cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
26 березня 2015 р. Справа № 902/168/15
Господарський суд Вінницької області у складі головуючого судді Маслія І.В., при секретарі судового засідання Василишеній Н.О.
За участю представників сторін:
прокурор: Гущіна Н.В., службове посвідчення;
позивача: Богачук С.А., представник за довіреністю;
відповідача : не з'явився.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу
за позовом :Заступника прокурора Вінницької області (21050, м. Вінниця, вул. Володарського, 33) в інтересах держави в особі
Вінницької міської ради (21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 59)
до :Товариства з обмеженою відповідальністю "Віанк" (21000, м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4)
про стягнення 134504,24 грн. збитків
ВСТАНОВИВ :
До господарського суду Вінницької області звернувся заступник прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Віанк" з позовом про стягнення з останнього збитків у вигляді неодержаних доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Позовна заява мотивована тим, що Департаментом самоврядного контролю Вінницької міської ради 30.08.2013 року проведено перевірку дотримання вимог законодавства при використанні земель м. Вінниці якою встановлено, що ТОВ - фірма "Віанк" використовує земельну ділянку площею 2,9188 га, на якій розміщені об'єкти нерухомості, що перебувають у власності товариства, із земель промисловості, транспорту, енергетики та зв'язку, що розташована у м. Вінниці, вул. Фрунзе 4, без документів, що посвідчують право власності або користування, що є порушенням вимог ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України.
Ухвалою суду від 12.02.2015 р. порушено провадження за вказаним позовом та справу призначено до розгляду на 10.03.2015 р. У зв'язку з неявкою в судове засідання відповідача, ухвалою суду від 10.03.2015 р. розгляд справи відкладено на 26.03.13 р.
Через канцелярію суду 05.03.2015 р. від позивача надійшли додаткові пояснення по суті позову.
26.03.2015 року через канцелярію суду від відповідача надійшла заява про відкладення розгляду справи на іншу дату.
На визначену дату з'явились прокурор та представник позивача.
В судовому засіданні 26.03.2015 року прокурор та представник позивача проти відкладення розгляду справи заперечили, зазначивши, що відповідач затягує розгляд справи та, посилаючись на надані в справу докази, просили суд позов задовольнити у повному обсязі.
Відповідач в судове засідання не з'явився, відзиву не надав, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином що стверджується наявною в матеріалах справи заявою про відкладення розгляду справи на іншу дату.
З огляду на подані в справу докази, суд приходить до висновку про те, що неявка представника відповідача в судове засідання не перешкоджає вирішенню спору у його відсутність. Спір відповідно положень ст. 75 ГПК України підлягає вирішенню за наявними в справі матеріалами.
Дослідивши подані матеріали та заслухавши пояснення учасників процесу, судом встановлено наступне.
01.11.1996р. Вінницькому державному підприємству "Виробниче об'єднання "Хімпром" на підставі рішення виконкому Вінницької міської ради № 623 від 26.07.1996р. видано Державний акт серії ІІ-ВН №001501 на право постійного користування земельною ділянкою площею 654 593,28 м.кв по вул. Фрунзе,4. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №125.
Рішенням Вінницької міської ради №601 від 10.11.2006р., в зв'язку з припиненням діяльності державного підприємства "ВО "Хімпром", вказаний вище Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою визнано таким, що втратив чинність.
Згідно рішення Третейського суду при Товарній біржі «Капітал», від 02.02.2007 р. ТОВ "Віанк" належать наступні будівлі та споруди: - будівля диспетчерського пункту цеху № 11 (літ. «А»), загальною площею 97,80 м 2 ; - будівля автоматичної телефонної станції (літ. «А»), загальною площею 376,50 м 2 ; - будівля локомотивного депо (літ. «А»), загальною площею 502,10 м 2 .
05.07.2007 р. Вінницькою міською радою ТОВ "Віанк" відповідно до рішення Вінницької міської ради від 19.06.2007 р. №1151 надано погодження на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки № 04-3-10-4338 орієнтовною площею 5,5000 га для потреб залізничного транспорту надання транспортних послуг та утримання і обслуговування залізничної під'їзної колії по вул. Фрунзе, 4, за рахунок земель територіальної громади міста, які перебували в користуванні Вінницького державного підприємства "ВО "Хімпром (а.с.165).
ТОВ "Віанк" 06.10.2009 року звернулось листом до Вінницької міської ради (а.с. 166) в якому просило: в зв'язку з закінченням терміну дії погодження на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05.07.2007 року № 04-3-10-4338 продовжити термін погодження на складання проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 5,5000 га, що розташована по вул.. Фрунзе, 4 для обслуговування залізничних під'їзних колій.
Додатком № 5 до рішення 40 сесії 5 скликання Вінницької міської ради від 30.10.2009 р. № 2558 передбачено продовжити ТОВ "Віанк" термін дії погодження Вінницької міської ради на складання проекту відведення земельної ділянки від 05.07.2007 р. № 04-3-10-4338, наданий відповідно до п. 6 рішення Вінницької міської ради від 19.06.2007 р. № 1151, терміном на 1 рік та дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, що розташоване на вул.. Фрунзе, 4, для потреб залізничного транспорту. Після виконання заявниками проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та проходженням державної землевпорядної експертизи управлінню земельних ресурсів міської ради замовити експертну оцінку вартості земельної ділянки.
Так, 30.08.2013р. заступником начальника відділу контролю за використанням територій та сплати місцевих податків Департаменту самоврядного контролю Вінницької міської ради Красіліч В.М. у присутності директора ТОВ "Віанк" (згідно даних, зазначених у акті перевірки) проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства при використанні земель м. Вінниці за адресою: м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4.
Перевіркою встановлено, що ТОВ "Віанк" використовує земельну ділянку площею 2,9188 га, яка розташована за адресою: м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4. На земельній ділянці розташоване належне товариству нерухоме майно, а саме: будівля диспетчерського пункту цеху № 11, площею 97.8 кв.м.; будівля автоматичної телефонної станції в цілому, площею 376,5 кв.м. які належать ТОВ "Віанк" згідно реєстраційного посвідчення від 02 лютого 2007 року виданого КП «ВООБТІ», та інформацією КП ВМБТІ, наданою листом №1301 від 27.06.2013. Дата набуття права власності 02.02.2007р.
Площа земельної ділянки, на якій розташовані належні об'єкти нерухомості складає 265.5 кв. м.. Межі земельної ділянки не огороджені.
На момент проведення перевірки ТОВ "Віанк" будівлю автоматичної телефонної станції використовує для комерційних потреб (офісне приміщення).
Також, на земельній ділянці по вул. Фрунзе, буд. 4 в м. Вінниці, розташоване майно (залізничні колії), які зі слів керівника ТОВ "Віанк" - Ткачука О.М., внесені засновниками (гр, Овчарук Ганною Миколаївною та гр. Безсмольною Вікторією Василівною), як внески до статутного фонду ТОВ "Віанк": - дільниці залізничних колій № 9. 10. 21 (належать ФО Овчарук Ганні Миколаївні) згідно біржового контракту (договору купівлі-продажу) зареєстрованого 02.11.2006 за № 06/11-02 Товарною біржею «Центр нерухомості»; - дільниці залізничних колій № 17, 19 (належать ФО Овчарук Ганні Миколаївні), згідно біржового контракту (договору купівлі-продажу) зареєстрованого 25.01.2007 за № 07/01-02 Товарною біржею «Центр нерухомості»; - дільниці залізничних колій № 12, 13, 20 (належать ФО Безсмольній Вікторії Василівні), згідно біржового контракту (договору купівлі-продажу) зареєстрованого 25.01.2007 за № 07/01-01 Товарною біржею «Центр нерухомості»; - дільниці залізничних колій № 6. 7. 8. 11, 14. 15, 16. 18 (належать ФО Безсмольній Вікторії Василівні), згідно біржового контракту (договору купівлі-продажу) зареєстрованого 02.11. 2006 за № 06/11-01 Товарною біржею «Центр нерухомості».
Відповідно до технічного паспорту залізничної під'їзної колії ТОВ «Віанк», виготовленого в 2006 року, загальна довжина колій становить 8771 м. корисна довжина колій становить 6412 м..
Також перевіркою встановлено, що ТОВ "Віанк" використовує земельну ділянку по вул.. Фрунзе, 4, м. Вінниця без документів , які посвідчують право власності (користування) нею (державний акт, договір оренди), що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
Вході проведення перевірки ТОВ "Віанк" надано лист №11 від 30.08.2013р., яким повідомлено, що підприємством па даний час розробляється нове техніко-економічне обґрунтування згідно листа №06-00-010-12424 від 16.08.2011 департаменту комунальних ресурсів. Земельна ділянка під залізничними коліями на даний час не використовується в зв'язку з відсутністю виробничої діяльності.
Вінницькою ОДПІ Вінницької області державної податкової служби повідомлено (лист № 12634/9/15-5 від 27.06.2013р.), що інформації щодо виникнення у ТОВ «Віанк» права власності або права користування земельними ділянками на території м. Вінниці до Вінницькою ОДПІ не надходило. ТОВ "Віанк" не сплачувало плату за землю, за використання земельної ділянки по вул.. Фрунзе, 4.
Департаменту самоврядного контролю Вінницької міської ради у 2011 році була проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства при використанні земель міста Вінниці, по вул. Фрунзе, 4, за результатами якої (акт від 18.08.2011 р. № 54/9-04-11) ТОВ "Віанк" було рекомендовано оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку по вул. Фрунзе, 4 на якій розташовані належні йому об'єкти нерухомості та майно, нарахувати та сплатити плату за землю за період фактичного використання земельної ділянки (починаючи з 2007 року).
Проте на момент проведення перевірки 30.08.2013р. ТОВ "Віанк" рекомендацій Департаменту самоврядного контролю не виконано: правовстановлюючі документи на земельну ділянку не оформлено та не сплачено плату за землю за період фактичного використання земельної ділянки.
Враховуючи вищевикладене, ТОВ "Віанк" запропоновано оформити правовстановлюючі документи на земельну ділянку по вул. Фрунзе, буд.4, на якій розташоване належне йому на праві приватної власності нерухоме майно та сплатити плату за землю (земельний податок) за фактичне використання земельної ділянки, та встановлено 30-денний термін на усунення виявлених порушень з повідомленням Департамент самоврядного контролю Вінницької міської ради. (Акт перевірки дотримання а.с. 16-18).
На підставі Акту перевірки від 30.08.2013 № 295/9-03-14, Положення про комісію по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок міста, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 16.02.2012 № 325 (із змінами та доповненнями внесеними рішенням виконкому міської ради № 1517 від 12.07.2013), Комісією по визначенню збитків на засіданні, яке відбулось 29.10.2014 (повідомлення про виклик на засідання Комісії направлено Відповідачу за адресою, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних І осіб та фізичних осіб-підприємців: м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4), розглянуто матеріали по розрахунку збитків, які нанесені Відповідачем внаслідок неодержання Вінницькою міською радою доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки, площею 2,9188 га по вул. Фрунзе, 4 в м. Вінниця, протягом 425 днів, за період з 30.08.2013 (дата вручення представнику ТОВ "Віанк" акту перевірки) по 29.10.2014 (дата засідання Комісії).
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради № 2426 від 06.11.2014р. затверджено Акт визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки площею 2,9188 га, по вул. Фрунзе, 4, (додаток 2) (а.с.44.), розмір яких становить 134 504,24 грн. за період з 30.08.2013 р. по 29.10.2014 року, та зобов'язано останнього відшкодувати визначені збитки в повному обсязі не пізніше 30-ти денного терміну з дня прийняття даного рішення (а.с.42-43).
Повідомлення про можливість отримання рішення та акту визначення розміру збитків відправлено Відповідачу рекомендованим листом за вих. № 06-00-010-47340 від 17.11.2014 (а.с. 45).
Згідно листа департаменту фінансів Вінницької міської ради від 13.12.2014 р. №10-00-012-53543, станом на 22.12.14 р. за кодом доходів 24062200 „Кошти за шкоду, що заподіяна на земельних ділянках державної та комунальної власності, які не надані у користування та не передані у власність, внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; відшкодування збитків за погіршення якості ґрунтового покрову тощо та за неодержання доходів у зв'язку з тимчасовим використанням земельних ділянок" на рахунок № 31413611700002 кошти від ТОВ "Віанк" не надходили (а.с.46).
У листі Вінницької ОДПІ від 16.10.2014 року № 23617/10/15-3 який направлено на адресу Департаменту самоврядного контролю зазначено, що ТОВ "Віанк" використовує земельну ділянку під об'єктами нерухомого майна по вул. Фрунзе, 4, документи на право користування землею відсутні. ТОВ "Віанк" нараховано та сплачено земельного податку за 6 місяців 2013 року в сумі 1417,86 грн. та за 8 місяців 2014 року в сумі 1890,48 грн.(а.с. 39).
Факт часткової сплати відповідачем земельного податку враховано позивачем при розрахунку розміру збитків.
Так, на думку прокурора та позивача, використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів та відсутність з боку ТОВ "Віанк" відшкодування заподіяних збитків, визначений Рішенням Вінницької міської, є порушенням інтересів позивача, що і стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Так, заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позову виходячи з наступного.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Частиною 1 ст.124 ЗК України передбачено , що передача в оренду земельних ділянок , що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки ( у разі продажу права оренди ) шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст.125 ЗК України право власності або право тимчасового користування земельною ділянкою виникає після одержання власником або користувачем документа, що посвідчує право власності або користування земельною ділянкою та його державної реєстрації, а право на оренду земельної ділянки виникає після укладання договору оренди та його державної реєстрації.
Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж в натурі (на місцевості), одержання документа що посвідчує право на неї, та його державної реєстрації - забороняється.
Документи, що посвідчують право на земельну ділянку, вказані у статті 126 ЗК України, зокрема, право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, право користування земельною ділянкою державним актом на право постійного користування, а право оренди земельної ділянки договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.
Рішенням Вінницької міської ради №101 від 01.03.2011р. затверджено Положення про Департамент самоврядного контролю, яким передбачено наступне: Департамент створено з метою здійснення самоврядного контролю за використанням земель за призначенням, повнотою надходжень коштів до бюджету міста від використання земельних ділянок та майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади (п.2.1); відповідно до покладених на нього завдань Департамент організовує і здійснює контроль за дотриманням підприємствами, установами, організаціями, незалежно від форм власності , громадянами України земельного законодавства, цільовим використанням земель, своєчасним приведенням тимчасово зайнятих земельних ділянок у стан, придатний для використання за призначенням (п.4.1); складає акти за наслідками проведених перевірок, які разом з пропозиціями щодо вжиття заходів до порушників надаються на розгляд керівництву міської ради, відповідно до розподілу обов'язків (п.4.20); департамент є юридичною особою (п.9.1) (а.с.126-130).
Рішенням Вінницької міської ради №379 від 19.08.2011р. до законодавчого врегулювання затверджено Тимчасове положення про самоврядний контроль за використанням та охороною земель та об'єктів нерухомого майна у м. Вінниці. Рішення набуло чинності 26.08.2011р.
Тимчасовим положенням про самоврядний контроль за використанням та охороною земель та об'єктів нерухомого майна у м. Вінниці передбачено: це тимчасове положення визначає порядок здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель, об'єктів нерухомого майна та спрямоване на забезпечення їх раціонального використання (п.1.1); об'єктом самоврядного контролю за використанням та охороною земель є землі та об'єкти нерухомого майна ( в тому числі цілісні майнові комплекси) комунальної власності (п.1.2); самоврядний контроль за використанням та охороною земель та об'єктів нерухомого майна здійснює Департамент самоврядного контролю Вінницької міської ради (п.1.5); посадові особи Департаменту при здійсненні контролю за охороною та використанням земель та об'єктів нерухомого майна мають право: складати акти обстеження стану та дотримання умов використання земельних ділянок та об'єктів нерухомого майна (3.1.2); отримувати у встановленому порядку від громадян, посадових осіб усну або письмову інформацію з питань пов'язаних з порушенням земельного законодавства України (п.3.1.3); проводити фотографування як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України (п.3.1.5).
Рішенням виконкому Вінницької міської ради №325 від 16.02.2012р. внесено зміни до рішення виконкому міської ради від 19.04.2005р. №596 "Про відшкодування збитків заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок" та викладено в новій редакції додатки до нього 1, 2, та 3 (а.с.35). Додатком 1 визначено склад комісії по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок міста.
Положенням про комісію по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних, тимчасовим зайняттям земельних ділянок міста (додаток 2 до рішення виконкому №325 від 16.02.2012р.) передбачено наступне: розрахунок суми збитків виконується Департаментом комунальних ресурсів міської ради, на підставі рішення голови Комісії про внесення на розгляд Комісії питання про визначення розміру збитків (п.4.1); у разі використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, збитки визначаються за період фактичного користування земельною ділянкою (п.4.2); збитки розраховуються у розмірі орендної плати за землю, за ставками, які діяли на період виникнення збитків, відповідно до Порядку встановлення розмірів орендної плати, за земельні ділянки, затвердженого рішенням міської ради, з урахуванням функціонального використання земельної ділянки особою, що спричинила збитки (п.4.3) (а.с.36-37).
Положенням про Департамент самоврядного контролю міської ради, затвердженим рішенням Вінницької міської ради №101 від 01.03.2011р., передбачено наступне: департамент створено з метою здійснення самоврядного контролю за використанням земель за призначенням, повнотою надходжень коштів до бюджету міста від використання земельних ділянок та майна, що перебуває у комунальній власності територіальної громади, дотриманням затвердженої містобудівної документації при забудові відповідних територій та розміщенням об'єктів зовнішньої реклами. У взаємодії з органами Державної податкової служби України здійснює контроль за своєчасністю та повнотою нарахування та сплати місцевих податків та зборів (п.2.1.); здійснює самоврядний контроль за: використанням земель у місті Вінниці за призначенням (п.3.1.); у разі виявлення порушень земельного законодавства надає пропозиції виконавчому комітету Вінницької міської ради щодо вжиття до порушників заходів впливу у відповідності до вимог чинного законодавства України, зокрема щодо обмеження, тимчасової заборони (зупинення чи припинення права власності чи права користування земельною ділянкою громадянами та юридичними особами (п.4.2.); виявляє факти самовільного зайняття земельних ділянок і надає пропозиції виконавчому комітету Вінницької міської ради щодо вжиття до порушників заходів впливу у відповідності до вимог чинного законодавства України, зокрема щодо звільнення таких земельних ділянок (п.4.3); складає акти за наслідками проведених перевірок, які разом з пропозиціями щодо вжиття заходів до порушників надаються на розгляд керівництву міської ради, відповідно до розподілу обов'язків (п.4.20.); складати акти за наслідками проведених перевірок. Готувати пропозиції щодо вжиття заходів до порушників, які разом з матеріалами перевірок надавати на розгляд керівництву міської ради , відповідно до розподілу обов'язків (п. 6.13) (а.с.127-130).
Постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам земель та землекористувачам, яким передбачено наступне:
- власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок (п.1);
- розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад (п.2);
- відшкодуванню підлягають: інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані (неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян) (п.3);
- збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина (п.5).
Законом України "Про оренду землі" передбачено наступне: оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1); орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ст.21ч.1); розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). (ст.21ч.2);
Земельним кодексом України передбачено наступне:
- до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:
а) розпорядження землями територіальних громад;
є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;
к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст.12);
- власники земельних ділянок мають право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом (п."ґ" ч.1 ст.90);
- право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст.125);
- власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч.2 ст.152);
- власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п."д " ч.1 ст.156);
- відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України. (ст.157);
- контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України (ст.187);
- самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами (ст.189).
Згідно ст. 142 Конституції України, ч. 3 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», землі є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним.
Департаментом самоврядного контролю Вінницької міської ради 30.08.2013 року проведено перевірку дотримання вимог законодавства при використанні земель м. Вінниці ТОВ "Віанк" якою встановлено, що останній використовує земельну ділянку площею 2,9188 га із земель промисловості, транспорту, енергетики та зв'язку, що розташована у м. Вінниці, вул. Фрунзе 4, без документів, що посвідчують право власності або користування, що є порушенням вимог ст.ст. 125,126 Земельного Кодексу України.
Факт користування ТОВ "Віанк" земельною ділянкою підтверджується:
- Актом перевірки від 30.08.2013 р., який підписаний відповідачем без будь яких зауважень (а.с. 16-18);
- Доповідною запискою від 27.05.2014 р. з схемою начальника відділу землеустрою (а.с. 19-20);
- Листом ТОВ "Віанк" (а.с. 40);
- Повідомленням від 13.10.2014 р. № 01-00-010-42235 про виклик ТОВ "Віанк" на засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків (а.с. 41)
- Повідомленням від 17.11.14 р. № 06-00-010-47340 відповідно до якого ТОВ "Віанк" проінформовано про прийняття Вінницькою міською радою Рішення про нарахування збитків (а.с. 45);
- Також іншими доказами, наявними у матеріалах справи.
За змістом ст. 33 ГПК України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Так, на підставі поданих доказів Позивач довів той факт, що Відповідач використовував земельну ділянку, розміром 2,9188 га без правовстановлюючих документів з 30.08.2013 року по 29.10.2014 року.
У той же час відповідачем не подано жодних документальних доказів у заперечення наведеним вище обставинам.
Так, з поданих документів Відповідач не спростував доводів Позивача про те, що він використовував без правовстановлюючих документів саме ту земельну ділянку, місце розташування та розмір якої зазначено у Акті перевірки.
У відповідності до ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки ); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Згідно зі ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правом фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Рішеннями виконавчого комітету Вінницької міської ради від 25.03.2005р. № 596 та 16.02.2012р.р. №325 із внесеними змінами та доповненнями рішенням виконкому від 12.07.2013 року № 1517 затверджено склад комісії по визначенню збитків та Положення про комісію по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок міста. Останнім передбачено проведення процедури розрахунку заподіяних збитків.
29.10.2014р. комісією по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки міста визначено розмір збитків, заподіяних тимчасовим, в період з 30.08.2013р. по 29.10.2014 р., зайняттям земельної ділянки площею 2,9188 га по вул. Фрунзе,4 в м. Вінниці в сумі 134 504,24 грн.
В подальшому рішенням Вінницької міської ради № 2426 від 06.11.2014р., яке відповідачем не оскаржувалося, був затверджений акт визначення розміру збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельної ділянки площею 2,9188 га по вул. Фрунзе,4 ТОВ "Віанк" та запропоновано останньому в 30-денний термін з дня прийняття рішення відшкодувати збитки. Повідомленням від 17.11.14 р. № 06-00-010-47340 відповідно до якого ТОВ "Віанк" проінформовано про прийняття Вінницькою міською радою Рішення про нарахування збитків направлено на адресу відповідача, проте відповідач збитки не відшкодував, що підтверджується листом департаменту фінансів Вінницької міської ради.
Повторюючись, суд відмічає, що відповідно до ст.ст.152,156 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: зокрема
д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії (бездіяльність) щодо відповідних земельних ділянок за процедурою, визначеною Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою КМ України від 19.04.1993 №284.
Такого висновку дійшов Вищий господарський суд у Постанові від 28.02.12 р. справа № 32/5005/11995/2011.
На підставі Вище викладеного суд відзначає, що тимчасове фактичне використання земельної ділянки відповідачем без правових підстав позбавило Вінницьку міську раду, як власника землі, права отримувати від цієї земельної ділянки доход, що, на переконання суду, є підставою для задоволення даного позову в повному обсязі.
Згідно з положеннями ст. 49 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Враховуючи наведене, керуючись ст. 4-2 - 4-5, 33-34, 43 ,49, 82-85, 115 ГПК України,-
ВИРІШИВ :
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Віанк" (21000, м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4, ідент. код 34542519) на користь Вінницької міської ради (21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 59, рахунок № 31413611700002, код. ЄДРПОУ 38054707, отримувач: УК у м. Вінниці (м. Вінниця) 24062200, Банк: ГУДКУ у Вінницькій області м. Вінниця, МФО 802015) збитків в розмірі 134 504,24 грн.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Віанк" (21000, м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4, ідент. код 34542519) в доход спеціального фонду Державного бюджету 2690,08 грн. судового збору.
4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
5. Копію рішення направити відповідачу рекомендованим листом.
Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст.84 ГПК України 30 березня 2015 р.
Суддя Маслій І.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи
2 - відповідачу (21000, м. Вінниця, вул. Фрунзе, 4)
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2015 |
Оприлюднено | 02.04.2015 |
Номер документу | 43312267 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Маслій І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні