Харківський окружний адміністративний суд 61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3, код 34390710 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
"02" квітня 2015 р. Справа № 820/1005/15
Харківський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Мельникова Р.В.,
за участю секретаря судового засідання Чиркіної А.А.,
за участю: представника позивача Скубак Н.В.,
представника третьої особи (ГУ Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області) Тимошик Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Харківської обласної державної адміністрації до Харківської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору,: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Харківській області, про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Харківська обласна державна адміністрація (позивач або Харківська ОДА) звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Харківської міської ради (відповідач), треті особи: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Харківській області, у якому просить суд визнати протиправним та скасувати пункт 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 "Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва".
В обґрунтування позовних вимог представник Харківської ОДА повідомив, що вважає оскаржуване рішення в частині надання земельної ділянки Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області таким, що прийнято Харківською міською радою з перевищенням повноважень, суперечить чинному законодавству, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
У поданих до суду письмових запереченнях (а.с.40-42) представник відповідача зазначив, що пунктом 16 Додатку до рішення Харківської міської ради від 24.12.2014 №1742/14 «Про внесення змін до рішень Харківської міської ради з містобудівних питань» скасовано п.3 Додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14.
У зв'язку з наведеним представник Харківської міської ради вважає, що звернення позивача з даним позовом про визнання протиправним та скасування пункту 3 Додатку 1 рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 є необґрунтованим та позов не підлягає задоволенню, оскільки вищезазначений пункт рішення вже скасовано рішенням Харківської міської ради від 24.12.2014 №1742/14, а тому предмет спору відсутній.
Представником Головного управління Держземагентства у Харківській області подано до суду письмові пояснення (а.с.69-71), у яких наведено приписи нормативно-правових актів щодо повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування передавати у власність або користування земельні ділянки.
У судовому засіданні представник позивача та представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області підтримали позовні вимоги.
У поданих до суду письмових запереченнях (а.с.42) та письмових поясненнях (а.с.71) представник відповідача та представник Головного управління Держземагентства у Харківській області відповідно просили розглядати справу без їх участі.
Суд, заслухавши представника позивача та представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази у їх сукупності, встановив наступне.
Пунктом 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 «Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва» (а.с.48-49) надано Головному управлінню Державної служби країни з надзвичайних ситуацій у Харківській області земельну ділянку загальною площею 1,1734 га, у тому числі:
- земельну ділянку № 1 площею 1,1084 га (кадастровий номер 6310136600:01:025:0006), яка належить територіальній громаді м.Харкова, за рахунок земель житлової та громадської забудови у постійне користування,
- земельну ділянку № 2 площею 0,0650 га (кадастровий номер 6310136600:01:025:0007), яка належить територіальній громаді м.Харкова, за рахунок земель водного фонду в оренду до 06.08.2019,
для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.«А-9», гаражів літ.«Б-1-2» (гаражні приміщення та кімнати відпочинку) та каплиці літ.«В-1» по вул.Шевченка, 8;
попереджено Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, що:
- частина земельної ділянки №1 знаходиться в межах «червоних ліній» вул.Шевченка, заборона нового будівництва;
- земельна ділянка №2 знаходиться в охоронній зоні р.Харків, заборона нового будівництва.
При вирішенні цієї адміністративної справи судом взято до уваги наступне.
Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Земельні ділянки державної власності, які передбачається використати для розміщення об'єктів, призначених для обслуговування потреб територіальної громади (комунальних підприємств, установ, організацій, громадських пасовищ, кладовищ, місць знешкодження та утилізації відходів, рекреаційних об'єктів тощо), а також земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.
Згідно зі ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до п. 7 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI, з дня набрання чинності цим Законом (01.01.2013) землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
Згідно з п. 3 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки:
на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;
які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Відповідно до п. 4 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» У державній власності залишаються:
а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки:
на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна державної власності;
які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук;
які належать до земель оборони.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (номер витягу НВ-6301027422014, дата формування - 18.04.2014) земельна ділянка площею 1,1084 га, кадастровий номер 6310136600:01:025:0006, місце розташування: м.Харків, вул.Шевченка, 8, належить до державної власності (а.с.13).
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (номер витягу НВ-6301027512014, дата формування - 18.04.2014) земельна ділянка площею 0,0650 га, кадастровий номер 6310136600:01:025:0007, місце розташування: м.Харків, вул.Шевченка, 8, належить до державної власності (а.с.17).
Згідно зі свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим виконавчим комітетом Харківської міської ради 17.08.2004, та витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майнo №4607789 від 01.09.2004, виданим КП «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» (а.с.20, 21; 64, 65) за адресою: м.Харків, вул.Шевченка, 8, розташована нежитлова будівля державної форми власності.
Таким чином, відповідно до підпункту «а» пункту 4 Розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» вищезазначені земельні ділянки перебувають у державній власності.
З наведеного слідує, що земельні ділянки, щодо яких Харківською міською радою прийнято рішення про надання у користування Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, на час прийняття спірного рішення перебували у державній власності, на них знаходилось майно, що належить Державі Україна.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Пунктом «а» ч.1 ст. 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до п. 5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Таким чином, право розпорядження (у тому числі і надання у постійне користування та оренду) земельною ділянкою державної власності, яка розташована за адресою: м. Харків, вул.Шевченка, 8, належить до компетенції Харківської обласної державної адміністрації та не входить до повноважень Харківської міської ради.
Відповідно до пункту «в» частини 1 статті 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому цим Кодексом, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, встановлених цим Кодексом, розпоряджаються земельними ділянками або приймають рішення про зміну їх цільового призначення.
Отже, затвердження проектів землеустрою щодо відведення вищезазначених земельних ділянок також належить до компетенції Харківської обласної державної адміністрації та не входить до повноважень Харківської міської ради.
Враховуючи викладене суд прийшов до висновку, що оскаржуваний пункт 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 "Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва" не відповідає законодавству України та прийнятий відповідачем з порушенням вимог ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Як наслідок, суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, позовні вимоги в частині визнання протиправним пункту 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 "Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва".
Щодо позовних вимог в частині скасування пункту 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 "Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва" - суд зазначає наступне.
Пунктом 16 Додатку до рішення Харківської міської ради від 24.12.2014 №1742/14 «Про внесення змін до рішень Харківської міської ради з містобудівних питань» (а.с.46) скасовано п.3 Додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14.
Таким чином, оскільки рішенням Харківської міської ради вже скасовано оскаржуваний пункт 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 "Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва", суд вважає такими, що не підлягають задоволенню, позовні вимоги в частині скасування пункту 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 "Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва".
Отже, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову.
Судовий збір підлягає розподілу відповідно до вимог ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст.2, 11, 71, 86, 94, 159-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Харківської обласної державної адміністрації до Харківської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору,: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Харківській області, про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити частково.
Визнати протиправним пункт 3 додатку 1 до рішення 34 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.08.2014 №1605/14 «Про надання земельних ділянок для експлуатації та обслуговування об'єктів самочинного будівництва».
Відмовити у задоволенні позовних вимог в іншій частині.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Харківської обласної державної адміністрації (ідент. код 23912959; вул.Сумська, буд.64, м.Харків) витрати зі сплати судового збору в сумі 36,54грн (тридцять шість грн п"ятдесят чотири коп.).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
У повному обсязі постанову складено 07.04.2015.
Суддя Р.В. Мельников
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2015 |
Оприлюднено | 17.04.2015 |
Номер документу | 43551364 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні