cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2015 року Справа № 924/1942/14
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Мамченко Ю.А.
судді Саврій В.А. ,
судді Дужич С.П.
при секретарі Ткач Ю.В.
за участю представників сторін:
прокуратури: Кондратюк А.В. (посвідчення №026596)
відповідача 1: Лошатецький В.В. (довіреність №32 від 08.02.2013 року)
відповідача 2: не з'явився
третьої особи: не з'явився
розглянувши апеляційну скаргу відповідача 1 Фермерського господарства "Лебідь" на рішення господарського суду Хмельницької області від 10.03.2015 року у справі №924/1942/14 (суддя Гладюк Ю.В.)
за позовом Прокурора Полонського району в інтересах держави
до Фермерського господарства "Лебідь" (відповідач 1)
до Полонської районної державної адміністрації (відповідач 2)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лебеденко Сергія Івановича
про визнання недійсним Розпорядження Полонської РДА від 17.08.2005 року за №302/2005-р та договорів оренди землі від 13.03.2008 року
ВСТАНОВИВ :
Рішенням господарського суду Хмельницької області (суддя Гладюк Ю.В.) від 10 березня 2015 року у справі №924/1942/14 позов прокурора Полонського району в інтересах держави до Фермерського господарства «Лебідь» (надалі - відповідач 1) та Полонської районної державної адміністрації (надалі - відповідач 2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Лебеденко Сергія Івановича про визнання недійсним розпорядження Полянської РДА від 17.08.2005 року за №302/2005-р та договорів оренди землі від 13.03.2008 року задоволено /а.с. 93-98/. Визнано недійсним розпорядження Полонської районної державної адміністрації № 302/2005-р від 17 серпня 2005 року. Визнано недійсними договори оренди землі, укладені між Полонською районною державною адміністрацією та фермерським господарством "Лебідь", а саме:
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900101;
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900003;
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900002;
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900100;
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900004;
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 04087590006;
- від 13 березня 2008 року, який зареєстрований у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25 квітня 2008 року за № 040875900005.
Стягнуто з Полонської районної державної адміністрації (м. Полонне, вул.Лесі Українки, 114) в дохід Державного бюджету України (отримувач - УДКСУ у м.Хмельницькому, код отримувача - 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку - 815013, рахунок - 31218206783002, код класифікації - 22030001) 1827 грн. (одна тисяча вісімсот двадцять сім грн. 00 коп.) судового збору. Стягнуто з Фермерського господарства "Лебідь" (Полонський район, с.Велика березна, код 30895143) в дохід Державного бюджету України (отримувач - УДКСУ у м.Хмельницькому, код отримувача - 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, код банку - 815013, рахунок - 31218206783002, код класифікації - 22030001) 603 грн. (шістсот три грн. 00 коп.) судового збору.
Вказане рішення обґрунтовано тим, що розпорядження Полонської районної державної адміністрації №302/2005-р від 17 серпня 2005 року не відповідає Земельному кодексу України, зокрема, статті 31. Сторонами спірних договорів є Полонська райдержадміністрація та фермерське господарство "Лебідь". В договорах не зазначено на підставі рішення якого органу вони укладені. Під час вирішення спору відповідачами не надано суду доказів наявності відповідного рішення про передачу в оренду земель сільськогосподарського призначення фермерському господарству "Лебідь". За таких обставин суд першої інстанції прийшов до висновку про відсутність підстав для укладення спірних договорів.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, відповідач 1 - Фермерське господарство «Лебідь» звернулось до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 10.03.2015 року у справі №924/1942/14 повністю і залишити позов без розгляду повністю /а.с.111-112/. Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт зазначає, що судом першої інстанції не застосовано норми частини 1 статті 19 Закону України «Про прокуратуру», в якій зазначено, що прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству. Фактично прокурор вимагає визнати недійсними договори оренди земельних ділянок, укладених на 49 років. Припинення дії цих договорів з урахуванням того, що суб'єкт, що представляє орендодавця змінився, завдасть значної матеріальної шкоди орендарю, тобто Відповідачу 1, тоді як Відповідач 1 має право до прийняття рішення суду внести необхідні зміни в договір оренди і таким чином привести їх у відповідність з чинним законодавством. Суд прийшов до висновку про обгрунтвоаність позову в частині визнання незаконним розпорядження Полонської районної державної адміністрації №302/2005-р від 17.08.2005 року та при цьому, на думку апелянта, перевищив свої повноваження, оскільки у відповідності із нормою пункту 1 частини 1 статті 12 ГПК України господарським судом непідвідомчі спори, що виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції адміністративних судів. Якщо господарський суд помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, в якій неправильно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави, такий позов підлягає залишенню без розгляду відповідно до пункту 1 частини першої статті 82 ГПК України.
Ухвалою Рівненського апеляційного господарського суду від 26 березня 2015 року у справі №924/1942/14 апеляційну скаргу відповідача 1 Фермерського господарства «Лебідь» прийнято до провадження та призначено дату судового засідання на 22 квітня 2015 року /а.с. 108-110/.
Від Прокуратури Полонського району надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого остання вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим у повній відповідності до норм матеріального та процесуального права, відтак в задоволенні апеляційної скарги просить відмовити, а судове рішення у справі залишити без змін /а.с. 122-123/. В обґрунтування своїх заперечень зазначає, що оскільки органи Державної інспекції сільського господарства України не наділені повноваженнями щодо звернення з позовами вказаної категорії до суду, відсутній будь-який інший орган державної влади, який наділений відповідними повноваженнями, тому з даним позовом звернувся прокурор, який набув статусу позивача. Позов заявлено прокурором, оскільки порушено інтереси держави, зокрема в зв'язку із непроведенням нормативно-грошової оцінки істотно занижується орендна плата за використання землі, що призводить до ненадходження коштів до бюджету. Прокуратурою району заявлено позов на підставі вивчення та узагальнення інформації з органів виконавчої влади щодо надання земельних ділянок в оренду суб'єктам господарювання.
Розпорядженням Голови Рівненського апеляційного господарського суду від 21 квітня 2015 року, у зв'язку із перебуванням у відпустці судді Бучинської Г.Б. та відповідно до затверджених складів колегій, внесено зміни до складу колегії суддів та визначено наступний її склад: головуючий суддя Мамченко Ю.А., суддя Дужич С.П., суддя Саврій В.А. /а.с. 128/.
Відповідач 2 - Полонська районна державна адміністрація своїм правом, передбаченим статтею 96 ГПК України не скористалася, відзиву на апеляційну скаргу не надала.
Безпосередньо в судовому засіданні представники відповідача 1 та прокуратури повністю підтримали вимоги і доводи, викладені відповідно в апеляційній скарзі та у відзиві на неї.
Представники відповідача 2 та третьої особи в судове засідання не з'явилися, про причини неявки суд не повідомили. Про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином /а.с. 117, 120/.
Враховуючи те, що судом вчинено всі необхідні дії для належного повідомлення всіх учасників провадження у справі про час і місце розгляду справи, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за відсутності представників відповідача 2 та третьої особи за наявними у справі матеріалами, у відповідності до вимог статті 101 ГПК України.
Крім того, відповідно до пункту 6 ухвали Рівненського апеляційного господарського суду від 26 березня 2015 року явка представників сторін визначалася на їх розсуд.
Колегія суддів, заслухавши пояснення представника відповідача 1 та прокурора, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду - скасуванню частково.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 17 серпня 2005 року Полонською РДА Хмельницької області прийнято розпорядження №302/2005-р, яким передано в оренду Лебеденку С.І. земельні ділянки площею 343 га. строком на 49 років, для розширення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів Новоселицької, Великоберезнянської, Новолабунської сільських рад.
13 березня 2008 року між Полонською РДА (орендодавець) та Фермерським господарством „Лебідь" (орендар) укладено 7 договорів оренди:
- реєстраційний номер №040875900005, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 88, 7361 га; нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 340746 грн. (пункт 5); Строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 50, 37 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 4468, 90 грн., що становить 0,5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;
- реєстраційний номер №040875900003, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 32.8800 га; нормативно грошову оцінку землі не проведено (пункт 5); строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 59,89 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 1969,18 грн., що становить 0,5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 150130, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;
- реєстраційний номер №040875900101, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 12.6502 га; нормативно грошову оцінку землі не проведено (пункт 5); строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 49,66 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 628,29 грн., що становить 0,5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 47906, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;
- реєстраційний номер №040875900002, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новолабунської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 27.1201 га; нормативно грошова оцінка землі 123830 грн. (пункт 5); строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 59,90 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 1624,23 грн., що становить 0,5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 123830, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;
- реєстраційний номер 040875900100, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 67,3496 га; нормативно грошова оцінка землі 255052 грн. (пункт 5); строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 59,60 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 4014,03 грн., що становить 0,6 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 225052, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;
- реєстраційний номер №040875900006, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 52,7894 га; нормативно грошова оцінка землі 202711 грн. (пункт 5); строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 50,36 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 2658,55 грн., що становить 0,5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 202711, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі;
- реєстраційний номер №040875900004, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Великоберезнянської сільської ради Полонського району Хмельницької області; площа ділянки - 59,2693 га; нормативно грошова оцінка землі 227594 грн. (пункт 5); строк оренди - 49 років (пункт 8); орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 50,36 грн. за 1 га землі в рік. Всього до оплати 2984 грн., що становить 0,5 % земельного податку. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (пункти 9 і 10); додатками до вказаного договору є акт прийому передачі землі та розрахунок розміру орендної плати, куди ввійшли: площа, нормативна грошова оцінка - 227 594, ставка земельного податку, коефіцієнт індексації грошової оцінки землі.
13 березня 2008 року вказані земельні ділянки були передані за актами приймання-передачі земельної ділянки (в порядку статті 17 закону України «Про оренду землі»).
Зазначені договори, акти приймання-передачі і додатки підписані обома сторонами та скріплені їх печатками.
Орендодавцем (уповноважена ним особа) за даними договорами є Полонська районна державна адміністрація, в особі Теслі Олександра Андрійовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеві державні адміністрації», а орендарем є Фермерське господарство «Лебідь», що діє на підставі договору про заміну сторони в договорі оренди землі від 17 січня 2008 року.
26 листопада 2014 року відділом Держземагенства України у Полонському районі було направлено лист на адресу прокурора Полонського району, де міститься інформація про те, що відділом Держземагенства були підготовлені та направлені заказні листи на адресу орендарів землі, в тому числі відповідачу щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення в частині збільшення орендної оплати відповідно до Податкового кодексу України.
04 грудня 2014 року відділом Держземагенства у Полонському районі направлено лист на адресу прокурора Полонського району, де вказано, що відділ приступив до розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, по орендарях, в томі числі ФГ «Лебідь».
05 грудня 2014 року Полонська РДА на запит прокуратури Полонського району повідомила, що 13 березня 2008 року адміністрацією в оренду ФГ „Лебідь" передано земельну ділянку, за межами населених пунктів Великоберезнянської, Новоселицької, Новолабунської сільських рад на підставі розпорядження від 15 серпня 2005 року. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. При розрахунку розміру орендної плати до договору оренди землі використовувалсь нормативно-грошова оцінка 1 га ріллі по Великоберезнянській сільській раді, яка була надана станом на 01.01.2008 року Відділом Держезагенстства у Полонському районі і становила 3839,99 грн. за 1 га.
15 грудня 2014 року Полонська РДА направила Прокурору Полонського району лист, де наведено, що в актах прийому - передачі землі (за спірними договорами) допущено помилку стосовно дати розпорядження та вказано, що замість зазначеного в актах „15" слід читати „17".
Разом з цим, до справи надано: інформацію про проведення нормативної грошової оцінки земель с/г призначення за межами населених пунктів Полонського району станом на 1 січня 2013 року; договір від 17 січня 2008 року, укладений між Полонською РДА, Лебеденком С.І. та ФГ „Лебідь" про зміну сторони в договорі оренди від 18 листопада 2004 року з Лебеденка С.І. на правонаступника ФГ „Лебідь"; акт прийому-передачі від 2 грудня 2004 року про передачу Лебеденку С.І. земельної ділянки за межами населених пунктів Новолабунської сільради.
Враховуючи вищевикладені обставини справи, місцевий господарський суд прийшов до висновку про обґрунтованість позову в частині визнання незаконним розпорядження Полонської районної державної адміністрації № 302/2005-р від 17 серпня 2005 року та визнання недійсними семи спірних договорів оренди землі від 13 березня 2008 року, оскільки Полонська райдержадміністрація не вправі була вирішувати питання передачі земельної ділянки в оренду до проведення нормативно-грошової оцінки землі (об'єкту оренди); спірне розпорядження не відповідає статті 31 Земельного кодексу України, так як земельні ділянки передаються в оренду не фермерському господарству, а громадянину Лебеденку С.І. для розширення фермерського господарства. При цьому, не враховано, що після створення та реєстрації фермерського господарства як юридичної особи, передача земельних ділянок в оренду фізичним особам - засновникам фермерського господарства для здійснення діяльності цього господарства, законом не передбачена. Крім того, суд першої інстанції прийшов до висновку, що підстав для укладення спірних договорів оренди земельних ділянок у відповідачів не було, так як в договорах не зазначено на підставі рішення якого органу вони укладені.
Однак, колегія суддів не може погодитися з такими висновками місцевого господарського суду з огляду на наступне.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частин 1 - 2 статті 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Частинами 1 - 2 статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Відповідно до вимог статті 19 Конституції України та статті 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише в межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Статтею 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.
Відповідно до частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.
Розпорядженням Полонської районної державної адміністрації Хмельницької області від 17 серпня 2005 року №302-2005-р було передано в оренду Лебеденку Сергію Івановичу земельні ділянки площею 343,0 га. строком на 49 років для розширення фермерського господарства, які розташовані за межами населених пунктів Новоселецької, Великоберезнянської, Новолабунської сільських рад.
Статтею 152 Земельного кодексу України визначені способи захисту прав на земельну ділянку, зокрема, підпунктом "г" частини 3 вказаної статті передбачений такий спосіб захисту як визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Статтею 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
Згідно зі статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Чинне законодавство України не містить заборон чи обмежень щодо передання районними державними адміністраціями земельних ділянок фізичним особам для розширення фермерських господарств.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що Полонська РДА прийняла оскаржуване розпорядження у відповідності до чинного законодавства та визначеної компетенції центрального органу виконавчої влади. Крім того, апеляційним судом не вбачається порушення Полонською РДА прав та охоронюваних законом інтересів держави в інтересах якої було подано позов Прокуратурою Полонського району.
Щодо позовної вимоги прокурора про визнання недійсними семи договорів оренди землі від 13 березня 2008 року, які укладені між Полонською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Лебідь", зареєстрованих у Полонському відділі Хмельницької регіональної філії Центру Державного земельного кадастру, колегія суддів зазначає наступне.
Стаття 203 Цивільного кодексу України визначає загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.
Відповідно до вимог даної статті умовами чинності правочинів є дотримання низки вимог щодо їх змісту, дієздатності сторін, характеру волевиявлення, форми, ставлення до настання наслідків, спеціальних вимог тощо.
Стаття 215 Цивільного кодексу України визначає, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 статті 203 цього Кодексу.
Згідно частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" (у редакції станом на дату укладення спірних договорів) істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Частиною 2 статті 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Пунктом 2.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29 травня 2013 року "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" встановлено, що як виняток відсутність у договорі оренди землі хоча б однієї з істотних умов є підставою для визнання його недійсним (частина друга статті 15 закону України "Про оренду землі").
Колегією суддів з матеріалів справи не вбачається, а прокуратурою не доведено факт відсутності у семи спірних договорах оренди землі від 13 березня 2008 року істотних умов договору, які передбачені статтею 15 Закону України "Про оренду землі".
Стосовно відсутності нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Приписами статті 21 вказаного Закону передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону (частина 2 статті 15 Закону України "Про оренду землі").
Прокурор в позовній заяві вказував, що всупереч частині 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" при визначенні розміру орендної плати не була проведена нормативна грошова оцінка земельних ділянок, що є підставою для визнання договорів оренди землі від 13 березня 2008 року недійсними.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого частиною 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі", а тому невизначеність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірних договорах не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність (аналогічна позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України №19/17-1280-2011 від 01 листопада 2011 року), а може бути в подальшому підставою для внесення змін у відповідний договір.
Судом також враховується, що згідно п.2.4 Постанови Пленуму Вищого господарського суду Украхни №11 від 29 травня 2013 року "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" зазначено, що у процесі вирішення спору сторони можуть самі усунути у встановленому порядку порушення, які тягнуть за собою визнання правочину недійсним, зокрема, шляхом: вчинення нового правочину; погодження правочину з відповідним державним органом, якщо це необхідно було для даного правочину, а таке погодження не було раніше здійснено тощо. Сторони також не позбавлені права вчинити правочин про внесення змін до правочину з метою приведення його у відповідність із законом (крім зміни ціни в договорі після його виконання, оскільки згідно з частиною третьою статті 632 Цивільного кодексу України така зміна не допускається). Якщо згаданий правочин (про внесення змін) не суперечить вимогам закону, господарський суд приймає судове рішення, виходячи з його умов. При цьому господарським судам необхідно мати на увазі, що законом не передбачено заборони стосовно надання правочинові, - в тому числі про внесення змін до іншого правочину, - за згодою сторін зворотної дії в часі.
Крім того, колегією суддів звертається увага на той факт, що позовні вимоги прокурора щодо бази оподаткування на підставі нормативно-грошової оцінки з урахуванням коефіцієнта індексації грунтуються на нормах статті 271 Податкового кодексу України, який вступив в дію з 1 січня 2011 року, тобто хронологічно пізніше видачі розпорядження та укладення договорів оренди.
Згідно з нормами статті 33 ГК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. У даному випадку, це стосується позивача, який повинен довести факти та обставини, на підставі яких він будує позовні вимоги.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що висновки викладені у оскаржуваному рішенні не відповідають обставинам справи, а позовні вимоги Прокуратури Полонського району є безпідставними та необгрунтованими.
Щодо твержень апелянта про необхідність залишення позову без розгляду через непідвідомчість спору про визнання недійним розпорядження органу виконавчої влади господарським судам, суд апеляційної інстанціївважає за необхідне зазначити наступне:
Пунктами 1.2.1, 1.2.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" передбачено, що виходячи з положень статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 148 Господарського кодексу України (далі - ГК України), земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
З положень статей 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, статей 2, 8, 48, 133, 148, 152, 197 ГК України, статей 80, 84, 123, 124, 127, 128 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. Отже, у таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.
Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до пункту 2 статті 103 Господарського процесуального кодексу України апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати рішення повністю або частково і прийняти нове рішення.
Відповідно до статті 49 ГПК України витрати за розгляд позовної заяви та апеляційної скарги покладаються на позивача по справі.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 99, 101, 103-105 ГПК України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Лебідь" задоволити частково.
Рішення господарського суду Хмельницької області від 10 березня 2015 року у справі №924/1942/14 скасувати.
Прийняти нове рішення. В позові відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Фермерського господарства "Лебідь" (Полонський район, с.Велика березна, код ЄДРПОУ 30895143) 1218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять) судового збору за розгляд апеляційної скарги.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.
Справу № 924/1942/14 повернути господарському суду Хмельницької області.
Головуючий суддя Мамченко Ю.А.
Суддя Саврій В.А.
Суддя Дужич С.П.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2015 |
Оприлюднено | 06.05.2015 |
Номер документу | 43820082 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Мамченко Ю.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні