ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
07 квітня 2015 року 08:03 № 826/436/15
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі головуючого судді Саніна Б.В., при секретарі судового засідання Дмитрієвій В.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Публічного акціонерного товариства "Компанія Катран" до Державної інспекції сільського господарства в м. Києві про визнання протиправними дій, скасування припису ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулося Публічне акціонерне товариство «Компанія Катран» (надалі - позивач/ПАТ «Компанія Катран») з адміністративним позовом до Державної інспекції сільського господарства в м. Києві (надалі - відповідач/ Держсільгоспінспекція в м. Києві), в якому просить суд:
1. Визнати протиправними дії відповідача щодо порядку та законності проведення позапланової перевірки ПАТ «Компанія Катран», результати якої оформлені актом перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства від 22.08.2013 р. за №А372/107 (надалі-Акт №П372/107).
2. Скасувати припис, виданий ПАТ «Компанія Катран» 22.08.2013 р. за №П372/107 (надалі - Припис №П372/107).
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16.01.2015 р. відкрито провадження у справі та призначено до судового розгляду.
В судове засідання з'явився представник позивача, який позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить суд їх задовольнити з підстав викладених в адміністративному позові, зокрема зазначає про протиправність дій відповідача щодо проведення позапланової перевірки ПАТ «Компанія Катран», оскільки при проведенні такої перевірки відповідачем було порушені вимоги Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (надалі - Закон №963) та Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства», затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №132 від 25.02.2013 р. (надалі - Порядок №132). Разом з тим, зазначає, що оскаржуваний Припис №П372/107 винесений відповідачем за результатами такої перевірки є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
В судове засідання відповідач не з'явився , про дату, час та місце судового розгляду справи був належним чином повідомлений, через канцелярію суду подав клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Зважаючи на неявку в судове засідання відповідача та приймаючи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, на підставі ст.3 та ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України), суд дійшов висновку про можливість перейти до розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.
Розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтується позов, оцінивши докази які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, в межах заявлених позовних вимог суд дійшов висновку про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 16.08.2013 р. прокуратурою м. Києва було винесено доручення №07/2-2-1149вих13 щодо проведення перевірки дотримання ПАТ «Компанія Катран» вимог земельного законодавства щодо цільового використання земельних ділянок загальною площею 5,6890 га (кадастрові номери 8000000000:69:236:0019 площею 3,6628 га та 8000000000:69:236:0030 площею 2,0262 га), які розташовані за адресою: вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва, а також законності розміщення на них капітальних споруд та зняття родючого шару ґрунту.
Так, у період з 20.08.2013 р. по 03.09.2013 р. на підставі наказу щодо здійснення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства №678 від 20.08.2013 р. (надалі - Наказ №678) та направлення на проведення позапланової перевірки №000523 від 20.08.2013 р. (надалі - Направлення №000523) Держсільгоспінспекцією в м. Києві було проведено позапланову перевірку дотримання ПАТ «Компанія Катран» вимог земельного законодавства.
22.08.2013 р. за результатами проведеної перевірки відповідачем було складено Акт №А372/107, в якому було зафіксовано про встановлені порушення позивача.
Зокрема, під час проведення перевірки дотримання ПАТ «Компанія Катран» вимог земельного законодавства Держсільгоспінспекцією в м. Києві було встановлено, що позивачем використовуються земельні ділянки, які розташовані за адресою: вул. Новольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва загальною площею 5,6890 га, цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з підприємствами соціально-культурного, побутового обслуговування, спорудами для зберігання індивідуального автотранспорту та дитячим садочком, кадастрові номери 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030, на яких фактично розташовано станції технічного обслуговування автотранспорту, АЗС та майданчик для тимчасового зберігання автомобілів.
Водночас, 22.08.2013 р. Держсільгоспінспекцією в м. Києві було складено акт обстеження земельної ділянки №152 (надалі - Акт обстеження №152).
Крім того, 22.08.2013 р. на підставі Акту №А372/107 відповідачем було винесено Припис №П372/107, в якому зафіксовано, що рішенням Київської міської ради «Про передачу ЗАТ «Компанія Катран» земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з підприємствами соціально-культурного, побутового обслуговування, спорудами для зберігання індивідуального автотранспорту та дитячим садочком на вул. Новопольовій, 2 у Солом'янському районі м. Києва» №680/1341 від 24.05.2007 р. (надалі - Рішення №680/1341) ЗАТ «Компанія Катран» були надані в оренду на 5 років земельні ділянки, кадастрові номери 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030, загальною площею 5,6890 га по вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з підприємствами соціально-культурного, побутового обслуговування, спорудами для зберігання індивідуального автотранспорту та дитячим садочком. Рішенням господарського суду м. Києва від 14.05.2008 р. по справі №17/197 договір оренди вищезазначених земельних ділянок визнано укладеним. Договір оренди зареєстровано в Головному управлінні земельних ресурсів виконавчого органу КМР (КМДА) від 17.06.2008 р. за №72-6-00520, термін дії якого скінчився 17.06.2013 р.
В той же час, встановлено, що всупереч вимогам п.2.1 та п.5.1 Договору №72-6-00520, вищезазначені земельні ділянки загальною площею 5,5890 га використовуються позивачем для експлуатації та обслуговування станції технічного обслуговування легкових автомобілів та вантажівок, пункту шиномонтажу, ремонту двигунів, заміни мастил та інше, що є порушенням вимог ст.96 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України) в частині використання за цільовим призначенням. Разом з тим, зафіксовано, що позивачем також використовується частина земельної ділянки, орієнтованою площею 0,8 га, яка згідно даних автоматизованої системи ПК «Кадастр» обліковується як землі не надані у власність чи користування, для розміщення АЗС, майданчика для тимчасового зберігання автотранспорту індивідуального користування, в чому вбачається самовільне зайняття частини земельної ділянки, площею орієнтовно 0,8 га, що є порушенням ст.211 ЗК України та за що передбачена цивільна, адміністративна або кримінальна відповідальність. Межові знаки представником землекористувача не пред'явлені, що є порушенням ст.91 та ст.96 ЗК України.
Враховуючи вищевикладене, відповідачем було зобов'язано позивача усунути встановлені вимоги земельного законодавства у 30-денний строк про що повідомити, у строк до 23.09.2013 р.
Разом з тим, відповідачем було складено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання ПАТ «Компанія Катран» земельних ділянок по вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва не за цільовим призначенням на суму 843 863,83 грн., в якому вказано категорію земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Не погоджуючись з проведеною перевіркою та винесеним за її результатами Приписом №П372/107, вважаючи їх протиправними та такими, що порушують законні права та інтереси позивача, ПАТ «Компанія Катран» звернулося до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи усіх форм дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Нормативно-правовим актом, що визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля є Закон №963.
Положеннями ч.1 ст.5 Закону №963 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Відповідно до Положення Державної інспекції сільського господарства України, затвердженого указом Президента України №459/2011 від 13.04.2011 р. «Про Державну інспекцію сільського господарства України» (надалі - Положення №459/2011) державна інспекція сільського господарства України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Згідно пп.«а» п.4.1 Положення №459/2011, Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення.
Так, п.а, п.б та п.в ч.1 ст.6 Закону №963 визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать:
ь здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених проектом рекультивації земель; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю;
ь внесення до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотань щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства України; припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону;
ь одержання в установленому законодавством порядку від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань.
При цьому, відповідно до положень ст.9 Закону №963 державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, в тому числі і шляхом проведення перевірок.
Водночас, підзаконним нормативно-правовим актом, який визначає процедуру планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок є Порядок №132.
Відповідно до п.1.3 та п.1.4 Порядку №132 інспекційні органи здійснюють планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю). Планові та позапланові заходи здійснюються шляхом проведення перевірок, обстежень земельних ділянок.
В п.3.1 та п.3.2 Порядку №132 зафіксовано, що позаплановим заходом є захід державного нагляду (контролю), який не передбачений планом роботи інспекційного органу. Однією із підстав для здійснення позапланового заходу є: отримання заяв, скарг чи звернень фізичних та юридичних осіб, у яких міститься інформація про порушення суб'єктом господарювання вимог земельного законодавства (із обов'язковим зазначенням суті порушення). Позаплановий захід у таких випадках проводиться за наявності згоди Державної інспекції сільського господарства України на його проведення.
При цьому, в п.3.6 Порядку №132 передбачено, що перед здійсненням позапланового заходу інспекційний орган інформує у разі можливості суб'єкта господарювання про його проведення. Повідомлення про проведення позапланового заходу направляється з використанням засобів факсимільного зв'язку або про його проведення повідомляється телефоном. У разі неможливості своєчасного повідомлення суб'єкта господарювання про проведення позапланового заходу (через обмежені строки на його проведення, відсутність телефонного та факсимільного зв'язку, інформації про номери телефонів та місцезнаходження/місце проживання) захід проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта господарювання.
В той же час, п.4.1 Порядку №132 визначено, що для здійснення планового чи позапланового заходу інспекційний орган видає наказ, який підписує керівник інспекційного органу чи посадова особа, що виконує його обов'язки. Наказ має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися відповідний захід, та предмет перевірки.
Водночас, в п.4.2 Порядку №132 зафіксовано, що на підставі наказу інспекційний орган оформляє направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яке підписується керівником чи заступником керівника інспекційного органу та засвідчується печаткою інспекційного органу.
Разом з тим, п.5.1 Порядку №132 визначено, що державні інспектори, які беруть участь у здійсненні відповідних заходів, зобов'язані пред'явити керівнику суб'єкта господарювання чи уповноваженій ним особі або фізичній особі - підприємцю чи її представнику направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службові посвідчення, що засвідчують їх особи, і надати їм копію направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яка вручається вищезазначеним особам під підпис.
При цьому, в п.5.2 Порядку №132 зафіксовано, що державні інспектори не мають права здійснювати відповідні заходи без наявності направлення на проведення планової/позапланової перевірки та службових посвідчень. Суб'єкти господарювання, що перевіряються, мають право не допускати державних інспекторів до проведення відповідних заходів, якщо вони не пред'явили документи, визначені п.5.1 цього розділу.
В той же час, в п.5.3 Порядку №132 зафіксовано, що за результатами здійснення планових та позапланових заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, державні інспектори складають акт перевірки згідно з уніфікованою формою акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (додаток до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12.07.2012 р. №424 «Про затвердження Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2012 р. за №1289/21601).
Крім того, відповідно до положень ст.10 Закону №963 державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків.
Таким чином, з врахуванням вищевикладеного суд приймає до уваги, що відповідач наділений правом проводити позапланові перевірки , в тому числі і без попереднього повідомлення суб'єкта господарювання про проведення такого заходу , за результатами яких складати акти та виносити обов'язкові до виконання приписи.
При цьому, суд критично ставиться до доводів позивача щодо неповідомлення останнього про проведення позапланової перевірки дотримання ПАТ «Компанія Катран» вимог земельного законодавства щодо цільового використання земельних ділянок загальною площею 5,6890 га (кадастрові номери 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030), які розташовані за адресою: вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва та невручення позивачу направлення на проведення позапланової перевірки, як це передбачено п.5.1 Порядку №132, оскільки як вбачається з матеріалів справи, направлення на проведення позапланової перевірки №000523 від 20.08.2013 р., було отримано 21.08.2013 р. нарочно уповноваженою особою ПАТ «Компанія Катран» Корнійчуком В.В., що підтверджується розпискою останнього, що свідчить про належне повідомлення позивача про проведення оскаржуваної позапланової перевірки та здійснення відповідачем відповідних заходів, що надають право останньому провести позапланову перевірку.
Водночас, суд не приймає до уваги посилання позивача про допущені процедурні порушення відповідачем під час проведення перевірки та під час складання документів за результатами проведеної перевірки, з огляду на наступне.
Так, суд зазначає, що допуск інспекторів до проведення перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні та/або проведенні перевірки, у зв'язку з чим за умови такого допуску підставою для скасування рішення (прийнятого за результатами перевірки) може бути лише неправильність його прийняття по суті, а не власне процедурні порушення, на чому наполягає позивач.
Аналогічна за змістом правова позиція зафіксована в постанові Верховного Суду України №21-25а10 від 24.12.2010 р., ухвалах Вищого адміністративного суду України №К/9991/9687/12 від 05.02.2014 р., №К/800/36909/13 від 27.11.2013 р. та інших.
Стосовно позовних вимог позивача щодо скасування оскаржуваного Припису №П372/107, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 24.05.2007 р. відповідно до Рішення Київради №680/1341 ЗАТ «Компанія Катран» (правонаступником якого є ПАТ «Компанія Катран») було надано у короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 5,69 га, що розташовані за адресою: вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з підприємствами соціально-культурного, побутового обслуговування, спорудами для зберігання індивідуального автотранспорту та дитячим садочком у зв'язку з переходом права власності на комплекс будівель (свідоцтво про право власності від 14.09.2006 р. №1427-В), у тому числі:
- ділянку №1 площею 3,66 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 31.03.1959 р. №475 «Про відвод земельних ділянок Київському міськавтоуправлінню під автогосподарство»;
- ділянку №2 площею 2,03 га - за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішень виконавчого комітету Київської міської Ради депутатів трудящих від 11.10.1966 р. №1522 «Про відвод земельної ділянки Київському автотранспортному підприємству 09662 Київського міського виробничого управління вантажного автотранспорту під поширення та реконструкцію упаковочного цеху» та від 31.08.1972 р. №1400 «Про відведення земельної ділянки автотранспортному підприємству 09667 для розміщення стоянки автотранспорту».
При цьому, п.3 Рішення Київради №680/1341 віднесено земельні ділянки 5,69 га на вул. Новопольовій, 2 у Солом'янському районі м. Києва до земель запасу житлової та громадської забудови з виключенням їх з категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Водночас, на підставі вищезазначеного рішення, між ЗАТ «Компанія Катран» та КМР було укладено договір оренди земельних ділянок, зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу КМР (КМДА), про що зроблено запис від 17.06.2008 р. за №72-6-00520 у книзі записів державної реєстрації договорів (надалі - Договір №72-6-00520).
Так, відповідно до умов Договору №72-6-00520, Орендодавець на підставі рішення КМР від 24.05.2007 р. №680/1341 передає, а Орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельні ділянки, що розташовані за адресою - вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва, загальна площа - 5,6890 га, (земельна ділянка №1 площею 3,6628 га кадастровий номер - 8000000000:69:236:0019 та земельна ділянка №2 площею 2,0262 кадастровий номер - 8000000000:69:236:0030), цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу з підприємствами соціально-культурного, побутового обслуговування, спорудами для зберігання індивідуального автотранспорту та дитячим садочком (п.1.1. та п.2.1 Договору №72-6-00520). В п.3.1 Договору №72-6-00520 сторони погодили строк дії договору оренди на 5 років.
В той же час, як встановлено судом під час розгляду адміністративної справи, що не заперечується сторонами у період з 20.08.2013 р. по 03.09.2013 р. Держсільгоспінспекцією в м. Києві було проведено позапланову перевірку дотримання ПАТ «Компанія Катран» вимог земельного законодавства щодо цільового використання земельних ділянок загальною площею 5,6890 га (кадастрові номери 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030), які розташовані за адресою: вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва, за результатами якої було винесено оскаржуваний Припис №П372/107.
Відповідно до ч.8 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (надалі - Закон №877) припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Як вбачається зі змісту оскаржуваного Припису №П372/107, при проведенні позапланової перевірки дотримання позивачем вимог земельного законодавства Держсільгоспінспкцією в м. Києві було встановлено, що ПАТ «Компанія Катран» використовує земельні ділянки загальною площею 5,6890 га, кадастрові номери: 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва не за цільовим призначенням.
Так, суд критично ставиться до доводів відповідача щодо використання ПАТ «Компанія Катран» вищезазначених земельних ділянок не за цільовим призначенням, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.1 Закону №963 невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).
Так, ч.1 ст.19 ЗК України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, зокрема: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до ст.20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
При цьому, згідно ст.96 ЗК України визначено, що землекористувачі зобов'язані: забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем.
В той же час , п.ґ ч.1 ст.211 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.
Як встановлено вище, ПАТ «Компанія Катран» були надані в оренду земельні ділянки (кадастрові номери: 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030) на вул. Новопольовій, 2 у Солом'янському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового комплексу, зокрема цільове призначення яких було визначено як - «землі запасу житлової та громадської забудови».
Згідно ст.38 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.
Водночас, як встановлено судом під час розгляду адміністративної справи, що не заперечується позивачем наразі на вищезазначених земельних ділянках, що розташовані за адресою м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва знаходиться комплекс будівель, а саме: адмінбудівля, КПП, ремонтні майстерні, автопавільйони, будівля зони ТО, мийка закритого типу, профілакторій та інші об'єкти зазначені у свідоцтві на право власності на нерухоме майно від 14.09.2006 р. №1427-В.
Так, суд приймає до уваги посилання відповідача щодо фактичного використання позивачем земельних ділянок (кадастрові номери: 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030) розташованих за адресою: м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва для ведення господарської діяльності щодо обслуговування та ремонту автотранспорту, однак, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідачем не доведено, що фактичне використання вказаних будівель та споруд суперечить основному цільовому призначенню земельних ділянок - «землі запасу житлової та громадської забудови».
Так, п.1.2 Класифікатора видів цільового призначення земель (надалі-КВЦПЗ/ Класифікатор №548), складеного у відповідності до ст.19 ЗК України визначено, що код та цільове призначення земель застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі.
Пунктом 1.3 Класифікатора №548 визначено, що КВЦПЗ застосовується для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об'єктів (п.1.4 Класифікатора №548).
Зокрема, розділ 03 секція В Класифікатора №548 містить класифікацію земель громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів, будівель торгівлі та інших об'єктів загального користування) і співставляє код цільового використання земельної ділянки із кодом виду економічної діяльності, які в ній зазначаються (КВЕД).
Як вбачається з наявної в матеріалах справи Виписки з ЄДРПОУ, основним видом діяльності, що здійснюються позивачем на земельних ділянках (кадастрові номери: 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030) розташованих за адресою: м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва є: допоміжне обслуговування наземного транспорту (КВЕД 52.21).
Так, суд вважає за необхідне звернути увагу, що Класифікатором №548 вищезазначений вид господарської діяльності позивача віднесено до цільового призначення - «землі громадської забудови».
Таким чином, враховуючи вищевикладене суд погоджується з доводами позивача щодо використання земельних ділянок, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва в межах тієї категорії, в межах яких їх надано, а саме як землі громадської забудови.
Більше того, суд приймає до уваги наявну в матеріалах справи постанову Окружного адміністративного суду м. Києва №15238/14 від 10.11.2014 р., яка набрала законної сили, зокрема якою було встановлено факт цільового використання позивачем земельних ділянок загальною площею 5,6890 га кадастрові номери: 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва, у зв'язку з чим було визнано протиправним та скасовано припис винесений за результатами проведеної Держсільгоспінспекцією в м. Києві перевірки дотримання ПАТ «Компанія Катран» вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст.72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Крім того, згідно до ст.255 КАС України постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, оскільки постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 10.11.2014 р. по справі №826/15238/14, що набрала законної сили, було встановлено факт використання ПАТ «Компанія Катран» земельних ділянок загальною площею 5,6890 га кадастрові номери: 8000000000:69:236:0019 та 8000000000:69:236:0030, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Новопольова, 2 у Солом'янському районі м. Києва за цільовим призначенням, суд приходить до висновку про відсутність з боку позивача порушень вимог земельного законодавства щодо нецільового використання земельних ділянок, внаслідок чого суд вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити, оскаржуваний позивачем Припис №П372/107 скасувати.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною1 ст.6 КАС України гарантовано, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Таким чином, завданням адміністративного судочинства є захист саме порушених прав, свобод та інтересів фізичної особи.
Частиною 1 ст.11 КАС України, визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У ч.1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.
Крім того, в ч.2 ст.72 КАС України зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Статтею 159 КАС України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
З огляду на вищевказане суд, дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог позивача. Відповідно до положень ст.94 КАС України, судовий збір відшкодовується позивачу частково .
Керуючись положеннями ст.ст. 2, 17, 71, 86, 158-163, 167, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Компанія Катран» до Державної інспекції сільського господарства в м. Києві - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства в м. Києві №П372/107 від 22.08.2013 р.
3. В іншій частині позовних вимог відмовити.
4. Присудити на користь Публічного акціонерного товариства «Компанія Катран» понесені судові витрати в розмірі 36 (тридцять шість) грн. 0 4 коп. із Державного бюджету України.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст.254 КАС України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.185-187 КАС України.
Суддя Б.В. Санін
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2015 |
Оприлюднено | 22.04.2015 |
Номер документу | 43612436 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Санін Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні