cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" березня 2015 р.Справа № 916/413/15-г
Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.,
при секретарі судового засідання Войтенко С.М.
за участю представників сторін:
від прокуратури - Шарандак О.І. (посвідчення № 031643 від 26.01.2015р.),
від Білгород-Дністровської РДА - не з'явився,
від ТОВ "Червоні вітрила" - не з'явився,
від відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації
до відповідача - товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила"
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області
про внесення змін до договору оренди,
встановив:
Заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (Білгород-Дністровською РДА) з позовною заявою до товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила" (ТОВ „Червоні вітрила") про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.2004р., укладеного між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ „Червоні вітрила", зареєстрованого у „Центрі державного земельного кадастру" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15.08.2004 р. за № 255, яким передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну ділянку рекреаційного призначення загальною площею 0,35 га, у тому числі: 0,35 га - пісків, яка знаходиться на території Білгород-Дністровського району, Одеської області на території Будацької коси, біля селища Затока, за межами населених пунктів для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, шляхом викладення пунктів договору в наступних редакціях:
- п. 4 - „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 505 951,85 грн.";
- п. 8 - „Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 15 178, 56 грн. за кожен рік оренди".
В обґрунтування своїх вимог заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора посилається на положення п.п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, за яким розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.
Також згідно п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, затвердження нової нормативної грошової оцінки земель призвело до зміни розміру земельного податку.
Проте, як вказує заступник прокурора, розмір орендної плати, встановлений в договорі оренди земельної ділянки від 02.08.2004 р., є меншим, ніж передбачено чинним законодавством.
При цьому, заступник прокурора посилається на те, що рішенням Білгород-Дністровської районної ради № 287-VІ від 27.07.2012р. „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила", для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів)" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,3500 га ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів), грошова нормативна оцінка якої складає 505 951,85грн., розроблену Одеською регіональною філією центру Державного кадастру.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.02.2015р. порушено провадження по справі № 916/413/15-г за даним позовом, розгляд справи призначено на 04.03.2015р., залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - відділ Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області.
23.02.2015р. до господарського суду Одеської області від заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора надійшла уточнена позовна заява (вх. № 4901/15), відповідно до якої заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора просить суд внести зміни до договору оренди землі від 02.08.2004р., укладеного між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ „Червоні вітрила", зареєстрованого у „Центрі державного земельного кадастру" Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15.08.2004 р. за № 255, яким передано у строкове платне користування строком на 25 років земельну ділянку рекреаційного призначення загальною площею 0,35 га, у тому числі: 0,35 га - пісків, яка знаходиться на території Білгород-Дністровського району, Одеської області на території Будацької коси, біля селища Затока, за межами населених пунктів для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, шляхом викладення пунктів договору в наступних редакціях:
- п. 4 - „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 631 933,87 грн.";
- п. 8 - „Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 18 958,02 грн. за кожен рік оренди".
Підставою уточнених позовних вимог заступник прокурора зазначає витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.02.2015р. № 10-1510-0.11-95/2-15 станом на 01.01.2015р., згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 613 933,87 грн.
Наразі, слід зазначити, що у вказаній уточненій позовній заяві заступником прокурора заявлено вимоги на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.02.2015р. № 10-1510-0.11-95/2-15 станом на 01.01.2015р., згідно якого нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 613 933,87 грн., замість заявлених в раніше поданій позовній заяві підстав позовних вимог: витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (без номеру та дати), згідно якого нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 505 951,85 грн., та рішення Білгород-Дністровської районної ради № 287-VІ від 27.07.2012р. „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила", для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів)", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,3500 га ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів), грошова нормативна оцінка якої складає 505 951,85грн.
В свою чергу, суд розцінює таку заяву як зміну підстав позову. Враховуючи ст. 22 ГПК України та те, що суд не перейшов до розгляду справи по суті на момент подання уточненої позовної заяви, судом прийнято заявлені уточнення позовних вимог до розгляду.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 04.03.2015р. розгляд справи відкладено на 25.03.2015р., - згідно ст. 77 ГПК України.
Представник прокуратури, присутній в судовому засіданні 25.03.2015р., підтримував уточнені позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовольнити.
Представник Білгород-Дністровської РДА в судове засідання 25.03.2015р. не з`явився, хоч був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи в судовому засіданні 04.03.2015р., проте надав суду відповідні письмові пояснення (вх. № 5833/15 від 04.03.2015р. та № 7630/15 від 24.03.2015р.), згідно яких, підтримуючи позовні вимоги заступника прокурора в повному обсязі, зазначив, що окрім рішення Білгород-Дністровської районної ради № 287-VІ від 27.07.2012р. „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила", для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів)", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,3500 га ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів), грошова нормативна оцінка якої складає 505 951,85грн., ніякого іншого рішення, в тому числі, про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 631 933,87грн., Білгород-Дністровською районною радою не приймалось.
Третя особа - відділ Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області в судові засідання не з`явилась, письмових пояснень стосовно позовних вимог на адресу суду не направила, хоч і повідомлялась про час та місце проведення судових засідань належним чином, про що свідчать наявні в матеріалах справи рекомендовані повідомлення про вручення ухвал суду.
Відповідач у судові засідання не з'явився, про поважність причин відсутності не повідомив, письмового відзиву на позовну заяву до суду не надав, право на захист не використав, хоч і повідомлявся про час та місце проведення судових засідань належним чином шляхом надсилання ухвал суду на адресу реєстрації, яка не змінювалася, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців України № 20048089 від 05.02.2015р., наявний в матеріалах справи.
Приймаючи до уваги, що судові відправлення були повернуті із відміткою поштової установи: "за закінченням терміну зберігання", суд вважає за можливе розглядати справу без участі відповідача за наявними в ній матеріалами, відповідно до ст. 75 Господарського процесуального кодексу України.
Згідно із приписами ст. 85 ГПК України в судовому засіданні 25.03.2015р. оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення присутніх 04.03.2015р. та 25.03.2015р. в судових засіданнях представників прокуратури та Білгород-Дністровської РДА, суд встановив наступне.
02.08.2004р. між Білгород-Дністровською РДА (Орендодавцем) та ТОВ „Червоні вітрила" (Орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки (Договір), відповідно до п. 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарского призначення - землі рекреаційного призначення, яка знаходиться на території Білгород-Дністровського району Одеської області на території Будацької коси, біля селища Затока, за межами населених пунктів.
П. 2 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,35 га, в тому числі: 0,35 га - пісків.
Відповідно до п. 3 Договору на земельній ділянці немає ніяких об`єктів нерухомого майна та об`єктів інфраструктури.
Згідно п. 4 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 299 376 грн.
Договір укладено на 25 років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію (п. 7 Договору).
Відповідно до п. 8 Договору орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 1,5% грошової нормативної оцінки, що складає 4 490,64 грн. за 1 рік.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (п. 9 Договору).
Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним, на рахунок Білгород-Дністровської РДА (п. 10 Договору).
За умовами п. 11 Договору, розмір орендної плати переглядається у разі:
- після введення в експлуатацію обєкта господарювання;
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
Як вбачається зі змісту договору оренди земельної ділянки від 02.08.2004р., він був зареєстрований у Центрі державного земельного кадастру Одеської регіональної філії, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 15.08.2004 р. за № 255.
27.07.2012р. Білгород-Дністровської районної радою було прийнято рішення № 287-VІ „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила", для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів)" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,3500 га ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів) розроблену Одеською регіональною філією центру Державного кадастру, лист відділу Держкомзему у Білгород-Дністровському районі від 13.03.2012р. № 03-01-15/233.
П. 1 зазначеного рішення затверджено технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,3500 га ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів), грошова оцінка якої складає 505 951,85грн.
П. 2 зазначеного рішення рекомендовано Білгород-Дністровській РДА прийняти нормативно-правовий акт про затвердження конкретної ставки у відсотках від нормативної грошової оцінки за оренду земельної ділянки, тощо.
Як зазначає позивач, ним було направлено відповідачу проект додаткової угоди від 2014р. (а.с. 25, 26) до договору оренди земельної ділянки від 02.08.2004р. щодо внесення змін в договір, а саме:
- викласти п. 4 договору в наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 505 951,85 грн.";
- викласти п. 8 договору в наступній редакції: „Починаючи з 01.01.2014р. орендна плата становить 30 357,11грн."
Як зазначає позивач, відповідач, отримавши зазначений проект додаткової угоди, ніяких дій щодо його розгляду не здійснив.
29.09.2014р. Білгород-Дністровська РДА листом за № 01-19/6119 звернулася до Білгород-Дністровської міжрайонної прокуратури, в якому, із посиланням на положення п.п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, ст. 274 Податкового кодексу України та прийняття нової нормативної грошової оцінки для ТОВ „Червоні вітрила", просила прокурора звернутися до суду з позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства.
Всі перелічені обставини і стали підставою для звернення заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації до господарського суду Одеської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.2004р., укладеного між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ „Червоні вітрила", шляхом викладення пунктів договору в наступних редакціях:
- п. 4 - „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 505 951,85 грн.";
- п. 8 - „Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 15 178,56 грн. за кожен рік оренди".
Під час розгляду справи відділом Держземагенства у Білгород-Дністровському районі було надано витяг від 10.02.2015р. за № 10-1510-0.11-95/2-15 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 0,35 га, згідно якого нормативно грошова оцінка земельної ділянки, наданої ТОВ „Червоні вітрила", для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населеного пункту), становить 613 933,87 грн.
Згідно розрахунку розмір орендної плати відповідно до нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2015р. складає 18 958,02 грн. - 3% від нормативної грошової оцінки.
Зазначене стало підставою для звернення заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації до господарського суду Одеської області з уточненою позовною заявою, в якій заступник прокурора просить суд внести зміни до договору оренди землі від 02.08.2004р., укладеного між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ „Червоні вітрила", шляхом викладення пунктів договору в наступних редакціях:
- п. 4 - „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 631 933,87 грн.";
- п. 8 - „Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 18 958,02 грн. за кожен рік оренди".
Позовні вимоги заступник прокурора обґрунтовує тим, що відсутність додаткової угоди до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати завдає шкоду державній власності, розпорядником якої, згідно договору оренди земельної ділянки, є Білгород-Дністровська РДА.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (п. 1 ст.626, ст.627, п.1 ст. 628 ЦК України).
Згідно ч.ч.1, 2 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч.ч.1, 3, 4 ст.653 ЦК України у разі зміни договору зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо. У разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов'язанням до моменту зміни або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором або законом.
Як передбачено ч.1 ст.654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
За положеннями ст.1 Закону України „Про оренду землі" №161-XIV від 06.10.1998р. оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.13 Закону України „Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Положення ч.ч.1, 2 ст.21 Закону України „Про оренду землі" визначають, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пп. 288.5.1, п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом. Згідно п. 274.1 ст. 274 ПК України ставка податку на земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у ст.ст. 272, 273 цього Кодексу.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому, надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору). При цьому згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Слід зазначити, що відбулась істотна зміна обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, а саме, було змінено розмір земельного податку. У випадку, якби сторони могли передбачити інший розмір орендної плати, то вони б уклали договір на інших умовах, тобто передбачили більшу суму орендної плати. Зміна обставин зумовлена причинами, які позивач, як заінтересований орендодавець, не міг усунути після їх виникнення, оскільки порядок розрахунку та ставки податку за оренду земель встановлено законом. Виконання договору на умовах, що передбачені у діючому договорі, порушує співвідношення майнових інтересів і позбавляє орендодавця того, на що він розраховував при укладенні договору, а саме, отримання орендної плати у розмірі, не нижче вставленого мінімального розміру орендної плати та ставки податку за оренду земельної ділянки. Тим більш, такі обставини обумовлюють тривалість строку дії договору (25 років). При цьому, в спірному договорі не передбачено, що ризик зміни обставин несе орендодавець.
Відтак, судом на підставі ретельної правової оцінки умов укладеного між сторонами договору та інших доказів по справі встановлено наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість зміни спірного договору оренди за рішенням суду згідно ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України.
Поряд з тим, за змістом ст.ст. 1, 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
За змістом ч.5 ст.5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду орендної плати.
В обґрунтування нового розміру орендної плати за земельну ділянку загальною площею 0,35 га, наданої ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населеного пункту), заступником прокурора надано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 10-1510-0.11-95/2-15 від 10.02.2015р., розроблений відділом Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області.
Як вбачається з зазначеного витягу, нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки складає 631 933,87грн., нормативна грошова оцінка кв.м. земельної ділянки - 180,56грн., коефіцієнт Кл - 0,75, коефіцієнт Км - 1,57, Рпнп - 0,89, коефіцієнт Кр - 2,09, коефіцієнт Кф - 2,5, коефіцієнт Кі - 1,57, термін капіталізації Тк - 33. При цьому, будь яких відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки в зазначеному витязі не міститься.
Згідно Порядоку присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам, затвердженому Наказом Держкомзему від 15.02.2010 за N 168 , кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальний цифровий код (номер) земельної ділянки, що не повторюється на території України, який формується під час проведення кадастрової зйомки, відображається на кадастровому плані земельної ділянки та документації із землеустрою та присвоюється їй при здійсненні державної реєстрації. Кадастровий номер зберігається за земельною ділянкою протягом усього часу її існування, забезпечує унікальність ідентифікації земельної ділянки в державному земельному кадастрі і державному реєстрі земель, та зазначається на чергових кадастрових планах, у відомостях автоматизованої системи державного земельного кадастру, документах, що посвідчують право на земельну ділянку, договорах, угодах, витягах, охоронних зобов'язаннях, свідоцтвах, повідомленнях та довідках.
Оскільки у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 10-1510-0.11-95/2-15 від 10.02.2015р., відсутній кадастровий номер земельної ділянки, суд зазначає про відсутність всіх даних для ідентифікації конкретної земельної ділянки, та відповідно, відсутність підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки з посиланням на вказаний витяг.
Поряд з вищезазначеним, суд вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах к повноважень шляхом прийняття рішень.
За змістом ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За змістом ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
За приписами ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
За приписами ст.15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
З огляду на вищеприведені норми законодавства суд також зазначає, що ані заступником прокурора, ані позивачем не було надано суду як доказів, обгрунтовуючих підставу проведення нової нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, так і доказів, підтверджуючих затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки ТОВ „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровського району, територія Будацької коси біля селища Затока (за межами населених пунктів)", площею 0,3500 га, нормативна грошова оцінка якої складає 631 933,87грн.
Згідно зі ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Враховуючі наявні матеріали справи, пояснення учасників судового процесу, проаналізувавши норми законодавства України, що регулюють спірні правовідносини, суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації до ТОВ „Червоні вітрила" про внесення змін до договору оренди землі від 02.08.2004р., укладеного між Білгород-Дністровською РДА та ТОВ „Червоні вітрила", шляхом викладення пунктів договору в наступних редакціях:
- п. 4 - „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 631 933,87 грн.";
- п. 8 - „Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 18 958,02 грн. за кожен рік оренди".
При розподілі судових витрат у справі суд виходить з положень п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013р. за № 7 „Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України". Так, п. 4.6 зазначеної постанови встановлено, що, приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повної або часткової відмови в позові судовий збір стягує з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору, та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.
На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються судом на визначеного заступником прокурора Одеської області позивача у справі - Білгород-Дністровську районну державну адміністрацію
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд вирішив:
1 . У позові відмовити.
2. Стягнути з Білгород-Дністровської районної державної адміністрації (67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Леона Попова, 24, код ЄДРПОУ 04056813) на користь Державного бюджету України (Управління державної казначейської служби України в Одесі /Приморський район/, код ЄДРПОУ 38016923, р/р 31210206783008, банк одержувача: ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) - судовий збір в сумі 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 30 березня 2015 р.
Суддя Ю.І. Мостепаненко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2015 |
Оприлюднено | 03.04.2015 |
Номер документу | 43331831 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Мостепаненко Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні