ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/902/15-a
20 квітня 2015 р.м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Мандзія О.П.
розглянувши у порядку скороченого провадження у місті Тернополі справу за позовом Державної служби геології та надр України до приватного підприємства "Керамікбудсервіс" про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) звернулась до суду з адміністративним позовом до приватного підприємства "Керамікбудсервіс" (далі - відповідач, ПП "Керамікбудсервіс") про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, виданого приватному підприємству "Керамікбудсервіс" для видобування суглинків Озерянського родовища.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведення планової перевірки ПП "Керамікбудсервіс", в ході якої посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, складено акт дотримання вимог законодавства у сфері видобудування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) від 04.04.2014 року №02-04/07/2014-10/п-60. На підставі акту перевірки складено припис від 04.04.2014 року № 326-14/02 про усунення у строк до 01.05.2014 року порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Відповідачем у встановлений термін порушення не усунено, у зв'язку з чим винесено подання від 05.05.2014 року №436-14/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, а в подальшому подання від 01.10.2014 року №757-14/02 на анулювання дії спеціального дозволу.
Позивач вважає, що оскільки ПП "Керамікбудсервіс" допустило порушення законодавства в сфері надрокористування, то є підстави для вжиття заходів реагування шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, наданого відповідачу, у зв'язку з чим звернувся до суду.
Заяви про визнання позову або заперечень на позов до суду відповідач у встановлений строк не подав.
Згідно із п.5 ч.1 ст.183-2 КАС України, скорочене провадження застосовується в адміністративних справах щодо застосування у випадках, передбачених законом, заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), якщо вони можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.
За таких обставин дана справа підлягає розгляду в порядку скороченого провадження.
Розглянувши матеріали справи та з'ясувавши всі обставини справи, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних міркувань.
Судом встановлено, що ПП "Керамікбудсервіс" зареєстроване як юридична особа органами державної реєстрації. Відповідачеві Міністерством охорони навколишнього природного середовища України надано спеціальний дозвіл на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року з метою видобування суглинків, придатних для видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної Озерянського родовища терміном дії 20 (двадцять) років (а. с. 12).
Держгеонадрами 18.03.2014 року видано наказ №85 "Про проведення планових перевірок надрокористувачів у ІІ кварталі 2014 року" (а.с. 26), який містить перелік надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль та предмет перевірки, в тому числі ПП "Керамікбудсервіс". Листом від 24.03.2014 року №4168/01/14-14 відповідача було повідомлено про проведення планової перевірки у строк з 01 по 04 квітня 2014 року (а.с. 25). На підставі наказу Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України оформлено направлення від 28.03.2014 року № 315-14/02 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування відповідачем (а.с. 28).
Посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України підчас проведення планової перевірки ПП "Керамікбудсервіс" 04.04.2014 встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. За результатами перевірки складено акт дотримання вимог законодавства у сфері видобудування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) від 04.04.2014 року №02-04/07/2014-10/п-60 (а.с. 29-36), згідно з яким зафіксовано наступні порушення: на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами (Озерянське родовище цегельної сировини не розробляється); надра, надані у користування, не використовуються за призначенням (Озерянське родовище цегельної сировини не розробляється); на час проведення перевірки не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами, а саме: видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної; суб'єкт господарської діяльності протягом двох років з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, відсутні; акт про передачу Озерянського родовища цегельної сировини для промислового освоєння відсутній; не виконано ст.4.1 угоди про умови користування надрами №4785 від 24.11.2008 року; не повне виконання програми робіт.
На підставі акта перевірки Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України складено припис від 04.04.2014 року № 326-14/02 про усунення у строк до 01.05.2014 року порушень вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с. 37-38). Відповідачем у встановлені терміни порушення не усунено, у зв'язку з чим внесено подання від 05.05.2014 року №436-14/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року (а.с.39-41).
Поряд з тим, Держгеонадр України у зв'язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, а саме: неподанням відповідачем Державному науково-виробничому підприємству "Державний інформаційний геологічний фонд України" звітності з руху запасів корисних копалин за формою 5-гр, видано наказ "Про встановлення термінів для усунення порушень" від 10.07.2014 року №221 (а.с. 43) та надано відповідачу 10 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень. Проте інформація про усунення порушень у встановлений строк не надходила. Наказом "Про анулювання, зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень" від 15.08.2014 року №266 (а.с. 48) спеціальний дозвіл, виданий ПП "Керамікбудсервіс" та встановлено 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень.
У зв'язку з невжиттям ПП "Керамікбудсервіс" заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України внесено подання від 01.10.2014 року №757-14/02 на анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року (а.с. 46-47).
Держгеонадра України листом від 07.11.2014 року № 15601/02/14-14 (а.с.55), направленим відповідачу рекомендованою кореспонденцією 11.11.2014 року, звернулось до ПП "Керамікбудсервіс" з проханням надати у 30 денний строк власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу. Відповідь відповідачем у встановлений строк надана не була.
Враховуючи те, що ПП "Керамікбудсервіс" порушило законодавство у сфері надрокористування, на думку позивача, наявні усі підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4785 від 24.11.2008 року згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра та підпункту 9 пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.
При вирішенні позовних вимог суд виходить з наступного.
Правові і організаційні основи діяльності Державної служби геології та надр України закріплені у Кодексі України про надра та Положенні про Державну службу геології та надр України, затвердженому Указом Президента України від 06.04.2011 року №391/2011.
Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Статтею 19 Кодексу України про надра, встановлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).
Так, відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
Державна служба геології та надр України відповідно до підпункту 1 та підпункту 5 пункту 22 Порядку №615 має право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року №1294 (далі - Порядок № 1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Відповідно до пункту 4 Порядку №1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Для проведення планової або позапланової перевірки Держгеонадра видає наказ, який містить найменування надрокористувача, щодо якого буде здійснюватися державний геологічний контроль, та предмет перевірки (пункт 11 Порядку №1294).
Пунктом 16 Порядку №1294 встановлено, що у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами.
У разі невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби.
Державна служба геології та надр України відповідно до підпункту 1 та підпункту 5 пункту 22 Порядку № 615 має право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Відповідно до підпункту 9 пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Як встановлено судом Держгеонадрами України ініційовано проведення планової перевірки ПП "Керамікбудсервіс", за результатами якої відповідачу направлено припис від 04.04.2014 року №326-14/02 щодо усунення порушення законодавства у сфері надрокористування. Вимоги припису у встановлений строк відповідачем не виконанні, у зв'язку з чим позивачем розглянуто питання щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, а в подальшому порушено питання і щодо анулювання дії такого спеціального дозволу.
Відповідач допустив порушення законодавства у сфері надрокористування, не виконує умови та мету надрокористування, оскільки протягом тривалого часу не проводить будь-яких робіт згідно з спеціальним дозволом на користування надрами.
Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, а саме: користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Порядок анулювання спеціальних дозволів на користування надрами визначений пунктом 4 частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності", який передбачає, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності: здійснення суб'єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
За таких обставин, у зв'язку з допущенням відповідачем порушень законодавства в сфері надрокористування, керуючись вищевказаними нормами законодавства, суд вважає обгрунтованим доводи позивача, що обумовлює застосування заходів реагування у сфері державного нагляду: припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, виданого відповідачу, на користування надрами №4785 від 24 листопада 2008 року.
Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, відповідають вимогам чинного законодавства, не спростовані відповідачем, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі.
Судові витрати по справі згідно частини 4 статті 94 КАС України з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 94, 128, 160-163, 183-2, 256 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Застосувати до приватного підприємства "Керамікбудсервіс" (код 33091095) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю): припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4785 від 24.11.2008 року, виданого приватного приватному підприємству "Керамікбудсервіс" для видобування суглинків, придатних для виробництва керамічної цегли Озерянського родовища.
Постанова суду підлягає негайному виконанню, відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України.
Роз'яснити відповідачу, що відповідно до ч. 12 ст. 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України, він має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Тернопільський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Мандзій О.П.
копія вірна
Суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2015 |
Оприлюднено | 06.05.2015 |
Номер документу | 43832549 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні