ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" квітня 2015 р.Справа № 916/197/15-г
За позовом: Заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України в інтересах держави в особі Адміністрації Державної прикордонної служби України, Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України
До відповідача: Болградська районна державна адміністрація Одеської області
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Городненська сільська рада Болградського району Одеської області, Відділ Держкомзему у Болградському районі Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 ОСОБА_20 , ОСОБА_21
Про визнання незаконним та скасування розпорядження
Суддя Рога Н.В.
Представники:
Від прокуратури: Папазогло В.С. - довіреність №1599 вих.-14 від 10.11.2014р.,
ОСОБА_22 - згідно посвідчення № НОМЕР_2 від 26.11.2012р.
Від позивача: Адміністрація - Нєкрасов Д.С. - довіреність №41/68 від 27.11.2014р.
Від позивача: В/ч НОМЕР_1 Нєкрасов Д.С. - довіреність №41/6621 від 22.12.2014р.
Від відповідача: - не з`явився.
Від третьої особи: Городненська сільрада Богоєв М.Д. голова.
Від третьої особи: Відділ Держкомзему - не з`явився.
Від третьої особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_21 ОСОБА_23 - довіреність від 23.01.2015р.
В засіданні брали участь:
Від прокуратури: Кузьменко М.Б. - згідно посвідчення № НОМЕР_2 від 26.11.2012р.
Від позивача: ОСОБА_24 - довіреність №41/68 від 27.11.2014р.
Від позивача: В/ч НОМЕР_1 Нєкрасов Д.С. - довіреність №41/6621 від 22.12.2014р.
Від відповідача: - не з`явився.
Від третьої особи: Городненська сільрада Богоєв М.Д. голова.
Від третьої особи: Відділ Держкомзему - не з`явився.
Від третьої особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_21 не з`явився.
Суть спору: Заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України в інтересах держави в особі Адміністрації Державної прикордонної служби України, Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Болградської районної державної адміністрації Одеської області про визнання незаконним та скасування розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 16.09.2004р. №704 "Про затвердження технічної документації з передачі громадянам земельних часток (раїв) в натурі та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам ОСОБА_17 і ОСОБА_18 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП "8 березня", які знаходяться на території Городненської сільської ради, надання їм земель у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Городненській сільській раді; про визнання незаконним та скасування розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 16.09.2004р. №705 "Про затвердження технічної документації з передачі громадянам земельних часток (раїв) в натурі та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП "Ізвор", які знаходяться на території Городненської сільської ради, надання їм земель у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Городненській сільській раді; про визнання незаконним та скасування розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 12.04.2006р. №236 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі гр. ОСОБА_6 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП "8 березня", які знаходяться на території Городненської сільської ради, надання їм земель у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та видання державних актів на право власності на землю і внесення змін до земельно-кадастрової документації по Городненській сільській раді.
Представники прокуратури позов підтримують, наполягають на його задоволенні.
Позивачи - Адміністрація Державної прикордонної служби України, Військова частина НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі В/ч НОМЕР_1 ) позов заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України підтримують у повному обсязі .
Відповідач про місце та дату судових засідань був повідомлений належним чином, але, представник відповідача в судові засідання не з`являвся, про поважність причин нез`явлення суд не повідомив, письмового відзиву на позовну заяву до суду не надав.
Ухвалою суду від 19.01.2015р. до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору залучено Городненську сільську раду Болградського району Одеської області та Відділ Держкомзему у Болградському районі Одеської області. Третя особа - Городненська сільська рада письмових міркувань щодо позову до суду не надала. Представник Городненської сільської ради в судових засіданнях проти задоволення позову заперечує, вважає позов необґрунтованим та безпідставним. Третя особа - Відділ Держкомзему у Болградському районі Одеської області., згідно письмових пояснень, що надійшли до суду 16.02.2015р., вважає позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню.
Ухвалою суду від 03.03.2015р. до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору залучено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 . Представник третіх осіб в судовому засіданні проти задоволення позову заперечує, вважає позов необгрунтованим та безпідставним.
02 квітня 2015р. заступник військового прокурора Білгород-Дністровьского гарнізону, на підставі ст. 38 ГПК України, подав до суду клопотання про витребування від Відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області інформації про розташування земельних ділянок, які надані третім особам у справі, вздовж державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Виноградівської сільської ради, з зазначенням відстані від лінії кордону та крайніми точками цих земельних ділянок, з урахуванням системи координат СК-63. Зазначене клопотання судом залишено без задоволення виходячи з такого: відповідно до ст. 38 ГПК України сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів. У клопотанні повинно бути зазначено: 1) який доказ витребовується; 2) обставини, що перешкоджають його наданню; 3) підстави, з яких випливає, що цей доказ має підприємство чи організація; 4) обставини, які може підтвердити цей доказ. У поданому до суду клопотанні не зазначено обгрунтування всіх викладених у ст. 38 ГПК підстав для витребування доказів. Крім того, у зазначеному клопотанні мова йде про витребування від Відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області інформації про розташування земельних ділянок, які надані третім особам у справі, вздовж державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Виноградівської сільської ради, між тим як у справі №916/ 197/15-г мова йде про розпорядження Болградської райдержадміністрації щодо земельних ділянок на території Городненської сільської ради. Слід також зауважити, що дане клопотання подано лише 02.04.2015р., тоді як вже продовжений за клопотанням заступника прокурора строк розгляду справи спливає 06.04.2015р.
02 квітня 2015р. заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону надав до суду клопотання про призначення колегіального розгляду справи, посилаючись на її складність. Представник позивачів зазначене клопотання підтримує. Представник третьої особи проти задоволення клопотання про призначення колегіального розгляду справи заперечує, вважає, що дане клопотання направлено на затягування розгляду справи та є необґрунтованим. Розглянув зазначене клопотання суд доходить до висновку про відсутність підстав для його задоволення, адже, відповідно до ст..4- 6 ГПК України справи у місцевих господарських судах розглядаються суддею одноособово. Будь-яку справу, що відноситься до підсудності цього суду, залежно від категорії і складності справи, може бути розглянуто колегіально у складі трьох суддів. Але, заступником військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону не обґрунтовано у чому саме є складність даної справи, а необхідність витребування та дослідження додаткових доказів взагалі не є підставою для призначення справи до колегіального розгляду.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури, суд встановив:
Розпорядженням Болградської райдержадміністрації Одеської області від 16.09.2004р. №704 "Про затвердження технічної документації з передачі громадянам земельних часток (раїв) в натурі та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" затверджено технічної документації з передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і надано безкоштовно їм ці ділянки у власність, виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП "8 березня", які знаходяться на території Городненської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з додатком, зокрема, гр. ОСОБА_17 і ОСОБА_18 . На підставі зазначеного розпорядження районний відділ земельних ресурсів видав Державні акти на право власності на землю та вніс зміни в обліково-кадастрову документацію по Городненській сільській раді.
Розпорядженням Болградської райдержадміністрації Одеської області від 16.09.2004р. №705 „Про затвердження технічної документації з передачі громадянам земельних часток (раїв) в натурі та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» затверджено технічної документації з передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і надано безкоштовно їм ці ділянки у власність, виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП "Ізвор", які знаходяться на території Городненської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з додатком, зокрема, гр. ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 . На підставі зазначеного розпорядження районний відділ земельних ресурсів видав Державні акти на право власності на землю та вніс зміни в обліково-кадастрову документацію по Городненській сільській раді.
Розпорядженням Болградської райдержадміністрації Одеської області від 12.04.2006р. №236 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі гр. ОСОБА_6 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" затверджено технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі громадянам із земель колективної власності колишнього КСП "8 березня", які знаходяться на території Городненської сільської ради за межами населеного пункту, і надано їм ці ділянки у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно переліку, зокрема, гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 . На підставі зазначеного розпорядження районний відділ земельних ресурсів видав Державні акти на право власності на землю та вніс зміни в обліково-кадастрову документацію по Городненській сільській раді.
Заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України в інтересах держави в особі Адміністрації Державної прикордонної служби України, В/ч НОМЕР_1 вважає, що зазначені розпорядження мають бути визнані судом незаконними та скасовані посилаючись на таке:
Відповідно до ст. 115 Земельного кодексу України уздовж державного кордону України встановлюється прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель. Зазначена норма міститься також у ст.3 Закону України «Про використання земель оборони», відповідно до якої уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.
Згідно ст.22 Закону України "Про державний кордон України" з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках. Відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 27.07.1998р. №1147 "Про прикордонний режим" ширина прикордонної смуги не може бути меншою від ширини смуги місцевості, що знаходиться в межах від лінії державного кордону до лінії прикордонних інженерних споруджень. Встановлена вздовж державного кордону на його сухопутних ділянках і вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм прикордонна смуга у межах прилеглих до кордону територій селищних і сільських рад, де запроваджується прикордонний режим.
Розпорядженням Одеської обласної адміністрації від 21.09.2012р. №1020/А-2012 "Про відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Болградського району Одеської області" затверджено проект із землеустрою, яким передбачено відведення В/ч НОМЕР_1 в постійне користування земельних ділянок шириною 5 метрів від демаркаційної лінії Державного кордону загальною площею 18,9140 га, під кріплення прикордонних знаків. Але, заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону в інтересах держави в особі Адміністрації Державної прикордонної служби України, В/ч НОМЕР_1 зазначає, що окрім вищезазначених земель смуги кріплення прикордонних знаків вздовж всієї лінії Державного кордону, які вже відведені, існує необхідність відведення земель в межах прикордонної смуги для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів. При цьому, заступник прокурора вважає, що під лінії прикордонних інженерних споруд вздовж державного кордону між Україною та Республікою Молдова необхідна земельна ділянка шириною 18,4 метрів в бік від смуги кріплення прикордонних знаків, яка повинна бути відведена В/ч НОМЕР_1 на підставі законодавства України, адже, позивач - В/ч НОМЕР_1 , виконуючи своє завдання відповідно до ст.1 Закону України "Про Державну прикордонну службу України", з метою реалізації своїх повноважень та обов`язків, на підставі Настанови по інженерному забезпеченню охорони державного кордону СРСР, затвердженої наказом КДБ СРСР від 26.06.1988р. №424/ДСК розробив проект лінії прикордонних інженерних споруджень розміром 18,4 м. Враховуючи 5 метрів, передбачених Договором між Україною та Республікою Молдова про державний кордон від 18.08.1999р., який ратифіковано Законом від 06.04.2000р. №1633-ІІІ та відведених розпорядженням Одеської обласної адміністрації від 21.09.2012р. №1020/А-2012, загальна ширина земельної ділянки, необхідної для виконання покладених на В/ч 1474 завдань, складає 23,4 м.
Заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону зазначає, що відповідно до листа відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області від 05.09.2012р. №7-7-06/1277, земельні ділянки, надані у власність гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_17 і ОСОБА_18 , розташовані вздовж державного кордону та відстань їх крайніх точок до лінії кордону становить менш ніж 25 м. Крім того, зазначене підтверджується також листом Держземагенства у Болградському районі Одеської області від 21.10.2014р. за №7-7-09/5594.
Заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону вважає, що відповідач - Болградська райдержадміністрація, здійснюючи свої повноваження щодо розподілу земель та надання земельних ділянок у власність громадянам у період з 2004 по 2006 роки, діяв без урахування Закону України від 06.04.2000р. №1633-ІІІ, яким було ратифіковано Договором між Україною та Республікою Молдова про державний кордон від 18.08.1999р., невід`ємними частинами якого є Протокол-опис проходження лінії державного кордону та Альбом топографічних карт державного кордону між Україною та Республікою Молдова, і розподіл земель було здійснено без урахування наявності на останніх державного кордону, та без урахування норм законодавства, яким встановлено особливий режим використання земель в межах прикордонної смуги, зокрема, ст.115 Земельного кодексу України.
Крім того, заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону вважає, що відповідач - Болградська райдержадміністрація, при прийнятті оскаржуваних розпоряджень не врахував п.11 постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.1994р. №100 "Про стан виконання рішень Президента України і Уряду з питань додержання вимог прикордонного та митного законодавства", згідно якого Державному комітету у справах охорони державного кордону України доручено внести у тримісячний термін до відповідних місцевих рад народних депутатів пропозиції про відведення у постійне користування Прикордонним військам вздовж державного кордону земельні смуги завширшки 30-50 метрів для облаштування державного кордону.
В обґрунтування подачі позову в інтересах Адміністрації Державної прикордонної служби України, Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону зазначає, що Згідно з п. 2 ст. 121 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, визначених законом. Зазначене конституційне положення знайшло своє відображення в ст. 5 Закону України "Про прокуратуру", де зазначено, що прокуратура виконує функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Представництво інтересів громадянина або держави здійснюється прокурором також на підставі заподіяння громадянину або державі шкоди внаслідок вчинення кримінального правопорушення чи іншого суспільно небезпечного діяння, передбаченого законом про кримінальну відповідальність.
Ч.1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, в якій визначено підстави порушення справ у господарському суді, відносить до таких підстав позовні заяви прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень ч.3 цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Як зазначено в п. 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 р. N 3-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді), поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", що міститься в частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, означає орган, на який державою покладено обов`язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Відповідно до п. 2 резолютивної частини зазначеного Рішення Конституційного Суду України під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Адміністрація Державної прикордонної служби України, Військова частина НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України здійснюють повноваження щодо охорони державного кордону України. За таких обставин, на думку суду, заступник військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону правомірно подав даний позов в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_3 , Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Позивачи - ІНФОРМАЦІЯ_3 , Військова частина НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі В/ч НОМЕР_1 ) позов заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України підтримують у повному обсязі, вважають його обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Відповідач своїм правом на захист у судовому порядку не скористався.
Третя особа Відділ Держкомзему у Болградському районі Одеської області вважає позов заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню, посилаючись на те, що у процесі прийняття оспорюваних розпоряджень, виготовлення відповідних землевпорядних документацій із землеустрою, їх затвердження та видачі державних актів на право власності на земельні ділянки було повністю дотримано порядок отримання у власність земельних ділянок відповідно до вимог чинного на той час законодавства та ніякого порушення вимог та положень нормативно-правових актів не було. Зокрема, фактично не було та не має задокументованих даних про те, що межі вказаних у позовній заяві земельних ділянок будуть знаходитися безпосередньо упритул до державного кордону України, та тим більш на той час не було відомо про те, що у майбутньому на цій земельній ділянці буде облаштовуватися прикордонна смуга загальною шириною 18,4 м.
Крім того, третя особа зазначає, що В/ч НОМЕР_1 , відповідно до розпорядження Одеської обласної адміністрації від 21.09.2012р. №1020/А-2012 "Про відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Болградського району Одеської області" отримала у постійне користування земельних ділянок шириною 5 метрів від демаркаційної лінії Державного кордону, а саме на території Дмитрівської, Ново троянівської, Гродненської та Владич енської сільських рад Болградського району Одеської області, а зазначені у розпорядженнях громадяни стали власниками земельних ділянок ще у 2008 та 2009 роках. При цьому, В/ч НОМЕР_1 до цього часу своє право постійного користування не зареєструвала та не вчинила дій щодо отримання правовстановлюючих документів на землю.
Третя особа також зазначає, що враховуючи те, що зазначені у розпорядженнях Болградської райдержадміністрації громадяни отримали земельні ділянки у власність на законних підставах, задоволення позову заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України буде прямим порушенням норм ст..41 Конституції України.
Представник третьої особи Гродненської сільської ради у судових засіданнях проти позову заперечує, вважає його необґрунтованим , безпідставним та таким , що не підлягає задоволенню. Представник третьої особи вважає, що при прийнятті розпоряджень Болградської райдержадміністрації Одеської області від 12.04.2006р. №236, від 16.09.2004р. №704, від 16.09.2004р. №705 не було допущено порушень норм чинного на той час законодавства України .
Представник третіх осіб - гр.. ОСОБА_1 та інших, в судовому засіданні проти позову заперечує, вважає його необґрунтованим, безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню, вважає, що право власності громадянами було набуто на законних підставах.
Розглянув матеріали справи суд доходить до такого висновку:
Акт державного чи іншого органу це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин. Підставами для визнання акта недійсним, є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації-позивача у справі.
Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням Болградської райдержадміністрації Одеської області від 16.09.2004р. №704 "Про затвердження технічної документації з передачі громадянам земельних часток (раїв) в натурі та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" затверджено технічної документації з передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і надано безкоштовно їм ці ділянки у власність, виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП "8 березня", які знаходяться на території Городненської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з додатком, зокрема, гр. ОСОБА_17 і ОСОБА_18 . На підставі зазначеного розпорядження районний відділ земельних ресурсів видав Державні акти на право власності на землю та вніс зміни в обліково-кадастрову документацію по Городненській сільській раді.
Розпорядженням Болградської райдержадміністрації Одеської області від 16.09.2004р. №705 "Про затвердження технічної документації з передачі громадянам земельних часток (раїв) в натурі та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" затверджено технічної документації з передачі земельних часток (паїв) в натурі громадянам для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і надано безкоштовно їм ці ділянки у власність , виділивши їх із земель колективної власності колишнього КСП «Ізвор», які знаходяться на території Городненської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно з додатком, зокрема, гр. ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 . На підставі зазначеного розпорядження районний відділ земельних ресурсів видав Державні акти на право власності на землю та вніс зміни в обліково-кадастрову документацію по Городненській сільській раді.
Розпорядженням Болградської райдержадміністрації Одеської області від 12.04.2006р. №236 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі гр. ОСОБА_6 та іншим громадянам і надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" затверджено технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі громадянам із земель колективної власності колишнього КСП "8 березня", які знаходяться на території Городненської сільської ради за межами населеного пункту, і надано їм ці ділянки у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, згідно переліку, зокрема, гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 . На підставі зазначеного розпорядження районний відділ земельних ресурсів видав Державні акти на право власності на землю та вніс зміни в обліково-кадастрову документацію по Городненській сільській раді.
Дійсно, відповідно до ст.3 Закону України "Про використання земель оборони", відповідно до якої уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Згідно ст..1 зазначеного Закону землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - військові частини).
Але, з матеріалів справи не вбачається і заступником військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України та позивачами до матеріалів справи не надано належних та допустимих доказів того, щодо зазначеними вище розпорядженнями Болградська райдержадміністрація розпорядилася землями, які відносилися до земель оборони.
Лише розпорядженням Одеської обласної адміністрації від 21.09.2012р. №1020/А-2012 "Про відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Болградського району Одеської області" В/ч 1474 у постійне користування надано земельні ділянки загальною площею 19,05 га за рахунок земель, які не надані у власність та не передані у користування і перебувають у запасі на території Дмитрівської сільської ради, Ново троянівської сільської ради, Гродненської сільської ради, Владич енської сільської ради.
Слід також зауважити, що на момент прийняття Болградською райдержадміністрацією оспорюваних розпоряджень, останній не було відомо та не могло бути відомо, що спірні земельні ділянки у майбутньому будуть розташовані безпосередньо біля українсько-молдавського кордону, та для потреб оборони ( для облаштування прикордонної смуги) буде необхідна земельна ділянка шириною 18,4 метрів в бік від смуги кріплення прикордонних знаків.
Відповідно до ст.115 Земельного кодексу України зони особливого режиму використання земель створюються навколо військових об`єктів Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України, для забезпечення функціонування цих об`єктів, збереження озброєння, військової техніки та іншого військового майна, охорони державного кордону України, а також захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Уздовж державного кордону України встановлюється прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель. Розмір та правовий режим прикордонної смуги встановлюються відповідно до закону.
Відповідно до ст..2 Закону України "Про використання земель оборони" військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації.
Згідно ст. 22 Закону України "Про державний кордон України" з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України.
За таких обставин, виходячи з наведених вище нормативних актів, розмір земельної ділянки, необхідної для встановлення прикордонної смуги, має бути визначений у встановленому законодавством порядку на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації, у тому числі з урахуванням необхідності розташування прикордонних інженерних споруджень. .
Крім того, слід зауважити, що оспорювані розпорядження Болградської райдержадміністрації є ненормативними актами індивідуальної дії одноразового застосування, які вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, у даному випадку - оформленням громадянам Державних актів на право власності на землю.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного та надзвичайного стану.
Згідно ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. У відповідності до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського суду.
Згідно зі ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Керуючись ст.ст. 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову Заступника військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України в інтересах держави в особі Адміністрації Державної прикордонної служби України, Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України - відмовити повністю.
2. Стягнути з Адміністрації Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул.. Володимирська, 26, код ЄДРПОУ 00034039) на користь державного бюджету України (р/р 31210206783008, отримувач УКу м. Одесі/Приморський район, код отримувача ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) судовий збір у розмірі 1 827 грн.
3. Стягнути з Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) Державної прикордонної служби України (68600, Одеська область, м. Ізмаїл, вул.. Гаврила Музиченка, 31, код ЄДРПОУ 14321860) на користь державного бюджету України (р/р 31210206783008, отримувач УКу м. Одесі/Приморський район, код отримувача ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) судовий збір у розмірі 1 827 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 07 квітня 2015 р.
Суддя Н.В. Рога
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2015 |
Оприлюднено | 03.10.2022 |
Номер документу | 43504150 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Рога Н. В.
Господарське
Господарський суд Одеської області
Рога Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні