КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/18894/14 Головуючий у 1-й інстанції: Кобилянський К.М.
Суддя-доповідач: Шелест С.Б.
ПОСТАНОВА
Іменем України
19 березня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуюча суддя: Шелест С.Б.
Судді: Пилипенко О.Є., Романчук О.М.
За участю секретаря судового засідання: Коломійцевої А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.14р. у справі №826/18894/14 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційне підприємство «Альянс» до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про скасування рішення та постанови
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправними та скасування рішення від 27.05.14р. №693 щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів в частині покладення зобов'язань на позивача (пункт 22 Додатка №2 до рішення); постанови від 27.08.14р. №1304-ЦД-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.14р. адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаною постановою, відповідачі подали апеляційні скарги, у яких просять суд скасувати постанову з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, розглянувши матеріали справи та апеляційні скарги відповідачів, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, актом про правопорушення на ринку цінних паперів від 12.08.14р. №1275-ЦД-1-Е встановлено невиконання ТОВ «Виробничо-комерційне підприємство «Альянс» рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.05.14р. №693 «Щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів» у термін виконання - до 28.07.14р.
Дане рішення виносилось у зв'язку з порушенням позивачем вимог п.3 Розділу III Порядку скасування реєстрації випусків акції, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.13р. №737, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.13р. за №822/23354.
Цим рішенням зобов'язано позивача у строк до 28.07.14р. подати до Комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення.
Цим же рішенням зупинено з 27.05.2014року внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів акціонерних товариств відповідно до додатку №2 до цього рішення, у п.22 якого зазначено ЗАТ «Альянс» на строк - до усунення порушення.
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку винесено постанову від 12.08.14р. про розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів, якою призначено розгляд справи на 27.08.14р. о 09:32 год.
Позивачем подано до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку пояснення про те, що ТОВ «ВКП «Альянс» провело реорганізацію підприємства відповідно до вимог законодавства, яке діяло на час перетворення юридичної особи з ЗАТ «Альянс» на ТОВ «ВКП «Альянс» та подало пакет документів для скасування реєстрації випуску акцій.
Розпорядженням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №282-В від 13.09.2011р. відмовлено у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій з підстав виявлення порушень під час розгляду поданих Товариством документів та невідповідності їх вимогам закону (а.с.45).
У подальшому Товариством до поданих документів було долучено додаткові документи, однак розпорядженням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 07.12.11р. №366-В було відмовлено у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, з підстав відсутності ряду документів, обов'язковість яких передбачена Порядком скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, затвердженим рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 р. N 222 (у редакції рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14 липня 2005 р. N 398), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 березня 1999 р. за N 180/3473.
Як свідчать обставини справи, вказані розпорядження Товариством не оскаржувались.
Відтак вимоги закону щодо скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій Товариством не виконані.
За результатами розгляду справи про правопорушення на ринку цінних паперів, уповноваженою особою Комісії - директором Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку прийнято постанову №1304-ЦД-1-Е від 27.08.14р про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів, якою за невиконання рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.05.14р. №693 на позивача накладено штрафну санкцію у розмірі 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у розмірі 85 000 грн. на підставі п.8 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Вказані рішення від 27.05.14р. №693 та постанова №1304-ЦД-1-Е від 27.08.14р позивач оскаржив до суду.
Задовольняючи адміністративний позов про скасування цих рішень відповідачів, суд першої інстанції виходив з того, що комісія з припинення ЗАТ «Альянс» завершила свою діяльність 09.08.11р., печатку Товариства знищено у зв'язку з ліквідацією суб'єкта господарювання, а відтак позивач позбавлений можливості виконати рішення № 693 від 27.05.14р. Окрім того, суд врахував, що позивачем двічі подавались документи для скасування реєстрації випуску акцій, проте відповідачем було відмовлено у скасуванні реєстрації випуску акцій та анулюванні свідоцтва про реєстрацію випуску акцій, а тому накладення санкцій згідно постанови №1304-ЦД-1-Е від 27.08.14р - протиправне.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, загальними зборами ЗАТ «Альянс» було прийнято рішення від 29.04.11р. про перетворення акціонерного товариства у товариство з обмеженою відповідальністю. Комісія з припинення ЗАТ «Альянс» завершила свою діяльність 09.08.11р.
Статтею 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30.10.96р. № 448/96-ВР (надалі - Закон № 448/96-ВР) передбачено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Згідно статті 3 Закону № 448/96-ВР, державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах, зокрема: регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів.
Відповідно до ч.4, 25 ст.6 Закону № 448/96-ВР, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку розробляє і затверджує нормативно-правові акти з питань, що належать до її компетенції, обов'язкові до виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, учасниками ринку цінних паперів, їх об'єднаннями, контролює їх виконання.
Зупинення та скасування реєстрації випуску акцій здійснюється Комісією у встановленому нею порядку.
Так, рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.13р. №737 затверджено Порядок скасування реєстрації випусків акцій, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354 (далі - Порядок №737).
Порядок №737 встановлює механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва (тимчасового свідоцтва) про реєстрацію випуску акцій, зокрема, у разі: припинення акціонерного товариства шляхом ліквідації або перетворення (зокрема порядок зупинення обігу акцій; порядок відновлення обігу акцій; порядок скасування реєстрації випусків акцій).
Перелік документів необхідних для скасування реєстрації випуску акцій наведений у п. 3 Розділу III Порядку №737.
На момент прийняття 29.04.11р. загальними зборами Закритого акціонерного товариства «Альянс» рішення про перетворення акціонерного товариства у товариство з обмеженою відповідальністю був чинним Порядок скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, затверджений рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 р. №222, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24 березня 1999 р. за №180/3473 (далі - Порядок №222), яким також, як і Порядком №737 було передбачено, що скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з припиненням діяльності акціонерного товариства шляхом його реорганізації повинно містити такі етапи, як: зупинення обігу акцій, скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій.
Отже, законодавством, як чинним та момент прийняття товариством рішення про перетворення, так і момент прийняття оспорюваного рішення від 27.05.14р. №693 передбачено механізм вчинення дій з метою скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва та перелік обов'язкових документів, які має подати товариство з метою реалізації цього обов'язку для скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у разі припинення діяльності товариства шляхом його перетворення.
Такий обов'язок товариством не виконано, перелік усіх документів необхідних для скасування реєстрації випуску акцій не подано, тому колегія суддів погоджується з доводами апелянтів щодо порушення позивачем вимог законодавства про цінні папери.
З огляду на викладене, відсутні правові підстави для висновку про протиправність рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.05.14р. №693.
Доводи позивача про те, що ним двічі подався пакет документів для скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій , проте мала місце відмова з підстав невідповідності поданих документів вимогам чинного законодавства - не заслуговують на увагу, оскільки не можуть бути правовою підставою для визнання протиправним рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.05.14р. №693.
Так, відповідно до п.8 «а» Порядку №222 (чинного на момент прийняття розпоряджень Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №282-В від 13.09.2011р. та №366-В від 07.12.2011р.) відмова в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій складається у разі: невідповідності поданих документів вимогам чинного законодавства.
Відповідно до п. 9 цього ж Порядку, відмова в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій оформлюється у вигляді розпорядження про відмову із зазначенням підстав для відмови і підписується уповноваженою особою реєструвального органу.
У разі відмови в зупиненні обігу акцій, відновленні обігу акцій, скасуванні реєстрації випусків акцій та анулюванні свідоцтв про реєстрацію випуску акцій усі подані документи залишаються в реєструвальному органі.
Як зазначалось вище, позивач не оспорював розпорядження про відмову, усі подані документи залишились в реєструвальному органі, що не заперечується представниками сторін, а тому покликання представника на те, що позивач позбавлений можливості виконати рішення № 693 від 27.05.14р через те, що комісія з припинення ЗАТ «Альянс» завершила свою діяльність 09.08.11р., печатку Товариства знищено у зв'язку з ліквідацією суб'єкта господарювання - не заслуговують на увагу.
Відповідно до ст. 108 ЦК України, перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми.
У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи.
Таким чином, обов'язок ЗАТ «Альянс» вчинення дій щодо подання до Комісії документів для скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій перейшов до правонаступника - ТОВ «Виробничо-комерційне підприємство «Альянс».
Так, відповідно до п. 8 ст. 11 Закону № 448/96-ВР, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за: невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів - у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, з врахуванням того, що позивачем не виконано рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.05.14р. №693 про усунення порушень законодавства про цінні папери у встановлений строк, постанова про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів від 27.08.14р. №1304-ЦД-1-Е у розмірі 85 000 грн. (17 н.м.д.г. х 5 000) - правомірна.
Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 202 КАС України, підставами для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є: неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи.
З огляду на викладене, колегія суду дійшла висновку про скасування постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.14р. у справі №826/18894/14 та ухвалення нової постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст.ст.195, 196, 202, 205, 207 КАС України, Київський апеляційний адміністративний суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційні скарги Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та Центрального територіального департаменту Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.14р. у справі №826/18894/14 - задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.12.14р. у справі №826/18894/14 - скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання у повному обсязі шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуюча суддя Шелест С.Б.
Судді : Пилипенко О.Є.
Романчук О.М.
Повний текст постанови підписаний: 19.03.15р.
Головуючий суддя Шелест С.Б.
Судді: Романчук О.М
Пилипенко О.Є.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2015 |
Оприлюднено | 24.03.2015 |
Номер документу | 43163973 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Шелест С.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні