ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2015 р. Справа № 804/697/15 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративний позов Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного Управління Міндоходів у Дніпропетровській області до Апостолівської районної організації соціал-демократичної партії України про припинення юридичної особи , -
ВСТАНОВИВ :
14.01.2015 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області до Апостолівської районної організації соціал-демократичної партії України про припинення юридичної особи (код ЄДРПОУ 36724998).
Позовні вимоги обґрунтовано наступним. Апостолівська районна організація соціал-демократичної партії України перебуває на обліку в Криворізькій південній об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, як платник податків та інших обов`язкових платежів з 15.01.2010р., проте останню податкову звітність не надано з моменту взяття на облік, заборгованість по платежам до бюджету у відповідача відсутня.
Ухвала про відкриття скороченого провадження по справі від 15.01.2015 р. була надіслана на адресу відповідача, що вказана у довідці ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, рекомендованим поштовим відправленням, що підтверджується матеріалами справи.
На адресу суду від відповідача надійшло рекомендоване поштове повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою пошти "вручено, особисто - 21.01.2015р. - Ковпак".
30.01.2015р. до канцелярії Дніпропетровського окружного адміністративного суду за допомогою поштового зв`язку надійшло від відповідача заперечення до позовної заяви, за яким відповідач заперечує проти задоволення позовної заяви в повному обсязі, з долученням таких документів як: копія свідоцтва від 02.01.2003р. про реєстрацію структурного утворення політичної партії; копія свідоцтва від 13.01.2010р.; копія довідки з ЄДРПОУ від 19.01.2010р. №016666, які було долучено до матеріалів справи.
Надані заперечення до позовної заяви відповідач обґрунтовує тим, що відповідно до свідоцтва від 02.01.2003р. Апостолівську районну організацію соціал-демократичну партію України зареєстровано Апостолівським районним управлінням юстиції Дніпропетровської області, згідно до встановлених норм Закону України "Про політичні партії в Україні".
Щодо процедури ліквідації політичної партії відповідач посилається до ст. 21 Закону України "Про політичні партії в Україні", тобто, політична партія може бути за адміністративним позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України, а також, до ст. 23 вищевказаного Закону, тобто, політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстраційного свідоцтва в порядку, встановленому цим та іншими законами України, в той час, коли свідоцтво №22 від 02.01.2003р. не анульоване.
03.03.2015р. до канцелярії Дніпропетровського окружного адміністративного суду за допомогою електронного зв`язку від позивача надійшли додаткові пояснення, які судом було долучено до адміністративної справи.
Позивач в обґрунтування додаткових пояснень посилається на те, що згідно ч. 4 ст. 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" після реєстрації політична партія набуває статусу юридичної особи. Даний закон регулює відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Таким чином, до політичної партії, яка є юридичною особою та зареєстрована в ЄДР застосовуються також положення вищевказаного Закону.
Крім того, відповідач зареєстрований в податковому органі як платник податків, а отже, до нього застосовуються положення ПКУ щодо обов`язку надання податкової звітності (для неприбуткових організацій така звітність подається з нульовими показниками).
З метою винесення законного і обґрунтованого рішення у справі судом були досліджені наступні письмові докази, наявні в матеріалах справи: витяг з ЄДРЮО та ФОП; довідка від 08.12.2014р. №10418СУД про взяття на облік платника податків; довідка про стан розрахунків з бюджетом станом на 08.12.2014р.; довідка про не подання звітності; довідка про відсутність відкритих рахунків; копія розпорядження податкового органу; копія переліку юридичних осіб; копія свідоцтва від 02.01.2003р. про реєстрацію структурного утворення політичної партії; копія свідоцтва від 13.01.2010р.; копія довідки з ЄДРПОУ від 19.01.2010р. №016666.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Апостолівська районна організація соціал-демократичної партії України зареєстрована Апостолівською районною Державною адміністрацією Дніпропетровської області, про що видано Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи А01№401336 від 02.01.2003 року. Відповідно до Свідоцтва відповідач зареєстрований за адресою: Дніпропетровська область, м. Апостолове, вул. Петровського, 1, код ЄДРПОУ 36724998, копія якого міститься в матеріалах справи.
Також, Апостолівська районна організація соціал-демократичної партії України зареєстрована Апостолівським районним управлінням юстиції Дніпропетровської області, про що видано Свідоцтво про реєстрацію структурного утворення політичної партії №22 від 02.01.2003 року., копія якого міститься в матеріалах справи.
Організаційно-правову форму господарювання Апостолівської районної організації соціал-демократичної партії України визначено, як політична партія, вид діяльності за КВЕД: 91.32.0 діяльність політичних організацій.
Відповідач перебуває на податковому обліку в Криворізькій південній ОДПІ ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області з 15.01.2010 р. за № 10418, що підтверджується довідкою ДПІ від 08.12.2014 року № 10418СУД., яка міститься в матеріалах справи.
Згідно з довідкою Криворізької південної ОДПІ ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області відповідач - Апостолівська районна організація соціал-демократичної партії України не подає податкову звітність до податкового органу з моменту взяття на облік, тобто більше одного року, заборгованості зі сплати податків, зборів, (обов'язкових платежів) станом на 08.12.2014 року не має, що підтверджується довідками контролюючого органу, таких як: про стан розрахунків з бюджетом та про неподання звітності, які містяться в матеріалах справи.
12.12.2014р. начальником Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області прийнято розпорядження №86-Р про звернення до Дніпропетровського окружного адміністративного суду щодо припинення юридичних осіб, що не пов`язано з банкрутством, а саме, Апостолівської районної організації соціал-демократичної партії України.
Правовідносини сторін щодо справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків і зборів, що справляються в Україні, порядку їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенції контролюючих органів, повноважень і обов`язків їх посадових осіб під час здійснення податків, контролю, відповідальність за порушення податкового законодавства; порядку державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців; порядку реєстрації громадських об`єднань та політичних партій регулюються нормами Конституції України, Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV, Закону України "Про об'єднання громадян" від 16.06.1992 № 2460-XII, Порядку обліку платників податків і зборів затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 09.12.2011 № 1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України 22.04.2014 № 462, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2011 р. за № 1562/20300.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством; Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.20.1.37 ст. 20 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 104 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV позов пред'являється шляхом подання позовної заяви до суду першої інстанції.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюються Конституцією України цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону.
Відповідно ч.ч.1, 3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців; Об'єднання громадян, політичні партії, державні органи та органи місцевого самоврядування, асоціації органів місцевого самоврядування, банки, торгово-промислові палати, фінансові установи (у тому числі кредитні спілки), біржі, інші установи та організації, для яких законом встановлені особливості державної реєстрації, набувають статусу юридичної особи лише з моменту їх державної реєстрації у порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до п.5 ч.2 ст.38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV встановлено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного капіталу юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам доходів і зборів податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням; визнання судом юридичної особи - емітента такою, що відповідає ознакам фіктивності неподання акціонерним товариством протягом двох років поспіль Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку інформації, передбаченої законом; нескликання акціонерним товариством загальних зборів акціонерів протягом двох років поспіль.
Відповідно до ч.1 ст. 32 Закону України "Про об'єднання громадян" від 16.06.1992 № 2460-XII за поданням легалізуючого органу або прокурора рішенням суду об'єднання громадян примусово розпускається (ліквідується) у випадках: 1) вчинення дій, передбачених статтею 4 цього Закону; 2) систематичного або грубого порушення вимог статті 22 цього Закону; 3) продовження протиправної діяльності після накладення стягнень, передбачених цим Законом; 4) зменшення кількості членів політичної партії до числа, коли вона не визнається як така.
Порядок обліку платників податку регулюється нормами Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну України від 09.12.2011 року №1588, зареєстрованого в Мін'юсті України 29.12.2011 року за № 1562/20300.
Відповідно до п.11.30 зазначеного Порядку, якщо платник податків не має заборгованості перед бюджетом та у разі: неподання протягом одного року до контролюючих органів податкових декларацій, документів податкової звітності; якщо установчі документи суперечать чинному законодавству; провадження діяльності, яка суперечить установчим документам та законодавству; наявності в єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням; наявності у контролюючого органу передбачених законами України інших підстав для постановлення судового рішення щодо припинення (ліквідації) чи скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання, то керівник контролюючого органу приймає рішення у вигляді розпорядження відносно платника податків про звернення до суду із заявою (позовною заявою) про винесення судового рішення щодо припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, відміни державної реєстрації, припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, скасування державної реєстрації, змін до установчих документів юридичної особи.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що підставою для звернення контролюючого органу до суду з позовом про припинення юридичної особи - відповідача був факт неподання відповідачем податкової звітності більше, ніж один рік, а саме, неподання Апостолівською районною організацією соціал-демократичної партії України податкової звітності з дати її реєстрації.
Як вбачається з досліджених судом письмових заперечень відповідача, останній обґрунтовує свою позицію тим, що ДПІ не входить до переліку органів, які мають право звертатись до суду з позовом про ліквідацію об`єднання громадян згідно ст. 32 Закону України "Про об'єднання громадян" від 16.06.1992 № 2460-XII, а така підстава припинення (ліквідації) юридичної особи - громадської організації, як неподання податкової звітності, вказаним законом не передбачена.
Таке твердження відповідача не відповідає дійсним обставинам справи, як не відповідає і правильному застосуванню норм матеріального права.
Згідно зі ст. 32 Закону України "Про об'єднання громадян" від 16.06.1992 № 2460-XII за поданням легалізуючого органу або прокурора рішенням суду об'єднання громадян примусово розпускається (ліквідується) у випадках: 1) вчинення дій, передбачених статтею 4 цього Закону; 2) систематичного або грубого порушення вимог статті 22 цього Закону; 3) продовження протиправної діяльності після накладення стягнень, передбачених цим Законом; 4) зменшення кількості членів політичної партії до числа, коли вона не визнається як така.
Ця норма, однак не включає застосування норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV, який прийнятий пізніше, ніж Закон України "Про об'єднання громадян" від 16.06.1992 № 2460-XII і є спеціальним з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-суб`єктів підприємницької діяльності. Будь-яких включень для юридичних осіб - громадських організацій цей Закон не встановив.
Відповідно до ч.2 ст.38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом; провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом; невідповідність мінімального розміру статутного капіталу юридичної особи вимогам закону; неподання протягом року органам доходів і зборів податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону; наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням.
У даному випадку при суперечності двох норм однакової юридичної сили, які регулюють припинення юридичної особи, за загальним правилом правозастосування, пріоритетне значення має законодавчий нормативно-правовий акт, який прийнятий по часу пізніше, тобто Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV.
У пункті 2 Рішення Конституційного суду України від 3 жовтня 1997 року №4-зп у справі за конституційним зверненням ОСОБА_4 щодо офіційного тлумачення частини п`ятої статті 94 та статті 160 Конституції України (справа про набуття чинності Конституцією України), Конституційний Суд України зробив висновок, згідно з яким конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайно є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено самим цим актом, автоматично скасовується одно предметний акт, який діяв у часі раніше.
Крім того, пунктом 3 Закону України України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV визначено, що закони, нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
На підставі вищенаведеного, при встановленні факту не подання податкової звітності (фінансової) звітності юридичної особи до контролюючого органу, позовна вимога про припинення юридичної особи підлягає задоволенню незалежно від виду юридичної особи.
Враховуючи викладене, суд вважає адміністративний позов Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області до Апостолівської районної організації соціал-демократичної партії України про припинення юридичної особи таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст.ст.158-163, 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Криворізької південної об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області до Апостолівської районної організації соціал-демократичної партії України про припинення юридичної особи - задовольнити повністю.
Припинити юридичну особу - Апостолівську районну організацію соціал-демократичної партії України (код ЄДРПОУ 36724998).
Направити копію постанови державному реєстратору за місцезнаходженням особи для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про судове рішення.
Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.
Згідно вимог ч.1 ст.256 КАС України постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження підлягають негайному виконанню.
Суддя Є.О. Жукова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2015 |
Оприлюднено | 27.03.2015 |
Номер документу | 43244825 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Жукова Євгенія Олексіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Жукова Євгенія Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні