Постанова
від 17.03.2015 по справі 924/1749/14
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

"17" березня 2015 р. Справа №924/1749/14

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий суддя Гулова А.Г.

суддя Мельник О.В. ,

суддя Розізнана І.В.

при секретарі судового засідання Полюхович О.В.

за участю представників сторін:

від позивача: Іванова К.О. - директора

від відповідача: Циганюка І.М. - представника за довіреністю від 23.01.2015р. №9-22-0.8-2077/2-15

від третьої особи: Місяця А.П. - представника за довіреністю від 26.11.2014р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Шинкаря Володимира Васильовича

на рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015р.

у справі №924/1749/14 (суддя Гладюк Ю.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького, с.Залісці Дунаєвецького району Хмельницької області

до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, м.Хмельницький

за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Шинкаря В.В., м. Хмельницький

про визнання недійсними наказів, виданих Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області, якими надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та визнання недійсним Наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22 - 4325/ 14 - 14 - СГ від 25 вересня 2014 року "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок"

Відповідно до ст.77 ГПК України у судовому засіданні 10.03.2015р. оголошувалася перерва до 17.03.2015р., 15год. 00хв.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015р. у справі №924/1749/14 задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача гр.Шинкаря Володимира Васильовича. Визнано недійсними накази №22-1442/14-14-СГ, №22-1443/14-14-СГ, №22-1444/14-14-СГ, №22-1445/14-14-СГ, видані Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області, якими громадянину Шинкарю В.В. надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (кадастрові номери: 6821882700:04:004:0001, 6821882700:03:002:0001, 6821882700:04:004:0021, 6821882700:04:004:0022) в оренду для ведення фермерського господарства та визнано недійсним наказ Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області №22 - 4325/ 14 - 14 - СГ від 25 вересня 2014 року "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок". Стягнуто з відповідача на користь позивача 2436 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, третя особа - Шинкар Володимир Васильович звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржене рішення скасувати і прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.

Мотивуючи апеляційну скаргу, Шинкар В.В. зазначає, зокрема, наступне:

- позивачем не було виконано вимоги частини 3 статті 33 ЗУ "Про оренду землі" щодо направлення відповідачу проектів додаткових угод до договорів оренди землі, що не дало можливості відповідачу перевірити їх на відповідність вимогам закону та за необхідності узгодити з орендарем істотні умови договорів оренди землі, а тому пролонгація договорів не могла відбутися, оскільки відсутній факт направлення позивачем відповідачу такого проекту, що підтверджується листом Дунаєвецької районної державної адміністрації №2259-08/2014 від 31.12.2014 р.;

- нормами законодавства України, які були чинними під час виникнення спірних правовідносин прямо встановлена обов'язковість оформлення додаткової угоди до договору оренди землі для оформлення факту його поновлення. Відповідно до частини 8, 9 статті 33 ЗУ "Про оренду землі" додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді. В судовому засіданні було встановлено, що відповідач не оскаржував факту неукладення додаткових угод до договорів оренди землі. Суд першої інстанції вказав, що "відмова, або наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді, тобто це є правом орендодавця, а не його обов'язком". Апелянт частково погоджується з проведеним судом розмежуванням між дефініціями "право орендаря" та "обов'язок орендаря";

- відповідно до частини 10 статті 33 ЗУ "Про оренду землі" у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди; в грудні 2012 року відбулися зміни фактичних площ та меж земельних ділянок, а тому в силу вказаної норми пролонгація договорів оренди між позивачем та уповноваженим органом мала відбутися не у формі додаткової угоди до договору оренди, а в формі договору оренди земельної ділянки з дотриманням вимог, визначених даним законом;

- необхідних дій, передбачених ЗУ "Про оренду землі" позивач не здійснив, в зв'язку з тим, що договори оренди землі пролонговані не були, а були припинені на підставі статті 31 зазначеного Закону у зв'язку із закінченням строку, на які їх було укладено;

- статтями 18, 20 ЗУ "Про оренду землі" передбачено, що договір землі набирає чинності після його державної реєстрації, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, а державна реєстрація вказаних договорів проводиться у порядку, встановленому чинним законодавством.

У письмових поясненнях від 05.03.2015р. Шинкар В.В. в обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що місцевий господарський суд, на підтвердження правомірності свого рішення, наводить практику Вищого господарського суду України, обґрунтовуючи таким чином позицію, що направлення проекту додаткової угоди обов'язковість укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки жодним чином не впливає на факт пролонгації укладеного договору оренди землі. Вказує на правову позицію Верховного суду України , якою визначено, що стаття 33 ЗУ "Про оренду землі" об'єднує два випадки пролонгації договору оренди. Реалізація переважного права на поновлення договору оренди можлива лише за умови дотримання встановлених вказаною нормою певної процедури і строків (частини 2-5 вказаної статті). Для застосування частини 1 статті 33 ЗУ "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити наступні юридичні факти: орендар належно виконує свої обов'язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додає проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення. Для поновлення договору оренди землі з підстав, передбачених частиною 6 статті 33 ЗУ "Про оренду землі", необхідна наявність наступних юридичних фактів: орендар продовжує користування виділеною земельною ділянкою; орендар належно виконує свої обов'язки за договором; відсутнє письмове повідомлення орендодавця про відмову у поновленні договору оренди; сторони укладають додаткову угоду про поновлення договорів оренди. Крім того, скаржник звертає увагу, що договори оренди земельних ділянок № 040775300002, № 040775300003, № 040775300004, № 040775300005 були укладені між позивачем та відповідачем 16 травня 2007 року, та зареєстровані 22 травня 2007 року. За приписами частин 2, 3 статті 33 вказаного Закону України орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. Аналогічний термін передбачений в зазначених вище договорах. Однак, всупереч наведеним нормам договору та Закону позивач звернувся до Дунаєвецької районної державної адміністрації із заявою про намір поновити договори оренди землі лише 26.04.2012 р., тобто по спливу встановленого договором 30-денного строку, а також спливу встановленого законом місячного строку. З урахуванням практики Верховного Суду України, а також того факту, що позивачем не було виконано вимоги статті 33 ЗУ "Про оренду землі" щодо направлення проекту додаткової угоди, а також вчасного повідомлення орендодавця про намір продовжити договір оренди землі скаржник вважає, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм матеріального права та за не повного з'ясування фактичних обставин справи.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького у відзиві №28 від 10.03.2015р. на апеляційну скаргу зазначає, зокрема, що, третя особа в апеляційній скарзі, як єдину підставу для скасування рішення, вказує ненадсилання позивачем, всупереч ч.ч.2, 3 ст.33 Закону України "Про оренду землі", проекту договору про поновлення договору оренди відповідачу, що і стало наслідком припинення договорів оренди від 16.05.2007р. відповідно до ст.31 вказаного Закону, внаслідок закінчення строку їх дії, а також вказує про відсутність факту узгодження сторонами усіх істотних умов додаткової угоди, що суперечить ч.ч.3, 4, ст.33 даного Закону, однак дані обставини, на думку позивача, є необґрунтованими та суперечать матеріалам справи. Крім того, позивач зазначає, доводи скаржника на рахунок того, що ч.5 ст.33 ЗУ "Про оренду землі" передбачає обов`язок вчинення орендодавцем дій, спрямованих на перевірку відповідності проекту угоди вимогам законодавства та узгодження з орендарем істотних умов договору, не заслуговують на увагу, оскільки із тексту розпорядження №277/2012-р від 15.05.2012р. вбачається - договори оренди земельних ділянок від 16.05.2007р. поновлено терміном на 5 років та розпорядником землі взагалі у розпорядженні не зазначалося про вирішення питання щодо узгодження істотних умов, а тому, відповідно, відсутній спір чи неврегульовані питання з даного приводу. За наведеного, просить апеляційну скаргу третьої особи залишити без задоволення, а оскаржене рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015 р. у даній справі - без змін.

Разом з тим, позивач у додатку до відзиву №41 від 16.03.2015р. на апеляційну скаргу зазначає, зокрема, наступне: спір про волевиявлення орендодавця щодо надання згоди на поновлення договору оренди відсутній, оскільки така згода існує у формі розпорядження Дунаєвецької РДА, яке до того ж є чинним та не оскаржувалося; одночасне існування двох фактів (наявність згоди на поновлення договору та факт припинення договору) неможливе, оскільки кожен з них виключає існування один одного; на сьогодні існує лише неврегульоване питання навіть не істотних умов додаткових договорів оренди, а лише не підписаний сам проект договору, а підписання на даний час такого договору до вирішення даного спору по суті є неможливим, так як таке право протиправно зареєстровано за Шинкарем В.В.

Відповідач - Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області - у відзиві №9-22- 0.8-5475/2 -15 від 03.03.2015р. повністю підтримує апеляційну скаргу гр. Шинкаря В.В., просить скасувати оскаржене рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015р. та постановити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що позивач відповідно до договорів оренди земельної ділянки, зареєстрованих в Дунаєвецькому відділі ХРФ центру ДЗК від 22.05.2007 року №040775300004, №040775300005, №040775300003, №040775300002 строком на 5 років орендувало земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів Залісцівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області, однак, термін дії даних договорів закінчився 22.05.2012р., а відповідно до ст.33 Закону України "Про оренду землі" та п.7 договорів оренди землі від 16.05.2007р. орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі, проте позивач звернувся до відповідача з листом про поновлення лише 15.04.2014р., у зв`язку з чим пропустив встановлений законодавством та договором строк поновлення вказаних договорів. Разом з тим, наголошує, що договори оренди земельних ділянок вважалися би поновленими на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договорами, тільки у випадку укладення додаткових угод, до даних договорів, про поновлення строку дії договору оренди землі із уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (щодо земель державної або комунальної власності) та реєстрації їх у органах державної реєстрації прав.

Представник третьої особи - Шинкаря В.В. - у судовому засіданні підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги, просить суд рішення господарського суду Хмельницької області від 27 січня 2015 року у справі №924/1749/14 скасувати та прийняти нове рішення - про відмову у позові.

Представник позивача у судовому засіданні заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги, просить оскаржене рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги Шинкаря В.В., просить суд оскаржене рішення господарського суду Хмельницької області від 27 січня 2015 року у справі №924/1749/14 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши повноту з'ясування та доведеність усіх обставин, що мають значення для справи, відповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Як убачається з матеріалів справи, 16.05.2007р. ТзОВ ім. Богдана Хмельницького та Дунаєвецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області укладено чотири договори оренди землі (т.1, а.с.41-44, 52-55, 63-66, 74-77) (надалі - договори), згідно пунктів 1, 2 яких, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки із земель державного резервного фонду, які знаходиться за межами населеного пункту на території Залісцівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області.

У п.7 вказаних договорів встановлено, що їх укладено на 5 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно з пунктами 43 даних договорів оренди землі, останні набирають чинності після підписання їх сторонами та проходження ними державної реєстрації.

Договори підписані та скріплені печатками сторін та зареєстровані у Дунаєвецькому районному відділі ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідні записи. Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, кадастрові номери земельних ділянок: №6821882700:04:004:0001, №6821882700:03:002:0001, №6821882700:04:004:0021, №6821882700:04:004:0022.

На підставі додаткових угод сторонами вносилися зміни до вказаних договорів, які стосувались зміни розміру орендної плати (т.1, а.с. 50, 51, 61, 62, 72, 73).

Розпорядженням Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області №277/2012-р від 15.05.2012р., на підставі статей 6, 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статей 17, 93, 125, 126, 134 пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статті 33 Закону України "Про оренду землі", заяви директора Товариства з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького Іванова Костянтина Олеговича прийнято рішення: 1) поновити договори оренди земельних ділянок від 16.05.2007 року, які зареєстровані у Дунаєвецькому відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинені записи: від 22.05.2007 року за № 040775300002, на земельну ділянку площею 30,50 га, з яких: 17,10 га - рілля, 11,00 га - пасовища, 2,40 га - заболочений сінокіс; від 22.05.2007 року за №040775300003, на земельну ділянку площею 65,02 га, з яких: 47,90 га - рілля, 11,10 га - пасовища, 6,20 га - заболочений сінокіс; від 22.05.2007 року за №040775300004, на земельну ділянку площею 61,84 га - рілля; від 22.05.2007 року за №040775300005, на земельну ділянку площею 64,56 га - рілля терміном на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Залісцівської сільської ради, укладених Дунаєвецькою райдержадміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького. Пунктом 2 вказаного розпорядження зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького у місячний термін з дня прийняття розпорядження укласти додаткові угоди про поновлення договорів оренди земельних ділянок, відповідно до розробленої технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки та технічної документації про нормативну грошову оцінку, право підпису додаткових угод про поновлення договорів оренди голова адміністрації залишив за собою (т.1, а.с.37-38).

24.12.2012 року розпорядженням Дунаєвецької районної державної адміністрації №8712012-р "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки при поділі земельних ділянок ТзОВ ім. Б.Хмельницького та внесення змін в п.1 розпорядження голови райдержадміністрації від 15.05.2012р. №277/2012-р", зокрема, затверджено:

1.1. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа -19,6755 га);

1.2. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою з видачею договору оренди при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа - 44,8845 га);

1.3. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа -19,3837 га);

1.4. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою з видачею договору оренди при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа-11,1213 га);

1.5. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою з видачею договору оренди при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа - 60,0000 га);

1.6. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа -1,2584 га);

1.7. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа - 3,3373 га);

1.8. Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою при поділі земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва розташовану за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту) (площа - 0,1314 га);

Пунктом другим, вказаного розпорядження, внесено зміни в п.1 розпорядження голови райдержадміністрації від 15.05.2012р. №277/2012-р "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок від 16.05.2007 року на території Залісцівської сільської ради", а саме:

"- від 22.05.2007 року за №040775300002, на земельну ділянку площею 30,50 га, з яких: 17,10га - рілля, 11,00га - пасовища, 2,40га - заболочений сінокіс;" замінити на "- від 22.05.2007року за №040775300002, на земельну ділянку площею 11,1213 га, з яких: 10,9328 га - рілля, 0,1885 га - пасовища;"

- від 22.05.2007 року за №040775300003, на земельну ділянку площею 65,02га, з яких: 47,90га - рілля, 11,10га - пасовища, 6,20га - заболочений сінокіс;" замінити на "- від 22.05.2007року за №040775300003, на земельну ділянку площею 60,0000га, з яких: 48,3647га - рілля, 5,5335га - сіножать, 6,1018га - пасовища;

- від 22.05.2007 року за №040775300005, на земельну ділянку площею 64,56га - рілля" замінити на"- від 22.05.2007 року за №040775300005, на земельну ділянку площею 44,8845га -рілля"

Пунктом третім розпорядження від 24.12.2012р. №8712012-р зобов'язано Управління Держкомзему у Дунаєвецькому районі Хмельницької області внести зміни в земельно-облікові документи (т.1, а.с.167-168).

Таким чином, внаслідок поділу утворилися наступні земельні ділянки, щодо яких розпорядженням прийнято рішення про поновлення договорів: земельна ділянка площею 44,8845га. кадастровий №6821882700:04:004:00 (площа до поділу 64.56 га); земельна ділянка площею 11,1213 га. кадастровий №6821882700:04:004:00 (площа до поділу 30,50 га.); земельна ділянка площею 60 га. кадастровий №6821882700:03:002:00 (площа до поділу 65,02 га.). Щодо земельної ділянки площею 61,84 га. поділ не здійснювався.

Наказами Головного управління Дежрземагенства у Хмельницькій області від 20.06.2014 року №22-1442/14-14-СГ, №22-1443/14-14-СГ, №22-1444/14-14-СГ, №22-1445/14-14-СГ Шинкарю В.В. надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населених пунктів Залісцівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області, кадастрові номери 6821882700:04:004 (розмір земельної ділянки 61.8400 га), 6821882700:04:004 (розмір земельної ділянки 30.5000 га), 6821882700:04:004 (розмір земельної ділянки 64.5600 га), 6821882700:03:002 (розмір земельної ділянки 65.2000) (т.1, а.с.151, 155, 159, 163).

Листами №27-22-05-9983/2-14 від 22.09.2014р. та №27-22-0.5-9981/2-14 від 22.09.2014р. Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького про те, що Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області 20.06.2014р. видано громадянину Шинкарю В.В. накази №22-1442/14-14-СГ, №22-1443/14-14-СГ, №22-1444/14-14-СГ, №22-1445/14-14-СГ на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства (т.1, а.с.34-35).

Наказом №22-4325/14-14-СГ від 25.09.2014р. Головним управлінням Дежрземагенства у Хмельницькій області затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду гр. Шинкарю В.В. для ведення фермерського господарства (01.02) за межами населених пунктів Залісцівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області; надано в оренду гр. Шинкарю В.В. земельну ділянку №1 площею 56,3480га., кадастровий номер 6821882700:03:002:0001; земельну ділянку №2 площею 35,7391 га. кадастровий номер 6821882700:04:004:0021; земельну ділянку №3 площею 10,5490га. кадастровий номер 6821882700:04:004:0022; земельну ділянку №4 площею 65,5920 га. кадастровий номер 6821882700:04:004:0023 для ведення фермерського господарства (01.02) строком на 20 років, які розташовані за межами населених пунктів Залісцівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області (т.1, а.с.150).

22.10.2014р. Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (орендодавець) та гр. Шинкарем В.В. (орендар) укладено договори оренди землі (т.1, а.с.101- 109).

На підтвердження фактичного використання спірних земельних ділянок позивачем подано у матеріали справи довідку Дунаєвецької об'єднаної державної податкової інспекції Управління Міндоходів у Хмельницькій області №683/10/20-227 від 22.08.2014р. про нарахування та сплату ТзОВ ім. Б.Хмельницького орендної плати за землю за 2012-2014 роки, (т.1, а.с.36), а також довідку управління агропромислового розвитку Дунаєвецької райдержадміністрації №02-28-04 від 05.01.2015р., в якій зазначено про обробіток та засів позивачем земельних ділянок загальною площею 177,84 га за межами населеного пункту на території Залісцівської сільської ради у 2012-2014 роках, (т.1, а.с.169).

Разом з тим, позивачем додано до матеріалів справи витяг з технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок (6821882700:04:004:0006; 6821882700:04:004:0007; 6821882700:03:002:0001; 6821882700:04:004:0001) в натурі (на місцевості), розташованих за адресою: Залісцівська сільська рада (за межами населеного пункту), витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку.

За наведених вище обставин, ТзОВ ім. Богдана Хмельницького, посилаючись, зокрема, на ст.ст.14, 16, 27, 33 Закону України "Про оренду землі", ст.ст.207, 624, 638, 640, 641 ЦК України, ст.ст.16, 27, 93, 122, 152 ЗК України, звернулося до місцевого господарського суду з позовом до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області та Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання недійсними наказів №22-1442/14-14-СГ, №22-1443/14-14-СГ, №22-1444/14-14-СГ, №22-1445/14-14-СГ, виданих Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області, якими громадянину Шинкарю В.В. надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок (кадастрові номери 6821882700:03:002:0001, 6821882700:04:004:0021, 6821882700:04:004:0022, 6821882700:04:004:0023) та визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області №22-4325/14-14-СГ від 25 вересня 2014 року "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок".

12.01.2015р. позивач звернувся до місцевого господарського суду із заявою, в якій просив суд прийняти відмову від позовних вимог до Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 12.01.2015р. у даній справі вказану вище заяву задоволено, прийнято відмову позивача від позову до Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області та припинено провадження у цій частині.

Як зазначалося вище, позов ТзОВ ім. Богдана Хмельницького до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області задоволено.

Колегія суддів, не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на таке.

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією

Згідно зі ст.2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Із норм статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324 ЦК України, статті 148 ГК України вбачається, що земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.

Справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам.

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам.

Згідно з ч.3 ст.122 ЗК України (в редакції, чинній до 01.01.2013р.) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.

Законом України від 06.09.2012р. №5245-VI внесено зміни та доповнення до ст.122 ЗК України.

Відповідно до ч.4 ст.122 ЗК України (в редакції, чинній з 01.01.2013р.) центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно зі статтею 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Пунктом 1 частини 1 статті 31 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.

Позивач, обґрунтовуючи позов, посилаючись, зокрема, на ст.ст. 14, 16, 33 ЗУ "Про оренду землі", вказуючи на те, що він повідомив орендодавця про намір скористатися переважним правом на укладення договорів оренди землі на новий строк і його розпорядженням №277/2012-р від 15.05.2012р. було прийнято рішення про поновлення чьотирьох договорів оренди землі від 16.05.2007р., укладених на 5 років, на той же строк, а у зв`язку із поділом земельних ділянок, які орендуються позивачем, розпорядженням Дунаєвецької РДА №8712012-р від 24.12.2012р. затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки при їх поділі, внаслідок чого утворилися земельна ділянка площею 44,8845 га (площа до поділу 64,56 га), земельна ділянка площею 11,1213 га (площа до поділу 30,50га), земельна ділянка площею 60,00 га (площа до поділу 65,02 га), а також враховуючи, що позивач виконував вищезазначені розпорядження РДА та неодноразово звертаючись з вимогою укласти додаткові угоди до договорів на новий строк, отримав відмову, однак продовжував сплачувати орендну плату за землю, тим самим реалізував своє волевиявлення та сторони фактично досягли згоди з усіх істотних умов договорів на новий строк, оспорені накази Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області порушують його право землекористування.

Також, позивач зазначає у позовній заяві, що не враховуючи інтереси позивача були здійснені трансформації щодо земельних ділянок, які орендує позивач, а саме: земельна ділянка площею 44,8845га була поділена з утворенням ділянки площею 35,7391га та кадастровим номером 6821882700:04:004:0021; земельна ділінка площею 11,1213га була поділена з утворенням ділянки площею 10,549га та кадастровим номером 6821882700:04:004:0022; земельна ділінка площею 60,000га була поділена з утворенням ділянки площею 56,348га та кадастровим номером 6821882700:03:002:0001. Щодо земельної ділянки площею 61,84га, то з листа Головного управління Держземагенства у Дунаєвецькому районі Хмельницької області від 28.10.2014р. №02-23/4169 позивач дізнався, що у Системі ведення Державного земельного кадастру ділянка з кадастровим номером 6821882700:04:001:0001 відсутня, а замість неї є земельна з іншим кадастровим номером 6821882700:04:004:0025, яка була зареєстрована за розробленим та погодженим проектом із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який пройшов Державну землевпорядну експертизу Держземагенства України. Позивач вказує, що наразі всупереч його інтересам здійснилися певні зміни щодо земельних ділянок, право на користування якими належить йому.

Представником позивача у судовому засіданні надано ситуаційний план розташування земельних ділянок із зазначенням бажаного місця розташування земельних ділянок та їх орієнтовними розмірами, який долучений судом до матеріалів справи, посилаючись на який, останній вказує, що межі земельних ділянок, наданих в оренду на підставі наказу Головного управління Дежрземагенства у Хмельницькій області №22-4325/14-14-СГ від 25.09.2014р. гр.Шинкарю В.В., накладаються на земельні ділянки, які перебувають в оренді позивача.

Матеріали справи не містять беззаперечних доказів на підтвердження того, що третій особі надано в оренду земельні ділянки, які перебували в оренді позивача у повному обсязі, однак ні відповідачем, ні третьою особою не спростовано, що місцерозташування вказаних земельних ділянок частково співпадає.

Таким чином, позивач, звернувшись з позовом, стверджує, що договори оренди земельних ділянок від 16.05.2007р., укладених на 5 років, поновлено ще на 5 років.

Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" визначено умови поновлення договору оренди землі.

Вказана стаття об`єднує два випадки поновлення договору оренди.

Так, у частині 1 ст.33 вказаного Закону передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Реалізація зазначеного переважного права на поновлення договору оренди можлива лише за умови дотримання встановлених цією нормою певної процедури і строків, передбачених ч.2-5 ст.33 ЗУ "Про оренду землі", а саме: орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі; до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди; при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється; орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Отже, для застосування частини 1 ст.33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити наступні юридичні факти, а саме: орендар належно виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа - повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення.

Частинами 8, 9 ст.33 Закону передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку; відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржена в суді.

Крім того, частина 10 вказаної статті визначає, у разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Судом встановлено, що ТзОВ ім. Богдана Хмельницького на підставі договорів оренди земельної ділянки від 16.05.2007р., зареєстрованих в Дунаєвецькому відділі ХРФ центру ДЗК від 22.05.2007 року за №040775300004, №040775300005, №040775300003, №040775300002, строком на 5 років, орендувало земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів Залісцівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області.

Як зазначено у п.1 розпорядження Дунаєвецької районної державної адміністрації Хмельницької області від 15.05.2012р. №277/2012-р орендодавець погодився поновити вказані вище договори оренди земельних ділянок при певній умові. Так, пунктом 2 даного розпорядження зобов`язано товариство у місячний термін з дня прийняття розпорядження укласти додаткові угоди про поновлення договорів оренди земельних ділянок, відповідно до розробленої технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки та технічної документації про нормативну грошову оцінку.

Таким чином, із змісту вказаного розпорядження вбачається, що орендодавець не заперечує щодо поновлення договорів оренди земельних ділянок, однак за умови розроблення технічної документації із землеустрою та технічної документації про нормативно-грошову оцінку, тобто з дотриманням ч.10 ст.33 ЗУ "Про оренду землі", що свідчить про необхідність узгодження орендодавцем та орендарем істотних умов договорів оренди землі та укладення додаткових угод.

Проте, як свідчать матеріали справи, технічна документація затверджена лише у грудні 2012 року, згідно з п.2 розпорядження Дунаєвецької районної державної адміністрації №8712012р. від 24.12.2012 року "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки при поділі земельних ділянок ТзОВ ім. Б.Хмельницького та внесення змін в п.1 розпорядження голови райдержадміністрації від 15.05.2012р. №277/2012-р" внесено зміни в п.1 розпорядження голови райдержадміністрації від 15.05.2012р. №277/2012-р "Про поновлення договорів оренди земельних ділянок від 16.05.2007 року на території Залісцівської сільської ради", а саме - змінено межі земельних ділянок у результаті поділу яких утворилися наступні земельні ділянки: земельна ділянка площею 44,8845га кадастровий №6821882700:04:004:00 (площа до поділу 64.56га); земельна ділянка площею 11,1213га кадастровий №6821882700:04:004:00 (площа до поділу 30,50га); земельна ділянка площею 60,00га кадастровий №6821882700:03:002:00 (площа до поділу 65,02га).

У позовній заяві товариство вказує, що на неодноразові звернення до Дунаєвецької РДА з пропозицією укласти додаткові угоди отримав відмову, проте, як свідчать матеріали справи позивач наданим ч.9 ст.33 Закону України "Про оренду землі" правом оскарження в суді такої відмови не скористався.

Також, 15.04.2014р. товариство звернулося до Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області з листом №86 про поновлення договорів оренди земельної ділянки, у задоволенні якого йому було відмовлено, з посиланням на ст.33 ЗУ "Про оренду землі", у зв`язку з неукладенням у визначений розпорядженням термін додаткових угод про поновлення договорів оренди земельної ділянки, що підтверджується листом за підписом першого заступника начальника Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 03.06.2014р. №19-22-0.51-3214/2-14.

Судова колегія вважає помилковими доводи позивача про поновлення договорів оренди земельних ділянок від 16.05.2007р. (зареєстрованих 22.05.2007р.) на той же строк, на який вони були укладені - 5 років, з посиланням на те, що він продовжує користуватися земельними ділянками, сплачувати орендну плату, оскільки із матеріалів справи вбачається, що поновлення договорів передбачалось за умови дотримання ч.10 ст.33 ЗУ "Про оренду землі" - виготовлення технічної документації із землеустрою та документації про нормативну грошову оцінку, відповідно, узгодження нових істотних умов договорів оренди землі, а тому договори оренди від 16.05.2007р. не можна вважати поновленими на новий строк на тих самих умовах на підставі ч.6 ст.33 ЗУ "Про оренду землі".

Відтак, колегія суддів дійшла висновку - строк дії договорів оренди землі, зареєстрованих в Дунаєвецькому відділі ХРФ центру ДЗК від 22.05.2007 року за №040775300004, №040775300005, №040775300003, №040775300002, закінчився 23.05.2012 року.

Судом встановлено, додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок у порядку, і строки, визначені частинами 2-5, 8 ст.33 Закону України "Про оренду землі" не укладено, що свідчить про те, що позивач не реалізував передбачене ст.33 ЗУ "Про оренду землі" переважне право на поновлення договорів оренди.

Слід зазначити, відповідно до ст.6 Закону України "Про оренду землі", ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" право оренди земельної ділянки для сільськогосподарських потреб підлягає обов`язковій державній реєстрації.

Проте, позивачем не надано доказів на підтвердження факту реєстрації права оренди земельних ділянок після закінчення 23.05.2012р. строків дії договорів оренди від 16.05.2007р.

Згідно з нормами ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. У даному випадку, це стосується позивача, який повинен довести факти та обставини, на підставі яких він будує позовні вимоги.

Судова колегія дійшла висновку, позивачем не доведено порушення його прав оспореними наказами відповідача.

Відтак, місцевим господарським судом не враховано зазначені вище обставини та норми чинного законодавства, а тому згідно з п.п.1, 3, 4 ч.1 ст. 104 ГПК України рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015р. у справі №924/1749/14 слід скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю ім Богдана Хмельницького у задоволенні позову.

Крім того, судом першої інстанції неправильно визначено розмір судового збору, який підлягав сплаті позивачем при зверненні з позовом.

Так, згідно з під п.п.2, 4 п.2 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру сплачується судовий збір у розмірі мінімальної заробітної плати станом на 1 січня календарного року, а за подання апеляційної скарги на рішення господарського суду 50 відсотків ставки, що підлягає сплаті при поданні позовної заяви.

Згідно з п.2.11. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського Процесуального кодексу Укарїни", якщо в позовній заяві об`єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов`язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.

З врахуванням викладеного вище, позивач, звернувшись з позовною заявою до місцевого господарського суду, мав подати докази, що підтверджують сплату судового збору по кожній немайновій вимозі. Загальна сума судового збору, яка підлягала до сплати позивачем за подання позовної заяви до суду - 6090 грн. 00коп. (немайнових вимог - 5, розмірі мінімальної заробітної плати - 1218,00грн.).

Судом встановлено, що позивач за подання позовної заяви сплатив судовий збір у розмірі 2436 грн. 00коп, що підтвержується квитанцією №NOX6J44060 від 14.11.2014р. (т.1, а.с.16). Таким чином, судовий збір позивачем сплачено у меншому розмірі, ніж передбачено Законом, а тому недоплачену суму судового збору за подання позовної заяви у розмірі 3654грн. 00коп. слід стягнути з позивача в дохід Державного бюджету України.

Разом з тим, судом встановлено, що скаржник, звернувшись з апеляційною скаргою про скасування рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015р. у справі №924/1749/14 у повному обсязі, мав сплатити судовий збір по кожній немайновій вимозі. Отже, загальна сума судового збору, яка підлягала до сплати скаржником за подання апеляційної скарги до суду - 3045 грн. 00коп.

Скаржник сплатив судовий збір у розмірі 1218грн. 00коп., що підтвержується квитанцією №10135664-1 від 05.02.2015р. (т.2, а.с.10). Таким чином, судовий збір скаржником сплачено у меншому розмірі, ніж передбачено Законом, а саме - на суму 1827грн. 00 коп., яку необхідно стягнути з позивача в дохід Державного бюджету України, а витрати відповідача по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги слід покласти на позивача, згідно зі ст.49 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 49, 101, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Шинкаря Володимира Васильовича задоволити.

2. Рішення господарського суду Хмельницької області від 27.01.2015 року у справі №924/1749/14 скасувати. Прийняти нове рішення.

3. У позові Товариства з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького про визнання недійсними наказів №22-1442/14-14-СГ, №22-1443/14-14-СГ, №22-1444/14-14-СГ, №22-1445/14-14-СГ, виданих Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області, якими громадянину Шинкару В.В. надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області №22-4325/14-14-СГ від 25 вересня 2014 року "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок" відмовити.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького (Хмельницька область, с.Залісці, вул. Леніна, 4, код 03786254) в доход Державного бюджету України 3654грн. 00коп. судового збору за подання позовної заяви та 1827грн. 00коп. судового збору за подання апеляційної скарги.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ім. Богдана Хмельницького (Хмельницька область, с.Залісці, вул. Леніна, 4, код 03786254) на користь Шинкаря Володимира Васильовича (Хмельницька обл., Дунаєвський район, с.Маків, код 2919011314) 1218 грн. 00коп. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

6. Справу повернути до господарського суду Хмельницької області.

Головуючий суддя Гулова А.Г.

Суддя Мельник О.В.

Суддя Розізнана І.В.

СудРівненський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.03.2015
Оприлюднено26.03.2015
Номер документу43205506
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1749/14

Ухвала від 23.12.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 10.12.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 02.12.2014

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Постанова від 08.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 01.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 18.06.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Ухвала від 22.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова T.Б.

Постанова від 17.03.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Ухвала від 16.02.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гулова А.Г.

Рішення від 27.01.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні