cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" березня 2015 р. Справа № 909/1178/14
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого - судді Зварич О.В.
суддів Кордюк Г.Т.
Юрченко Я.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради за №1999/09-17/в від 10.12.2014р. (вх. №01-05/6049/14 від 22.12.2014р.)
на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 25.11.2014р.
у справі № 909/1178/14
за позовом: Фізичної особи-підприємця Жаровського Віталія Івановича (надалі ФОП Жаровський В.І.)
до відповідача: Івано-Франківської міської ради
про визнання незаконним та скасування в частині п.13 додатку 2 рішення Івано-Франківської міської ради від 19.06.2014р. №1449-45 "Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань" та укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,25 га для будівництва торгово-складських приміщень, що знаходиться в м.Івано-Франківську на вул.Б. Хмельницького, кадастровий номер 2610100000:08:002:0034, на умовах поданого проекту договору,
за участю:
від позивача: Жаровський В.І. (паспорт СС № 263755, виданий Івано-Франківським МУВСМВС України в Івано-Франківській області 17.05.1997р.);
від відповідача: не з'явився,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 25.11.2014р. у справі №909/1178/14 (суддя Малєєва О.В.) задоволено позов підприємця Жаровського В.І. Визнано незаконним та скасовано п. 13 додатку 2 рішення Івано-Франківської міської ради від 19.06.2014 № 1449-45 "Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань" в частині відмови. Вирішено вважати укладеним з дня набрання даним рішенням законної сили договір оренди земельної ділянки площею 0,25 га на вул. Б.Хмельницького в м. Івано-Франківську, кадастровий номер 2610100000:08:002:0034, для будівництва торгово-складських приміщень між Івано-Франківською міською радою та підприємцем Жаровським В.І. на умовах проекту договору, поданого підприємцем Жаровським В.І.
В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки стало те, що відповідно до вимог ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів. Задовольняючи позов, суд зазначив у своєму рішенні про те, що в силу положень абзацу 2 пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України передача в оренду вказаної земельної ділянки повинна здійснюватись без проведення земельних торгів.
Івано-Франківська міська рада подала апеляційну скаргу, в якій вважає, що рішення суду першої інстанції винесено з неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, неповним з'ясуванням всіх обставин справи та невідповідністю висновків, зроблених судом. Звертає увагу на те, що згідно ст. 12 Земельного кодексу України, п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання передання в оренду земельних ділянок комунальної власності належить до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. Тому, за відсутності рішення міської ради про передачу земельної ділянки в оренду неможливо укласти договір оренди земельної ділянки в судовому порядку. Вважає помилковим висновок суду про наявність в оспорюваному рішенні органу місцевого самоврядування одночасно вказівки про затвердження проекту землеустрою та відмову в затвердженні, адже як випливає зі змісту додатку 2 до рішення сесії міської ради від 19.06.2014р. №1449-45 позивачу відмовлено в затвердженні проекту землеустрою. Просить скасувати рішення господарського суду Івано-Франківської області від 25.11.2014р. у справі №909/1178/14, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову підприємця Жаровського В.І. відмовити.
Відповідач у клопотанні з додатком № 347/12-17/в від 02.03.2015 р.( вх. № 01-04/1492/15 від 04.03.2015 р.) вказує, що у зв'язку із скрутним матеріальним становищем, відсутністю коштів на відрядження, просить справу призначену на 16.03.2015р. слухати без участі представника Івано-Франківської міської ради, з врахуванням доводів апеляційної скарги та наданих пояснень в попередньому судовому засіданні.
В судовому засіданні позивач просив залишити без змін рішення господарського суду Івано-Франківської області від 25.11.2014р. у справі № 909/1178/14, а апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради - без задоволення.
Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення учасників судового процесу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішення господарського суду Івано-Франківської області від 25.11.2014р. у справі №909/1178/14 з врахуванням такого.
16.10.2014 року позивач звернувся до господарського суду Івано-Франківської області з позовною заявою (вх.№13450/14), в якій просив вважати укладеним з дня набрання рішенням законної сили договір оренди земельної ділянки площею 0,25 га на вул.Б.Хмельницького у м.Івано-Франківську, кадастровий номер 2610100000:08:002:0034 для будівництва торгово-складських приміщень між ним та Івано-Франківською міською радою, на умовах поданого підприємцем Жаровським В.І. проекту договору.
29.10.2014 року підприємець Жаровський В.І. подав до суду заяву про збільшення позовних вимог вх.№14016/04, доповнивши позов вимогою про визнання незаконним та скасування в частині п.13 додатку 2 рішення Івано-Франківської міської ради від 19.06.2014р. №1449-45 "Про розгляд клопотань фізичних та юридичних осіб із земельних питань".
З матеріалів справи вбачається, що рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 28.09.2006р. за №376 ФОП Жаровському В.І. надано дозвіл на проведення проектно-пошукових робіт (дозволено збір матеріалів погодження земельної ділянки) для будівництва торгово-складських приміщень на вул. Б. Хмельницького, поруч території заводу "Індуктор" (а.с. 16).
Позивач здійснив збір матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки, а саме отримав позитивні висновки Івано-Франківського міського управління земельних ресурсів від 26.01.2007 р. № 03-04-06/119 (а.с. 22), Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області від 28.03.2007р. №13-7/1383 (а.с. 18), Івано-Франківської міської санітарно-епідеміологічної станції від 15.02.2007р. №98 (а.с. 19), управління архітектури і містобудування виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 25.12.2006 р. №2/3-3/3018 (а.с.20), управління культури виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 06.03.2007 р. №205/1-7/в (а.с. 21), отримав погодження Дочірнього підприємства "Культурна спадщина Прикарпаття" згідно листа від 22.02.2007р. за № 80/070-в (а.с. 24), отримав технічні умови на підключення торгово-складських приміщень до систем водопроводу та каналізації м. Івано-Франківська №56 від 06.02.2007р. (а.с. 23), а також отримав позитивний акт комісії по вибору земельних ділянок від 17.01.2007р. (а.с. 17)
Після отримання вказаних документів позивач звернувся через дозвільний центр до Івано-Франківської міської ради з заявою від 10.04.2007 р. №1390 про погодження місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на складання проекту відведення.
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 24.06.2008р. у справі №18/29 задоволено позов підприємця Жаровського В.І. до Івано-Франківської міської ради та визнано право позивача на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га по вул.Б.Хмельницького у м. Івано-Франківську поруч території заводу "Індуктор" для будівництва торгово-складських приміщень (а.с. 28-30). В даному рішенні встановлено, що відповідно до ст. 151 Земельного кодексу України та згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427, позивачем отримано всі необхідні висновки для погодження місця розташування земельної ділянки і у Івано-Франківської міської ради не було правових підстав відмовляти приватному підприємцю Жаровському В.І. у погоджені місця розташування об'єкта та наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
На підставі вказаного рішення господарського суду приватним підприємством "Гео" на замовлення позивача виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підприємцю Жаровському В.І. для будівництва торгово-складських приміщень на вул. Б.Хмельницького поруч території заводу "Індуктор" у м. Івано-Франківську, який внесено до Державного земельного кадастру державним реєстратором 07.05.2014р. (а.с. 31-58)
Згідно заяви позивача від 20.05.2014р. даний проект відведення був поданий відповідачу для затвердження разом з проектом договору оренди землі (а.с. 92).
Івано-Франківською міською радою було прийнято рішення №1449-45 від 19.06.2014р. "Про розгляд клопотань фізичних і юридичних осіб із земельних питань", в пункті 2 якого вказується: "Затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок з передачею їх в оренду, згідно додатку 2 (додається)." Пункт 18 даного рішення сформульовано наступним чином: «Суб'єктам господарської діяльності, вказаним в додатках 2 та 4 до даного рішення, зареєструвати договори оренди землі у відповідності до чинного законодавства» (а.с. 72).
Додатком 2 до даного рішення є перелік осіб землекористування, яким затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, з передачею їх в оренду. Навпроти пункту 13 даного додатку вказано: «Підприємець Жаровський Віталій Іванович, адреса земельної ділянки - вул.Б.Хмельницького, поруч території заводу "Індуктор", площа - 0,2500 га, вид використання земельної ділянки (функціональне призначення) - для будівництва торгово-складських приміщень, кадастровий номер земельної ділянки - 2610100000:08:002:0034, рішення про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки - рішення господарського суду Івано-Франківської області від 24.06.2008 (справа №18/29), термін оренди - 3 роки. Над пунктом 13 додатку зазначено: "відмовити".
Зі змісту протоколу засідання постійної комісії Івано-Франківської міської ради з питань будівництва, архітектури, земельних відносин, охорони навколишнього середовища та сприяння розвитку сіл №35 від 18.06.2014р. вбачається, що на засіданні комісії розглядалось питання 46 "Про розгляд клопотань". По додатку 2 п.13 вказано: "Відмовити. Ділянку пропонувати на аукціон"(а.с. 126-129).
При винесенні постанови у даній справі колегія суддів керувалася наступним.
Згідно статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання). Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 Земельного кодексу України, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 Земельного кодексу України. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
В ході розгляду апеляційної скарги колегія суддів встановила, що рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 24.06.2008р. у справі №18/29 задоволено позов підприємця Жаровського В.І. до Івано-Франківської міської ради та визнано право позивача на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,25 га по вул.Б.Хмельницького у м. Івано-Франківську поруч території заводу "Індуктор" для будівництва торгово-складських приміщень (а.с. 28-30).
Приватним підприємством "Гео" на замовлення позивача виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підприємцю Жаровському В.І. для будівництва торгово-складських приміщень на вул. Б. Хмельницького поруч території заводу "Індуктор" у м. Івано-Франківську, який внесено до Державного земельного кадастру державним реєстратором 07.05.2014р. (а.с. 31-58) Згідно заяви позивача від 20.05.2014р. даний проект відведення був поданий відповідачу для затвердження разом з проектом договору оренди землі (а.с. 92).
Згідно статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу України
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом, або за результатами аукціону.
В оскаржуваному рішенні суд першої інстанції послався на положення абзацу 2 пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України, якими визначено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів), та дійшов вірного висновку про те, що передача в оренду спірної земельної ділянки повинна здійснюватись без проведення земельних торгів. З наведеним висновком місцевого господарського суду колегія суддів погоджується.
Згідно частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Нормами матеріального права встановлено, що набуття права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності та передача в оренду таких земельних ділянок здійснюються на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Матеріалами справи підтверджується, що Івано-Франківською міською радою було прийнято рішення №1449-45 від 19.06.2014р. "Про розгляд клопотань фізичних і юридичних осіб із земельних питань", згідно якого відмовлено підприємцю Жаровському В.І. у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з передачею її в оренду.
Вищевказане рішення Івано-Франківської міської ради сформульовано недосконало та викликає неоднозначне трактування його змісту. Але сама по собі нечіткість формулювання тексту рішення органу місцевого самоврядування не може слугувати підставою для визнання його недійсним.
Вирішивши вважати укладеним з дня набрання рішенням законної сили договір оренди земельної ділянки площею 0,25 га на вул. Б.Хмельницького в м. Івано-Франківську, кадастровий номер 2610100000:08:002:0034, для будівництва торгово-складських приміщень між Івано-Франківською міською радою та підприємцем Жаровським В.І. на умовах проекту договору, поданого підприємцем Жаровським В.І., за відсутності волевиявлення власника про передачу земельної ділянки в оренду, в порушення вимог частини 1 статті 116, частини 1 статті 124 Земельного кодексу України та пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про можливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки в оренду. Зобов'язання цього органу укласти з позивачем договір оренди за відсутності рішення власника про передачу земельної ділянки в оренду є порушенням передбаченого Конституцією України виключного права місцевої ради на здійснення права власності від імені Українського народу та управління землями, яке підлягає захисту.
Крім того, згідно пункту 9 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України, від 26.05.2004р. № 677, проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, відповідними органами земельних ресурсів, містобудування і архітектури, охорони культурної спадщини, санітарно-епідеміологічної служби, природоохоронним органом.
Однак, в матеріалах справи відсутні докази про погодження проекту відведення земельної ділянки з відповідними органами охорони культурної спадщини, санітарно-епідеміологічної служби та природоохоронним органом.
Відповідно до абзацу 5 статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за №147/03-05 від 30.04.2014р. по вул. Б.Хмельницького у м. Івано-Франківську поруч території заводу "Індуктор" спірна земельна ділянка знаходиться в межах заповідної території та території рекреаційного призначення (а.с. 59).
Як видно з наявних матеріалів справи, державна експертиза проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки підприємцю Жаровському В.І. для будівництва торгово-складських приміщень на вул. Б. Хмельницького поруч території заводу "Індуктор" у м.Івано-Франківську не проводилась.
З огляду на вищенаведене, апеляційний господарський суд вважає, що висновки, наведені в оскаржуваному рішенні місцевого господарського суду, не у повній мірі відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, тому його необхідно скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
У відповідності із пунктом 10 статті 105 ГПК України апеляційний господарський суд здійснює новий розподіл судових витрат у справі.
Керуючись, ст. ст. 43, 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради задоволити.
Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 25.11.2014р. у справі №909/1178/14 скасувати. В задоволенні позовних вимог відмовити.
Стягнути з Фізичної особи-підприємця Жаровського Віталія Івановича (76018, м. Івано-Франківськ, вул. Героїв-Пожежників, 9/1, ідентифікаційний код 2677309532) на користь Івано-Франківської міської ради (76004, м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського, 21, ЄДРПОУ 33644700) 1218,00 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.
Місцевому господарському суду видати відповідний наказ.
Справу повернути в господарський суд Івано-Франківської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 ГПК України.
Головуючий суддя Зварич О.В.
судді Кордюк Г.Т.
Юрченко Я.О.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2015 |
Оприлюднено | 27.03.2015 |
Номер документу | 43226934 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Зварич О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні