cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" березня 2015 р. Справа № 922/3341/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Фоміна В. О. , суддя Шевель О. В.
при секретарі Курченко В.А.
за участю представника:
ПП "Джерело"- Хуторненко Е.В. (дов. від 29.12.2014р.)
прокурор Омельченко О.С. (посвідчення №030961 від 22.12.2014р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "Джерело" (вх. № 319 Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 03.12.2014р. у справі №922/3341/14
за позовом прокурора Великобурлуцького району Харківської області, смт. В.Бурлук в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області, м. Харків ,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача :
1. Міловська сільська рада Великобурлуцького району Харківської області ,
2. Григорівська сільська рада Великобурлуцького району Харківської області,
3. Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області,
4. Державна інспекція сільського господарства в Харківській області,
до Приватного підприємства "Джерело", смт. Великий Бурлук
про звільнення земельної ділянки
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 03.12.2014р. у справі №922/3341/14 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Буракова А.М., суддя Жигалкін І.П., суддя Шатерніков М.І.) позов задоволено повністю. Зобов'язано ПП "Джерело" звільнити земельні ділянки державної власності загальною площею 348,7 га земель запасу та 117,1 га державного резервного фонду на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області та 283,9418 га земель запасу та 240,8 державного резервного фонду на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області загальною вартістю 21476279,25 грн., та повернути їх у державну власність в особі Головного управління Держземагентство у Харківської області, м. Харків. Стягнуто з ПП "Джерело" на користь Державного бюджету України 1218,00 грн. судового збору.
ПП "Джерело" з рішенням місцевого господарського суду не погодилося та звернулося до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 03.12.2014р. у справі № 922/3341/14 та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду (у складі колегії: головуючий суддя Фоміна В.О., суддя Крестьянінов О.О., суддя Шевель О.В.) від 21.01.2015р. апеляційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду на 05.02.2015р.
02.02.2015р. від Прокуратури Великобурлуцького району надійшов відзив (вх. №1510) на апеляційну скаргу, в якому наведені доводи у спростування апеляційної скарги.
02.02.2015р. від Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області надійшла заява (вх. №1511), в якій заявник підтримує апеляційну скаргу та просить провести судове засідання 05.02.2015р. без участі її представника.
02.02.2015р. від Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області надійшла заява (вх. № 1512) про проведення судового засідання 05.02.2015р. без участі його представника.
04.02.2015р. від Держсільгоспінспекції у Харківській області надійшов відзив (вх. 1666) на апеляційну скаргу, в якому інспекція наводить доводи у спростування апеляційної скарги та просить розгляд справи здійснити без участі її представника.
04.02.2015р. від ПП "Джерело" надійшло клопотання (вх. 1667) про відкладення розгляду справи, у зв'язку з неможливістю направити в судове засідання 05.02.2015р. свого представника.
04.02.2015р. від Великобурлуцької РДА надійшла заява (вх. 1765) про розгляд справи за відсутності її представника.
04.02.2015р. у зв'язку з відпусткою судді Фоміної В.О., розпорядженням секретаря другої судової палати для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Білоусова Я.О., суддя Шевель О.В.
Пунктом 3 постанови пленуму Вищого господарського суду України "Про судове рішення" від 23.03.2012р. №6 встановлено, що в разі необхідності заміни судді в процесі розгляду справи або додаткового введення судді (суддів) до складу суду розгляд справи з огляду на встановлений пунктом 3 частини четвертої статті 47 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" принцип незмінності судді слід починати спочатку. При цьому заново розпочинається й перебіг передбачених статтею 69 ГПК строків вирішення спору, а його подальше продовження новим (зміненим) складом суду здійснюється у випадках і в порядку, передбачених частиною третьою цієї статті.
05.02.2015р. від Головного управління Держземагенства у Харківській області надійшла заява (вх.1791) про неможливість бути присутнім в судовому засіданні по розгляду даної справи.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 05.02.2015р. відкладено розгляд справи на 03.03.2015р.
16.02.2015р. від Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області надійшла заява, в якій заявник підтримує апеляційну скаргу та просить провести судове засідання 03.03.2015р. без участі її представника (вх.№2532).
18.02.2015р. від апелянта надійшли докази направлення копії апеляційної скарги Головному управлінню Держземагенства у Харківській області (вх.№2732).
27.02.2015р. від Головного управління Держземагенства у Харківській області надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№3242).
Також, 27.02.2015р. від апелянта надійшло клопотання про перенесення розгляду справи (вх.№3259).
02.03.2015р. від прокурора Великобурлуцького району Харківської області надійшли пояснення по справі (вх.№3356).
03.03.2015р. від Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області надійшло клопотання про розгляд справи без її участі (вх. №3467).
Також, 03.03.2015р. від Державної інспекції сільського господарства в Харківській області електронною поштою (вх.№347) надійшло клопотання про розгляд справи без участі її представника (вх. №3471).
03.03.2015р. у зв'язку з хворобою судді Білоусової Я.О., розпорядженням голови Харківського апеляційного господарського суду для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Крестьянінов О.О., суддя Фоміна В.О., суддя Шевель О.В
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 03.03.2015р. відкладено розгляд справи на 12.03.2015р.
У судовому засіданні 12.03.2015р. представник апелянта підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.
Прокурор проти апеляційної скарги заперечував та просив залишити її без задоволення, рішення господарського суду Харківської області від 03.12.2014р. у справі №922/3341/14 - без змін.
Інші учасники процесу у судове засідання не з'явились.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи, заслухавши учасників процесу, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.
Прокурор Великобурлуцького району Харківської області, смт. В. Бурлук в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Харківській області звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просив зобов'язати ПП "Джерело" звільнити земельні ділянки державної власності загальною площею 348,7 га. земель запасу та 117,1 га. державного резервного фонду га території Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області та 283,9418 га. земель запасу та 240,8 державного резервного фонду на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області загальною вартістю 21476279,25 грн. та повернути їх у державну власність в особі Головного управління Держземагенства у Харківській області.
Позовні вимоги мотивовані тим, що всупереч вимогам закону спірні земельні ділянки використовуються відповідачем без правовстановлюючих документів, з огляду на що, відповідно до вимог ст. 212 Земельного кодексу України, земельні ділянки підлягають звільненню та поверненню у державну власність.
Так, позивач зазначає, що прокуратурою Великобурлуцького району Харківської області проведено перевірку у порядку нагляду за додержанням та застосуванням вимог земельного законодавства при наданні у користування (оренду) земель державної власності сільськогосподарського призначення на території району у діяльності Великобурлуцької районної державної адміністрації.
В ході проведення перевірки Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області додержання вимог земельного законодавства у діяльності Великобурлуцької райдержадміністрації встановлено, що між Великобурлуцькою РДА та ПП "Джерело" підписано 5 договорів оренди землі терміном на 1 рік: від 16.08.2012 року, якими в оренду передано земельні ділянки (землі запасу) сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 126,74 га, що знаходяться на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області та на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області загальною площею 549,84 га, в тому числі: 36,6 га земель державного резервного фонду та 193,9 га земель запасу, 273,66 га. - землі не переоформленої спадщини для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходяться за межами населених пунктів; від 24.09.2012 року, яким в оренду передано земельні ділянки (землі запасу) сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 157,2018 га, що знаходяться на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області за межами населених пунктів; від 02.11.2012 року, яким в оренду передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 484,6187 га, з яких 240,8 га земель державного резервного фонду, 13,5 га. - землі по не витребуваних сертифікатах, 230,3187 га - землі не переоформленої спадщини, що знаходяться на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району за межами населених пунктів; від 22.11.2012 року, яким в оренду передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 234,85 га, з яких: 80,05 га земель державного резервного фонду, 154,8 га земель запасу, що знаходяться на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району за межами населених пунктів. Вищезазначені тимчасові договори були підписані з порушенням порядку надання та передачі в оренду земельних ділянок державної власності, а саме: без проведення земельних торгів (аукціонів) згідно ст.ст. 123, 124, 134 Земельного кодексу України, а також з порушенням вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України щодо обов'язкової державної реєстрації прав на земельну ділянку. Також було встановлено, що вказані земельні ділянки використовуються для ведення товарного сільськогосподарського виробництва самовільно, без наявності правовстановлюючих документів та на момент перевірки були засіяні різними сільськогосподарськими культурами, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, та складено відповідний акт №518 від 16.06.2014р.
Суд першої інстанції, встановивши, що тимчасові договори оренди землі щодо спірних земельних ділянок від 16.08.2012 року, 16.08.2012 року, 24.09.2012 року, 02.11.2012 року, 22.11.2012 року всупереч ч.1 ст. 210 Цивільного кодексу України не пройшли процедуру державної реєстрації, прийшов до висновку, про те, що останні є неукладеними.
Визначивши також, що відповідач продовжує користуватися спірними земельними ділянками за відсутності правовстановлюючих документів, місцевий господарський суд задовольнив позовні вимоги в частині зобов'язання відповідача звільнити самовільно зайняті земельні ділянки державної власності загальною площею 348,7 га земель запасу та 117,1 га державного резервного фонду на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області та 283,9418 га земель запасу та 240,80 державного резервного фонду на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області та повернення їх у державну власність в особі Головного управління Держземагенства у Харківській області.
Апеляційний господарський суд погоджується з висновками місцевого господарського суду, що тимчасові договори оренди землі щодо спірних земельних ділянок від 16.08.2012 року, 16.08.2012 року, 24.09.2012 року, 02.11.2012 року, 22.11.2012 року є неукладеними, оскільки не пройшли процедуру державної реєстрації.
Однак, враховуючи, що предметом позову є зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку, колегія суддів зазначає, що до предмету доказування у даній справі входить встановлення за допомогою належних і допустимих доказів факту користування відповідачем спірною земельною ділянкою на день звернення прокурора з позовом і прийняття рішення у справі.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів не може погодитися з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог враховуючи наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, іншими законодавчими актами України.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Статтею 55 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів. Встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідно до ст.193 Земельного кодексу України Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Призначенням Державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою (ст.194 Земельного кодексу України)
Згідно ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив'язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об'єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; нормативна грошова оцінка; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку.
Тобто, визначеною, а отже і такою, яка може виступати об'єктом правовідносин, є земельна ділянка, щодо якої встановлено ідентифікуючі її ознаки, а саме, установлені та винесені в натуру на місцевість межі, певне місце розташування та площа, і зазначену ідентифікуючу інформацію про яку внесено до Державного земельного кадастру відповідно до вимог земельного законодавства.
Разом з цим, звертаючись з позовом про звільнення земельних ділянок, прокурором вказано лише загальні площі земельних ділянок, які, на його думку, безпідставно використовуються відповідачем, та які підлягають звільненню. При цьому, прокурором не визначено їх ідентифікуючі ознаки, які б надавали можливість виділити спірні земельні ділянки серед інших, зокрема не зазначено: їх місце розташування, визначені в натурі на місцевості межі та площу або інші просторові координати; не зазначено кадастрові номера (у випадку їх наявності), цільове призначення, дані про якісний стан земель, технічні та економічні характеристики земельних ділянок тощо.
Відсутність зазначених ідентифікуючих ознак земельних ділянок унеможливлює виконання судового рішення у випадку задоволення позовних вимог про зобов'язання їх звільнення.
При цьому необхідно зазначити, що згідно планів - схем земельних ділянок, які додані до актів обстеження від 17.07.2014 року (т. 1 а.с 80-91) земельні ділянки земель запасу та державного резервного фонду на території Міловської та Григорівської сільських рад Великобурлуцького району Харківської області мають кадастрові номери тобто ідентифікуючі ознаки.
Щодо доводів позивача про фактичне самовільне користування відповідачем спірними земельними ділянками, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду (ст. 212 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст.5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема, проведення перевірок (ст.9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").
Процедуру проведення перевірок, оформлення матеріалів за їх результатами встановлює Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.02.2013р. № 132, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.03.2013р. за N412/22944 (далі - Порядок), пунктами 1.3., 1.4. якого передбачено, що інспекційні органи здійснюють планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю), які здійснюються шляхом проведення перевірок, обстежень земельних ділянок.
Планові та позапланові заходи з питань перевірки стану дотримання суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ним у процесі ведення господарської діяльності, проводяться за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання у присутності керівника суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи чи у присутності фізичної особи - підприємця або його представника. Якщо суб'єкт господарювання або уповноважена ним особа (представник) відмовляється бути присутнім при проведенні відповідного заходу, про це робиться відповідна відмітка в акті перевірки. У такому випадку захід здійснюється державними інспекторами без присутності суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи (представника). Планові та позапланові заходи щодо перевірки стану фактичного використання та охорони земель проводяться в обов'язковому порядку на території земельних ділянок, що використовуються суб'єктами господарювання. При проведенні заходу можуть бути присутні особи, права чи законні інтереси яких порушені внаслідок неправомірної діяльності суб'єкта господарювання, а також особи, безпосередньо причетні до порушення вимог земельного законодавства. Державні інспектори, які беруть участь у здійсненні відповідних заходів, зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі або фізичній особі - підприємцю чи її представнику направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службові посвідчення, що засвідчують їх особи, і надати їм копію направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яка вручається вищезазначеним особам під підпис. (п. 5.1, 5.6, 5.7 Порядку).
Відповідно до п 5.3. Порядку за результатами здійснення планових та позапланових заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, державні інспектори складають акт перевірки згідно з уніфікованою формою акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (далі - акт перевірки).
Акт перевірки складається у двох примірниках і підписується не пізніше останнього дня проведення перевірки державними інспекторами, які проводять відповідний захід, керівником суб'єкта господарювання або уповноваженою ним особою чи фізичною особою - підприємцем або її представником. Перший примірник акта залишається в інспекційному органі, який проводить перевірку, другий - вручається керівнику суб'єкта господарювання або уповноваженій ним особі чи фізичній особі - підприємцю або її представнику. При врученні акта перевірки у примірнику акта, який залишається в інспекційному органі, робиться відмітка про дату вручення акта та ставиться підпис особи, яка його отримує. Якщо керівник суб'єкта господарювання або уповноважена ним особа чи фізична особа - підприємець або її представник не погоджуються з актом перевірки, вони підписують акт із зауваженнями. Зауваження є невід'ємною частиною акта перевірки і повинні надаватись суб'єктом господарювання не пізніше трьох робочих днів з дня підписання акта перевірки із зауваженнями. У разі відмови суб'єкта господарювання від ознайомлення з актом перевірки, його підписання, надання пояснень, отримання копії акта перевірки державні інспектори, що здійснюють планову/позапланову перевірку, вносять до акта перевірки відповідний запис, засвідчуючи це своїми підписами. Другий примірник акта перевірки направляється суб'єкту господарювання поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше трьох робочих днів після закінчення здійснення відповідного заходу. На примірнику акта перевірки, який залишається в інспекційному органі, робиться відмітка про дату його надсилання поштою із зазначенням прізвища та ініціалів особи, яка відправила акт перевірки суб'єкту господарювання (п.6.2, 6.4).
Як свідчать матеріали справи, 16.06.2014р. Державною інспекцією сільського господарства в Харківській області, було проведено перевірку дотримання відповідачем вимог земельного законодавства, за результатами якої було складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №518 від 16.06.2014р.
Вказаний акт не може служити доказом користування відповідачем спірними земельними ділянками, оскільки участі у проведенні даної перевірки він не приймав. Доказів повідомлення відповідача про проведення такої перевірки прокурором не надано.
Окрім того, в результаті перевірки встановлено, що земельні ділянки із земель запасу загальною площею 283,94 га та 240,8 га із земель державного резервного фонду, що знаходяться на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району та земельні ділянки із земель запасу загальною площею 348,7 га та 117,1 га із земель державного резервного фонду, що знаходяться на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району оброблені невідомою особою та використовуються для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до направлення №4/2196 від 08.07.2014 року державною інспекцією сільського господарства в Харківській області з 09.07.2014р. по 22.07.2014р. знову була проведена позапланова перевірка дотримання відповідачем вимог земельного законодавства, за результатами якої складений відповідний акт за уніфікованою формою №608 (1003) від 22.07.2014р.
Відповідно цього акту було встановлено, що ПП "Джерело" використовуються земельні ділянки державної власності (348,7 га земель запасу та 117,1 за державного резервного фонду на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області, а також 283,9418 га запасу та 240,8 державного резервного фонду на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області) на підставі тимчасових договорів оренди що були підписані у 2012 році, чим порушено вимоги ст.ст. 123, 124, 134 Земельного кодексу України, щодо порядку передачі земельних ділянок державної власності в оренду та вимог ст. 125, 126 Земельного кодексу України щодо обов'язкової державної реєстрації прав на земельні ділянки. У ході обстеження земельних ділянок (акти обстеження земельних ділянок від 17.07.2014р.) було встановлено, що вони використовуються для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та на момент перевірки засіяні різними сільськогосподарськими культурами. В акті міститься відмітка про відмову від його підписання та ознайомлення з ним суб'єктом господарювання.
Також, за результатами перевірки державним інспектором сільського господарства вимог законодавства в Харківській області винесено припис №705 від 25.07.2014р. про усунення порушень вимог земельного законодавства.
Однак, колегія суддів не може вважати вказаний акт належним доказом на підтвердження використання спірних земельних ділянок відповідачем, оскільки, в порушення вищезазначеного Порядку в актах відсутній підпис керівника або уповноваженого представника відповідача, а матеріали справи не містять доказів повідомлення його про проведення планової/позапланової перевірки та надсилання акту відповідачу.
В матеріалах справи міститься припис Державної інспекції сільського господарства в Харківській області №705 від 25.07.2014р. про усунення порушень земельного законодавства, проте також відсутні докази направлення вказаного припису та отримання його відповідачем.
При цьому, відповідач зазначає, що він не був повідомлений про проведення вказаної перевірки, відповідне направлення на проведення позапланової перевірки, акт перевірки та припис про усунення порушень не отримував.
Крім того, відповідач зазначає, що увесь час з 2012р до 2014р. земельні ділянки державної власності загальною площею 348,7 га земель запасу та 117,1 га державного резервного на території Міловської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області та 283,9418 га земель запасу та 240,80 державного резервного фонду на території Григорівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області знаходились під парами і не використовувалися для сільськогосподарського виробництва.
Згідно листа Відділу Держземагенства у Великобурлуцькому районі Харківської області №15-01/1586 від 14.10.2014р. відомості в Державному реєстрі земель та в Державному земельному кадастрі стосовно користування ПП "Джерело" землями державної власності у відділі відсутні.
З долучених до справи пояснень та довідок голів та інших працівників Міловської та Григорівської сільських рад Великобурлуцького району Харківської області неможливо встановити, про які саме земельні ділянки, які знаходяться у користуванні ПП "Джерело", йде мова, оскільки не визначено їх ідентифікуючі ознаки. Окрім того, з цих пояснень та довідок випливає, що підставою для визначення обставин користування відповідачем ділянками є не їх фактичне використання, а лише факт сплати орендної плати (податкових зобов'язань) за землю на підставі угод, які відповідач вважав чинними та визнані судом неукладеними, що не може бути доказом фактичного користування нею.
Апеляційний господарський суд не може прийняти до уваги і посилання позивача на копію листа ПП "Джерело" від 21.07.2014р. (т.1 а.с. 103), як на підтвердження факту користування земельними ділянками, в якому відповідач зазначає, що земельні ділянки використовуються за призначенням, з огляду на те, що, по-перше, в силу ст. ст. 34-36 Господарського процесуального кодексу України він не може вважатися належним доказом, оскільки не засвідчений належним чином. По-друге, навіть якщо припустити справжність вказаної копії листа, в ньому не вказано, що мова йде саме про спірні земельні ділянки, які знаходяться на території Міловської та Григорівської сільських рад.
В свою чергу, в матеріалах справи міститься інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідно до якої за відповідачем зареєстровано інші, не спірні земельні ділянки на території Міловської сільської ради, Григорівської сільської ради та Катеринівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області (т.1 а.с. 142 - 192).
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд прийшов до невірного висновку щодо доведеності прокурором факту користування (самовільного зайняття) відповідачем земельних ділянок державної власності та, відповідно, обґрунтованості позовних вимог щодо їх звільнення.
Виходячи зі змісту ст. ст. 34, 43, 82 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює обставини справи у відповідності до свого внутрішнього переконання, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності та приймає рішення за результатами оцінки всіх доказів, які були визнані судом як належні та допустимі.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга ПП "Джерело" підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Харківської області від 03.12.2014р. у справі №922/3341/14, враховуючи наведені обставини справи, підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись статтями 85, 91, 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Джерело" задовольнити.
Рішення господарського суду Харківської області від 03.12.2014р. у справі №922/3341/14 скасувати.
Прийняти нове рішення.
В позові відмовити повністю.
Повний текст постанови складено 17.03.15р.
Головуючий суддя Крестьянінов О.О.
Суддя Фоміна В. О.
Суддя Шевель О. В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2015 |
Оприлюднено | 23.03.2015 |
Номер документу | 43142376 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Крестьянінов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні