Постанова
від 21.04.2015 по справі 902/1166/14
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 квітня 2015 року Справа № 902/1166/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого - Ткаченко Н.Г.

Суддів - Катеринчук Л.Й.

Куровського С.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу ліквідатора ТОВ "Дистрибуція України" Авраменка А.А.

на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 17.02.2015 по справі № 902/1166/14 про банкрутство ТОВ "Дистрибуція України",-

В С Т А Н О В И В:

Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 11.08.2014 прийнято заяву ТОВ "Дистрибуція України" про порушення справи про банкрутство, на підставі ст.ст.10-12, 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", призначено підготовче засідання на 28.08.2014 року.

Ухвалою підготовчого засідання Господарського суду Вінницької області від 28.08.2014 порушено провадження по справі № 902/1166/14 про банкрутство ТОВ "Дистрибуція України", на підставі ст.ст.11, 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Постановою Господарського суду Вінницької області від 28.08.2014 по справі № 902/1166/14 боржника - ТОВ "Дистрибуція України" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строк на 12 місяців, призначено ліквідатора боржника - Авраменка А.А.

Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 12.12.2014 /суддя Лабунська Т.І./ затверджено звіт ліквідатора боржника Авраменка А.А. та ліквідаційний баланс боржника, ТОВ "Дистрибуція України" ліквідовано як юридичну особу, провадження по справі № 902/1166/14 припинено.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 17.02.2015 по справі № 902/1166/14 /судді : Тимошенко О.М., Коломис В.В., Демидюк О.О./ ухвалу Господарського суду Вінницької області від 12.12.2014 скасовано, провадження по справі про банкрутство ТОВ "Дистрибуція України" припинено, на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України.

В касаційній скарзі ліквідатор боржника Авраменко А.А. просить скасувати постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 17.02.2015, посилаючись на те, що вона постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Представники сторін в судове засідання не з'явилися, про день та час розгляду справи повідомлені належним чином.

Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Як вбачається із матеріалів справи, 18.11.2014 до Господарського суду Вінницької області поданий звіт ліквідатора боржника Авраменка А.А. та ліквідаційний баланс ТОВ "Дистрибуція України" (а.с.97-101).

Відповідно до поданого 18.11.2014 ліквідатором боржника Авраменко А.А. звіту у боржника - ТОВ "Дистрибуція України", станом на час завершення ліквідаційної процедури відсутні будь-які майнові та немайнові активи, за рахунок яких було б можливо задовольнити вимоги кредиторів по справі. Загальна сума кредиторської заборгованості ТОВ "Дистрибуція України", відповідно до реєстру вимог кредиторів становить 3835698,16 грн. За результатами проведення інвентаризації у боржника не було виявлено будь-якого майна, грошових коштів, товарно-матеріальних цінностей, тощо.

Затверджуючи звіт ліквідатора, ліквідаційний баланс та припиняючи провадження по справі, господарський суд першої інстанції виходив з того, що матеріали справи свідчать про те, що ліквідатором ТОВ "Дистрибуція України" Авраменко А.А. проведено у встановленому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" порядку ліквідаційну процедуру банкрута, здійснювались дії, спрямовані на пошук майна боржника, ліквідатором боржника складено ліквідаційний баланс та звіт, які свідчать про те, що на час завершення ліквідаційної процедури, майно і грошові кошти у банкрута відсутні, а матеріали справи свідчать про те, що дії ліквідатора відповідають вимогам чинного законодавства.

Відповідно до ст.99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі.

Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.

Статтею 101 ГПК України передбачено, що у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.

Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

В апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Рівненський апеляційний господарський суд не погодився з висновками суду першої інстанції, скасував ухвалу Господарського суду Вінницької області від 12.12.2014 та припинив провадження по справі № 902/1166/14 на підставі п.1-1 ч.1 ст.80 ГПК України, виходячи з того, що справа про банкрутство ТОВ "Дистрибуція України" порушена безпідставно, без дотримання ліквідатором боржника вимог, передбачених ч.5 ст.60 ГК України, ст.105, ч.ч.1,3 ст.110, ст.111 ЦК України, для звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника на підставі статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Як вбачається із матеріалів справи, провадження по справі про банкрутство ТОВ "Дистрибуція України" порушене Господарським судом Вінницької області, на підставі ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якою передбачені особливості застосування процедури банкрутства до боржника, що ліквідується власником.

Відповідно до ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Частиною 5 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що боржник зобов'язаний звернутись в місячний строк до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство у разі, якщо під час ліквідації боржника не у зв'язку з процедурою банкрутства встановлено неможливість боржника задовольнити вимоги кредиторів у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі, у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Згідно із ч.3 ст.110 ЦК України, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому законом про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом.

Як вбачається із матеріалів справи, 30.04.2014 загальними зборами учасників ТОВ "Дистрибуція України" прийнято рішення про припинення Товариства, обрання ліквідаційної комісії та призначення головою ліквідаційної комісії товариства Авраменка А.А. (а.с.7-9).

Згідно із ч.1 ст. 105 ЦК України учасники юридичної особи або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані негайно письмово повідомити про це орган, що здійснює державну реєстрацію.

Відповідно до ч. 2, ч.5 ст.105 ЦК України після внесення запису про прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації. Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

В матеріалах справи відсутні докази опублікування в Бюлетені державної реєстрації оголошення про прийняття засновником рішення про припинення юридичної особи - ТОВ "Дистрибуція України", що є порушенням вимог ст.105 ЦК України.

Відповідно до ч.3 ст.60 ГК України в редакції від 10.04.2014, чинної на момент прийняття рішення про ліквідацію товариства, ліквідаційна комісія або інший орган, який проводить ліквідацію суб'єкта господарювання, вміщує в друкованих органах відповідно до закону повідомлення про його ліквідацію та про порядок і строки заяви кредиторами претензій, а явних (відомих) кредиторів повідомляє персонально у письмовій формі у встановлені цим Кодексом чи спеціальним законом строки.

В порушення вищевказаних вимог Закону, в матеріалах справи відсутні докази повідомлення всіх кредиторів головою ліквідаційної комісії ТОВ "Дистрибуція України" про прийняття рішення щодо ліквідації товариства.

Згідно із ст.20 Податкового кодексу України здійснення контролю за додержанням податкового законодавства платниками податків покладено на органи державної податкової служби.

Відповідно до ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зокрема, зобов'язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов'язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації) (п.16.1.10).

В матеріалах справи відсутні докази направлення ліквідатором боржника на адресу відповідного податкового органу довідки за формою №8-ОПП.

Згідно з ч.4 ст.111 ЦК України ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб. У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Як вбачається із матеріалів справи, інвентаризація майна боржника не проводилась, в матеріалах справи відсутні : відомості щодо кредиторської та дебіторської заборгованості боржника, належним чином складений аудиторський висновок щодо фінансового стану ТОВ "Дистрибуція України", відсутня оцінка майнових активів боржника, проведена незалежним оцінювачем.

Відповідно до вимог ст.111 ЦК України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Згідно із ч.5 ст.60 ГК України, в редакції від 10.04.2014, ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом державної податкової служби, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання.

В порушення вимог Закону, без дотримання двомісячного строку для звернення із кредиторськими вимогами до боржника, головою ліквідаційної комісії ТОВ "Дистрибуція України" складено та подано до суду баланс (фінансовий звіт) станом на 30.04.2014 року, тобто в день прийняття рішення про припинення товариства, в якому відсутнє посилання на те, що вказаний баланс є "проміжним" (а.с.15, 16).

Відповідно до ч.5 ст.60 ГК України, в редакції, чинній від 10.04.2014, ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується, і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку з обов'язковою перевіркою органом доходів і зборів, у якому перебуває на обліку суб'єкт господарювання.

В порушення вимог закону, ліквідаційний баланс боржника, його повнота та достовірність, не перевірявся відповідними податковими органами та не затверджувався.

Відповідно до ч.7 ст.111 ЦК України для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Статтею 78 Податкового Кодексу України передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.7.8.1 документальна позапланова перевірка здійснюється якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

В матеріалах справи відсутні належні докази здійснення ліквідатором боржника Авраменко А.А. вищевказаних вимог Закону.

Крім того, на підтвердження наявних кредиторських вимог та неплатоспроможності ТОВ "Дистрибуція України", ліквідатором боржника Авраменко А.А. надано постанову ВДВС від 10.06.2011 про відкриття виконавчого провадження по виконанню наказу суду № 44/424 від 07.06.2011. Згідно вказаного виконавчого провадження ТОВ "Євробек ЕФГ Україна Дистрибуція", є боржником на суму 3 835 403,90 грн., а стягувачем (кредитором) за виконавчим документом виступає ТОВ "Торговий дім "Александер" (а.с.13).

Проте, в матеріалах справи відсутні відомості про момент та спосіб переходу прав і обов'язків від ТОВ "Євробек ЕФГ Україна Дистрибуція" до ТОВ "Дистрибуція Україна" (реорганізація, злиття, поділ, приєднання), докази існування виконавчого провадження станом на липень 2014, відомості, що ТОВ "Торговий дім "Александер" звертався з грошовими вимогами до ТОВ "Дистрибуція Україна" в ліквідаційній процедурі та докази, що боржник персонально повідомляв останнього про припинення товариства, як визнаного кредитора.

Відповідно до ст.16 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" перевірка обґрунтованості вимог заявника, а також з'ясування наявності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство здійснюються господарським судом у підготовчому засіданні, яке проводиться в порядку, передбаченому цим Законом.

У разі звернення до господарського суду боржника із заявою про порушення справи про банкрутство у підготовчому засіданні з'ясовуються ознаки неплатоспроможності боржника або її загрози.

Вищезазначені документи, що підтверджують дотримання ліквідаційною комісією всіх вимог ЦК України, ГК України, щодо проведення дій, які передують зверненню до суду із заявою про порушення справи про банкрутство на підставі ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не можуть бути надані суду після порушення справи, оскільки на відміну від позовного провадження, порушення справи про банкрутство тягне за собою ряд правових наслідків.

Рівненський апеляційний господарський суд, згідно вимог ст.ст.99-101 ГПК України, належним чином дослідивши матеріали справи та фактичні обставини справи, давши належну оцінку зібраним у справі доказам, доводам та запереченням сторін, дійшов до правильного висновку про те, що оскільки ліквідатором ТОВ "Дистрибуція Україна" не було дотримано вимог, передбачених ст.105, ст.110, ст.111 ЦК України, для звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника, на підставі ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а отже і не було підстав для порушення справи про банкрутство, визнання боржника банкрутом та затвердження звіту ліквідатора боржника та ліквідаційного балансу і припинення провадження по справі на підставі п.6 ч.1 ст.83 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", то провадження по справі про банкрутство ТОВ"Дистрибуція Україна" підлягає припиненню, на підставі ч.1 п.1 1 ст.80 ГПК України, як таке, що порушене безпідставно.

Відповідно до ст. 111 7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що постанова Рівненського апеляційного господарського суду від 17.02.2015 по справі про банкрутство ТОВ"Дистрибуція Україна" постановлена у відповідності до фактичних обставин справи та вимог чинного законодавства і підстав для її скасування не вбачається.

Посилання ліквідатора ТОВ "Дистрибуція України" Авраменка А.А. на те, що суд апеляційної інстанції безпідставно припинив провадження по справі, на підставі п.1-1. ч.1 ст.80 ГПК України, так як недотримання заявником порядку ліквідації юридичної особи, порушеної, згідно вимог ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не може бути підставою для припинення провадження по справі, є помилковим, оскільки відповідно до п.2 ч.1ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Інші доводи касаційної скарги не спростовують висновків суду, які викладені в апеляційній постанові.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 - 111 13 ГПК України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ліквідатора ТОВ "Дистрибуція України" Авраменка А.А. залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 17.02.2015 по справі № 902/1166/14 залишити без змін.

Головуючий - Ткаченко Н.Г.

Судді - Катеринчук Л.Й.

Куровський С.В.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення21.04.2015
Оприлюднено27.04.2015
Номер документу43764219
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/1166/14

Ухвала від 04.02.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 20.11.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Лабунська Т.І.

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Лабунська Т.І.

Ухвала від 08.10.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Лабунська Т.І.

Постанова від 21.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Ткаченко Н.Г.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Ткаченко Н.Г.

Постанова від 17.02.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 12.12.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Лабунська Т.І.

Ухвала від 04.11.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Лабунська Т.І.

Постанова від 28.08.2014

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Лабунська Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні