Рішення
від 23.03.2015 по справі 914/390/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.03.2015 р. Справа№ 914/390/15

За позовом : Прокурора міста Борислава в інтересах держави уповноважений орган: орган місцевого самоврядування в особі Бориславської міської ради, м. Борислав

До відповідача : Публічного акціонерне товариство «УКРНАФТА», м. Київ

Про внесення змін до договору оренди землі від 01 жовтня 2010 року № 04.10.439.00155.

В судове засідання з'явились:

від прокуратури: Куцин В.Й.

від позивача: Мельничок В.М. - представник

від відповідача: не з'явився

Суддя Березяк Н.Є.

Секретар судового засідання Кравець О.І.

Представникам сторін роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22 ГПК України.

Суть спору: Подано позов подано позов в інтересах держави прокурором міста Борислава, уповноважений орган: орган місцевого самоврядування в особі Бориславської міської ради до Публічного акціонерне товариство «УКРНАФТА» про внесення змін до договору оренди землі від 01 жовтня 2010 року №04.10.439.00155.

Позовні вимоги прокурор обґрунтовує тим, що між Бориславською міською радою та ПАТ „УКРНАФТА" від імені якого діє структурна одиниця нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" було укладено договір оренди землі, за умовами якого відповідач отримав в строкове платне користування земельну ділянку пл. 0,0765 га. промислового призначення з орендною платою в розмірі 93,89 грн. в місяць. Рішенням Бориславської міської ради від 23.09.2011 року № 373 було затверджено нормативно-грошову оцінку земель м. Борислава, а Рішенням від 17.11.2012 року № 420 було внесено доповнення до Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення у м. Бориславі. Відповідно до п. 2.4 даного положення було визначено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У зв'язку зі зміною нормативно-грошової оцінки земельної ділянки позивач направив відповідачу листа з пропозицією укласти додаткову угоду до договору щодо нового розміру орендної плати, однак відповідач не погодився на внесення змін в договір щодо встановлення розміру орендної плати за землю на рівні 12% від нормативної грошової оцінки землі.

Прокурор просить суд внести зміни до п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 01.10.2010 р. № 04.10.439.00155, а саме викласти їх в наступній редакції:

„п.5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67 580,48 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року № 732";

" п.9 Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17 листопада 2011 року № 420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 8 109,66 грн. в рік (вісім тисяч сто дев'ять гривень 66 копійок), або 675,81 грн. (шістсот сімдесят п'ять гривень 81 копійка) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач Бориславська міська рада".

Обставини справи: Розглянувши подані матеріали суд визнав їх достатніми для прийняття заяви до розгляду і ухвалою від 09.02.2015 року порушив провадження у справі та призначив судове засідання на 02.03.2015 року.

В судовому засіданні 02.03.2015 року судом оглянуто оригінали документів, які долучені позивачем до матеріалів справи.

Судовий розгляд справи відкладався з підстав зазначених в попередній ухвалі господарського суду.

В судовому засіданні 23.03.2015 року представник прокуратури та представник позивача підтримали позовні вимоги в повному обсязі, просили суд їх задоволити з підстав наведених в позовній заяві та внести зміни до п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 01.10.2010 р. № 04.10.439.00155, а саме викласти їх в редакції зазначеній у резолютивній частині позовної заяви.

25.02.2015 року відповідачем на адресу суду подано відзив на позовну заяву (вх. 8135/15) в якому просить у задоволенні позову відмовити з підстав зазначених у ньому.

23.03.2015 року відповідачем на адресу суду подано клопотання про відкладення розгляду справи (вх. 11945/15) у зв'язку із зайнятістю представника.

Відповідач в судове засідання 23.03.2015 року явку повноважного представника не забезпечив з підстав зазначених у поданому клопотанні (вх. 11945/15). Однак, доказів на підтвердження його зайнятості в іншому судовому засіданні суду не надав, відповідно чим не обґрунтував своє клопотання. Як вбачається з поданого відзиву на позовну заяву проти позову заперечив, вважає, що підстав для внесення змін до договору оренди у зв'язку з прийняттям Бориславською міською радою від 23.09.2011 року рішення № 373 немає, оскільки самим договором не передбачено такої підстави перегляду розміру орендної плати, як затвердження органом місцевого самоврядування нової нормативно-грошової оцінки земель. Також вважає, що відсутні законодавчі підстави внесення змін до договору в судовому порядку.

В судовому засіданні 23.03.2015 року оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Суд заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:

1 жовтня 2010 року між Бориславською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" від імені якого діє структурна одиниця нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" (орендар) було укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.12.2010 р. за № 04.10.439.00155.

Назву відповідача з Відкритого акціонерного товариства "Укрнафта" було змінено на Публічне акціонерне товариство "Укрнафта", що вбачається з п. 1.3 статуту товариства та підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи і довідкою з ЄДРПОУ.

За умовами договору відповідач отримав в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0765 га. для обслуговування свердловини № 262 НГВУ „Борислав-нафтогаз" ВАТ „Укрнафта", яка знаходиться на території Бориславської міської ради.

Факт передачі земельної ділянки позивачем та прийняття її відповідачем підтверджується наявним в матеріалах справи Актом приймання-передачі об'єкта оренди від 1 жовтня 2010 року.

Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років, однак орендар має право на дострокове повернення даної земельної ділянки згідно чинного законодавства (п. 8 Договору).

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 5 даного договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 37 557,86 грн.

Також, сторони погодили, що орендна плата згідно Рішення Бориславської міської ради від 06.03.2008 року № 568 становить 3% від нормативної грошової оцінки та вноситься орендарем у грошовій формі щомісячними платежами в розмірі 93,89 грн.

Рішенням Бориславської міської ради від 23.09.2011 року № 373 було затверджено нормативно-грошову оцінку земель м. Борислава.

Крім цього, Рішенням Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420 було внесено доповнення до Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення у м. Бориславі.

Пунктом 2.4. Положення визначено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтогазової галузі становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини першої статті 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Відповідно до частини третьої даної статті, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.02.2012 р. № 732, нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки складає 67 580,48 грн.

У зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, Бориславська міська рада звернулася до відповідача з листом від 31.07.2012 року № 3-21/1877, в якому повідомила останнього про затвердження нової грошової оцінки земель м. Борислава та запропонувала укласти договори з урахуванням зміни оцінки земель м. Борислава.

Листом від 28.11.2012 року № 3-18/3076 позивач направив відповідачу додаткові угоди до договорів оренди землі відповідно до нової нормативної грошової оцінки.

Листом від 07.12.2012 року № 04-146 відповідач повідомив позивача, що ПАТ „Укрнафта" дає згоду на підписання додаткових договорів за умов встановлення орендної плати за землю на рівні 3% від нормативної грошової оцінки.

Листом від 14.12.2012 року № 3-18/3255 позивач повторно звернувся до відповідача з пропозицією укласти договори з урахуванням зміни оцінки земель м. Борислава.

Також, позивач повідомив відповідача, що в разі не підписання додаткових угод, спір вирішуватиметься в судовому порядку.

Однак, відповідач жодним чином не відреагував на повторну пропозицію позивача, додаткову угоду щодо внесення змін до договору з позивачем не уклав.

Положеннями п. 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору розв'язується у судовому порядку (п. 36 Договору). Дане положення кореспондується з положеннями ст. 30 Закону України "Про оренду землі".

Згідно пункту 14.1.125. статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно із ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до частини п'ятої статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, встановлені ст. 288 ПК України та п. 2.4. Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі з доповненнями, внесеними Рішенням Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420, граничні розміри річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Крім цього, п. 2.19. Постанови Пленуму ВГС України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В пункті 36 Договору сторони погодили, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку (ст. 30 ЗУ "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач, з метою приведення положень Договору (в частині зміни вартості нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати) до вимог законодавства, зокрема, ПК України, неодноразово повідомляв відповідача про необхідність підписання відповідних змін, однак, як було встановлено в судовому засіданні, домовленості щодо зміни розміру орендної плати в позасудовому порядку, сторонам Договору досягнути не вдалося.

З приводу надсилання пропозиції щодо зміни умов договору стороною, яка бажає внести такі зміни, іншій стороні, суд вважає за доцільне зазначити наступне.

Відповідно до п.1 резолютивної частини Рішення КСУ від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Таким чином, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди землі є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому у випадку недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки, не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги вищезазначені положення законодавства та той факт, що станом на день розгляду справи судом, Рішення Бориславської міської ради від 23.09.2011 року № 373 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Борислава" та Рішенням Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420 у встановленому законом порядку скасовано не було, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Щодо звернення з позовом до господарського суду прокурора міста Борислава, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 121 Конституції України, на органи прокуратури покладено представництво інтересів держави в суді у випадках визначених законом.

Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

Пунктом 1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99р. № 3-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України прокурори та їх заступники подають до арбітражного суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності.

Держава зацікавлена в належній поведінці суб'єктів цивільних правовідносин, які вона закріпила в законах та інших нормативно-правових актах. Натомість, невнесення відповідачем змін до Договору в частині розміру орендної плати, призводить до несвоєчасної та неповної сплати орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває в користуванні відповідача.

Оскільки, позов був заявлений прокурором в інтересах Бориславської міської ради, судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України слід стягнути з відповідача в дохід державного бюджету України.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 4-3, 27, 29, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до укладеного між Бориславською міською радою (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Шевченка,42, код ЄДРПОУ 26181298) та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) договору оренди землі № 04.10.439.00155 від 01 жовтня 2010 р., зареєстрованого в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010 р. за № 04.10.439.00155, шляхом викладення п. 5 Договору в наступній редакції: „п.5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67 580,48 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 року № 732";

3. Внести зміни до укладеного між Бориславською міською радою (82300, Львівська обл., м. Борислав, вул. Шевченка,42, код ЄДРПОУ 26181298) та Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) договору оренди землі № 04.10.439.00155 від 01 жовтня 2010 р., зареєстрованого в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010р. за № 04.10.439.00155, шляхом викладення п. 9 Договору в наступній редакції: " п.9 Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17 листопада 2011 року № 420 становить 12% (дванадцять) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 8 109,66 грн. в рік (вісім тисяч сто дев'ять гривень 66 копійок), або 675,81 грн. (шістсот сімдесят п'ять гривень 81 копійка) в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач Бориславська міська рада".

4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, 3-5; код ЄДРПОУ 00135390) в дохід Державного бюджету України 1 218,00 грн. судового збору.

5. Рішення суду може бути оскаржено протягом 10 днів до Львівського апеляційного господарського суду.

6. Наказ видати у відповідності до ст. 116 ГПК України.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 24.03.2015 року.

Суддя Березяк Н.Є.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення23.03.2015
Оприлюднено30.03.2015
Номер документу43245947
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/390/15

Ухвала від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Постанова від 19.05.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Юрченко Я.О.

Ухвала від 22.04.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Юрченко Я.О.

Рішення від 23.03.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 09.02.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні