ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2015 р. Справа № 876/13780/13
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Глушка І.В.
суддів: Большакової О.О., Макарика В.Я.,
за участю секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 24.10.2013 р. по справі за позовом Приватного підприємства "Тювик" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області про визнання протиправним та скасування наказу,-
встановив:
14.10.2013 року позивач - Приватне підприємство «Тювик» звернулось з позовом до відповідача - Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області (далі - ДПІ у Шевченківському районі м.Львова) про визнання протиправним та скасування наказу.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що застосування пп. 78.1.1. п. 78.1. ст. 78 Податкового кодексу України для проведення позапланової перевірки можливе у випадку перевірки інших платників податків у випадку отримання податкової інформації, але за одночасної наявності таких двох умов: виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства - за результатами таких перевірок інших платників податків або одержана конкретна інформація про такі факти; якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
Позивач вважає, що в даному випадку податковим органом недотримано другої із таких обставин, а саме платнику податків не було надіслано обов'язковий письмовий запит. Єдиним запитом, який отримував позивач є лист від 19.09.2013 року №3514/22-5011, який не можна вважати обов'язковим письмовим запитом, оскільки у ньому міститься лише посилання на норму податкового кодексу України (ст. ст. 20 та 78 ПК України), але не вказано належного посилання на норму закону чим порушено вимоги Постанови КМУ №1245 від 27.12.2010 року, а Податковий кодекс України не передбачає такої підстави для надсилання запиту, про що було повідомлено відповідача листом від 07.10.2013 року.
На думку позивача, орган державної податкової служби вийшов за межі своїх повноважень, порушуючи вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України та права платника податків (право на підприємницьку діяльність), призначивши позапланову документальну перевірку на підставі пп. 78.1.1. п. 78.1. ст. 78 Податкового кодексу України, у випадку, коли ним не надсилався обов'язковий письмовий запит платнику податків.
Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 24.10.2013 р. позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області від 10.10.2013 року №290 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Тювик».
Не погодившись із винесеним судовим рішенням, його оскаржив відповідач. Вважає, що постанова прийнята з неповним з'ясуванням обставин справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Просить скасувати постанову та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення, а оскаржувану постанову - без змін, з наступних підстав.
Так, 10.10.2013 року Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області видано наказ №290 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Тювик» (а.с.14).
Не погодившись із вказаним наказом Приватне підприємство «Тювик» оскаржило його до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пп.20.1.6. п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право: для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом
Відповідно до п.73.3 ст.73 ПК України, органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.
Згідно п.10 Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1245 від 27.12.2010 р. (надалі-Порядок), запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу.
У запиті зазначаються:
посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації;
підстави для надіслання запиту;
опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.
Відповідно до абз. 3 п.73.3 ст.73 ПК України та п.12 Порядку передбачено, що письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби;
2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок;
3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;
4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків податкової накладної покупцю або про порушення правил заповнення податкової накладної;
5) у разі проведення зустрічної звірки;
6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Згідно ПК України та Постанови КМУ №1245 у разі, коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому п. 73.3 ст.73 ПКУ, та визначених у пунктах 9 і 10 Порядку, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит .
Слід зазначити, що пп.78.1.1. п.78 ст.78 ПК України, передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин: за наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
В контексті наведеного, суд враховує, що умовою призначення позапланової документальної перевірки є відсутність пояснень платника податків та їх документальних підтверджень на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту. Ці обставини повинні передувати часу видання наказу про призначення перевірки, оскільки є його передумовами. Обов'язковість письмового запиту органу державної податкової служби полягає в тому, що без вручення платнику податків такого запиту призначення документальної позапланової перевірки є неможливим.
Так, судом апеляційної інстанції встановлено, що 19.09.2013 року за № 3514/22-5011 ДПІ у Шевченківському районі м.Львова на адресу ПП «Тювик» був направлений лист про надання інформації та її документального підтвердження (а.с.8-9). Даний лист був отриманий підприємством 30.09.2013 року.
07.10.2013 року за вих.№ 50 ПП «Тювик» надало ДПІ у Шевченківському районі м.Львова відповідь, якою відмовило податковому органу у наданні інформації з огляду на те, що в листі від 19.09.2013 року за № 3514/22-5011 не вказані підстави для надсилання запиту, зокрема не вказані факти порушення підприємством податкового законодавства України (а.с.6-7).
10.10.2013 року Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області видано наказ №290 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Тювик» (а.с.14). У матеріалах справи також наявне Направлення на перевірку від 10.10.2013 року № 248 видане на підставі наказу № 290 від 10.10.2013 року (а.с.59).
Відповідно до Акта № 58/22-10 від 10.10.2013 року директор підприємства Лесюк Н.Я. та головний бухгалтер - Савчихіна Т.М. ознайомившись з Наказом про проведення перевірки та Направленням на перевірку відмовились від підпису у направленні на перевірку (а.с.60).
Крім того, як слідує із матеріалів справи, ДПІ у Шевченківському районі м. Львова 15.10.2013 року направив позивачу запит № 5306/22-1008, керуючись п.п.20.1.6 п.20.1 ст.20. п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78. п.81.1 ст.81, ст.85 Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. №1245 в якому, просив надати завірені відповідним чином копії первинних, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують фінансово-господарські відносини, вид, обсяг, і якість операцій та розрахунків із ТОВ «Гарант-буд-сервіс (код ЄДРПОУ 37635291) за листопад 2011 року; ТзОВ «Медіастар» (код ЄДРПОУ 33499630) за квітень 2012 року, що здійснювались для з'ясування реальності та повноти відображення в податковому обліку із відповідним відображенням у податкових деклараціях та правильності декларування податку на додану вартість (а.с. 23).
Даний запит отримав директор ПП «Тювик» Лесюк Н.Я. 15 жовтня 2013 року, що підтверджується особистим підписом на запиті.
Вимогами п.п.20.1.6 п.20.1 ст.20 ПК України (в редакції Закону України від 04.07.2013р. №404-VII, яка діє з 01.10.2013 р.) передбачено, що контролюючі органи мають право запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, а в даному випадку запит було направлено не під час, а до проведення перевірки, суд приходить до висновку про відсутність підстави для проведення документальної позапланової перевірки, які передбачені пп. 78.1.1. п. 78.1. ст. 78 Податкового кодексу України - якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту.
Слід зазначити, що запит ДПІ у Шевченківському районі м. Львова від 15.10.2013 р., адресований позивачу після прийняття наказу від 10.10.2013 року №290 «Про проведення позапланової виїзної документальної перевірки ПП «Тювик».
Підсумовуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції вважає, що наказ від 10.10.2013 р. № 290 про проведення позапланової перевірки винесений без належних на те правових та фактичних підстав, а тому суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що такий слід визнати протиправним та скасувати.
Відповідно до частини першої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим.
Суд першої інстанції виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке не підлягає до скасування.
Керуючись ч.3 ст.160, ст.ст. 195, 196, 198, ст.200, ст.205, ст.ст. 206, 254 КАС України, суд, -
ухвалив:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі м. Львова Головного управління Міндоходів у Львівській області залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 24.10.2013 р. по справі № 813/7696/13-а - без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання ухвалою законної сили, а у разі складення ухвали в повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий суддя І.В. Глушко
Судді О.О. Большакова
В.Я. Макарик
Ухвала складена в повному обсязі 07.04.2015 року.
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2015 |
Оприлюднено | 22.04.2015 |
Номер документу | 43613247 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Глушко І.В.
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні