ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03.03.2015р. м. Київ К/800/38375/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
головуючого - судді суддів:Іваненко Я.Л., Мойсюка М.І., Тракало В.В.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4, ОСОБА_5, яка діє в своїх інтересах та інтересах малолітньої ОСОБА_6 до Державної податкової служби України, Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва Державної податкової служби України про зобов'язання вчинити дії за касаційною скаргою Державної податкової інспекції в Дарницькому районі Головного управління Міндоходів у місті Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2013 року,
в с т а н о в и л а :
У червні 2008 року позивачі звернулися до суду з позовом до Державної податкової служби України (далі - ДПС України), Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва Державної податкової служби України (далі - ДПІ у Дарницькому районі), в якому просили: зобов'язати ДПС України скасувати ідентифікаційний номер ОСОБА_5 та ОСОБА_4; зобов'язати ДПС України не надавати ОСОБА_6 ідентифікаційний номер; зобов'язати ДПС України виключити ідентифікаційний номер ОСОБА_5, ОСОБА_4 та всю інформацію про них з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів; зобов'язати ДПС України не вносити ідентифікаційний номер та всю інформацію про ОСОБА_6 в Державний реєстр фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів; зобов'язати ДПС України та ДПІ у Дарницькому районі здійснювати в подальшому облік ОСОБА_5, ОСОБА_4 та ОСОБА_6, як платників податків та інших обов'язкових платежів, за раніше встановленими формами без застосування ідентифікаційного номеру (за прізвищем, іменем, по-батькові та місцем проживання); зобов'язати ДПС України знищити облікові картки з ідентифікаційними номерами ОСОБА_5 та ОСОБА_4; зобов'язати ДПІ у Дарницькому районі видати ОСОБА_6 довідку з текстом: "має право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера" та завірити підпис відповідальної особи гербовою печаткою, а після настання 16-річного віку зробити в паспорті відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера та завірити підпис відповідальної особи гербовою печаткою.
В обґрунтування позову зазначили, що є віруючими громадянами, сповідують православну релігію і через свої релігійні переконання відмовляються від присвоєного їм ідентифікаційного номера. Проте, на їх вимогу про зобов'язання вчинити дії по забезпеченню права на відмову від цих номерів, відповідачі відмовили, чим порушив їхні права.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 22 жовтня 2012 року позивачам відмовлено у задоволенні адміністративного позову.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2013 року скасовано постанову суду першої інстанції та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги задоволено частково. Зобов'язано ДПС України та ДПІ у Дарницькому районі скасувати ідентифікаційний номер ОСОБА_5 та ОСОБА_4, виключити з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов'язкових платежів інформацію про позивачів та здійснювати в подальшому їхній облік, як платників податків та інших обов'язкових платежів за раніше встановленою формою без застосування ідентифікаційного номера (за прізвищем, іменем, по-батькові та за місцем проживання). У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
У касаційній скарзі Державна податкова інспекція в Дарницькому районі Головного управління Міндоходів у місті Києві, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі у межах доводів касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачі які є членами Української Православної Церкви, звернулися до відповідачів із заявами, в яких просили виключити з інформаційного Фонду Державного реєстру відомості про їх ідентифікаційні номери та загальні відомості про них, а також знищити облікові картки з їх особистими даними, на підставі яких були внесені дані про них до Державного реєстру та присвоєно ідентифікаційні номери, а також зберегти за ними раніше встановлену форму обліку платника податків та інших обов'язкових платежів без застосування ідентифікаційного номера (за прізвищем, іменем, по-батькові та за місцем проживання).
Листами ДПІ у Дарницькому районі від 23 квітня 2008 року №15739/С/29-220, №15737/С/29-220, №15738/С/29-220 позивачів повідомлено, що для вчинення відповідних дій їм необхідно звернутися до органу державної податкової служби за місцем їх реєстрації відповідно до Порядку унесення відмітки до паспорта громадянина України щодо ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків та інших обов'язкових платежів, затвердженого спільним наказом Державної податкової адміністрації України та Міністерства внутрішніх справ України від 19 жовтня 2004 року №602/1226 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок).
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачами було порушено передбачену нормами Податкового кодексу України та Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 17 грудня 2010 року № 954, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за №1388/18683, процедуру звернення до відповідачів із відповідними заявами.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції та приймаючи нову постанову про часткове задоволення позову, апеляційний суд виходив з того, що ДПІ у Дарницькому районі неправомірно відмовила ОСОБА_5 та ОСОБА_4 у скасуванні ідентифікаційних номерів та виключенні з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів всієї інформації про них, оскільки у випадку, коли фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовилась від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомила про це органи державної податкової служби, з Державного реєстру підлягає виключенню вся інформація про таку особу. При цьому, Закон України «Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів» не передбачає облік таких громадян за серією та номером паспорта.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду апеляційної інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 35 Конституції України кожному гарантоване право на свободу світогляду і віросповідання.
Положеннями статті 67 Конституції України визначено обов'язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно частини 2 статті 1 Закону України «Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон) для осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомляють про це відповідні державні органи, зберігаються раніше встановлені форми обліку платників податків та інших обов'язкових платежів. У паспортах зазначених осіб робиться відмітка про наявність у них права здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера.
Частиною 2 статті 5 Закону передбачено, що до Державного реєстру не вноситься інформація про осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомляють про це відповідні державні органи.
Відповідно до положень статей 3, 5 Закону до інформаційного фонду Державного реєстру включаються такі дані: індивідуальні ідентифікаційні номери, що надаються фізичним особам - платникам податків та інших обов'язкових платежів і зберігаються за ними протягом усього їх життя; інформація про сплату фізичними особами податків та інших обов'язкових платежів; прізвище, ім'я та по батькові; дата народження; місце народження (країна, область, район, населений пункт); місце проживання; місце основної роботи; види сплачуваних податків та інших обов'язкових платежів; інформація про сплату фізичними особами податків та інших обов'язкових платежів.
Згідно частини 3 статті 9 Закону фізичні особи - платники податків та інших обов'язкових платежів, крім осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовилися від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомили про це відповідні державні органи, зобов'язані: зареєструватись у Державному реєстрі з моменту виникнення об'єкта оподаткування чи сплати податків та інших обов'язкових платежів; подавати до державних податкових інспекцій по районах, районах у містах і містах без районного поділу відомості про зміну даних відповідно до частини третьої статті 5 цього Закону протягом місяця з дня виникнення таких змін.
Разом з тим, відповідно до пункту 1.3 Порядку громадяни України, які відмовилися від прийняття ідентифікаційного номера, обліковуються як платники податків та інших обов'язкових платежів за серією та номером паспорта. Зазначена норма суперечить положенням Закону України «Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів», який має вищу юридичну силу, про необхідність видалення всієї інформації про таких осіб, зазначений Закон також не передбачає облік таких громадян за серією та номером паспорта.
З огляду на викладене, у випадку, коли фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовилася від прийняття ідентифікаційного номера та офіційно повідомила про це органи державної податкової служби, з Державного реєстру підлягає виключенню вся інформація про таку особу, а не лише її ідентифікаційний номер.
При цьому Законом передбачено лише офіційне повідомлення про відмову від ідентифікаційного номера органів державної податкової служби.
Враховуючи вказане, колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що ДПІ у Дарницькому районі неправомірно відмовила ОСОБА_5 та ОСОБА_4 у скасуванні ідентифікаційних номерів та виключенні з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів всієї інформації про них.
Що стосується вимог про внесення відповідачами відмітки в паспортах позивачів про право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера, слід зазначити наступне.
Згідно пунктів 4, 5 Порядку фізична особа, яка відмовляється від ідентифікаційного номера, подає до органу внутрішніх справ за своїм місцем реєстрації довідку за формою №В3 та паспорт громадянина України. Посадова особа органу внутрішніх справ при зверненні громадянина за місцем його реєстрації щодо внесення відмітки до його паспорта розглядає довідку за формою №В3 щодо повноти і правильності її заповнення та відповідності пред'явленому паспорту. У разі відсутності невідповідностей посадова особа вносить на 7-9 сторінку паспорта відмітку наступного змісту «Має право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера».
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що ДПІ у Дарницькому районі не наділена повноваженнями на внесення до паспорту відмітки про право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера.
Доводи касаційної скарги висновків суду апеляційної інстанції не спростовують.
Оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права та відповідає правовій позиції Верховного Суду України, висловленій у справах цієї категорії, зокрема, у постановах Верховного Суду України від 28 травня 2013 року №21-135а13 та від 28 березня 2013 року №21-26а13.
Відповідно до частини першої статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішення, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
За правилами статті 224 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
За таких обставин, оскаржуване судове рішення суду апеляційної інстанції постановлене з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення - без змін.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції в Дарницькому районі Головного управління Міндоходів у місті Києві залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2013 року - без змін.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Головуючий: Я.Л. Іваненко
Судді: М.І. Мойсюк
В.В. Тракало
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2015 |
Оприлюднено | 16.03.2015 |
Номер документу | 43095569 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Іваненко Я.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні