cpg1251 номер провадження справи 20/4/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.03.2015 Справа № 908/6376/14
За позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" ( 49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, буд. 108)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Іксія 2006" (86600, Донецька область, м. Торез, пр.Гагаріна,, буд.15, тел 0625431009, 0504756855)
про стягнення суми 29 645,00 грн. штрафу
Суддя Гандюкова Л.П.
Представники сторін:
Від позивача - Губарєв К.С. (дов. № 37 від 01.01.2015 р.);
Від відповідача - не з' явився
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Заявлений позов про стягнення з відповідача 29 645,00 грн. штрафу.
Ухвалою суду від 05.01.2015 р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 908/6376/14, справі присвоєно номер провадження 20/4/15, судове засідання призначено на 22.01.2015 р. На підставі ст.77 ГПК України розгляд справи відкладався на 12.02.2015 р., 26.02.2015 р., 11.03.2015 р. Ухвалою суду від 26.02.2015 р. за клопотанням представника позивача продовжено строк вирішення спору на 15 днів - до 17.03.2015 р. включно.
11.03.2015 р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Представник позивача підтримав позовні вимоги, викладені в позовній заяві, з урахуванням заяви про уточнення у зв'язку з механічною помилкою (отримана судом 09.02.2015 р.), які мотивовано наступними обставинами. У липні 2014 р. зі станції Софіно-Бродська Донецької залізниці відповідач здійснив відправлення антрациту у вагонах №66352444, 60657624 (напіввагони) на станцію Жовтнева Одеської залізниці. При проходженні вагону через станцію Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на підставі ст. 24 Статуту залізниць України 09.07.2014 р. проведено контрольний огляд та зважування вагону №66352444, під час якої було виявлено, що маса вантажу, вказана відправником у залізничній накладній №50660612 у графі " маса вантажу в кг, визначена відправником" не відповідає масі вантажу, встановленому на станції Запоріжжя-Ліве, різниця становить 900 кг (по накладній 69000 кг, при перевірці 69900 кг). Контрольне переважування вагону проводилось на 150-тонних вагах, тобто таким же способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення, про що було складено комерційний акт РА № 003940/796 від 09.07.2014 р. У зв'язку з виявленням факту неправильного зазначення у залізничній накладній маси вантажу, залізницею на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України нараховано штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати, що становить суму 29 645 грн. (розмір провізної плати 5929,00 грн.). Обґрунтовуючи позов ст.ст.2,5.6,23,24,37,52, 118, 122,129 Статуту залізниць України, позивач просить стягнути з відповідача штраф у розмірі 29645,00 грн.
Відповідач у судові засідання не з'явився. Місцезнаходженням відповідача є адреса: 86600, Донецька область, м. Торез, пр.Гагаріна, буд.15. Відповідно до Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 12.09.2014 р. № 01-06/1290/14 «Про Закон України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції» (зі змінами внесеними Інформаційним листом Вищого господарського суду України від 01.12.2014 р. № 01-06/2052/14) інформація про час і місце судових засідань була розміщена на сторінці господарського суду Запорізької області офіційного веб-порталу «Судова влада в Україні» в мережі Інтернет.
Відповідач причини неявки в судові засідання не повідомив. Будь-яких документів, заяв, клопотань, у т.ч. письмового відзиву, від відповідача до суду не надходило.
Суд визнав можливим розглянути справу в порядку ст. 75 ГПК України у відсутність відповідача за наявними в ній матеріалами, оригінали яких оглянуті в судовому засіданні.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, оглянувши оригінали документів, суд
ВСТАНОВИВ:
06.07.2014 р. зі станції відправлення Софіно-Бродська Донецької залізниці на станцію Жовтнева Одеської залізниці за залізничною накладною №50660612 у вагоні № 66352444 ТОВ "Іксія 2006" був направлений вантаж: антрацит завантаження нижче бортів, навал, вантаж у вологому стані. Відповідно до даної накладної маса вантажу, визначена відправником, склала 69000 кг на вагонних вагах (150 т), вантаж у вагон завантажений вантажовідправником. Правильність внесення відомостей в накладну підтвердив своїм підписом представник відправника - директор. Провізна плата склала 5929,00 грн.
09.07.2014 р. були складені акти загальної форми №№6500,244, в яких зафіксовано, що при контрольному переважуванні на справних вагонних 150-тонних тензометричних вагах станції Запоріжжя-Ліве, держповірених 29.01.2014 р.. виявилося, зокрема, перевантаження на 900 кг у вагоні №66352444, що більше ваги, вказаної у документі, та загрожує безпеці руху.
Відповідно до комерційного акту РА № 003940/796 від 09.07.2014 р., складеного за Формою ГУ-22, на станції Запоріжжя - Ліве Придніпровської залізниці, на підставі актів загальної форми №6500,244 від 09.07.2014 р. здійснено контрольне переважування вантажу, який прибув груповою відправкою, а саме: вагону № 66352444 на 150-тонних тензометричних вагах станції, держповірених 29.01.2014 р.
При переважуванні було встановлено: вага брутто - 92600 кг, тара по документу - 22700 кг, нетто - 69900 кг, що більше ваги, вказаної в документі на 900 кг. У комерційному відношенні навантаження нижче бортів на 30 см., рівномірне, маркування вапном, маркування не порушено. У технічному відношенні вагон справний, люки закриті, витікання вантажу немає.
Акт підписаний заступником начальника станції, приймальником вантажу та прийомоздавальником.
Станція відправлення була повідомлена телеграмою №844 від 14.07.2014 р. щодо повідомлення про розпорядження надлишками вантажу.
Позивач звернувся до суду з позовом, за яким порушено провадження у даній справі, про стягнення з відповідача штрафу в сумі 29 645,00 грн. (5-ти кратна провізна плата) на підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, нарахованого в зв'язку з невірним визначенням відповідачем маси вантажу
Частиною 2 ст. 15 ГПК України визначено, що справи у спорах, що виникають при виконанні господарських договорів та з інших підстав розглядаються господарським судом за місцезнаходженням відповідача.
Місцезнаходженням відповідача є адреса: Донецька область, м. Торез. Відповідно, справа за позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Іксія 2006» стосовно стягнення штрафу підсудна господарському суду Донецької області.
Відповідно до ст. 1 Закону України від 12.08.2014 р. «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв'язку з проведенням антитерористичної операції» у зв'язку з неможливістю здійснювати правосуддя окремими судами в районі проведення антитерористичної операції змінено територіальну підсудність судових справ, підсудних розташованим в районі проведення антитерористичної операції судам.
Розпорядженням Голови Вищого господарського суду України від 02.09.2014 р. № 28-р «Про зміну територіальної підсудності господарських справ» визначено, що розгляд господарських справ, підсудних господарським судам, розташованим в районі проведення антитерористичної операції, здійснюється: господарських справ, підсудних господарському суду Донецької області - господарським судом Запорізької області.
Враховуючи викладене вище, справа за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Іксія 2006» штрафу підсудна господарському суду Запорізької області.
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши докази, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню на наступних підставах.
Відповідно до ст. 909 ЦК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Аналогічний припис містить ст. 307 ГК України.
Частиною 5 ст. 307 ГК України визначено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Статтею 3 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.
Згідно з ч. 2 ст. 1 Статуту залізниць України (далі - Статут), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 р. № 457, Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Відповідно до ст. 6 Статуту накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.
Аналогічне викладено в Правилах оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 р. Згідно з п. 1.3 даних Правил усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи.
Частинами 1, 2 ст. 24 Статуту визначено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Відповідно до ст. 37 Статуту, п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 р., під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Спосіб визначення маси зазначається у накладній. Маса вантажів визначається відправником. Тип ваг указується у накладній.
Відповідно до додатку 3 Правил оформлення перевізних документів визначено, що "маса вантажу визначена відправником" заповнюється, якщо маса вантажу визначена відправником. Вказуються маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом). Відповідно до п. 2.3 зазначених Правил, правильність внесених в перевізний документ відомостей своїм підписом засвідчує представник відправника.
Як вбачається з залізничної накладної № 50660612, в графі 26 "Спосіб визначення маси" зазначено: "на вагонних вагах (150 т)", в графі 24 "Маса вантажу, визначена відправником" зазначено: "138000", на звороті накладної конкретизовано щодо вагону №66352444 (напіввагон) тара вагону 22700, маса вантажу 69000 кг, провізна плата 5929,00 грн.
Згідно з п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Як слідує із матеріалів справи, вантаж відповідача був завантажений останнім у вагон № 66352444. Проти даних, зазначених у комерційному акті РА № 003940/796 від 09.07.2014 р. та акті загальної форми, не заперечив.
Відповідно до ст. 122 Статуту залізниць за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Згідно з п. 5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Пунктом 22 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. N 644, перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення.
Статтею 118 Статуту залізниць України встановлено, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах. Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.
Пунктом 1 Правил складання актів (стаття 129 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 р. N 334, встановлено, що при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6 до Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Мінтрансу від 25.02.99 N 113 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15.03.99 за N 165/3458).
Як свідчать матеріали справи, 09.07.2014 р. комерційним актом РА № 003940/796 засвідчено невідповідність маси вантажу на 900 кг даним, зазначеним відповідачем у залізничній накладній № 50660612.
Відповідно до Рекомендацій Президії Вищого господарського суду України від 29.09.2008 р. № 04-5/225 у застосуванні статті 118 Статуту залізниць слід мати на увазі, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених у цій статті порушень, встановлених залізницею як на станції призначення або під час перевезення, так і на станції відправлення після пред'явлення вантажу до перевезення, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.
Вивчивши та оцінивши комерційний акт РА № 003940/796 від 09.07.2014 р., суд вважає його таким, що складений відповідно до вимог, які ставляться до його складання.
Зважування вантажу, згідно з залізничною накладною №50660612, здійснювалося відповідачем на вагонних вагах (150 т). У комерційному акті РА № 003940/796 від 09.07.2014 р. зазначено, що переважування було здійснено на 150-тонних тензометричних вагах, тобто таким самим способом, як і при завантаженні вантажу.
Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про невірне (помилкове) зазначення відповідачем у залізничній накладній № 50660612 маси вантажу у вагоні № 66352444.
Позовні вимоги суд визнає обґрунтованими та доведеними, розмір штрафу розраховано вірно (5929,00 (провізна плата, грн.) х 5 = 29645,00 грн. штраф).
Таким чином, позовні вимоги задовольняються повністю.
Згідно зі ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 75,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю " Товариства з обмеженою відповідальністю "Іксія 2006" (86600, Донецька область, м. Торез, пр.Гагаріна, буд.15, код ЄДРПОУ 34546141) на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. Карла Маркса, 108, код ЄДРПОУ 01073828, на поточний рахунок відокремленого структурного підрозділу «Запорізька дирекція залізничних перевезень» Державного підприємства "Придніпровська залізниця", р/р 2600822098601 у Дніпропетровському регіональному відділенні ПАТ «АБ «Експрес-Банк»,код ЄДРПОУ 04713145, МФО 322959) суму 29645 (двадцять дев'ять тисяч шістсот сорок п'ять) грн. 00 коп. штрафу, суму 1827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.
Повне рішення складено 16 березня 2015 р.
Суддя Л.П. Гандюкова
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів, а на ухвалу місцевого господарського суду - протягом п'яти днів з дня їх оголошення місцевим господарським судом. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання повного рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2015 |
Оприлюднено | 25.03.2015 |
Номер документу | 43182292 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Гандюкова Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні