cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2015 року Справа № 922/3734/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючого судді Коробенка Г.П.
суддів Прокопанич Г.К.
Шаргала В.І.
за участю представників:
Позивача: не з'явився;
Відповідача: Биструшкіна В.Ю., дов. № б/н від 12.01.2015 року;
розглянувши касаційну скаргу дочірнього підприємства "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 12.01.2015 року
у справі № 922/3734/14 господарського суду Харківської області
за позовом Харківської міської ради
про внесення змін до договору
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2014 року Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до дочірнього підприємства "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта", просила (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 18.11.2014 року) (т. 1, а.с. 152) внести зміни до договору оренди землі від 14.07.2004 року, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А. 14.07.2004 року в реєстрі за № 5440 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції, викладеній у позовній заяві (т. 1, а.с. 4-12).
Позовні вимоги мотивовано зміною нормативної грошової оцінки земель м. Харкова та обов'язком орендаря внесення змін до договору оренди землі.
Рішенням господарського суду Харківської області від 18.11.2014 року (суддя Смірнова О.В.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 12.01.2015 року (головуючий Бондаренко В.П., судді Россолов В.В., Тихий П.В.) (т. 2, а.с. 23-29) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 14.07.2004 року, посвідченого приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Гавриловою С.А. 14.07.2004 року в реєстрі за № 5440 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у редакції, викладеній у резолютивній частині рішення. В іншій частині позову відмовлено (т. 1, а.с. 159-168).
Оскаржені судові акти мотивовано частковою доведеністю та обгрунтованістю позовних вимог.
Не погодившись з прийнятими судовими актами, дочірнє підприємство "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, просило оскаржені судові рішення скасувати та прийняти нове про відмову у позові, посилаючись на порушення судами норм процесуального права (т. 2, а.с. 44-46).
Ухвалою Вищого господарського суду України від 02.03.2015 року касаційну скаргу дочірнього підприємства "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 12.03.2015 року (т. 2, а.с. 39-40).
У судове засідання 12.03.2015 року представник позивача - Харківської міської ради не з'явився, у відзиві на касаційну скаргу просив розглянути справу без участі представника.
Відповідно до абз. 1 п. 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
З врахуванням вищенаведеного судова колегія визнала за можливе розглянути справу у відсутність представника позивача - Харківської міської ради, задовольнивши вказане клопотання.
Колегія суддів, вивчивши матеріали справи, вислухавши представника відповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Згідно ч. 1 ст. 111 7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 14.07.2004 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.02.2004 року № 18/04 між Харківською міською радою та дочірнім підприємством "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта" було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,1300 га несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Харкові, Салтівське шосе ріг, вул. Крупської (т. 1, а.с. 17-18).
Вказаний договір зареєстрований у Харківській регіональній філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга № 4) від 09.08.2004 року за № 7589/04.
Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка на період будівництва земельної ділянки становить 217 404 грн., на період експлуатації - 1 087 020 грн.
Згідно п. 8 договору його укладено на період будівництва - до 01.03.2007 року, на період експлуатації - до 01.03.2029 року.
Пунктом 9 договору передбачено, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у м. Харкові. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: на період будівництва 2004 рік - 337,52 грн., 2005 рік - 450,03 грн., 2006 рік - 662,54 грн., з 01.01.2007 року по 01.03.2007 року - 1 250,07 грн.; на період експлуатації - з 01.03.2007 року - 4 366,20 грн.
Відповідно до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно п. 15 договору земельна ділянка передається в оренду для будівництва стаціонарної АЗС з крамницею сукупних товарів (але не пізніше здачі об'єкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації.
Пунктом 36 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв'язується у судовому порядку.
Частиною 1 ст. 15 Закону України від 11.12.2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно п. 1 ч. 2 ст. 18 Закону України від 11.12.2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України від 11.12.2003 року № 1378-IV "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Частиною 1 ст. 59 Закону України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно ч. 1 ст. 73 Закону України від 21.05.1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12 від 19.12.2012 року, яким затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінювалася базова вартість 1 кв. м земель м. Харкова, запроваджувався порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками та був передбачений порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові.
Згідно п. 2.1 та п. 2.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 рік", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації" з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01. 2013 рік", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до п. 3.1, п. 3.2 зазначено Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміна до договору землі оформлюється додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку; одержано витяг № 256 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1 300 кв. м по вул. Салтівське шосе, ріг вул. Крупської у м. Харкові склала 2 807 142 грн.; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року № 270/14, відповідно до якого розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1 300 кв. м по вул. Салтівське шосе, ріг вул. Крупської у м. Харкові складав: в рік - 235 799,93 грн.; в місяць - 19 649,99 грн.
Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено листи-пропозиції від 16.12.2013 року № 5250/0/225-13 та від 16.12.2013 року № 5297/0/225-13 про зміну договору оренди землі та про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди землі, яким було запропоновано відповідачеві сплатити кошти в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів державного реєстру речових прав на нерухоме майно, в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
Листом-пропозицією від 16.12.2013 року № 5297/0/225-13 Департаментом земельних відносин Харківської міської ради направлено відповідачу на розгляд та погодження три примірника додаткової угоди до договору та три примірника розрахунку орендної плати у зв'язку з зміною її розміру, з пропозицією повернути у двадцятиденний для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку, які не були погоджені дочірнім підприємством "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта".
Згідно ст. 13 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст. 30 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пунктом 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Враховуючи, що рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13, від 25.09.2013 року № 1269/13 є чинними та п. 13, 36 договору оренди землі від 14.07.2004 року, місцевий господарський суд, з яким погодилась і апеляційна інстанція, дійшов висновку про задоволення позовних вимог про внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, а саме, до п. п. 5, 9 договору, які запропоновані у доданій до позовної заяви додатковій угоді.
Також суди попередніх інстанцій задовольнили вимоги про внесення до п. 2 договору оренди землі відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 15 Закону України від 06.10.1998 року № 161-XIV "Про оренду землі" (з змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 07.07.2011 року № 3613-VI) така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Враховуючи відсутність мотивування вимог щодо внесення змін у пункти 13, 14, 28 договору оренди землі та те, що зміни до вказаних пунктів договору виходять за межі підстав позову, місцевий господарський суд, з яким погодилась і апеляційна інстанція, відмовив у задоволенні позовних вимог у вказаній частині.
Частиною 2 ст. 111 7 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 111 9 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
З врахуванням вищенаведеного підстави для скасування постанови суду апеляційної інстанції, якою було правильно застосовані норми матеріального та процесуального права, відсутні.
Доводи заявника касаційної скарги про порушення судами ст. ст. 84 Господарського процесуального кодексу України є необгрунтованими, оскільки резолютивна частина рішення містить умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір з посиланням на поданий позивачем проект договору, який позивач просить укласти.
Інші доводи заявника касаційної скарги спростовуються висновками судів попередніх інстанцій та фактично стосуються переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, визначені статтею 111 7 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. ст. 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу дочірнього підприємства "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями товариства з обмеженою відповідальністю "Кіровоград-Нафта" залишити без задоволення.
Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 12.01.2015 року у справі № 922/3734/14 залишити без змін.
Головуючий суддя Г.П. Коробенко
Судді: Г.К. Прокопанич
В.І. Шаргало
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2015 |
Оприлюднено | 16.03.2015 |
Номер документу | 43094202 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Прокопанич Г.K.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні