233 № 233/488/15-ц
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 березня 2015 року м. Костянтинівка
Костянтинівський міськрайонний суду Донецької області у складі головуючого судді Леміщенко О.О., при секретарях Кліменко І.В., Войтюк О.О., за участю позивача ОСОБА_1, представника позивача ОСОБА_2, представника відповідача Бондар І.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Іллічівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області про скасування розпорядження про накладення дисциплінарного стягнення та стягнення моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду із позовною заявою до Іллічівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області та просить суд скасувати розпорядження сільського голови від 31.10.2014 року №8-р "Про дисциплінарне стягнення" про оголошення їй догани та стягнути з Іллічівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області завдану їй моральну шкоду у розмірі 5000,00 грн.
В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що вона з 01 червня 1997 року по даний час працює на посаді директора Іллічівського сільського будинку культури. Розпорядженням сільського голови від 31.10.2014 року №8-р її було притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани, за порушення трудової дисципліни, а саме за самовільне включення опалювальної системи у будинку культури. Вважає, що зазначене розпорядження є незаконним та таким, що винесено з особистих мотивів сільського голови, так як вона не вчиняла дисциплінарного проступку та не порушувала трудову дисципліну. Пояснює, що 19.10.2014 року було заплановано репетицію учасників зразкового танцювального колективу "Маргаритка", які готували композицію до святкування 75-річного ювілею Костянтинівського району. Прийшовши на робоче місце о 08-00 год. ранку, вона побачила на термометрі в приміщенні температуру на рівні +5?С, а на вулиці біло -2 ?С. Оскільки репетиція вже була запланована і через деякий час повинні були прийти діти, вона як керівник закладу, керуючись своїми посадовими обов'язками, піклуючись про здоров'я маленьких дітей, з 08-00 год. до 11-00 год. включила опалювальну систему будинку культури, що дозволило без шкоди для здоров'я дітей провести заняття та підготуватися до свята. Крім того зазначає, що виносячи догану, сільським головою не було взято до уваги її бездоганну попередню роботу, її грамоти та подяки, що свідчить про упереджене відношення до неї сільського голови.
В судовому засіданні позивач пояснила, що вона будучи директором будинку культури, 19.10.2014 року прийшла на роботу для того, щоб готувати композицію до 75-річчя Костянтинівського району. Так як було холодно і вона відповідає за дітей, не додзвонившись до сільського голови, вона вирішила увімкнути опалення, щоб діти не захворіли і щоб не зірвати захід. Зазначила, що вона не мала ніякої особистої вигоди, а увімкнула на 3 години газ, щоб хоча б якось прогріти повітря. Вказує, що всього було використано 13 кубів газу, і вона у своїй пояснювальній записці зазначила, що готова внести на відповідний рахунок вартість використаного газу, а тому не бачить порушення в даному випадку трудової дисципліни. І вона не мала наміру йти до суду, однак від сільського голови на її адрес весь час є висловлювання про те, що вона її звільнить за невідповідність займаній посаді, що свідчить про упереджене ставлення сільського голови до неї. Також зазначила, що за скільки років піклування за дітей, вона не заслуговує на таку догану, тому такими діями їй завдано моральну шкоду.
Представник відповідача ОСОБА_3 в судовому засіданні заперечила проти задоволення позовних вимог та дала пояснення по суті спору, в яких зазначила, що Іллічівський будинок культури є структурним підрозділом Іллічівської сільської ради, перебуває на балансі сільської ради та фінансується з її бюджету, а директор клубного закладу безпосередньо підпорядковується сільському голові. 20.10.2014 року виявлено проступок працівника, позивача по справі, яка проігнорувала та повністю порушила розпорядження сільського голови від 15.10.2014 року №32 "Про початок опалювального періоду 2014-2015 років" та низку інших рішень сільської ради про економію коштів, про недопущення втрат бюджету тощо. Провина її полягає в тому, що ОСОБА_4 була ознайомлена зі всіма рішеннями сільської ради, в т.ч. 15.10.2014 року №32 щодо початку опалювального періоду. Так, як цей акт є обов'язковим до виконання, а позивач повинна діяти в межах своєї компетенції, то вона не мала права самостійно розпоряджатись коштами сільської ради, так як це компетенція сільського голови. Зазначає, що їй неодноразово робились подібні зауваження, вона систематично вчиняла подібні дії, що призвело до винесення їй догани. Також, сільський голова пояснила, що на даний час неможливо встановити температурний режим повітря на вулиці та в приміщенні будинку культури на момент вчинення проступку. А танцювальний гурток "Маргаритка" не міг збиратися в той день, бо був розформований до того часу. А якщо така необхідність для включення опалення була, то керівник закладу повинна була повідомити про це сільського голову, що не було зроблено позивачем.
Вислухавши пояснення сторін по справі, дослідивши матеріали цивільної справи у їх сукупності та взаємозв'язку, суд встановив наступні обставини справи та відповідні до них правовідносини.
Позивач ОСОБА_1 згідно запису в її трудовій книжці працює на посаді директора Іллічівського сільського будинку культури з 01 червня 1997 року по теперішній час.
Згідно з рішенням виконавчого комітету Іллічівської сільської ради від 05.04.2005 року №28 зареєстровано Статут Іллічівського сільського Будинку культури-Центру культури та дозвілля. Відповідно до п. 1 якого, сільський будинок культури клубного типу - Центру культури та дозвілля Костянтинівського району є державним неприбутковим закладом культури, що діє в культурно-дозвільній сфері з метою подальшого відродження і розвитку національних культур народів, що мешкають у Костянтинівському районі, вдосконалення духовного розвитку людини, організації дозвілля населення, з урахуванням інтересів, запитів і потреб. Засновником Центру Будинку є Іллічівська сільська рада, а Будинок є структурним підрозділом Костянтинівського районного відділу культури.
Рішенням виконавчого комітету Іллічівської сільської ради від 30.10.2013 року №42 затверджено графік роботи Іллічівського сільського будинку культури, згідно якого Іллічівський СБК у зимовий період працює за графіком понеділок-вівторок з 13-00 до 18-00 год., середа-неділя з 08-00 год. до 22-00 год.
Згідно з планом роботи Іллічівського Будинку культури на жовтень місяць 2014 року, який затверджений сільським головою ОСОБА_3 заплановано проведення ряду культурних заходів.
22.10.2014 року директор Іллічівського СБК, позивач по справі, звернулася до сільського голови з проханням надати дозвіл на участь у святкуванні заходу, присвяченому 75-річчю Костянтинівського району учасникам зразкового танцювального колективу "Маргаритка" Іллічівського СБК, народному вокальному ансамблю "Горицвіт", солістам народної студії сольного співу "Хуторяночка", який відбудеться 24.10.2014 року о 13-00 год. у РБК "Ювілейний" (с-ще Артема).
Розпорядженням сільського голови Іллічівської сільської ради від 22.10.2014 року №33-р надано дозвіл директору Іллічівського СБК ОСОБА_1 на участь у святкуванні заходу, присвяченому 75-річчю Костянтинівського району учасникам зразкового танцювального колективу "Маргаритка" Іллічівського СБК, народному вокальному ансамблю "Горицвіт", солістам народної студії сольного співу "Хуторяночка", який відбудеться 24.10.2014 року о 13-00 год. у РБК "Ювілейний" (с-ще Артема). Відповідальність за життя та здоров'я учасників колективу під час проведення заходу, покладено на ОСОБА_1
Як видно з листа відділу культур, молоді, спорту і туризму №вх080/01-41 від 27.02.2015 року зразковий танцювальний колектив "Маргаритка" Іллічівського СБК з серпня 2014 року під керівництвом ОСОБА_1 директора Іллічівського СБК приймав участь у наступних заходах: - святковий концерт до Дня села Ілліча (11.10.2014 року); - генеральній репетиції до святкування Дня району (18.10.2014 року); - святковий концерт, присвячений 75-річчю Костянтинівського району (24.10.2014 року).
З списку учасників танцювального колективу "Маргаритка" Іллічівського СБК вбачається, що такий колектив складається із молодшої групи в кількості 15 чоловік, середньої групи в кількості 16 чоловік та старшої групи в кількості 10 чоловік.
Судом встановлено, що згідно розпорядження сільського голови від 24.07.2014 року №7-р балетмейстера ОСОБА_6, яка займалася з танцювальним колективом "Маргаритка" було звільнено з 31 липня 2014 року, а тому підготовкою номерів художньої самодіяльності, репетиції організація виступів зразкового танцювального колективу "Маргаритка" Іллічівського СБК займалася директор ОСОБА_1, що вбачається із листа відділу культур, молоді, спорту і туризму №вх080/01-41 від 27.02.2015 року
Судом також встановлено на підставі журналу обліку роботи Іллічівського СБК на 2014р., пояснень сторін та показів свідка ОСОБА_7, що 19.10.2014 року о 10-00 год. проходила репетиція танцювального колективу "Маргаритка" з дітьми у кількості 28 чоловік, до виступу на святковому концерті, присвяченому 75-річчю Костянтинівського району (24.10.2014 року).
Як пояснив свідок ОСОБА_7, температура повітря 19.10.2014 року в будинку культури була низькою, близько +5?С. Окрім того, як вбачається із роздруківки Архіву погоди в с. Ілліча за 19.10.2014 року, температура повітря після 06-00 год. була на рівні +1?С.
Позивач ОСОБА_1 19.10.2014 року увімкнула опалення в будинку культури, що сама не заперечує та що вбачається із матеріалів справи. Так, як видно із бухгалтерської довідки від 20.10.2014 року станом на 09.04.2014 року показник газового лічильника був на рівні 05393 м 3 , а за даними акту комісії від 20.10.2014 року, такий показник вже складає 05414 м 3 (різниця 21 м 3 газу).
З огляду на те, що розпорядженням сільського голови від 15.10.2014 року. №32-р визначено опалювальний період для закладів освіти та охорони здоров'я сільської ради з 15.10.2014 року, а для закладів культури та адмінбудинку сільської ради з 01.11.2014року, то за самовільне включення опалювальної системи в Іллічівському СБК 19.10.2014 року при режимі суворої економії бюджетних коштів, директору ОСОБА_1 винесено догану.
Оцінюючи зібрані по справі докази, пояснення сторін та норми чинного законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку, що така догана винесена позивачці безпідставно, а тому позов у цій частині суд задовольняє виходячи із наступних мотивів.
Відповідно до ст. 139 КЗпП України працівники зобов'язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.
Відповідно до ст. 147 КЗпП України за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення: догана; звільнення.
Аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що розпорядженням сільського голови від 15.10.2014 року №32-р "Про початок опалювального періоду 2014-2015 років", є тим розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, якого працівник зобов'язаний дотримуватись та за порушення якого може бути притягнуто працівника до дисциплінарної відповідальності, зокрема догана.
Проте, враховуючи функції, які виконувала позивач, її посадові права та обов'язки, суд прийшов до висновку, що в її діях відсутній дисциплінарний проступок.
Так, відповідно до ст. 1 Закону України "Про культуру" діяльність у сфері культури (культурна діяльність) - творча, господарська, наукова, бібліотечна, інформаційна, музейна, освітня, культурно-дозвіллєва та розважальна діяльність, спрямована на створення, тиражування, розповсюдження, демонстрування, популяризацію, збереження і використання культурних благ та культурних цінностей для задоволення культурних потреб громадян.
Стаття 3 цього Закону передбачає, що основними засадами державної політики у сфері культури є зокрема: створення умов для доступності освіти у сфері культури для дітей та юнацтва; забезпечення діяльності базової мережі закладів культури, закладів освіти сфери культури.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 цього Закону діти дошкільного віку, учні, студенти, пенсіонери, інваліди мають право на відвідування державних та комунальних закладів культури, позашкільних закладів освіти галузі культури на пільгових умовах, передбачених законодавством.
У свою чергу, Закон України "Про освіту" у ст. 38 визначає, що позашкільна освіта та виховання є частиною структури освіти і спрямовуються на розвиток здібностей, талантів дітей, учнівської та студентської молоді, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні. Позашкільна освіта та виховання здійснюються навчальними закладами, сім'єю, трудовими колективами, громадськими організаціями, товариствами, фондами і грунтуються на принципі добровільності вибору типів закладів, видів діяльності. Держава забезпечує умови для одержання учнями і молоддю позашкільної освіти.
До позашкільних навчальних закладів належать: палаци, будинки, центри, станції дитячої, юнацької творчості, учнівські та студентські клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи мистецтв, студії, початкові спеціалізовані мистецькі навчальні заклади, бібліотеки, оздоровчі та інші заклади. Для здійснення навчально-виховної роботи позашкільним навчальним закладам надаються спортивні об'єкти, культурні, оздоровчі та інші заклади безкоштовно та на пільгових умовах. Порядок їх надання визначається місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. (стаття 39 Закону України "Про освіту").
Статутом Іллічівського сільського Будинку культури-Центру культури та дозвілля визначено, що основними цілями та завданнями закладу є зокрема виховання повноцінної української творчої людини; інтеграція в стару систему проведення традиційних давньоукраїнських свят, створення нових елементів, пов'язаних з потребами виховання дітей, підлітків та молоді для майбутнього тощо.
Відповідно до п. 2.3., 2.4. посадової інструкції директора клубного закладу, який затверджений сільським головою та узгоджений з начальником відділу культури та туризму, позивачка відповідно до діючого законодавства забезпечує виконання основних напрямків культурно-освітньої та дозвільної сфери населення; організовує вивчення і впроваджує в практику нові форми та методи культурно-освітньої роботи та організації дозвілля.
Судом встановлено, що 19.10.2014 року директор будинку культури займалася саме із учасниками зразкового танцювального колективу "Маргаритка", до складу якого входять діти віком від 10 до 16 років, що не заперечується сторонами та доводиться списком учасників цього колективу. Враховуючи характер занять, позаурочний час їх проведення, вік дітей та мету їх занять, суд прийшов до висновку, що позивач своїми діями створювала дітям умови для проведення позашкільної освіти у сфері культури на базі Іллічівського сільського Будинку культури-Центру культури та дозвілля. Тобто, позивачка забезпечувала створення умов для доступності освіти у сфері культури для дітей та юнацтва та надавала їм право на відвідування комунального закладу культури у відповідності до ст. 3, 8 Закону України "Про культуру".
Відтак, враховуючи, що розпорядженням сільського голови від 15.10.2014 року №32-р "Про початок опалювального періоду 2014-2015 років" визначено опалювальний період для закладів освіти та охорони здоров'я сільської ради з 15.10.2014 року, то увімкнення опалення 19.10.2014 року у закладі культури сільської ради, для забезпечення освітньої функції щодо дітей у сфері культури, не можна вважати порушенням трудової дисципліни відповідно до вимог ст. 139 КЗпП України.
Також, оцінюючи дату початку опалювального періоду в 2014-2015 року суд бере до уваги Розпорядження голови Костянтинівської районної адміністрації №353 від 26.09.2014 року "Про початок опалювального періоду 2014-2015 років", де п. 2.1. вирішено рекомендувати сільським головам розпочати опалювальний період для закладів освіти та охорони здоров'я з 01.10.2014 року, а тому, оскільки дія вказаного розпорядження поширюється на територію всього Костянтинівського району, то факт увімкнення опалення позивачкою 19.10.2014 року не свідчить про наявність у її діях порушення нормативно-правових актів щодо початку опалювального періоду.
Окрім того, вирішуючи питання правомірності дій позивачки суд виходить з того, що своїми діями, які відповідач вважає незаконними, вона забезпечувала право дитини на участь у культурному і творчому житті у безпечних умов для життя та здоров'я .
Так, відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 31 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, яка ратифікована Україною 27.02.1991 року визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку, та вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Держави-учасниці поважають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчому житті та сприяють наданню їй відповідних і рівних можливостей для культурної і творчої діяльності, дозвілля і відпочинку.
Жодним нормативним актом не визначено допустимий рівень температурного режиму у закладах культури для подібного роду занять дітей, проте суд за аналогією закону, відповідно до ст. 8 ЦК України, керуються Постановою Головного державного санітарного лікаря України №63 від 14.08.2001 року "Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01", де у п. 5.5. зазначено, що у приміщеннях шкіл температура повітря в актовому залі повинна бути 17 - 20° C.
При судовому розгляді встановлено, що температура повітря в приміщенні будинку культури Іллічівської сільської ради 19.10.2014 року була на рівні близько +5?С, що не відповідає існуючим нормам температурного режиму подібного роду закладів, та свідчить про неможливість проведення занять з дітьми за таких умов.
Одночасно слід відзначити, що згідно п. 2.13. посадових інструкцій позивача, вона вживає заходів щодо створення безпечних і сприятливих умов праці.
Відтак, суд вважає, що з огляду на наведене, позивач належним чином виконувала покладені на неї посадові обов'язки та сприяла реалізації права дітей на участь у культурному і творчому житті у безпечних умов для життя та здоров'я, а не допускала порушення трудової дисципліни, як це безпідставно вважає відповідач у спірному розпорядженні №8-р від 31.10.2014 року.
Крім того, суд відзначає, що на розпорядженні сільського голови від 15.10.2014 року. №32-р "Про початок опалювального періоду 2014-2015 років" на звороті міститься підпис позивачки про ознайомлення з ним, проте не вказано дати такого ознайомлення, що унеможливлює встановлення судом моменту обізнаності позивачки із існуючими обмеженнями щодо опалювального періоду.
Так, позивачка зазначає, що з вказаним розпорядженням вона була ознайомлена після 01.11.2014 року, в той час, як представник відповідача зазначає, що таке розпорядження було надано для ознайомлення позивачу 15.10.2014 року
Відповідно до ч. 1 ст. 60 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу.
Відповідачем не надано, а судом не здобуто доказів того, що позивач була ознайомлення із розпорядженням від 15.10.2014 року №32-р на момент увімкнення системи опалення - 19.10.2014 року, а тому, за умов заперечення позивачем факту її обізнаності із цим розпорядженням на момент вчинення нею таких дій, у суду відсутні підстави для висновку про правомірність винесення спірної догани.
Суд також вважає безпідставним посилання відповідача, як на підставу своїх дій, на рішення Іллічівської сільської ради від 26.03.2014р. №VI43-2 "Про економію бюджетних коштів і недопущення втрат бюджету", оскільки затверджені ним Заходи щодо економії та раціонального використання бюджетних коштів носять рекомендаційний характер для позивача (п. 2 рішення), в той час, як відповідно до посадової інструкції директора клубного закладу, саме директор вирішує питання по організаційно-господарській діяльності клубного закладу (п. 2.21.), а відповідно до п. 3.4. цієї інструкції, директор має право розпоряджатися матеріальними цінностями в межах своїх повноважень.
За таких обставин, спірне розпорядження сільського голови Іллічівської сільської ради №8-р від 31.10.2014 року "Про дисциплінарне стягнення ОСОБА_1." не може залишатись в законній силі та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про стягнення з відповідача моральної шкоди у розмірі 5000,00 грн., то суд відзначає наступне.
Відповідно до ст. 237-1 КЗпП України відшкодування власником або уповноваженим ним органом моральної шкоди працівнику провадиться у разі, якщо порушення його законних прав призвели до моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв'язків і вимагають від нього додаткових зусиль для організації свого життя.
Як зазначено у Постанові Верховного Суду України від 25 квітня 2012 року N 6-23цс12, яке є обов'язковим для всіх судів за приписами ст. 360-7 ЦПК України, компенсація завданої моральної шкоди не поглинається самим фактом відновлення становища, яке існувало до порушення трудових прав, а має самостійне юридичне значення.
Таким чином, факт неправомірного притягнення позивачки до дисциплінарної відповідальності свідчить про порушення роботодавцем її законних прав. Таке порушення прав позивачки призвело до її моральних страждань, так як вона протягом 17 років роботи на цій посаді отримувала численні подяки та нагороди за свою сумлінну працю та вагомий внесок в розвиток культури, що як наслідок відобразилось на її стані здоров'я та підтверджується довідкою лікаря від 17.03.2015 року., про те, що вона знаходилась на амбулаторному лікуванні у невропатолога з 05.11.2014 року (з дня ознайомлення із спірним розпорядженням) по 15.11.2014 року з діагнозом: гостра гіпертонічна енцифалопатія на фоні гіпертонічного кризу.
Однак, враховуючи характеру правопорушення, його наслідків, глибину душевних страждань позивачки, суд приходить до переконання, що заявлений розмір моральної шкоди є завищений позивачкою, та з урахуванням принципів розумності і справедливості, вважає за необхідне зменшити розмір моральної шкоди, що підлягає стягненню з відповідача на користь позивача, до 500,00 грн.
Керуючись ст. ст. 8, 10, 11, 15, 82, 88, 209, 212, 214, 215 ЦПК України,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Іллічівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області про скасування розпорядження про накладення дисциплінарного стягнення та стягнення моральної шкоди - задовольнити частково.
Скасувати розпорядження сільського голови Іллічівської сільської ради №8-р від 31.10.2014 року "Про дисциплінарне стягнення ОСОБА_1.".
Стягнути з Іллічівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (код ЄДРПОУ 23130633) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) 500 (п'ятсот) гривень 00 копійок на відшкодування завданої моральної шкоди.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. Апеляційна скарга на рішення суду подається в Апеляційний суд Запорізької області через Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області протягом десяти днів з дня його проголошення.
Суддя
Суд | Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 24.03.2015 |
Оприлюднено | 01.04.2015 |
Номер документу | 43280138 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Леміщенко О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні