Постанова
від 06.08.2009 по справі 3/16-09-430
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

3/16-09-430

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"06" серпня 2009 р. Справа № 3/16-09-430

Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Л.І. Бандури

суддів Л.І. Бойко, Т.А. Величко

при секретарі судового засідання: А.А. Арбієві

представники сторін та прокуратури в судове засідання не з'явились, про день, час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю “БІОЛЕНД-ОДЕСА”

на рішення господарського суду Одеської області від 22 квітня 2009 року

у справі № 3/16-09-430

за позовом прокурора Фрунзівського району Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю “БІОЛЕНД-ОДЕСА”

про визнання недійсним договору оренди та зобов'язання звільнити зайняту земельну ділянку

ВСТАНОВИВ:

          У лютому 2009 р. прокурор Фрунзівського району Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області звернувся до господарського суду з позовом до Фрунзівської районної державної адміністрації та ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 09.06.2008 р., загальною площею 84,82 га із земель резервного фонду Онилівської сільської ради Фрунзівського району, укладеного між сторонами, на підставі ст. ст. 203, 215 ЦК України, і зобов'язання звільнити зазначену земельну ділянку згідно зі ст.387 ЦК України.

          Ухвалою господарського суду Одеської області від 27.03.2009 р. виключено Фрунзівську районну державну адміністрацію з кола відповідачів.

          Рішенням господарського суду Одеської області від 22.04.2009 р. (суддя Т.Г. Д'яченко) позов задоволено. Визнано недійсним на майбутнє договір оренди земельної ділянки загальною площею 84,82 га ріллі на землях резервного фонду Онилівської сільської ради від 09.06.2008 р., укладений між Фрунзівською районною державною адміністрацією і ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА”, та зобов'язано товариство звільнити спірну земельну ділянку, стягнуто з останнього на користь Державного бюджету України держмито в сумі 85 грн., витрати на ІТЗ судового процесу в сумі 118 грн.

          Судове рішення мотивовано тим, що в договорі в порушення ст. 15 Закону України “Про оренду землі”, ст. 13 Закону України “Про оцінку земель” і ст. 9 Закону України “Про державну експертизу землевпорядної документації” земельні торги про надання земельної ділянки в користування та нормативна грошова оцінка земельної ділянки при визначенні розміру орендної плати не проводились, проект відведення не розроблявся і не затверджувався, не складався акт визначення меж земельної ділянки в натурі.

          ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА”, не погодившись з рішенням суду, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати, прийняти нове рішення про відмову у позові, посилаючись на порушення судом норм матеріального права. Одночасно скаржник заявив клопотання про відновлення пропущеного процесуального строку подання апеляційної скарги, яке задоволено ухвалою суду апеляційної інстанції від 09.07.2009 р.

          Перевіривши наявні матеріали справи на предмет їх юридичної оцінки, дослідивши надані докази та обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія встановила:

          Розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області № 261/2008 від 17.03.2008 р. надано дозвіл ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 90,96 га в оренду із земель запасу Онилівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; зобов'язано замовити в землевпорядній організації проект відведення земельної ділянки за рахунок коштів ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА”, якому відводиться земельна ділянка; зобов'язано директора товариства укласти договір оренди з районною державною адміністрацією; зобов'язано Фрунзівський районний відділ Одеської регіональної філії центру ДЗК провести державну реєстрацію договору згідно з чинним законодавством. Також в розпорядженні вказано, що розпорядження про надання земельної ділянки буде прийнято після виготовлення технічної документації.

          Розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області № 407/2008 від 05.05.2008 р. внесено зміни в розпорядження № 261/2008 від 17.03.2008 р., а саме: надано дозвіл ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 84,82 га із земель резервного фонду Онилівської сільської ради в оренду терміном на 10 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

          На підставі цих розпоряджень 09.06.2008 р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією і ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого Фрунзівська районна державна адміністрація (орендодавець) надає, а ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” (орендар) приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 84,82 га, в т. ч. із земель резерву 84,82 га Онилівської сільської ради Фрунзівського району для товарного сільськогосподарського виробництва. Договір укладено строком на 364 дні.

          16.06.2008 р. вказана земельна ділянка згідно акту приймання-передачі передана орендарю.

          14.10.2008 р. Прокуратурою Фрунзівського району Одеської області внесено протест на розпорядження Фрунзівської районної державної адміністрації № 261/2008 від 17.03.2008 р., в якому прокурор вимагав скасувати дане розпорядження як незаконне.

          В подальшому, розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації № 866/2008 від 07.11.2008 р. скасовано розпорядження №261/2008 від 17.03.2008 р. з наступними змінами до розпорядження (№407/2008 від 05.05.2008 р.).

          Як вбачається з листа Відділу Держкомзему у Фрунзівському районі Одеської області № 25-01-17/135 від 20.01.2009 р., проект землеустрою щодо відведення ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” земельної ділянки загальною площею 84,82 га із земель резервного фонду Онилівської сільської ради в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не розроблений, з відповідними органами не погоджувався, позитивних висновків державної землевпорядної експертизи не отримував та в установленому порядку не затверджувався; аукціон (земельні торги) з приводу надання в оренду зазначеної ділянки не проводився; межі зазначеної земельної ділянки в натурі (на місцевості) не визначалися.

          Відповідно до статей 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

          Згідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

          Відповідно до п. п. 1, 2, 7 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

          Стаття 116 ЗК України встановлює, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

          Згідно положень п. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, сільськогосподарського використання.

          Положення п. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передбачають, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

          Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації, приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

          Згідно ч. 4 ст. 15 Закону України “Про оренду землі” невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.

          Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених статтею 15 Закону України “Про оренду землі”, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

          Статтею 13 Закону України “Про оцінку земель” передбачено необхідність проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

          Відповідно до ст. 9 Закону України “Про державну експертизу землевпорядної документації” обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

          Стаття 215 ЦК України передбачає, що підставою недійсності правочину (договору) є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою–третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України.

          Згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

          Як вбачається із матеріалів справи, при укладенні договору оренди земельної ділянки між Фрунзівською районною державною адміністрацією і ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” в порушення вищезазначених норм діючого законодавства земельні торги з приводу надання земельної ділянки в користування та нормативна грошова оцінка земельної ділянки при визначенні розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності не проводились, проект відведення земельної ділянки не розроблявся та не затверджувався, а після укладення спірного договору орендар неправомірно приступив до використання земельної ділянки без встановлення земельної ділянки в натурі.

          Таким чином, господарський суд правомірно визнав недійсним договір оренди земельної ділянки.

          Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

          Згідно ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

          Отже, висновок суду щодо задоволення вимог прокурора про зобов'язання ТОВ “БІОЛЕНД-ОДЕСА” звільнити земельну ділянку, зайняту без законних підстав, відповідає нормам чинного законодавства.

          Апеляційна інстанція не приймає до уваги посилання скаржника на розробку проекту відведення земельної ділянки, оскільки вона повинна передувати укладенню договору оренди.

          Інші доводи скаржника спростовуються вищенаведеними обставинами.

          З урахуванням викладеного, підстави для зміни чи скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 99, 103, 105 ГПК України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

          Рішення господарського суду Одеської області від 22.04.2009 року у справі № 3/16-09-430 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

          Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом одного місяця з дня набрання постанови законної сили.

          Головуючий суддя                                                            Л.І. Бандура

          Суддя                                                                                Л.І. Бойко

          Суддя                                                                                Т.А. Величко

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.08.2009
Оприлюднено15.08.2009
Номер документу4331478
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —3/16-09-430

Ухвала від 30.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 27.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 30.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 23.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Постанова від 06.08.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бандура Л.І.

Ухвала від 06.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Рішення від 22.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні