cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" травня 2015 р. Справа № 916/413/15-г Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: С.В. Таран,
Суддів : Л.О. Будішевської, М.А. Мишкіної,
при секретарі судового засідання О.М. Шитря
за участю представників:
від прокуратури - прокурор відділу І.П. Закернична, посвідчення №031666 від 26.01.2015;
від позивача - В.С. Сиротенко, довіреність №01-33/38 від 12.01.2015;
від відповідача - участі не брали;
від третьої особи -участі не брали;
розглянувши апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області
на рішення Господарського суду Одеської області від 25.03.2015
у справі №916/413/15-г
за позовом: заступника Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації
до відповідача : товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області
про внесення змін до договору оренди
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2015р. заступник Білгород-Дністровського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Білгород-Дністровської районної державної адміністрації звернувся з позовом з урахуванням заяви від 23.02.2015 до товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: відділу Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області, в якому просив: внести зміни до договору оренди землі від 02.08.2004, укладеного між Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила", зареєстрованого у «Центрі державного земельного кадастру» Одеської регіональної філії, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 15.08.2004 №255, яким передано у платне користування строком на 25 років земельну ділянку рекреаційного призначення загальною площею 0,35 га, у тому числі 0,35 га пісків, яка знаходиться на території Білгород-Дністровського району Одеської області на території Будацької коси, біля селища Затока за межами населених пунктів для будівництва та експлуатації оздоровчих установ; викласти пункт 4 договору оренди земельної ділянки у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 631933,87 грн» та пункт 8 в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 18958, 02 грн за кожен рік оренди».
Рішенням Господарського суду Одеської області від 25.03.2015 у справі №916/413/15-г (суддя Ю.І. Мостепаненко) у позові відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, заступник прокурора Одеської області звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Одеської області від 25.03.2015 у справі №916/413/15-г скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
У судовому засіданні 26.05.2015 представники прокуратури та позивача апеляційну скаргу підтримали; представники інших учасників судового процесу участі не брали, хоча були належним чином сповіщені про час та місце його проведення, що підтверджуються матеріалами справи (а.с. 160-163, 172-174); власну позицію щодо апеляційної скарги в письмовому вигляді не висловили. Третя особа надіслала на адресу суду клопотання про розгляд справи за відсутності її представника (а.с.175), причини неявки відповідача суду не відомі.
Заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
02.08.2004 між Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією („орендодавець") та товариством з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила" („орендар") укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір від 02.08.2004), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування (на 25 років) земельну ділянку загальною площею 0,35 га, у тому числі 0,35 га пісків, несільськогосподарського призначення (землі рекреаційного призначення), яка знаходиться на території Будацької коси, біля селища Затока Білгород-Дністровського району Одеської області за межами населених пунктів (а.с. 22-24).
Даний договір оренди зареєстрований у «Центрі державного земельного кадастру» Одеської регіональної філії, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.08.2004 за №255.
Відповідно до пункту 4 договору від 02.08.2004 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 299376 грн.
Згідно з пунктом 8 договору від 02.08.2004 орендна плата вноситься у грошовій формі у розмірі 1,5% нормативної грошової оцінки, що складає 4490,64 грн за рік.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції (пункт 9 договору від 02.08.2004).
Пунктом 11 договору від 02.08.2004 передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: після введення в експлуатацію об'єкта господарювання; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
У пунктах 32, 36 договору від 02.08.2004 сторони узгодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовий формі за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору- спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 27.07.2012 №287-VI затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 0,35 га, товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила" для будівництва та експлуатації оздоровчих установ, розташованої за адресою: Одеська область, Білгород-Дністровський район, територія Будацької коси, біля селища Затока (за межами населених пунктів), грошова нормативна оцінка якої складає 505951,85 грн; районній державній адміністрації рекомендовано: прийняти відповідний нормативно-правовий акт про затвердження конкретної ставки у відсотках від нормативної грошової оцінки за оренду земельної ділянки та укласти додаткові угоди відповідно до затвердженої нормативної грошової оцінки до 15.08.2012 (а.с.39).
Як зазначає позивач, ним було направлено відповідачу проект додаткової угоди щодо внесення змін до договору від 02.08.2004 (а.с.25-26), проте зазначена пропозиція була залишена товариством з обмеженою відповідальністю "Червоні вітрила" без реагування.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, місцевий господарський суд виходив з відсутності правових підстав для внесення змін до договору від 02.04.2008 щодо розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати.
Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду не може погодитись з таким висновком місцевого господарського суду враховуючи таке.
Відповідно до статті 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічне положення закріплено в частині першій статті 188 Господарського кодексу України.
Згідно з приписами статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Цивільний кодекс України у частинах першій, другій статті 632 передбачає застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Орендна плата за землю визначена у частині першій статті 21 Закону України "Про оренду землі" як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" №309-VI від 03.06.2008 внесені зміни до частин четвертої, п'ятої статті 21 Закону України "Про оренду землі", згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим законом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині. Вказаний Закон набрав чинності з моменту опублікування 04.06.2008.
У зв'язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 Закон України "Про плату за землю" втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом, згідно зі статтею 288.5 якого розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки .
Правові засади грошової оцінки земельних ділянок здійснюються відповідно до положень Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.
Відповідно до частини другої статті 201 Земельного кодексу України залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.
Із змісту частини третьої вказаної вище статті, статей 5, 13 Закону України "Про оцінку земель" вбачається, що обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, для визначення розміру земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
В силу статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій". За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (статті 20, 21, 23 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до статті 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати за землю використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Законом України від 28.12.2014 №71-VIII, який набрав чинності з 01.01.2015, у зв'язку із проведенням податкової реформи, зокрема, внесено зміни до статті 289.2 Податкового кодексу України, відповідно до якої центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Отже, з 01.01.2015 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель прямо залежить від індексу споживчих цін за попередній рік.
Згідно з листом Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 №6-28-022-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 01.01.2015 становить 1,249.
Законодавчі зміни порядку індексації нормативної грошової оцінки земель залишились поза увагою місцевого господарського суду.
На виконання статті 289.2 Податкового кодексу України, яка передбачає проведення індексації нормативної грошової оцінки земель, Відділом Держземагенства у Білгород-Дністровському районі Одеської області надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.02.2015 №10-15100.11-95/2-15, що була передана в оренду товариству з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила" (а.с.59). Згідно з даними зазначеного витягу з технічної документації від 10.02.2015 №10-15100.11-95/2-15 нормативна грошова оцінка орендованої товариством з обмеженою відповідальністю «Червоні вітрила» земельної ділянки становить 631933,87 грн.
Дії органу, виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин по складанню зазначеної нормативної грошової оцінки землі, в передбаченому чинним законодавством порядку неправомірними не визнані; рішення органу місцевого самоврядування, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки переданої в оренду відповідачеві земельної ділянки, недійсним або незаконним також не визнано.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Враховуючи викладене, а також те, що орендна плата за земельну ділянку державної та комунальної власності є регульованою ціною і законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, позовні вимоги щодо встановлення орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, що становить 18958,02 грн за рік, та щодо визначення нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки в розмірі, затвердженому органом місцевого самоврядування, з наступною індексацією, заявлені обґрунтовано і підлягають задоволенню.
Аналогічну правову позицію викладено в пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", а також в постановах Верховного Суду України від 06.12.2010 №2-1/10068-2008, від 23.05.2011 №7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 №41/81ПД.
Висновок Господарського суду Одеської області про те, що відсутність кадастрового номеру земельної ділянки у витязі від 10.02.2015 №10-15100.11-95/2-15 унеможливлює ідентифікацію земельної ділянки, а відтак відсутні підстави для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 02.08.2004, колегія суддів апеляційної інстанції вважає помилковим з огляду на наступне.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру врегульовані Законом України «Про Державний земельний кадастр».
Згідно зі статтею 1 цього Закону кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
Даний Закон та Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, набрали чинності з 01.01.2013. Відтак, станом на день укладення договору, до якого прокурор просить внести зміни, процедура присвоєння земельним ділянкам кадастрових номерів встановлена не була.
При винесенні оспореного рішення суд першої інстанції послався на Порядок присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам, затверджений наказом Держкомзему України від 15.02.2010 №168. Однак зазначений Порядок не існував станом на час укладення сторонами договору від 02.08.2004 та втратив чинність на час розгляду спору місцевим господарським судом.
Процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) на даний час визначає Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 22.08.2013 №508 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1573/24105 (далі- Порядок).
Згідно з пунктом 3.3 цього Порядку результати нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки на замовлення фізичної або юридичної особи видаються відповідним територіальним органом Держземагентства України як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району (додаток 21 до цього Порядку).
У додатку №21 до Порядку вказано, що кадастровий номер у витязі зазначається за його наявності .
Отже, відсутність кадастрового номеру земельної ділянки, яка орендується, та не зазначення останнього у відповідній графі витягу, не перешкоджає її ідентифікації за іншими критеріями, оскільки витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.02.2015 №10-15100.11-95/2-15 містить місцезнаходження орендованої земельної ділянки, її площу та найменування користувача, які є аналогічними даним, зазначеним у договорі оренди від 02.08.2004.
Враховуючи викладені обставини, зважаючи на положення перелічених вище норм права, умов договору від 02.08.2004, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку про наявність підстав для внесення до спірного договору змін щодо розміру нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки та розміру орендної плати з метою приведення цього договору у відповідність до вимог чинного законодавства.
Рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі (пункт 1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 №6 "Про судове рішення").
Оскаржене судове рішення Господарського суду Одеської області від 25.03.2015 не відповідає цим вимогам з огляду на те, що прийнято з порушенням норм матеріального права, а відтак оспорений судовий акт підлягає скасуванню.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 49, 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, Одеський апеляційний господарський суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області задовольнити.
Рішення Господарського суду Одеської області від 25.03.2015 у справі №916/413/15-г скасувати.
Позовні вимоги задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 02.08.2004, укладеного між Білгород-Дністровською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила", зареєстрованого у «Центрі державного земельного кадастру» Одеської регіональної філії, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 15.08.2004 №255, яким передано у платне користування строком на 25 років земельну ділянку рекреаційного призначення загальною площею 0,35 га, у тому числі 0,35 га пісків, яка знаходиться на території Будацької коси, біля селища Затока Білгород-Дністровського району Одеської області за межами населених пунктів для будівництва та експлуатації оздоровчих установ.
Викласти пункт 4 договору оренди земельної ділянки від 02.08.2004 у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 631933,87 грн».
Викласти пункт 8 договору оренди земельної ділянки від 02.08.2004 у наступній редакції «Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 18958, 02 грн за кожен рік оренди».
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Червоні вітрила" в дохід Державного бюджету України 1218 грн судового збору за подання позовної заяви.
Доручити Господарському суду Одеської області видати відповідний наказ з зазначенням необхідних реквізитів.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Повний текст постанови складено та підписано 28.05.2015.
Головуючий суддя С.В. Таран
Суддя Л.О. Будішевська
Суддя М.А. Мишкіна
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2015 |
Оприлюднено | 04.06.2015 |
Номер документу | 44446253 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Таран С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні