cpg1251
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" травня 2015 р. Справа № 914/390/15
Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Юрченка Я.О.
суддів Давид Л.Л. Хабіб М.І.
при секретарі судового засідання Лялька Н.Р.,
за участю представників:
від прокуратури: Макогон Ю.І.
позивача: не зявився;
відповідача: Глинка Р.Я.- (довіреність в матеріалах справи);
розглянувши матеріали апеляційної скарги публічного акціонерного товариства "Укрнафта" б/н від 24.03.2015
на рішення Господарського суду Львівської області від 23.03.2015 (суддя Березяк Н.Є.)
у справі № 914/390/15
за позовом: прокурора м. Борислава, в інтересах держави - уповноваженого органу місцевого самоврядування в особі Бориславської міської ради Львівської області, м. Борислав
до відповідача: публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ
про внесення змін до договору оренди землі від 01 жовтня 2010 року № 04.10.439.00155.
Прокурор міста Борислава звернувся до Господарського суду Львівської області в інтересах держави в особі Бориславської міської ради з позовом до ПАТ „Укрнафта" про внесення змін до пунктів 5 та 9 договору оренди землі від 01.10.2010 № 04.10.439.00155 у зв'язку із затвердженням рішенням міської ради від 23.09.2011 № 373 нової нормативної грошової оцінки земель м. Борислава та встановленням рішенням міської ради від 17.11.2011 № 420 ставки орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 23.03.2015 у справі № 914/390/14 позов задоволено повністю.
Внесено зміни до укладеного Бориславською міською радою та публічним акціонерним товариством "Укрнафта" договору оренди землі № 04.10.439.00155 від 01 жовтня 2010, зареєстрованого в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010 за № 04.10.439.00155, шляхом викладення п. 5 Договору в наступній редакції: „п.5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67 580,48 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Борислав Львівської області від 14.02.2012 № 732";
Внесено зміни до укладеного Бориславською міською радою та публічним акціонерним товариством "Укрнафта" договору оренди землі № 04.10.439.00155 від 01 жовтня 2010, зареєстрованого в Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010 за № 04.10.439.00155, шляхом викладення п. 9 Договору в наступній редакції: " п.9 Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17 листопада 2011 року № 420 становить 12% від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 8 109,66 грн. в рік або 675,81 грн. в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у м. Бориславі Львівської області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач Бориславська міська рада".
Присуджено до стягнення з ПАТ "Укрнафта" в дохід Державного бюджету України 1 218,00 грн судового збору.
Рішення суду першої істанції мотивоване тим, що міська рада рішенням від 23.09.2011 № 373 затвердила нову нормативну грошову оцінку земель м. Борислава. Відповідно до витягу з техдокументації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.02.2012 №628 нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки становить 67 580,48грн. Рішенням Бориславської міської ради від 17.11.2011 № 420 внесено доповнення до Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення у м. Бориславі, пунктом 2.4 якого встановлено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтогазової галузі, становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
На підставі положень Податкового кодексу України, ст. 651 ЦК України, 188 ГК України, Законів України "Про оцінку земель", "Про оренду землі", п. 13 договору оренди, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність підстав для внесення змін до договору оренди та для задоволення позову.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, вважає, що при прийнятті рішення суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, неповно з`ясував обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення, прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Скаржник стверджує, що чинним законодавством України та умовами спірного договору оренди, не передбачено такої підстави для внесення змін до договору як прийняття органом місцевого самоврядування рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки землі та встановлення нових ставок орендної плати. Вважає,що судом першої інстанції не проаналізовано положень ч.2 ст. 652 ЦК України, не взято до уваги, що позивач і відповідач є рівноправними сторонами договору, відтак стверджує, що позивні вимоги є протиправними, а рішення суду незаконним. Крім того, скаржник посилається на порушення судом першої інстанції правил територіальної підсудності та вважає, що дана справа у відповідності до ст.15 ГПК України підсудна господарському суду м. Києва,оскільки ПАТ «Укрнафта» зареєстрована та знаходиться у м. Києві.
У зв'язку з перебуванням суддів Зварич О.В. у відпустці, розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 19.05.15 у склад колегії для розгляду справи № 914/390/14 внесено зміни, замість судді Зварич О.В. введено суддю Давид Л.Л.
В дане судове засідання з'явився прокурор та заперечив проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Представник відповідача, підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просив скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 23.03.15 та прийняти нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
Позивач явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив, причини неявки не повідомив.
Розглянувши матеріали апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення прокурора та відповідача, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а рішення Господарського суду Львівської області від 23.03.2015 у справі № 914/390/15 - залишити без змін, виходячи з наступного.
Бориславською міською радою (орендодавець) та ВАТ "Укрнафта" (назву змінено на публічне акціонерне товариство "Укрнафта"), від імені якого діє структурна одиниця нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" (орендар), укладено договір оренди землі від 01.10.2010, за умовами якого орендодавець на підставі рішення сесії Бориславської міської ради від 25.02.2010 за №1107 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0765 га терміном на 25 років для обслуговування свердловини № 262 НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", яка знаходиться на території Бориславської міської ради.
Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 37 557,86 грн.
Пунктом 9 договору визначено, що орендна плата згідно з рішенням Бориславської міської ради від 06.03.2008 № 568 становить 3% від нормативно-грошової оцінки і вноситься орендарем у формі та розмірі 93,89 грн щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 37210812700012 в УДК у Львівській області, код ЗКПО 22402093, отримувач Бориславська міська рада, код платежу 13050200.
Водночас, п. 13. договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається один раз в рік, у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Договір зареєстровано у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії Центр державного земельного кадастру 24.12.2010 за №04.10.439.00155.
По акту приймання-передачі об'єкта оренди від 01.10.2010 орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку загальною площею 0,765га для обслуговування свердловини №262.
Рішенням Бориславської міської ради № 373 від 23.09.2011 затверджено грошову оцінку земель м. Борислава, яка була введена в дію з 01.01.2012.
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.02.2012 р. №732, нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки складає 67 580,48 грн.
Рішенням Бориславської міської ради від 17.11.2011 № 420 внесено доповнення до Положення про порядок визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі. Пунктом 2.4 Положення визначено, що річний розмір орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтогазової галузі становить 12% нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
У зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки землі та зміною розміру ставки орендної плати за земельні ділянки Бориславська міська рада звернулася до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди землі та надіслала додаткову угоду до договору.
Відповідач погодився на підписання додаткової угоди до договору за умови встановлення розміру орендної плати за землю на рівні 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Позивач повторно звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди землі у відповідності до названих рішень міської ради, яка залишена відповідачем без відповіді.
Дослідивши обставини справи, доводи скаржника, апеляційний суд дійшов висновку про відмову у задоволенні апеляційної скарги з огляду на наступне.
Згідно із ст. 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 цього Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі").
Частиною другою ст. 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
З 01.01.2011 втратив чинність Закон України "Про плату за землю". Розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та порядок його визначення врегульовано Податковим кодексом України, статтею 288 якого встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок( ст. 289 Податкового кодексу).
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
При цьому, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України "Про оцінку земель").
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою( ст. 23 Закону).
В силу ст. 15 названого Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання: регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
У постанові Верховного Суду України від 20.08.2013р., прийнятій за наслідками розгляду заяви про перегляд постанови Вищого господарського суду України від 25.04.2013р. у справі №5009/3430/12 з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах( ст.ст. 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 24 Закону України "Про плату за землю" та ст.ст. 628, 632 ЦК України) вказано, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В силу ст. 111- 28 ГПК рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати за земельну ділянку.
Місцевим судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на виконання умов договору оренди землі від 01.10.2010 відповідачу надана в оренду на 25 років земельна ділянка площею 0,0765 га для обслуговування свердловин. За умовами договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 37 557,56 грн. Орендна плата встановлена в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки. Проте рішенням Бориславської міської ради від 23.09.2011 №373 затверджено нову нормативну грошову оцінку земель м. Борислава. Згідно з витягом з техдокументації від 14.02.2012. №732, виданим Управлінням Держкомзему у м. Бориславі Львівської області, нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки становить 67 580,48 грн. Рішенням міської ради від 17.11.2011 № 420 внесено доповнення до Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення у м. Бориславі, яким встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки для обслуговування свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтогазової галузі, в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно з п. 2.19. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (з наступними змінами і доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Згадані вище рішення міської ради від 23.09.2011 №373 та від 17.11.2011 №420 прийняті в межах повноважень, наданих законом, вони є чинними, відтак є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Слід також зазначити, що за умовами п. 13 договору оренди розмір орендної плати переглядається один раз в рік, у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.
Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Отже, зміна нормативної грошової оцінки земель та розміру ставки орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати за земельну ділянку.
Названі обставини підтверджують наявність правових підстав для внесення змін до договору оренду землі та спростовують доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі.
Зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом( частини 1 та 2 названої статті 651 ЦК України).
Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором, що і було зроблено позивачем.
При цьому, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
З огляду на наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди землі, недосягнення сторонами згоди щодо зміни договору, норми ст. 651 ЦК України, ст. 188 ГК України та ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якими передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про законність та обґрунтованість позовних вимог та вважає задоволення позову правомірним.
Доводи скаржника про порушення судом першої інстанції правил територіальної підсудності відхиляються як такі, що суперечать нормам процесуального закону. Так, ст. 16 ГПК України встановлює виключну підсудність справ, зокрема, справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням об'єктів земельних відносин або основної їх частини. Оскільки земельна ділянка, яка надана в оренду відповідачу, знаходиться на території Бориславської міської ради Львівської області, то даний спір підлягає розгляду Господарським судом Львівської області за місцезнаходженням земельної ділянки, а не за місцезнаходженням відповідача.
Інші доводи скаржника не приймаються до уваги, оскільки не спростовують правомірного висновку суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст. 4 3 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.
Відповідно до ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у встановленому законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Згідно із ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Відповідно до ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Оскільки скаржник, у встановленому законом порядку, не подав належних та допустимих доказів, які б з достовірністю підтверджували доводи, викладені в апеляційній скарзі, апеляційний господарський суд не вбачає підстав для задоволення вимог апеляційної скарги.
Оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, судова колегія Львівського апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що рішення Господарського суду Львівської області відповідає законодавству, матеріалам та дійсним обставинам справи.
Керуючись ст. ст. 33, 49, 99, 101, 103, 105 ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Рішення Господарського суду Львівської області від 23.03.2015 у справі № 914/390/15 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
2. Судовий збір за перегляд рішення в апеляційному порядку покласти на скаржника.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
4. Справу повернути до місцевого господарського суду.
Постанова підписана 25.05.2015
Головуючий суддя Юрченко Я.О.
Суддя Давид Л.Л.
Суддя Хабіб М.І.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2015 |
Оприлюднено | 29.05.2015 |
Номер документу | 44374932 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Юрченко Я.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні