорах визначений з порушенням ст. 13 вищевказаного Закону. Зокрема, нормативна грошова оцінка вказана лише у 5 договорах, проте, розрахунок її фактично не проводився. У двох договорах у п. 5 зазначено, що грошова оцінка землі не проводилась.

За Податковим кодексом базою оподаткування є нормативно грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативно грошова оцінка земельних ділянок (ст. 289, 271 ПКУ).

Відповідно до ст. 211 Земельного кодексу України наслідком укладення угод з порушенням законодавства є визнання такої угоди недійсною. Відповідно до ст. 203, 228 ЦК України правочини не можуть суперечити законодавству, не повинні бути спрямовані на порушення інтересів та пошкодження майна держави, територіальних громад, а при наявності таких обставин правочини мають визнаватись недійсними.

Враховуючи відсутність проведення нормативної грошової оцінки землі, встановлення ставки орендної плати на рівні нижчому від 3% та визначення, в зв'язку з цим невірного розміру орендної плати, а отже і відсутність законодавче обґрунтованої істотної умови договорів, спірні договори та розпорядження, за ст. 13 ЗУ „Про оцінку земель", а також ст. ст. 203, 215 ЦК мають бути визнані недійсними.

У додаткових поясненнях прокурор зазначає, що за Конституцією України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Верховною Радою України 14 жовтня 2014 року прийнято Закон України „Про прокуратуру", який 25.10.14 року опубліковано в офіційному виданні „Голос України" № 206. Цей Закон набирає чинності через 6 місяців з дня його опублікування, крім деяких пунктів, які набирають чинності з дня, наступного за днем його опублікування. 26.10.2014 року набрав чинності, зокрема п. 1 розділу ХІІІ Закону, де зазначено, що прокуратура виконує функцію нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами виключно у формі представництва інтересів громадянина чи держави в суді.

З 26.10.2014 р. органи прокуратури позбавлені можливості застосовувати положення ст. ст. 21, 23 Закону України „Про прокуратуру" (в редакції 1991 року).

Тому, з метою виконання функцій представництва громадянина чи держави в суді до набрання чинності нового Закону, органи прокуратури вчиняють лише дії, передбачені п. 1, п. 2 ч. 1 ст. 20 ЗУ „Про прокуратуру" (в ред. 1991 року), що і було здійснено прокуратурою Полонського району.

У додаткових поясненнях від 26 лютого 2015 року прокурор вказує, що відповідно до ст. 2 Закону України „Про плату за землю" (чинного на момент укладення спірних договорів) використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.

Власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, крім орендарів та інвесторів - учасників угоди про розподіл продукції, сплачують земельний податок.

Справляння земельного податку за земельні ділянки, надані в користування у зв'язку з укладенням угоди про розподіл продукції, замінюється розподілом виробленої продукції між державою та інвестором на умовах такої угоди.

За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Таким чином, законодавець розмежовує поняття „земельного податку" та „орендної плати", як складові частини плати за землю, і відповідно розміри податку (не орендної плати) за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.

Вказане підтверджується також ст. ст. 7,9, 10, 11 Закону, яким визначено розмір саме земельного податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не проведено.

Згідно ст. 19 Закону розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до статей 23-24 Закону грошова оцінка земельної ділянки проводиться державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Грошова оцінка землі застосовується для економічного регулювання земельних відносин при укладанні цивільно-правових угод, передбачених законодавством України.

Відповідно до Закону України „Про оренду землі" (чинного на момент укладення спірних договорів) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Згідно ст. 6 Закону України „Про плату за землю" (чинного на момент укладення спірних договорів) ставки земельного податку з одного гектара сільськогосподарських угідь встановлюються у відсотках від їх грошової оцінки у таких розмірах:

для ріллі, сіножатей та пасовищ -0,1;

для багаторічних насаджень - 0,03.

Статтею 5 Закону України „Про оцінку земель" (чинного на момент укладення спірних договорів) грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно ст. 13 Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Враховуючи вказані обставини, законодавець встановив взаємозалежність встановлення у договорі розміру орендної плати від проведення грошової оцінки землі.

Представник прокуратури в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.

Представник відповідача - ФГ „Лебідь" в судовому засіданні та даний відповідач у письмових відзивах позов не визнають, вказують таке.

У відповідності до Закону України „Про прокуратуру" предметом нагляду за додержанням та застосуванням законів є додержання законів, що стосуються економічних відносин. Норма ч. 1 ст. 19 Закону обумовлює, що прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству. Діяльність щодо відносин оренди не суперечить законодавству.

За п. 2.4. Постанови пленуму ВГС України № 11 від 29.05.13 року у процесі вирішення спору про визнання недійсним договору сторони договору можуть самі усунути у встановленому порядку порушення, які тягнуть за собою визнання договору недійсним, зокрема шляхом: вчинення нового договору; погодження правочину з відповідним державним органом, якщо це необхідно було для даного правочину, а таке погодження не було раніше здійснено, тощо. Таким чином, прокурор фактично втрутився в господарську діяльність Полонської районної державної адміністрації, що також діє від імені держави, та не застосував адекватних заходів: 1) перевірка законності при укладанні договорів оренди землі; 2) винесення припису про усунення порушень в розумінні Постанови № 11 Пленуму Вищого Господарського суду України.

Таким чином позивач звертається до суду у випадку, не передбаченому законом, тому що підмінив в цьому Полонську районну державну адміністрацію. За наслідками такого позову, прокурор, як некомпетентний господар, припинить правовідносини оренди, зменшить дохідну частину бюджету Полонського району, завдасть нічим не виправдані збитки ФГ „Лебідь", а, отже, не зможе таким способом поновити правопорядок, оскільки у відносинах оренди договори визнаються недійсними на майбутнє, а не з моменту їх підписання.

Також, ФГ „Лебідь" подано клопотання (в відзиві) про призначення судової експертизи. Обгрунтовуючи клопотання, відповідач стверджує, що виходячи з норми ст. 43 ГПК, оскільки прокурор в позовній заяві обґрунтовує свої позовні вимоги істотним зниженням сторонами спірних договорів ставки орендної плати, та враховуючи, що в розумінні норми ст. 33 ГПК кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог, а також враховуючи, що прокурор не є фахівцем в питаннях визначення розміру ставки орендної плати, відповідач просить призначити судову експертизу щодо оцінки вартості землі, про які йдеться в договорах за період 13 березня 2008 року по січень 2015 року.

Дане клопотання судом відхилене, як таке, що спрямоване на з'ясування обставин, які не входять в предмет доказування виходячи з предмету та підстави позову.

Також вказаний відповідач подав клопотання про надіслання матеріалів справи в прокуратуру для перевірки на предмет встановлення економічної доцільності розірвання спірних договорів, з точки зору інтересів держави (після висловлення готовності відповідача усунути обставини, що тягнуть за собою наслідки - визнання договору недійсним). Дане клопотання відхилено судом, як не процесуальне.

Крім того, відповідач подав клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення іншої справи № 822/29/15, предметом спору якої є визнання відсутності компетенції прокурора в зверненні (в порушення встановленого законом порядку) до суду в інтересах держави та підписувати позовні заяви у випадках, що не передбачені законом. При цьому, підставою такого позову стали дії прокурора, що ініціював порушення у справі № 924/1942/14. Визнання неправомірними дій прокурора є компетенцією адміністративного суду, а задоволення вимог у справі № 822/29/15 стане доказом того, що прокурор не мав права підписувати позов у справі № 924/1942/14.

Дане клопотання також судом відхилено з огляду на його необґрунтованість та спрямованість на затягування розгляду даної справи.

У відзиві від 29 січня 2015 року ФГ „Лебідь" вказує, що позивач не довів належними засобами доказування той факт, що спірне розпорядження РДА має відношення до відповідача (господарство „Лебідь"), а тим більше до спірних договорів. Дане підтверджується самим розпорядженням та договорами, які укладені згідно договору від 17 січня 2008 року (про заміну сторони Лебеденка С.І. на ФГ „Лебідь" за договором від 18 листопада 2004 року). Відповідно до спірного розпорядження земельна ділянка передана в оренду гр. Лебеденку С.І., який не є стороною у даній справі. Земельна ділянка за спірним розпорядженням передавалась в оренду ФО Лебеденку С.І. Докази того, що дана земельна ділянка в подальшому передана ФГ „Лебідь" в справі відсутні.

Також відповідач зазначає, що зазначені прокурором порушення законодавства при укладенні спірних договорів стали йому відомі з інформації відділу Держземагенства у Полонському районі. Проте, в порушення ст. 19 ЗУ „Про прокуратуру" прокурор не здійснив перевірку такої інформації, чим пояснюється відсутність результатів перевірки. Не перевіривши вказаної інформації прокурор подав даний позов, що є передчасний.

Відсутні у позові, як вказує відповідач і ті обставини, на підставі яких спірне розпорядження підлягає визнанню недійсним.

Вимоги позивача про визнання недійсним договорів також є безпідставними, враховуючи те, що вони суперечать ст. 141 Земельного кодексу України. Вказаною статтею встановлено вичерпний перелік підстав припинення права користування землею. Однак, стаття не передбачає припинення права користування землею на підставі „невірного" визначення розміру орендної плати, який до того ж встановлений державним органом.

Невірним є і твердження позивача про заниження у договорах ставки орендної плати, оскільки ставки орендної плати в договорах у відсоткових відношеннях не вказані. Необґрунтованим є і посилання позивача про відсутність грошової оцінки землі, так як це спростовується п. 5 (зазначено п'ять договорів) договорів, в силу яких наявна грошова оцінка та усі істотні умови.

В останньому судовому засіданні представник ФГ Лебідь" просив відкласти розгляд справи в зв'язку з необхідністю подання додаткових доказів. Дане клопотання судом відхилене з огляду на його необґрунтованість.

Представник другого відповідача - Полонської РДА в судовому засіданні та відповідач у письмовому відзиві зазначають наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України „Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно п.2 постанови Верховного Суду України від 06.11.2009 року № 9 „Про практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними" відповідність чи невідповідність правочинів вимогам законодавства має оцінюватись відповідно до законодавства, яке діяло на момент вчинення правочину.

Статею 21 Закону України „Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю" ( в редакції Закону станом на 2008 рік). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою - для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Згідно Закону України „Про плату за землю" грошова оцінка це капіталізований рентний доход із земельної ділянки, податок - обов'язковий платіж, що справляється з юридичних і фізичних осіб за користування земельними ділянками, оренда - засноване на договорі строкове платне володіння, користування земельною ділянкою.

Плата за землю, відповідно до ст. 2 Закону, справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.

Саттею 6 Закону ставки земельного податку з одного гектара сільськогосподарських угідь встановлюються у відсотках від їх грошової оцінки у таких розмірах, зокрема, для ріллі, сіножатей та пасовищ - 0,1.

Згідно статті 17 Закону нарахування громадянам сум земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності проводиться органами державної податкової служби.

Несплата земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності виробниками сільськогосподарської і рибної продукції та громадянами протягом року, іншими платниками - протягом півроку вважається систематичною і є підставою для припинення права користування земельними ділянками.

Статею 23 Закону передбачено, що грошова оцінка земельної ділянки проводиться Державним комітетом України по земельних ресурсах за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Грошова оцінка земельної ділянки щороку за станом на 1 січня уточнюється на коефіцієнт індексації, порядок проведення якої затверджується Кабінетом Міністрів України. Грошова оцінка землі застосовується для економічного регулювання земельних відносин при укладанні цивільно-правових угод, передбачених законодавством України.

Контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, згідно ст. 27 Закону, здійснюється органами державної податкової служби.

Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин. Постановою Пленуму Вищого Господарського Суду України в від 29.05.2013 року № 11 „Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" (п.2.2) встановлено, що як виняток відсутність ( а не заниженість ставки орендної плати, як зазначено в позові) у договорі оренди землі хоча б однієї з істотних умов є підставою для визнання його недійсним (частина друга статті 15 Закону України "Про оренду землі"). В позовних вимогах не вказано про відсутність істотних умов договорів оренди землі.

Договори оренди землі від 13.03.2008 року між Полонською районною державною адміністрацією та ФГ „Лебідь" укладені за Типовою формою договору оренди землі, затвердженою постановою КМУ від 03.03.2004 року № 220 з врахуванням та дотриманням всіх істотних умов договору у відповідності до статті 15 Закону України „Про оренду землі" та містять: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.

Розмір орендної плати оскаржуваних прокурором договорів становить не менше 0,1 відсотка від грошової оцінки землі. При розрахунку розміру орендної плати використовувалась грошова оцінка 1 га ріллі по Великоберезнянській, Новоселицькій, Новолабунській сільських радах, яка була надана відділом Держземагенства у Полонському районі станом на 01.01.2008 року з врахуванням коефіцієнта індексації, як і передбачено ст. 23 Закону України „Про плату за землю". Позовні вимоги прокурора щодо бази оподаткування на підставі нормативно-грошової оцінки з урахуванням коефіцієнта індексації, ґрунтуються на нормах ст. 271 Податкового кодексу України, який вступив в дію з 1 січня 2011 року, тобто хронологічно пізніше видачі розпорядження та укладення договорів оренди.

Полонська районна державна адміністрація підтримує позицію прокурора Полонського району щодо приведення орендної плати договорів оренди землі у відповідність до норм Податкового кодексу України, разом з тим це не є підставою для визнання недійсним договорів оренди землі.

Залучений до участі у справі в якості третьої особи Лебеденко С.І. свого представника в судове засідання не направив, надіслав клопотання в якому посилаючись на хворобу просить розгляд справи відкласти. Клопотання судом відхилене з огляду на його необґрунтованість.

Матеріалами справи встановлено.

17 серпня 2005 року Полонською РДА прийнято розпорядження № 202 / 2005 - р, яким передано в оренду Лебеденку С.І. земельні ділянки площею 343 га строком на 49 років, для розширення ФГ, які розташовані за межами населених пунктів Новоселицької, Великоберезнянської, Новолабунської сільських рад.

13 березня 2008 року між Полонською РДА (орендодавець) та ФГ „Лебідь" (орендар) укладено 7 договорів оренди:

- реєстраційний № 040875900005, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 88, 7361 га; нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 340 746 грн. (п. 5); Строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 50, 37 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 4 468, 90 грн., що становить 0, 5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;

- реєстраційний номер 040875900003, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 32.8800 га; нормативно грошову оцінку землі не проведено (п. 5); строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 59, 89 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 1 969, 18 грн., що становить 0, 5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 150130 (однак у договорі зазначено, що остання не проведена), ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;

- реєстраційний номер 040875900101, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 12.6502 га; нормативно грошову оцінку землі не проведено (п. 5); строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 49, 66 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 628, 29 грн., що становить 0, 5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 47906 (однак у договорі зазначено, що остання не проведена), ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі ;

- реєстраційний номер 040875900002, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 27.1201 га; нормативно грошова оцінка землі 123 830 грн. (п. 5); строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 59, 90 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 1 624, 23 грн., що становить 0, 5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 123 830 , ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі ;

- реєстраційний номер 040875900100, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 67, 3496 га; нормативно грошова оцінка землі 255 052 грн. (п. 5); строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 59, 60 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 4 014, 03 грн., що становить 0, 6 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 225 052, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі ;

- реєстраційний номер 040875900006, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 52, 7894 га; нормативно грошова оцінка землі 202 711 грн. (п. 5); строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 50, 36 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 2 658, 55 грн., що становить 0, 5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 202 711, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі ;

- реєстраційний номер 040875900004, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 59, 2693 га; нормативно грошова оцінка землі 227 594 грн. (п. 5); строк оренди - 49 років (п. 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 50, 36 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 2 984 грн., що становить 0, 5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 227 594, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі

Зазначені договори, акти і додатки підписані обома сторонами та скріплені їх печатками. Правова підстава укладення спірних договорів зі сторони райдержадміністрації не зазначена. Щодо фермерського господарства „Лебідь" вказано, що воно діє на підставі договору про заміну сторони в договорі.

26 листопада 2014 року відділом Держземагенства України у Полонському районі направило лист на адресу прокурора Полонського району, де міститься інформація про те, що відділом Держземагенства направлені на адресу орендарів землі, в тому числі відповідачу щодо внесення змін до договорів оренди в частині збільшення орендної оплати.

4 грудня 2014 року відділом Держземагенства у Полонському районі направлено лист на адресу прокурора Полонського району, де вказано, що відділ приступив до розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, по орендарях, в томі числі відповідачу.

5 грудня 2014 року Полонська РДА звернулась листом до прокуратури Полонського району, в якому вказано, що 13 березня 2008 року адміністрацією передано в оренду ФГ „Лебідь" земельну ділянку, за межами населених пунктів Великоберезнянської, Новоселицької, Новолабунської сільських рад на підставі розпорядження від 17 серпня 2005 року. Нормативно грошова оцінка землі не проведена.

15 грудня 2014 року Полонська РДА направила Прокурору Полонського району лист, де наведено, що в актах прийому - передачі землі (за спірними договорами) допущено помилку стосовно дати розпорядження та вказано, що замість зазначеного в актах „15" слід читати „17".

Разом з цим, до справи надано: інформацію про проведення нормативної грошової оцінки земель с / г призначення за межами населених пунктів Полонського району станом на 1 січня 2013 року; договір від 17 січня 2008 року, укладений між Полонською РДА, Лебеденком С.І. та ФГ „Лебідь" про зміну сторони в договорі оренди від 18 листопада 2004 року з Лебеденка С.І. на правонаступника ФГ „Лебідь"; акт прийому - передачі від 2 грудня 2004 року про передачу Лебеденку С.І. земельної ділянки за межами населених пунктів Новолабунської сільради.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні докази та давши їм оцінку в сукупності, судом враховується наступне.

Згідно ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", в редакції чинній на час винесення спірного розпорядження, проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок є обов'язковим для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Чинне на час винесення спірних розпорядження та договорів законодавство не передбачало механізму визначення орендної плати без врахування як базової величини - нормативно грошової оцінки землі що передається в оренду. За таких обставин Полонська райдержадміністрація не вправі була вирішувати питання передачі земельної ділянки в оренду до проведення нормативно грошової оцінки землі (об'єкту оренди).

Відсутність нормативно грошової оцінки землі, яка передавалась в оренду за спірним розпорядженням та договорами підтверджується наявною у справі перепискою між прокуратурою та Відділом Держземагенства у Полонському районі, а також Полонською райдержадміністрацією. Не спростовані в цій частині доводи прокурора й відповідачами під час вирішення спору.

Крім наведеного, суд не може залишити поза увагою невідповідність спірного розпорядження Земельному кодексу України. Так в силу ст. 31 названого кодексу землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Тобто суб'єктом орендних відносин може бути лише фермерське господарство - юридична особа. За спірним же розпорядженням земельні ділянки передаються в оренду не фермерському господарству, а громадянину Лебеденку С.І. та як зазначено далі для розширення фермерського господарства (без зазначення його назви). При цьому не враховано, що після створення та реєстрації фермерського господарства як юридичної особи, передача земельних ділянок в оренду фізичним особам - засновникам фермерського господарства для здійснення діяльності цього господарства, законодавством не передбачена. З наявного у справі витягу з Єдиного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців вбачається що фермерське господарство «Лебідь» створене в 2000 році.

Враховуючи наведене суд приходить до висновку про обґрунтованість позову в частині визнання незаконним розпорядження Полонської районної державної адміністрації № 302/2005 - р від 17 серпня 2005 року.

Вирішуючи позов в частині недійсності договорів оренди, суд приймає до уваги таке.

Згідно 124 Земельного кодексу України (чинної на час укладення договорів) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Сторонами спірних договорів є Полонська райдержадміністрація та фермерське господарство "Лебідь". В договорах не зазначено на підставі якого рішення та якого органу вони укладені. Під час вирішення спору відповідачами не надано суду докази наявності відповідного рішення про передачу в оренду земель сільськогосподарського призначення фермерському господарству «Лебідь». За таких обставин підстав для укладення спірних договорів у відповідачів не було.

Невідповідність договорів Закону є підставою визнання їх недійсними в силу ст.ст. 203,215 Цивільного кодексу України.

Враховуючи наведені порушення Закону судом не можуть бути прийняті до уваги заперечення відповідачів.

Розподіляючи судові витрати суд враховує, що спір в частині недійсності розпорядження виник внаслідок неправильних дій Полонської районної державної адміністрації, а тому судові витрати за першою вимогою покладаються повністю на Полонську РДА.

За другою вимогою судові витрати розподіляються порівну між відповідачами.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним розпорядження Полонської районної державної адміністрації № 302/2005 - р від 17 серпня 2005 року.

Визнати недійсними договори оренди землі, укладені між Полонською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Лебідь", а саме:

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900101;

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900003;

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900002;

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900100;

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900004;

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 04087590006;

- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900005.

Стягнути з Полонської районної державної адміністрації (м. Полонне, вул. Лесі Українки, 114) в дохід Державного бюджету України (отримувач - УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача - 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку - 815013, рахунок - 31218206783002, код класифікації - 22030001) 1 827 грн. (одна тисяча вісімсот двадцять сім грн. 00 коп.) судового збору.

Стягнути з фермерського господарства "Лебідь" (Полонський район, с. Велика березна, код 30895143) в дохід Державного бюджету України (отримувач - УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача - 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку - 815013, рахунок - 31218206783002, код класифікації - 22030001) 603 грн. (шістсот три грн. 00 коп.) судового збору.

Повний текст рішення складено 10.03.2015р.

Суддя Ю.В. Гладюк

Віддрук.: 5 прим.:

1 - до справи,

2 - позивачу

3 - ФГ „Лебідь"

4 - Полянській РДА ((м. Полонне, вул. Лесі Українки, 114, 30500)

5 - Лебеденку С.І.Хмельницька обл.., Полянський р- н, с. Велика Березна)

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення10.03.2015
Оприлюднено17.03.2015
Номер документу43050354
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1942/14

Ухвала від 13.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 06.10.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 24.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 01.09.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Постанова від 13.08.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 23.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Ухвала від 10.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Прокопанич Г.K.

Постанова від 22.04.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Ухвала від 26.03.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мамченко Ю.А.

Рішення від 10.03.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні