Постанова
від 13.07.2009 по справі 41/39
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

41/39

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

06.07.2009 р.                                                                   справа №41/39

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: М'ясищева  А.М.

суддів Алєєвої  І.В. , Москальової  І.В.

За участю представників сторін:

від позивача –Руденко А.О., довіреність №02-769 від 13.03.2009р., головний спеціаліст –юрисконсульт сектору правового забезпечення  Державної екологічної інспекції в Донецькій області;

від відповідача –Тасбаш Л.О., довіреність № 09/5282  від 29.29.12.2008р., юрисконсульт; Шевелев В.Г., довіреність № 09/28 від 09.01.2009р., юрисконсульт першої категорії юридичного управління;

Розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Донецькій області м. Донецьк

на рішення

господарського суду Донецької області     

від 21.04.2009р.

по справі  № 41/39 (суддя Гончаров С.А.)

за позовом Державної екологічної інспекції в Донецькій області м. Донецьк

до відповідача Відкритого акціонерного товариства “Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” м. Маріуполь Донецької області  

про стягнення збитків, заподіяних державі в сумі 49308 грн.

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Донецької області від 21.04.2009 року по справі №41/39 стягнуто з Відкритого акціонерного товариства “Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” м. Маріуполь на рахунок спеціального фонду місцевого бюджету Маріупольської міської ради, заподіяні державі збитки, в сумі 1318,75грн.

У задоволенні позовних вимог в іншій частині –відмовлено.

Оскаржуючи рішення суду, позивач просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, посилаючись на те, що рішення є  необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального права та з недодержанням норм процесуального права.  

В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що суд першої інстанції невірно визначив розрахунок розміру шкоди, заподіяної відповідачем навколишньому природному середовищу через невідповідність нормативної грошової оцінки земельної ділянки, вказаній у довідці №141, виданої відділом Держкомзему у м. Волноваха Донецької області. Крім того, господарським судом порушені норми “Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства”, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №171 від                       27.10.1997 року, оскільки ним взято до уваги і застосовано при прийняті рішення, розрахунок розміру шкоди, складений відповідачем самостійно.

Відповідач проти апеляційної скарги заперечує та  просить відмовити у її задоволенні  Державній екологічній інспекції в Донецькій області та залишити без змін   рішення господарського суду Донецької області від 21.04.2009 року по справі №41/39.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників   сторін, судова колегія   встановила.

Державною екологічною інспекцією в Донецькій області на підставі статті 20 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, проведено перевірку додержання відповідачем вимог природоохоронного законодавства, результати якої викладені у акті перевірки додержання природоохоронного законодавства України ВАТ “Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” від 12-30 травня 2008 року (надалі –акт перевірки).

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксовано, зокрема, що на Хіміко-металургійній фабриці ВАТ “ММК ім. Ілліча” в смт. Донське відходи бетонного виробництва розміщуються в районі РБВ без Дозволу Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області, що призвело до забруднення землі на площі 80 кв.м., обсягом 54,40 куб.м. та є порушенням ст. 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України “Про відходи”, ст.ст. 164, 167 Земельного кодексу України.

За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією в Донецькій області  відповідачу видано припис від 30.05.2008 року № б/н, яким приписано, зокрема, не допускати забруднення земель відходами виробництва в залізничному цеху вздовж залізничної колії, на хімічно-металургійній фабриці.

На підставі акту перевірки 20.05.2008 року держаним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області складено протокол № 007623/09-85 від 20.05.2008р. про адміністративне правопорушення, вчинене начальником дільниці виробництва будівельних матеріалів хімічно-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча” та передбачене ст. 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 17 Закону України “Про відходи”.

Постановою державного інспектора відділу екологічного контролю водних ресурсів та поводження з відходами в Донецькій області про накладення адміністративного стягнення № 09-85  від 30.05.2008 року начальника дільниці виробництва будівельних матеріалів хімічно-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча” визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

На підставі Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища № 171 від 27.10.1997 року (у редакції Мінприроди 04.04.2007 року № 149) і зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 422/13689 від 25.04.2007 року, державним інспектором охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Донецькій області здійснено розрахунок шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки відходами бетонного виробництва через порушення природоохоронного законодавства цехом по виробництву залізобетонних виробів хіміко-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча”, на земельній ділянці площею 80 кв.м., об'єм відходів –54,4 куб.м. Відповідно до наведеного розрахунку загальний розмір шкоди склав 49308 грн.

Статтею 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Згідно з п. “з” ст. 17 Закону України “Про відходи” від 05.03.1998р. суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.

Вимоги щодо зберігання та видалення відходів закріплені в ст. 33 цього закону. За приписами цієї норми зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). На кожне місце чи об'єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об'єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об'єктів. Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов'язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з державною санітарно-епідеміологічною службою України.

Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об'єкти повинні використовуватися лише для заявлених на одержання дозволу відходів.

Статтею 35 Закону України “Про охорону земель” визначено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.

Таким чином, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем порушено вимоги ст. 35 Закону України “Про охорону земель”, ст.ст. 40, 55 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 17, 33 Закону України “Про відходи”, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 12-30 травня 2008 року.

Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”  передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.

Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

З матеріалів справи вбачається, що  позивачем при розрахунку розміру шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки відходами бетонного виробництва через порушення природоохоронного законодавства цехом по виробництву залізобетонних виробів хіміко-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча”, неправильно було застосовано нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка склала 41,09 грн., на підставі виданого відділом земельних ресурсів у Волноваському районі Донецької області витягу № 141 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно витягу, його складено щодо земельної ділянки із земель промисловості ВАТ “ММК ім. Ілліча” площею 0,0102 га, другої економіко-планувальної зони, 6-го оціночного району, але фактично засмічена земельна ділянка знаходиться за межами цієї ділянки на території земель смт. Донське.

З плану смт. Донське, виданого Донською селищною радою, вбачається, що земельна ділянка площею 0,0102 га 6-го оціночного району знаходиться на території смт. Донське.

Проте,  згідно плану смт. Донське Хіміко-металургійна фабрика ВАТ “ММК ім. Ілліча”, на якій встановлено порушення природоохоронного законодавства, яке відображене в акті перевірки від 12-30 травня 2008 року, знаходиться за межами населеного пункту –смт. Донське. Тобто, позивачем при розрахунку розміру шкоди, заподіяної засміченням земельної ділянки відходами бетонного виробництва через порушення природоохоронного законодавства цехом по виробництву залізобетонних виробів Хіміко-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча ”, було застосовано нормативну грошову оцінку не засміченої відповідачем, а зовсім іншої земельної ділянки, яка знаходиться у межах населеного пункту –смт. Донське та надана відповідачу у користування для розміщення та обслуговування трансформаторних підстанцій.

Таким чином, розрахунок шкоди, на який посилається позивач в обґрунтування стягнення з відповідача шкоди в розмірі 49308,00 грн., господарським судом обґрунтовано визнано   невірним.

Між тим, як вбачається з виданої відділом Держкомзему у Волноваському районі Донецької області довідки № 33/2956 про грошову оцінку земельної ділянки Донської селищної ради Волноваського району Донецької області ВАТ “Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” (Хіміко-металургійна фабрика) станом на 20.03.2009 року, за межами населених пунктів грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення та несільськогосподарських угідь на території Волноваського району не проводилась.

Згідно довідки Хіміко-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча” від 31.03.2009 року № 16/11-623, грошова оцінка рілля з урахуванням коефіцієнту індексації для сплати податку на землю, зайняту під промисловими об'єктами, у 2008 році склала 10989,56 грн./га.

Тому суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що з урахуванням норм “Методики визначення розміру шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства”, нормативної грошової оцінки засміченої земельної ділянки, що повинна застосовуватись при визначенні шкоди (1,098956 грн./кв.м) загальний розмір шкоди заподіяної засміченням земельної ділянки відходами бетонного виробництва через порушення природоохоронного законодавства цехом по виробництву залізобетонних виробів Хіміко-металургійної фабрики ВАТ “ММК ім. Ілліча”  складає          1318,75 грн. та задовольнив в цій сумі позовні вимоги.

Посилання скаржника на те, що суд взяв до уваги та застосував при прийняті рішення, розрахунок розміру шкоди, складений відповідачем самостійно, тобто самостійно розрахував розмір спричиненої шкоди, а згідно до Методики цей розрахунок може складати виключно державні інспектори з охорони природного середовища  не може бути прийнято до уваги, оскільки господарським судом самостійно не проводився цей розрахунок, а  був вирішений  спір за наявними матеріалами згідно приписів вищеназваної Методики. При цьому відповідно до вимог ст.33 ГПК України скаржником відповідними доказами не спростовано факти встановлені у судовому рішенні.

З огляду на наведене рішення господарського суду відповідає матеріалам справи, приписам чинного законодавства та не підлягає скасуванню.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, - Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарського суду Донецької області від 21.04.2009р. у справі № 41/39 залишити без змін, а апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Донецькій області м. Донецьк  –без задоволення.

Головуючий          А.М.  М'ясищев

Судді:          І.В.  Алєєва

          І.В.  Москальова

Надруковано 5примірників:

1-до справи

1-позивачу

1-відповідачу

1-ДАГС

                                                                                                              1-госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.07.2009
Оприлюднено15.08.2009
Номер документу4328988
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/39

Ухвала від 13.10.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 25.09.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 14.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 14.03.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 18.02.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 21.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.А.

Ухвала від 27.02.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Постанова від 13.07.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 10.02.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орешкіна Е.В.

Ухвала від 16.06.2009

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні