Постанова
від 09.04.2015 по справі 804/7442/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 квітня 2015 рокусправа № 804/7442/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Уханенка С.А.

суддів: Богданенка І.Ю. Кругового О.О.

за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровської області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 червня 2014 р. по справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровської області про скасування податкових повідомлень-рішень,-

в с т а н о в и в:

У травні 2014 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо проведення документальної невиїзної позапланової перевірки щодо повноти нарахування орендної плати за землю; скасувати податкові повідомлення - рішення від 04.03.2014 року №0000421701, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з фізичних осіб у розмірі 89 451, 73 грн., з яких 71 561 (сімдесят одна тисяча п'ятсот шістдесят одна) грн. 38 коп. за основним платежем та 17 890 (сімнадцять тисяч вісімсот дев'яносто) грн. 35 коп. за штрафними санкціями та №0000431701, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем адміністративні штрафи та інші санкції у розмірі 510 (п'ятсот десять) грн.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 червня 2014 р. адміністративний позов задоволено. Скасовано податкове повідомлення-рішення від 04.03.2014 № 0000421701, яким збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в сумі 89 451,73 грн., з яких 71 561,38 грн. за основним платежем, та 17 890,35 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами). Скасовано податкове повідомлення-рішення від 04.03.2014 № 0000431701, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем адміністративні штрафи та інші санкції в сумі 510 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду, в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що фізична особа підприємець ОСОБА_1 зареєстрований в Дніпропетровському міському управлінні 28.05.2004 року, свідоцтво про державну реєстрацію №167805, взятий на облік ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області 28.05.2004 року.

Посадовими особами податкового органу у період з 07.02.2014 року по 08.02.2014 року на підставі наказу, виданого ДПІ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області від 07.02.2012р. № 193, згідно підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року за № 2755-VІ (далі - ПК України) проведено документальну невиїзну позапланову перевірку ОСОБА_1 щодо повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01 січня 2011 року по 31 грудня 2013 року, за результатами якої складено Акт №572/04-63-17-01/НОМЕР_3 від 14 лютого 2014 року.

У вказаному вище акті встановлено допущені позивачем порушення - п.44.1, п.44.6 ст.44, п.п.16.1.5 п.16.1 ст.16, з урахуванням п.85.2 ст.85 11К України, в частині ненадання до перевірки документів;

- п.274.1 ст.274, п.п.276.3.3 п.276.3 ст.276. п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, в результаті чого донараховано орендної плати за земельну ділянку державної та комунальної власності за 2011 - 2013 роки у розмірі 71561,38 грн.

На підставі висновків акту перевірки від 14 лютого 2014 року № 572/04-63-17-01/НОМЕР_3 посадовими особами податкової інспекції винесено податкові повідомлення-рішення форми "р":

- від 04.03.2014 № 0000421701, яким збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в сумі 89 451,73 грн., з яких 71 561,38 грн. за основним платежем, та 17890,35 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);

- від 04.03.2014 № 0000431701, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем адміністративні штрафи та інші санкції в сумі 510 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що донарахування податковим органом ФОП ОСОБА_1 суми податкового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковим повідомленням - рішенням є протиправним, оскільки позивач правомірно здійснював нарахування і сплату орендної плати за землі комунальної власності за договором оренди в розмірі земельного податку. Ненадання позивачем до перевірки документів не підтверджено належним доказом щодо отримання останнім відповідного запиту податкового органу.

Суд апеляційної інстанції частково, а саме в частині щодо неправомірного застосування штрафу в розмірі 510 грн., погоджується з висновком суду першої інстанції. Щодо визначення орендної плати за землю з фізичних осіб суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Порядок оподаткування землі в Україні, починаючи з 01.01.2011, визначається розділом ХІІІ "Плата за землю" Податкового кодексу України. Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 Податкового кодексу України.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК).

При цьому, відповідно до норм Податкового кодексу України, який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, річна сума платежу, що підлягає перерахуванню до бюджету суб'єктами господарювання, які орендують земельні ділянки державної і комунальної власності, визначається відповідно до умов договору, але з урахуванням вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, тобто, не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом XIII Кодексу.

Таким чином, річна сума платежу орендної плати за землю, згідно з п. 288.5 ст. 288 ПКУ, не може бути меншою розміру, визначеного підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, а саме - трикратного розміру земельного податку, не залежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Таким чином з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК.

З урахуванням наведеного, у зв'язку зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку, згідно з пп. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, та встановлення її розміру, який не може бути меншим трикратного розміру земельного податку, колегія суддів дійшла висновку, що позивач повинен був самостійно розрахувати розмір орендних платежів на поточний рік з урахуванням вимог, встановлених чинним Податковим кодексом України.

Тому висновок суду першої інстанції щодо протиправності визначення податковим органом грошового зобов'язання з орендної плати є помилковим, у зв'язку з чим постанова суду в цій частині підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні даних позовних вимог.

Щодо застосування штрафу за ненадання документів суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про протиправність застосування даного штрафу, оскільки податковим органом не надано відповідних доказів щодо направлення та відповідно отримання позивачем запиту про надання запитуваних документів.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку апеляційну скаргу задовольнити частково, постанову суду скасувати в частині задоволення позовних вимог про скасування податкового повідомлення-рішення від 04.03.2014 № 0000421701 та відмовити в задоволенні цих позовних вимог, в решті постанову суду залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровської області - задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 червня 2014 р. - скасувати в частині задоволення позовних вимог про скасування податкового повідомлення - рішення від 04.03.2014 року №0000421701, яким збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в сумі 89 451,73 грн., з яких 71 561,38 грн. за основним платежем, та 17 890,35 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями штрафами та відмовити в задоволенні цих позовних вимог.

Стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1634,07 грн.

В решті постанову суду залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.

Головуючий: С.А. Уханенко

Суддя: І.Ю. Богданенко

Суддя: О.О. Круговий

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.04.2015
Оприлюднено17.04.2015
Номер документу43552160
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7442/14

Ухвала від 14.05.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Постанова від 09.04.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Ухвала від 17.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Уханенко С.А.

Ухвала від 19.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Власенко Денис Олександрович

Ухвала від 28.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Власенко Денис Олександрович

Постанова від 19.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Власенко Денис Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні