Ухвала
від 02.04.2015 по справі 805/122/13-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 квітня 2015 року м. Київ К/800/19079/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Суддів:Черпіцької Л.Т. Розваляєвої Т.С. Маслія В.І. провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2013 року у справі №805/122/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МІНЕТЕК» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання нечинною та скасування постанови,

ВСТАНОВИЛА:

Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕТЕК» (далі - ТОВ «МІНЕТЕК») звернулось до суду з позовом до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання нечинною та скасування постанови від 12 грудня 2012 року №1133-ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ «МІНЕТЕК» зазначило, що створене шляхом перетворення Приватного акціонерного товариства «МІНЕТЕК» у Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕТЕК». Позивач не є учасником ринку цінних паперів, тому положення Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» на нього не поширюються. Крім того, правопорушення було скоєне ПрАТ «МІНЕТЕК», а не ТОВ «МІНЕТЕК», який є його правонаступником, тому штрафні санкції могли бути застосовані лише до ПрАТ «МІНЕТЕК».

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 04 лютого 2013 року в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2013 року постанову суду першої інстанції скасовано, позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12 грудня 2012 року №1133-ДО-1-Е про накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕТЕК» фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17 000 грн.

Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції Донбаське територіальне управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку звернулось з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції, та залишити в силі судове рішення суду першої інстанції, посилаючись на те, що при прийнятті зазначеного судового рішення було порушено норми матеріального та процесуального права.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що перевіркою регулярної річної інформації за 2011 рік ПрАТ «МІНЕТЕК» відповідачем виявлено порушення вказаним товариством вимог статті 40 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» та «Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів», затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 19.12.2006 року №1591 , в частині розкриття інформації.

17 липня 2012 року розпорядженням Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 201-ДО-1-Е зобов'язано ПрАТ «МІНЕТЕК» у термін до 20 серпня 2012 року усунути порушення законодавства про цінні папери та здійснити розкриття річної інформації відповідно до вимог п. 1 глави 7 розділу V «Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів».

20.08.2012 року, у зв'язку з перетворенням ПрАТ на ТОВ, було складено передавальний акт, затверджений позачерговими загальними заборами ПрАТ (протокол № 19 від 20 серпня 2012 року), відповідно до якого ТОВ визначено правонаступником ПрАТ за всіма його зобов'язаннями щодо всіх його кредиторів і боржників.

22.08.2012 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесений запис про проведення державної реєстрації припинення ПрАТ «МІНЕТЕК».

Розпорядженням уповноваженої особи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 20.09.2012 року №14-ДО-1-С-А, у зв'язку з реорганізацією Приватного акціонерного товариства «МІНЕТЕК» у Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕТЕК», скасовано випуск акцій ПрАТ «МІНЕТЕК» та анульовано свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ПрАТ «МІНЕТЕК» № 83/05/1/10 від 09.06.2010 року.

14 листопада 2012 року у зв'язку з невиконанням ПрАТ «МІНЕТЕК» розпорядження від 20.09.2012 року №14-ДО-1-С-А відповідачем прийнято постанову про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів відносно ТОВ «МІНЕТЕК», як правонаступника ПрАТ «МІНЕТЕК».

Постановою від 12 грудня 2012 року № 1133-ДО-1-Е за невиконання розпорядження уповноваженої особи Комісії до ТОВ «МІНЕТЕК» застосовані фінансові санкції у виді штрафу в розмірі 17 000 гривень.

Відносини, що виникають під час розміщення, обігу цінних паперів і провадження професійної діяльності на фондовому ринку, з метою забезпечення відкритості та ефективності функціонування фондового ринку регулює Закон України "Про цінні папери та фондовий ринок" .

Так, відповідно до статті 2 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» фондовий ринок (ринок цінних паперів) - сукупність учасників фондового ринку та правовідносин між ними щодо розміщення, обігу та обліку цінних паперів і похідних (деривативів).

Учасники фондового ринку - емітенти або особи, що видали неемісійні цінні папери, інвестори в цінні папери, інституційні інвестори, професійні учасники фондового ринку, об'єднання професійних учасників фондового ринку, у тому числі саморегулівні організації професійних учасників фондового ринку.

Емітент - юридична особа, Автономна Республіка Крим або міські ради, а також держава в особі уповноважених нею органів державної влади, яка від свого імені розміщує емісійні цінні папери та бере на себе зобов'язання за ними перед їх власниками.

Згідно з статтею 40 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» регулярна інформація про емітента - річна та квартальна звітна інформація про результати фінансово-господарської діяльності емітента, яка розкривається на фондовому ринку, в тому числі шляхом подання до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.

Річна інформація про емітента повинна містити такі відомості: найменування та місцезнаходження емітента, розмір його статутного капіталу; орган управління емітента, його посадові особи та засновники; господарська та фінансова діяльність емітента; цінні папери емітента (вид, форма випуску, тип, кількість), спосіб розміщення та лістинг цінних паперів; річна фінансова звітність; аудиторський висновок; перелік власників значних пакетів (10 відсотків і більше) акцій із зазначенням кількості, типу та/або класу належних їм акцій. Емітент має право додатково розкривати іншу інформацію.

Річна інформація про емітента є відкритою і в обсязі, встановленому Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, підлягає оприлюдненню емітентом не пізніше 30 квітня року, наступного за звітним, шляхом: розміщення у загальнодоступній інформаційній базі даних Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про ринок цінних паперів; опублікування в одному з офіційних друкованих видань Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України або Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; розміщення на власному веб-сайті.

Строки, порядок і форми розкриття регулярної інформації про емітента (річної та квартальної) і додаткових відомостей, що містяться у такій інформації, встановлюються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку встановлює додаткові вимоги до розкриття регулярної інформації про емітента та вживає заходів щодо її розкриття.

Склад, порядок і строки розкриття на фондовому ринку регулярної інформації регулює Положення про розкриття інформації емітентами цінних паперів, затверджене рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 19 грудня 2006 №1591, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 5 лютого 2007 року за № 97/13364.

Склад річної інформації емітентів цінних паперів визначений главою 3 Положення №1591.

Відповідно до абзацу 1 пункту 8 частини 1 статті 11 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів - у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У даній справі спірним є питання щодо можливості застосування фінансових санкцій до правонаступника емітента, який не є учасником ринку цінних паперів, а також стосовно правової природи застосованого до позивача штрафу. Між сторонами немає розбіжностей стосовно фактичних обставин справи.

Як вірно зазначено судом апеляційної інстанції та підтверджено матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕТЕК» створене на підставі рішень загальних зборів акціонерів ПрАТ «МІНЕТЕК» (протокол №19 від 20.08.2012 року) та загальних зборів учасників ТОВ (протокол №1 від 20.08.2012 року) внаслідок реорганізації ПрАТ «МІНЕТЕК», про що вказано в п. 1.1 Статуту позивача.

Позивач є юридичною особою, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АА № 343847 та довідкою АБ № 457412 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. Відповідно до відомостей, які містяться у вказаних реєстрах, реєстрація ТОВ «МІНЕТЕК» проведена 22 серпня 2012 року.

ТОВ «МІНЕТЕК» не є емітентом цінних паперів та відповідно учасником ринку цінних паперів.

Суд першої інстанції відмовив в задоволенні позову з тих підстав, що перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи, що вбачається з положень ст. 108 Цивільного кодексу України. Отже, ТОВ є правонаступником всіх прав та обов'язків ПрАТ, а тому до нього можуть бути застосовані штрафні санкції за невиконання ПрАТ розпорядження відповідача.

Між тим, суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що правопорушення було вчинене ПрАТ «МІНЕТЕК», то і застосування санкцій можливе лише щодо ПрАТ «МІНЕТЕК», а оскільки такі санкції до моменту припинення останнього застосовані не були, то їх застосування до правонаступника - новоствореної юридичної особи є протиправним.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає обґрунтованим такий висновок суду апеляційного інстанції, враховуючи наступне.

В силу статті 59 Господарського кодексу України , припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду.

Відповідно до частини 1 та 2 статті 104 Цивільного кодексу України , юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

За приписами частини 1 статті 108 Цивільного кодексу України перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми. У разі перетворення до нової юридичної особи переходять усе майно, усі права та обов'язки попередньої юридичної особи.

ПрАТ «МІНЕТЕК» було припинено 22.08.2012 року відповідно до запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про проведення державної реєстрації припинення, а оскаржувана постанова №1133-ДО-1-Е була прийнята 12.12.2012 року. Тобто, санкції до моменту припинення ПрАТ «МІНЕТЕК» застосовані до нього не були.

Отже, зобов'язання щодо сплати штрафних санкцій у зв'язку з порушенням ПрАТ «МІНЕТЕК» на ринку цінних паперів до ТОВ «МІНЕТЕК» не переходили, оскільки були відсутні на час припинення ПрАТ «МІНЕТЕК».

При цьому обов'язок ПрАТ «МІНЕТЕК» щодо усунення порушень на ринку цінних паперів є таким, що не може перейти до ТОВ «МІНЕТЕК», оскільки такий обов'язок є нерозривно пов'язаним є особою самого емітента цінних паперів, а не його правонаступника, який не є учасником ринку цінних паперів.

За таких обставин, судова колегія вважає вірним висновок апеляційного суду, що оскільки суб'єктом правопорушення було ПрАТ «МІНЕТЕК», то і застосування санкцій можливе лише щодо ПрАТ «МІНЕТЕК», а їх застосування до правонаступника - новоствореної юридичної особи є протиправним.

В силу ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин, судова колегія погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про протиправність постанови від 12 грудня 2012 року №1133-ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів, а відтак про наявність підстав для задоволення позову.

Враховуючи викладене, судова колегія дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовані до них норми матеріального права.

Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.

Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України

УХВАЛИЛА:

Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку відхилити, а постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 21 березня 2013 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення02.04.2015
Оприлюднено20.04.2015
Номер документу43652855
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/122/13-а

Ухвала від 04.03.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 02.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 12.04.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 21.03.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 04.03.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 04.02.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

Ухвала від 08.01.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні