Вищий адміністративний суд україни
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
Реєстраціяcpg1251
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"11" березня 2015 р. м. Київ К/800/34205/14
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддів при секретарі судового засідання за участю представників ОСОБА_1 Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (КМДА) Зайця В.С. (суддя-доповідач), Голяшкіна О.В., Стрелець Т.Г., Скавуляк Т.В., Корнієнка Р.О., Свербиус М.Е., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (КМДА) на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 квітня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2014 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (КМДА) про визнання протиправними дії та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Громадянин Азербайджану ОСОБА_1 пред'явив позов до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання дії відповідача щодо відмови позивачу в реєстрації безстрокової грошової інвестиції в економіку України протиправними; скасування рішення від 10 січня 2014 року № 050/14-63 про відмову позивачу в реєстрації безстрокової грошової інвестиції в економіку України; зобов'язання відповідача зареєструвати безстрокову грошову інвестицію в економіку України, здійснену позивачем в розмірі 101839,10 доларів США (814000 грн.) на підставі заяви з переліком документів, що подана до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30 грудня 2013 року за № 206і.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 квітня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2014 року, позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправними дії Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо відмови ОСОБА_1 в реєстрації безстрокової грошової інвестиції в економіку України.
Скасовано рішення Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10 січня 2014 року № 050/14-63 про відмову ОСОБА_1 в реєстрації безстрокової грошової інвестиції в економіку України.
Зобов'язано Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати безстрокову грошову інвестицію в економіку України, здійснену ОСОБА_1 в розмірі 101839,1доларів США (814000 грн.) на підставі заяви з переліком документів, що подана до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30 грудня 2013 року за № 206і.
Не погоджуючись із прийнятими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, скаржник оскаржив їх.
У касаційній скарзі Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (КМДА), посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Заслухавши доповідача, перевіривши доводи касаційної скарги, матеріали справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню.
Судами встановлено, що Громадянином Азербайджану ОСОБА_1 перераховано (swift - повідомлення про переказ коштів, лист ДПІ у Солом'янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві №870/К/26-58-22-06-К) із-за кордону грошові кошти у розмірі 101839,10доларів США, що по курсу НБУ (7,993) становить 814000грн., на відкритий на його ім'я рахунок № 26206100108519 в ПАТ «Державний Ощадний банк України».
6 вересня 2012 року між позивачем (Покупець) та ТОВ «Компанія з управління активами та адміністрування пенсійних фондів «Фінком естет менеджмент» (Продавець) укладено договір купівлі - продажу земельної ділянки по вул. Крутогірна, 40 в м. Києві, площею 0,1015г., вартістю 814000 грн., цільове призначення - будівництво і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер: 8000000000:72:286:0001..
Розрахунок за вищезазначене нерухоме майно здійснено позивачем у повному обсязі із використанням коштів на рахунку № 26206100108519.
Позивач через свого уповноваженого представника звернувся 26 грудня 2013 року із заявою про здійснення державної реєстрації іноземної інвестиції в економіку України.
До заяви були додані документи, визначені у пункті 4 Порядку державної реєстрації (перереєстрації) іноземних інвестицій та її анулювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 березня 2013 року № 1392, а саме інформаційне повідомлення із відміткою територіального органу Міністерства доходів і зборів України (3 екземпляри); довіреність на уповноваженого представника - копія нотаріально завірена; довідка з ПАТ «Державний Ощадний банк» від 11 листопада 2013 року № 16/3-1238; договір про відкриття інвестиційного рахунку; виписка по рахунку; нотаріально посвідчений переклад паспорту інвестора.
За результатами розгляду вказаної заяви Департамент економіки та інвестицій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) листом № 050/14-63 від 10 січня 2014 року відмовив у проведенні державної реєстрації іноземної інвестиції з підстав того, що нерезидент набуває статусу учасника інвестиційної діяльності (інвестора) при укладанні договору про інвестиційну діяльність, який згідно зі статтею 9 Закону України «Про інвестиційну діяльність» є основним правовим документом, що регулює взаємовідносини між суб'єктами інвестиційної діяльності.
Крім того в листі було зазначено, що операції купівлі-продажу не несуть ознак інвестиційної діяльності і тому не підлягають державній реєстрації як іноземна інвестиція. Придбання земельної ділянки в Україні фізичною особою - іноземцем вважається іноземною інвестицією у разі зарахування такого майна на баланс підприємства.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги зазначив, що чинне законодавство не забороняє придбання фізичними особами - іноземцями нерухомого майна, зокрема земельних ділянок на території України шляхом укладання договору купівлі-продажу, як однією з форм здійснення іноземної інвестиції, а тому документом, що підтверджує форму здійснення іноземних інвестицій відповідно до статті 3 Закону України «Про режим іноземного інвестування» від 19 березня 1996 року № 93/96-ВР (далі - Закон України № 93/96-ВР), якою визначений перелік форм здійснення іноземних інвестицій, може бути договір купівлі-продажу нерухомого майна.
Також суд першої інстанції зазначив, що доводи відповідача, викладені у листі-відмові № 050/14-63 від 10 січня 2014 року про те, що нерезидент набуває статусу учасника інвестиційної діяльності (інвестора) лише при укладанні договору про інвестиційну діяльність, який згідно зі статтею 9 Закону України «Про інвестиційну діяльність» є основним правовим документом, що регулює взаємовідносини між суб'єктами інвестиційної діяльності, суперечать вимогам чинного законодавства.
Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції прийшов до висновку, що відмова відповідача не ґрунтується на вимогах закону, у зв'язку із чим підлягає визнанню протиправною.
З метою належного захисту та відновлення прав позивача, з урахуванням встановлених обставин у справі, суд першої інстанції прийшов до висновку про необхідність зобов'язання відповідача зареєструвати безстрокову грошову інвестицію в економіку України, здійснену позивачем в розмірі 101839,1 доларів США (814000грн.) на підставі заяви з переліком документів, що подана до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 30 грудня 2013 року за №206і.
Суд апеляційної інстанції із висновком суду першої інстанції погодився та залишив постанову Окружного адміністративного суду міста Києва 03 квітня 2014 року без змін.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України із правовою позицією судів першої та апеляційної інстанцій не погоджується із огляду на наступне.
Спірні правовідносини, що склалися між сторонами регулюються Законом України «Про інвестиційну діяльність» від 18 вересня 1991 року № 15-60-XII (далі - Закон України № 15-60-XII), Законом України «Про режим іноземного інвестування» від 19 березня 1996 року № 93/96-ВР (далі - Закон України № 93/96-ВР).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про інвестиційну діяльність», інвестиціями є всі види майнових та інтелектуальних цінностей, що вкладаються в об'єкти підприємницької та інших видів діяльності, в результаті якої створюється прибуток (доход) або досягається соціальний ефект.
Такими цінностями можуть бути кошти, цільові банківські вклади, паї, акції та інші цінні папери (крім векселів); рухоме та нерухоме майно (будинки, споруди, устаткування та інші матеріальні цінності); майнові права інтелектуальної власності; сукупність технічних, технологічних, комерційних та інших знань, оформлених у вигляді технічної документації, навиків та виробничого досвіду, необхідних для організації того чи іншого виду виробництва, але не запатентованих («ноу-хау»); права користування землею, водою, ресурсами, будинками, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права; інші цінності.
Інвестиції у відтворення основних фондів і на приріст матеріально-виробничих запасів здійснюються у формі капітальних вкладень.
Згідно частин 1, 2 статті 2 Закону України «Про інвестиційну діяльність» інвестиційною діяльністю є сукупність практичних дій громадян, юридичних осіб і держави щодо реалізації інвестицій.
Інвестиційна діяльність здійснюється на основі інвестування, здійснюваного громадянами, недержавними підприємствами, господарськими асоціаціями, спілками і товариствами, а також громадськими і релігійними організаціями, іншими юридичними особами, заснованими на колективній власності; державного інвестування, у тому числі державної підтримки реалізації інвестиційних проектів відповідно до положень цього Закону, здійснюваного органами державної влади та органами влади Автономної Республіки Крим за рахунок коштів бюджетів, позабюджетних фондів і позичкових коштів, а також державними підприємствами і установами за рахунок власних і позичкових коштів; інвестування, здійснюваного органами місцевого самоврядування; іноземного інвестування, здійснюваного іноземними громадянами, юридичними особами та державами; спільного інвестування, здійснюваного громадянами та юридичними особами України, іноземних держав.
Частиною 1 статті 1 Закону України № 93/96-ВР передбачено, що іноземні інвестиції - цінності, що вкладаються іноземними інвесторами в об'єкти інвестиційної діяльності відповідно до законодавства України з метою отримання прибутку або досягнення соціального ефекту.
Відповідно до статті 9 Закону України №15-60-XII основним правовим документом, який регулює взаємовідносини між суб'єктами інвестиційної діяльності, є договір (угода).
Укладання договорів, вибір партнерів, визначення зобов'язань, будь-яких інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України, є виключною компетенцією суб'єктів інвестиційної діяльності.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України звертає увагу, що чинним законодавством не передбачено конкретного договору, на підставі якого здійснюється інвестиційна діяльність, разом з цим предмет договору повинен відповідати меті інвестиційної діяльності, а саме - отримання прибутку або досягнення соціального ефекту.
Відповідно до статті 81 Земельного кодексу України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
Пунктом «а» частини 3 статті 81 Земельного кодексу України передбачено, що іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.
Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 у ТОВ «Компанія з управління активами та адміністрування пенсійних фондів «Фінком естет менеджмент» 6 вересня 2012 року придбав земельну ділянку по вул. Крутогірна, 40 в м. Києві за 814000 грн..
Цільове призначення даної земельної ділянки - будівництво і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
З наведеного вбачається, що метою договору купівлі-продажу земельної ділянки від 06 вересня 2012 року не є отримання прибутку або досягнення соціального ефекту, в зв'язку з чим він не може вважатися інвестиційним договором, а придбана позивачем земельна ділянка іноземною інвестицією.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про режим іноземного інвестування» державна реєстрація (перереєстрація) іноземних інвестицій та її анулювання здійснюються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, в семиденний строк з дня подання іноземним інвестором документів для реєстрації (перереєстрації) іноземних інвестицій та її анулювання.
Згідно пункту 2 Порядку державної реєстрації (перереєстрації) іноземних інвестицій та її анулювання, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 139 від 06 березня 2013 року державна реєстрація (перереєстрація) іноземних інвестицій та її анулювання здійснюються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями (далі - органи державної реєстрації) у семиденний строк з дня подання іноземним інвестором документів для реєстрації (перереєстрації) іноземних інвестицій або її анулювання.
Відповідно до пункту 4 вказаного Порядку для державної реєстрації іноземних інвестицій іноземний інвестор або уповноважена ним в установленому порядку особа (далі - заявник) подає органу державної реєстрації такі документи: інформаційне повідомлення згідно з додатком 1 до цього Порядку у трьох примірниках з відміткою територіального органу Міністерства доходів і зборів за місцем здійснення інвестицій про їх фактичне здійснення. Зазначене повідомлення заповнюється згідно з додатком 2 до цього Порядку; документи, що підтверджують форму здійснення іноземних інвестицій (установчі документи, договори (контракти) про виробничу кооперацію, спільне виробництво та інші види спільної інвестиційної діяльності, концесійні договори тощо); документи, які підтверджують вартість іноземних інвестицій, що визначається відповідно до статті 2 Закону України «Про режим іноземного інвестування».
Відповідно до пункту 2 Порядку підтвердження органами державної податкової служби інформаційних повідомлень про фактичне внесення іноземних інвестицій та векселів, виданих під час увезення в Україну майна як внеску іноземного інвестора до статутного фонду підприємства з іноземними інвестиціями, а також за договорами (контрактами) про спільну інвестиційну діяльність, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України № 238 від 29 червня 2005 року, для підтвердження інформаційних повідомлень про фактичне внесення іноземних інвестицій та векселів, виданих під час увезення в Україну майна як внеску іноземного інвестора до статутного фонду підприємства з іноземними інвестиціями, а також за договорами (контрактами) про спільну інвестиційну діяльність, іноземний інвестор або уповноважена ним в установленому порядку особа, векселедавець (далі - заявник) звертається із заявою у письмовій формі до органу державної податкової служби за місцем здійснення інвестиції (далі - податковий орган).
До заяви додаються інформаційне повідомлення про внесення іноземної інвестиції у трьох примірниках, заповнене за формою і в порядку згідно з додатками № 1 і 2 до Положення про порядок державної реєстрації іноземних інвестицій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 928 від 07 серпня 1996 року, та документи, які свідчать про фактичне внесення інвестиції, для підтвердження інформаційного повідомлення; документи згідно з пунктом 7 Порядку видачі, обліку і погашення векселів, виданих під час ввезення в Україну майна як внеску іноземного інвестора до статутного фонду підприємства з іноземними інвестиціями, а також за договорами (контрактами) про спільну інвестиційну діяльність, та сплати ввізного мита у разі відчуження цього майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 937 від 07 серпня 1996 року, з метою погашення векселя.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач через свого уповноваженого представника звернувся 26 грудня 2013 року із заявою про здійснення державної реєстрації іноземної інвестиції в економіку України. До заяви були додані інформаційне повідомлення із відміткою територіального органу Міністерства доходів і зборів України (3 екземпляри); довіреність на уповноваженого представника - копія нотаріально завірена; довідка з ПАТ «Державний Ощадний банк України» від 11 листопада 2013 року № 16/3-1238; договір про відкриття інвестиційного рахунку; нотаріально посвідчений переклад паспорту інвестора.
Однак факт придбання позивачем на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 6 вересня 2012 року, укладеного між позивачем та ТОВ «Компанія з управління активами та адміністрування пенсійних фондів «Фінком естет менеджмент», за кошти, які знаходились на інвестиційному рахунку, не свідчить про здійснення інвестицій фізичною особою - іноземцем в економіку України.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій прийшли до помилкового висновку, визнавши протиправними дії Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо відмови ОСОБА_1 в реєстрації безстрокової грошової інвестиції в економіку України, скасувавши рішення Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 10 січня 2014 року № 050/14-63 про відмову ОСОБА_1 в реєстрації безстрокової грошової інвестиції в економіку України та зобов'язавши відповідача зареєструвати безстрокову грошову інвестицію в економіку України, здійснену ОСОБА_1 в розмірі 101839,1доларів США (814000 грн.).
Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Оскільки судами були повно і правильно встановлені обставини справи однак при ухваленні рішень було допущено порушення норм матеріального права, ухвалені рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 220, 221, 229, 230, 232 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (КМДА) задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 квітня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03 червня 2014 року скасувати
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (КМДА) про визнання протиправними дії та скасування рішення відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строк та у порядку, визначеними статтями 237, 238, 239-1
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 11.03.2015 |
Оприлюднено | 31.03.2015 |
Номер документу | 43309438 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Заяць В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні